Fluval

#1 - 1 februari 2007 18:59
Köpte för ett tag sedan en fluva 2 till mitt kar. Och nu idag när jag städade ramlade en blå plastbit ner på golvet, den ser ut som utblåset på fluvalen men har en "knopp" på överdelen. Någon som vet vad den ska användas till?

Såhär ser den ut iaf;

http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/000_1756.jpg?t=1170359017
#2 - 1 februari 2007 19:41
ventil för o ställa lufttilförseln om man vill ha med massa bubbler för o lufta vattnet
#3 - 1 februari 2007 19:49
Tack för svaret :)

Såg att det fanns en svart sak med också. Hittar inget i bruksanvisningen om hur man ska göra, men jag är klart intresserad av att få bubblor i ytan då jag inte kan ha så stark ström. Kanska kan du beskriva hur man gör?
#4 - 1 februari 2007 19:56
ställ filtret så det inte kommer vatten i det där röret som sticker upp från den där plastbiten så kommer det bubblor ska du se
#5 - 1 februari 2007 19:59
Det där lilla korta röret? Men ska inte fluvalen vara minst en cm under vattenytan?
#6 - 1 februari 2007 20:44
Tryck dit en bit vanlig luftslang som är några cm lång.
#7 - 1 februari 2007 22:55
Sätt dit "den svarta saken" du pratade om. Den har en ratt som reglerar hur mycket luft som kommer in plus att den sticker upp lite längre.
#8 - 2 februari 2007 15:30
heeke: Nu har jag satt dit den svarta "pluppen" och nu bubblar det ur det tjockaste röret, det ska vara så va?

Men nu kommer en ny fråga, sedan det börjat bubbla är det massvis med små små vita prickar/ bubblor i vattnet, och det är inte särskildt snyggt, eller är det kanske för att jag rotat lite på bottnen?
#9 - 2 februari 2007 15:43
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Sätt gärna en plastslang som går till luftytan på den uppstickande ploppen. Jag har haft små guppisar som sugits in i den lilla pluppen. De har fastnat i draget och gått en plågsam död till mötes... :( Plastslangarna finns i alla akvarieaffärer och kostar nästan ingenting. Skulle tro att du får en liten bit på 5 cm för nån krona eller två bara.[/COLOR][/FONT]
#10 - 2 februari 2007 16:51
Att dra ner luft via venturit är helt och hållet en visuell grej, tillför inte mer syre till vattnet än vad ytcirkulationen redan gör, så gillar du det inte så ta bort ventilen och plugga igen det lilla hålet, eller ta bort hela den blåa "mojengen".
#11 - 2 februari 2007 17:27
heeke: Nu har jag pluggat igen hålet, men nu är strömmen starkare och min ena guppyhane fastnar lite då och då med stjärten i filterinsugningen.
#12 - 2 februari 2007 18:46
Har du provat att dra ner så mycket det går på spaken under utblåset?

Annons