Fluval 4plus innerfilter

#1 - 13 december 2004 17:36
Jag har några frågor om detta filter (som jag för övrigt använder till mitt 205L akvarium). På toppen av filtret sitter det som bekant ett utblås där vatten pumpas ut, till detta utblås med följer det med ett munstycke som man sätter in i utblåset (som för övrigt sticker upp en bit ovanför vattenytan), på toppen av detta munstycke kan man skruva på en kork. Är korken endast löst nedskruvad så bubblar det väldigt mycket ur utblåset, och har man den hårt nedskruvad så minskar bubblandet. Vad är poängen med detta? Man reglerar ju liksom inte utblåsets tryck med denna skruv, utan det gör man ju strax nedanför utblåset på en blå spak som går att dra åt vänster/höger. Just nu tycker jag att det är något för starkt utblås, lägger jag i mat så yr den omkring överallt, fiskarna får ingen riktigt rutin i att hitta en bestämd matplats. Vilken inställning är ideallsik på filtret till mitt kar så att det blir bra syreomsättning. Och angående munstycket som följde med till utblåset. Behöver man verkligen detta? Enligt instruktionsboken så ska ju detta filter gå att lägga på bottnen så då kan man ju undra varför man ska ha det??
#2 - 13 december 2004 18:32
Hej!
Munstycket är till för att som du säger stopa över ytan och på så vis få ner extra syre i vattnet om man nu tycker det är fint eller behöver det.
Du säger ju att du vet vart man reglererar flödet, skruva ner den tills du tycker du har rätt "sprutt"
Filtret har en kapacitet på 1 000L7h och du har 205 l då räcker det om du ställer den till halva trycket tror jag.
Lycka till!

/Andreas
#3 - 13 december 2004 19:46
Ursprungligen skickat av Aron

Hej!

Munstycket är till för att som du säger stopa över ytan och på så vis få ner extra syre i vattnet om man nu tycker det är fint eller behöver det.

Du säger ju att du vet vart man reglererar flödet, skruva ner den tills du tycker du har rätt "sprutt"

Filtret har en kapacitet på 1 000L7h och du har 205 l då räcker det om du ställer den till halva trycket tror jag.

Lycka till!

/Andreas

Hejsan. Jag undrade mer ifall man kunde slita bort korken (vilket ska fungera) och därefter plugga igen hållet som uppstår med pluggen som sitter på sidan? Jag tycker det är irriterande med det där prolande/brusande ljudet som blir vid vattenytan nu när munstycker sitter ovanför ytan... man kan säga att vad jag vill göra är att plocka bort reglaget på munstycket som går att skruva på och därefter trycka mer pluggen som finns till och därefter sänka ner filtret en bit till... detta för att förhindra det starka vattenflödet vid ytan som nu uppstår då man har filtret så pass högt upp. Mina flytande pellets som jag ger till mina fiskar far nämligen omkring överallt. Föresten. Du har aldrig prövat att ha ditt filter liggandes på bottnen? Det ska tydligen fungera.
#4 - 13 december 2004 19:59
Jag har Fluval2plus i ett kar och fluval3plus i det andra. Utblåset har jag placerat ca 1 cm under vattenytan. Den här plastkorken som finns överst används just för att få det att bubbla mer när man vrider på det. Den kan du ta bort och plugga igen om du inte vill ha en massa bubblor. Poängen är väl att vattnet kanske syresätts mer, men det är också irriterande att lyssna på oljudet. Det ska räcka att syresätta vattnet med endast det vanliga utsuget som är lite under ytan. Rikta utsuget på diagonalen och testa att mata i en hörna där det är lugnare vatten (Hörnan närmast pumpen). Det är nog därför man använder munstycket som följer med. Att kunna rikta den. Testa att justera med spaken beroende på hur starkt utsug som du vill ha. En del fiskar föredrar lugnare vatten medan andra vill ha lite mer strömt. Min kampfiskhane är inte så förtjust om det spruttar på! Verkar konstigt att lägga filtret på botten.. Det måste ju komma in en massa grus m.m.

mvh Drakulla
#5 - 14 december 2004 18:38
Ta bort munstycket som du kallar det ( enl. instruktionsboken är
det en slangadappter ) och placera placera utblåset så långt under ytan du kan. För alger tycker också om en "strömande vattenyta", i alla fall i mina akvarium. Efter jag sänkte utblåset minskade algmängden ganska markant efter någon vecka.

Annons