Fluval 405 impellerskydd

#1 - 19 mars 2009 20:21
:mad:Ahh jävla skitpump!

Min fluval 405 har pajjat igen!

Det är impellerskyddet som sitter med två plastclips som håller impellen på plats har nu gått sönder 2 ggr.

Det börjar med att impellerskyddet glider ut lite och impellern börjar skramla som f-n, så man får öppna skiten och trycka den på plats igen. Men det är bara det att clipsen som tydligen är väldigt känsliga bryts mitt av efter några gånger.

Dock är ett nytt skydd inte super dyrt (111kr inklusive frakt) men ändå, Man får ju gråa hår!

Någon som erfarat liknande som har tips?
#2 - 19 mars 2009 20:56
Jag hade samma problem med att den gled upp då och då. Det du måste göra är trycka ner den allt som går, sen "hjälpa" clipsen att klicka i, då sitter den som den ska. Du är förmodligen lite för våldsam ;)

Jag provade ett par gånger precis som du säger, sen testade jag trycka clipsen lite åt sidan och det klickade till. Sen dess har den suttit bra. Hoppas du förstår vad jag menar.
#3 - 19 mars 2009 21:46
Jag vill hävda att det är helt och hållet ett handhavandefel! inget våld skall användas, när man tar bort impellerskyddet tar man med tummen och pekfingret tag i de båda clipsen, trycker försiktigt och drar sedan rakt upp! för att sätta tillbaks skyddet så ser man till att axeln kommer i hålet och trycker sedan försiktigt ner skyddet med tummarna och när det är riktigt i botten så petar man ut clipsen så att de knäpper till (om de inte redan knäppt till). jag har kollat hållfastheten på impellerskyddet och tycker det är väldigt starkt:)
#4 - 19 mars 2009 21:59
åheim skrev:
Jag vill hävda att det är helt och hållet ett handhavandefel! inget våld skall användas, när man tar bort impellerskyddet tar man med tummen och pekfingret tag i de båda clipsen, trycker försiktigt och drar sedan rakt upp! för att sätta tillbaks skyddet så ser man till att axeln kommer i hålet och trycker sedan försiktigt ner skyddet med tummarna och när det är riktigt i botten så petar man ut clipsen så att de knäpper till (om de inte redan knäppt till). jag har kollat hållfastheten på impellerskyddet och tycker det är väldigt starkt:)

Precis vad jag menar. Dock står det i manualen att när man trycker ner impellerskyddet så ska clipsen låsa automatiskt, vilket de inte alltid göra när filtret är lite smågeggigt.
#5 - 20 mars 2009 05:37
hmm okej, Får väll vara lite mer försiktig.

Nu senast så försökte jag faktiskt joxa i den genom att trycka och vrida lite på det, men den ville inte "klicka" och när jag tog tag i bägge clipsen tryckte dem innåt och uppåt så brast den ena. Förra gången den gick sönder var där redan en spricka i den ena. Det är samma clips som pajjat bägge gångerna.

Lite klena tycker jag allt att de är.

Fast i övrigt är det ett riktigt bra ytterfilter som funkar till både sött och saltvatten

Vad göra tills jag får det nya skyddet? Täta vattenbyten?
#6 - 20 mars 2009 08:00
Undviker matning och springer iväg och köper en eheim.. ;)
#7 - 23 mars 2009 15:35
Gaffel skrev:
Undviker matning och springer iväg och köper en eheim.. ;)

Ssshhh :d

Fick Impellerskyddet idag btw!
#8 - 24 mars 2009 16:54
Det nya skyddet i men jag tycker att den skramlar lite:(

Och jag vågar faktiskt knappt ta av det nya impellerskyddet nu för att jag är rädd för att det skall gå sönder.

Jag testade att slita i det gamla impellerskyddets kvarvarande clips och jag fick nästan ta i för att knäcka den:confused: så mycket tog jag definitivt inte i när den andra klipsen gick sönder, dessutom gick den första sönder "fint" den liksom ploppade rakt av, den andra som jag testade var helt seg och lossnade lite i taget.

Alltså inget övervåld från min sida utan bara kass kvalitet på impellerskyddet!

Blir till att lossa klipsen försiktigt och sedan pilla loss det med en platt mejsel.
#9 - 24 mars 2009 21:31
Vad skramlar i min nya rå?

