Fluval 405

#1 - 4 januari 2008 15:39
har fluval 405 i mitt 300 liters kar, någon som har tips på hur starkt man ska ha den på? generellt.....

någon som har tips på hur man ska placera in resp ut sug?..

:p
#2 - 4 januari 2008 15:57
Full fart.
Tycker du att det blir för mycket så rikta utblåset mot rutan eller sätt på ett strilrör.
Insug och utblås bredvid varandra i ett av de bakre hörnen brukar funka fint för att få bra cirkulation i karet.
#3 - 4 januari 2008 18:41
ok då prövar jag det, och hoppas fiskarna inte "blåser" ur karet då :O)
#4 - 4 januari 2008 19:20
det gör dom inte, men tycker du ändå att det är lite för mycket fart så sätt ett strilrör, finns som standard tillbehör och ersätter det "vanliga" utblåset.
#5 - 4 januari 2008 19:24
jag har ett fluval 305 som jag tycker är lite för strömt i mitt 160 l kan man strypa flödet med den där kranen som sitter där man kan ta loss slangpaketet eller är det inte bra för filtret att strypa med den ???
#6 - 4 januari 2008 19:43
Man kan styra flödet där, men för filtreringens skull är det bättre att köra full fart och istället köra ett strilrör på utblåset.
Man bibehåller flödet men med en större total "utblåsarea" (många små hål med en större total yta än orginal utblåset) så blir trycket lägre, dvs det blir mindre strömmt.
#7 - 4 januari 2008 20:19
okej får köpa ett strilrör då
#8 - 4 januari 2008 20:24
Går fint att tillverka av ett VP-rör också (El-rör) om man vill spara några kronor. Tyvärr är ju inte färgen på VP-rör så diskret direkt.
#9 - 4 januari 2008 20:25
Både ja och nej angående flödet. nu kommer heeke hoppa på mig men har man för hårt genomflöde hinner inte bakterierna i filtret bearbeta vattnet tillräckligt optimalt, dock skall man veta att ju mera genomflöde ju bättre filtreras karet men om det filtreras med mera bakterier eller mindre (dvs goda bakterier) törs jag faktiskt inte svara på men det har skrivits om det från tillverkare!

Men jag tror det är rätt safe att köra på max om det funkar i ditt kar och är det för mycket drag kan man som heeke säger sätta in strilrör. Jag har det!
#10 - 4 januari 2008 22:34
och om man som jag vägrar ha ett fult strilrör så kan du gott strypa den tills du är nöjd med flödet utan att riskera den biologiska reningen:) fast jag undrar om det verkligen är för strömmt...? (1300/tim) filterflödet kan inte ligga på mer än 800-900L/tim alltså ca 3ggr akvarievolymen (300L)och det är ingenting!
#11 - 4 januari 2008 23:32
jo jag har full fart nu och det snurrar på bra, :O) utan strilrör och inget plaskande
Bilagor:
#12 - 5 januari 2008 08:49
Jag har ett Fluval Ytterfilter som Pumpar 1000l/h och ett Powerhead som pumpar 100l/h. Jag har ett diskuskar med mkt växter, och där vill man ju inte ha det strömt. Så bägge utblåsen är riktade mot framrutan och lite uppåt. Så jag pumpar nästan 6x akvarievolymen och har det ändå lugnt och fint med en jämn cirkulation i HELA karet. Det handlar nog mest om hur man riktar utblåsen.
#13 - 5 januari 2008 09:01
starmaker skrev:
har fluval 405 i mitt 300 liters kar, någon som har tips på hur starkt man ska ha den på? generellt...

Vad har du för fiskar och växter?
#14 - 5 januari 2008 09:18
fiskar:
2 skäggmunsmal
14 zebrafisk
3 gurami
5 corydos

växter:
lite blandat, men bara snabbväxande och ett stycke flytväxt

Annons