En liten fråga har vart utan akvarium ett par år nu men äntligen hittat ett litet akvarium på 250 liter ett akvastabil fusion helt nytt men när jag beställt akvariet så såg jag att det inte ingick pump/ytterfilter. Så nu undrar jag om det går att köpa ett filter som är lite större än vad jag behöver men hittade ett fluval fx4 då jag ska skaffa större akvarium om kanske ett år. Är det alldeles för kraftigt ett sådant filter eller fungerar det mvh Mathias
Det beror på....;) I mina mina kar skulle det inte funka för jag har känslig växtlighet som skulle totalhaverera om jag drog på med en sån pump men annars ska det nog funka för du kan ju rikta utblåsen och även strypa flödet lite om du vill.
[QUOTE=mathias5053;n2439007]En liten fråga har vart utan akvarium ett par år nu men äntligen hittat ett litet akvarium på 250 liter ett akvastabil fusion helt nytt men när jag beställt akvariet så såg jag att det inte ingick pump/ytterfilter. Så nu undrar jag om det går att köpa ett filter som är lite större än vad jag behöver men hittade ett fluval fx4 då jag ska skaffa större akvarium om kanske ett år. Är det alldeles för kraftigt ett sådant filter eller fungerar det mvh Mathias [/QUOTE]
Jag har sedan ett antal år gått ifrån ytterfilter och kör faktiskt uteslutande luftdrivet och det har fungerat fenomenalt bra och passat mig som handen i handsken eftersom jag vill ha "naturliga" akvarium där inte stark cirkulaion och stora underhåll begår våld på mitt akvarium:) Jag vill också att mina små räklingar, kanske även märlkräftor och andra små varelser (som kan uppstå av sig självt) och små fiskyngel inte ska riskera att sugas in i filter och massakreras av en impeller eller bli fångade i en filterbehållare och där är luft perfekt för även om nåt skulle lyckas ta sig förbi ett filter så blåser dem direkt tillbaks till akvariet helt oskadade och det tilltalar mig. Så i mina akvarier har ytterfilter och impellerdrivna filter inte en plats längre[:-16]:D
Jag slänger in tips om mycket tysta och fina luftpumpar så man slipper springa ner i varje kaninhål och förlora pengar på högljudda pumpar som ingen människa orkar lyssna på:D Jag rekommenderar här specifika pumpar och inte fabrikatet som helhet, tex fluval Q2 är tyst medans de andra låter mycket illa. Och dessa pumpar är ganska kraftiga och lämpliga till större akvarier.
I mitt klipp här kan man se när jag använder bara foten av ett sånt spongefilter för syresättning och jag har grävt ner den i sanden och fått en tyst och helt underhållsfri cirkulation!
Vid 1:45 kan man se det..