Intressant läsning. Just installerat min 405a och tycker det skramlar lite väl mycke. Kan alltså bero på det där skyddet. Är det något annat som kan låta?

Jag pumpade ut all luft och trodde systemet var luftminimerat. När jag startade pumpen kom det dock ut en hel del luft. Nu kommer det ingen luft men jag undrar i alla fall om det kan vara luft som gör att det skramlar.
#10 - 24 mars 2009 21:35
Vad skramlar i min nya 405a då?

Intressant läsning. Just installerat min 405a och tycker det skramlar lite väl mycket. Kan alltså bero på det där skyddet. Är det något annat som kan låta?

Jag pumpade ut all luft och trodde systemet var luftminimerat. När jag startade pumpen kom det dock ut en hel del luft. Nu kommer det ingen luft men jag undrar i alla fall om det kan vara luft som gör att det skramlar.

Jag har köpt den för att jag läst här på forumet att pumpen är helt tyst. Vad har jag gjort för tokigt?

Johan
Bilagor:
#11 - 24 mars 2009 22:48
ojkooj skrev:
Intressant läsning. Just installerat min 405a och tycker det skramlar lite väl mycket. Kan alltså bero på det där skyddet. Är det något annat som kan låta?

Jag har köpt den för att jag läst här på forumet att pumpen är helt tyst. Vad har jag gjort för tokigt?

Johan
Det tar ett tag för pumpen att göra sig av med all luft och skapat ett ordentligt undertryck och det är just luftfickor som gör att den väsnas i början! Om några dagar eller kanske redan imorgon så har den nog tystnat avsevärt! Fluval är väl inte de allra tystaste på marknaden men det övervägs lätt av dess fina funktion och kvalité! ställ gärna filtret på en hopvikt frotté handuk så fortplantar sig ljudet mindre!
Guest
#12 - 25 mars 2009 15:25
Måste fan hålla me Gaffel... har aldrig haft så mycket problem som me fluval.. Mitt jävla skit am-top funkar bättre. Eheim o tetratec har funkat bäst här hittils.
#13 - 25 mars 2009 15:35
Narii skrev:
Måste fan hålla me Gaffel... har aldrig haft så mycket problem som me fluval.. Mitt jävla skit am-top funkar bättre. Eheim o tetratec har funkat bäst här hittils.
vad hade du för problem med fluval?
Guest
#14 - 25 mars 2009 17:01
åheim skrev:
vad hade du för problem med fluval?

Fluval 4+ innerfiltrena börja skrammla o ha sig. kasta dom o köpte 2 likadana nya. har inte använt dom än.
Köpte fluval fx5. funka bra i början nu har den börjat stänga av sig 2ggr/dygn efter varann, och det är konstant luft i filtret...
#15 - 25 mars 2009 17:50
Narii skrev:
Fluval 4+ innerfiltrena börja skrammla o ha sig. kasta dom o köpte 2 likadan nya.
dem är ju inte direkt gratis så de kan ju inte varit så dåliga om du fixa 2 nya:p
Guest
#16 - 25 mars 2009 21:19
åheim skrev:
dem är ju inte direkt gratis så de kan ju inte varit så dåliga om du fixa 2 nya:p

Har dom som "akutfilter", fick lite rabatter så ja betala "bara" 800kr.
#17 - 25 mars 2009 23:50
Med tanke på att dom kostar 389:-/styck hos pwss så skulle jag satsa på en zooaffär som säljer eheim istället, ett 2252 powerline kostar inte bara mer än dubbelt så mycket, det är mer än dubbelt så bra också så då kan du ha det som permanentfilter tillsammans med en 2260.. ;)
#18 - 26 mars 2009 05:24
Nu har min 405 tystnat iaf:) hör den inte om jag sitter vid datorn 4 meter ifrån (och ja jag har en relativt tyst dator)

Det ända problemet jag haft med detta filter är just impellerskyddet, men ny vet jag det så då får jag vara försiktigare nästa gång det händer helt enkelt.

Fick detta filtret för 400kr och då var det bara någon månad gammalt, annars hade jag nog köpt ett ehiem.

Fick med ett riktigt gammalt eheim som såg ut som en genomskinlig grön hink när jag köpte ett beg 160L, det fick jag aldig ihopa riktigt och det bara läckte som f*n.
Men det var säkert 10-20 år gammalt:p

Annons