Fluval 4plus, innerfilter

#1 - 16 december 2004 18:12
Kan någon förklara för mig hur vattnet kan hålla sig färskt med denna pump? Jag menar, vattnet syresätts inte om jag förstått saken rätt utan omsätts bara (jag gjorde som många tipsade, dvs tog bort toppen på utblåset som sitter ovanför ytan och pluggade igen det med tillhörande plugg, och nu slipper man det brusande ljudet som var så irriterande. Dockså så sprutas det ju inte ner syrebubblor som innan. Fiskarna tycktes gilla det bättre också. Men hur går det egentligen till när en sån här pump håller vattnet färskt? Och bör jag ha det såhär nu när mitt 205L akvarium är precis nyinstallerat. Alla tips/råd erfarenheter är välkomna från ni som äger ett sånt här filter, eller liknande.
#2 - 16 december 2004 18:31
Ytrörelsen räker för att syresätta vattnet. Det är inte bubblorna som syresätter vattnet utan det är ytrörelserna, som blir något större om man har bubbel. Den ytrörelse som skapas om du har pumpen ungefär en cm under ytan räker gott för att syresätta vattnet.

#3 - 16 december 2004 18:34
Är allt helt nytt? Pump och akvarium mm.
#4 - 16 december 2004 18:41
Ursprungligen skickat av rindberg

Är allt helt nytt? Pump och akvarium mm.

Ja, allt är helt nytt.
#5 - 16 december 2004 18:50
Då måste du tänka på att inte ha för många fiskar i vattent från början eftersom det inte skapats några nyttobakterier i filtret som tar hand om det skit som fiskarna släpper i från sig.

Syresättningen av vattnet behöver du inte bekymra dig om. Se bara till att pumpen är så pass nära ytan att det skapas krusningar på ytan. Ju mer krusning ju mer syre i vattnet. Sen byter du bara 25-30% vatten i vecka så kommer vattnet att hålla sig färskt.

Edit:
Du ska bara göra rent filtret när den gula idikatorn ramlar ner! Och då heller inte för noga.
#6 - 16 december 2004 18:59
[quote]Ursprungligen skickat av rindberg
Då måste du tänka på att inte ha för många fiskar i vattent från början eftersom det inte skapats några nyttobakterier i filtret som tar hand om det skit som fiskarna släpper i från sig.

Syresättningen av vattnet behöver du inte bekymra dig om. Se bara till att pumpen är så pass nära ytan att det skapas krusningar på ytan. Ju mer krusning ju mer syre i vattnet. Sen byter du bara 25-30% vatten i vecka så kommer vattnet att hålla sig färskt.

Edit:
Du ska bara göra rent filtret när den gula idikatorn ramlar ner! Och då heller inte för noga.

Hejsan. Jag har 5st fiskar just nu. 3st blå ciklider, ca 5-6cm stora, samt två st Cichlasoma - varav en hane, något större.
Mitt filter har jag 10cm under ytan, så då får jag flytta upp det lite med andra ord, fast det cirkulerar ganska bra ändån, trots att jag bara har hälften av styrkan inställd på vad man kan.
#7 - 16 december 2004 19:13
Ja, flytta upp den så att den är ungefär 2 cm under ytan.

Jag tycker du har på gränsen till för mycket fiskar för ett helt ny startat akvarium. Har du använt något preparat så som Nitrivec? Har själv alldrig annvänt det men det ska tydligen påskynda bildandet av de nyttiga bakterierna i filtret.

Det vore också bra om du skaffade ett nitrit test så du nu i början kan hålla koll på nitrit nivån. Om den blir för hög, behövs välldigt lite, så kan fiskarna dö. Skulle du upptäcka att du har nitrit i vattnet så ska du genast byta ut den del av vattnet.
#8 - 16 december 2004 19:56
Ursprungligen skickat av rindberg

Ja, flytta upp den så att den är ungefär 2 cm under ytan.

Jag tycker du har på gränsen till för mycket fiskar för ett helt ny startat akvarium. Har du använt något preparat så som Nitrivec? Har själv alldrig annvänt det men det ska tydligen påskynda bildandet av de nyttiga bakterierna i filtret.

Det vore också bra om du skaffade ett nitrit test så du nu i början kan hålla koll på nitrit nivån. Om den blir för hög, behövs välldigt lite, så kan fiskarna dö. Skulle du upptäcka att du har nitrit i vattnet så ska du genast byta ut den del av vattnet.

Jag har använt bakteriekultur till karet, som gör att det ska åldras. Får hoppas att detta fungerar. 5st fiskar ska inte vara något problem till ett 120cm långt kar som är 50högt... hoppas jag inte. Jag ger dom aldrig mer foder än dom äter. Eventuellt överskott plockar jag upp. Har flytande pellets.
#9 - 16 december 2004 20:01
Eller så kan du rikta utblåset mot ytan.
#10 - 16 december 2004 20:20
Ursprungligen skickat av Rille

Eller så kan du rikta utblåset mot ytan.

Hejsan. Tack allihopa för era svar! Angående ditt svar, det går tyvärr inte att rikta utblåset upp och ner, utan endast vänster/höger.
Hmm i övrigt är jag "lagom" glad. Har byggt som ett as i mitt akvarium för att ordna grott och annat tjaffs, men nu förstörde min ena ciklid alltihopa så det var bara till att plocka ner alltihopa.
#11 - 16 december 2004 22:00
Om jag har fattat det rätt så sker ett utbyte mellan vatten och luft hela tiden (har väl nåt med lufttryck att göra?) så länge man har cirkulation i vattnet annars blir vattnet syremättat vid ytan, alltså är cirkulationen viktigast men ytrörelsen gör att det blir en större yta vatten mot luften och det ger mer syre i vattnet.
Rätta gärna om jag har fel.
#12 - 16 december 2004 23:11
Ursprungligen skickat av steveo

Jag har använt bakteriekultur till karet, som gör att det ska åldras. Får hoppas att detta fungerar. 5st fiskar ska inte vara något problem till ett 120cm långt kar som är 50högt... hoppas jag inte. Jag ger dom aldrig mer foder än dom äter. Eventuellt överskott plockar jag upp. Har flytande pellets.

Okej, bra att du har gjort det. Det jag menade var att om du inte hade gjort det så hade 5 fiskar varit lite mycket nu i början, just för att nitrit nivån då skulle kunna bli för hög.

Nä 5 fiskar är inte för mycket för ditt akvarium. Men jag tycker du ska vänta med att skaffa fler ett tag till tills dess att bakteriekulturen i flitret stabiliserats.

Komihåg att sen när du ska göra rent filtret ska du bara skölja av filtermattorna under kranen med samma temperatur som du har i akvariet. Alternativ bara sköljaur dom i en hink med akvarievatten. Du ska inte göra rent dom för noga eftersom du då skulle tabort dom nyttiga bakterierna som du vill ha i filtret.

Annons