Fluval 405

#1 - 28 januari 2007 19:42
Har för en månad sedan köpt ett Fluval 405 ytterfilter. Har läst lite här på forum innan och det finns de som säger att det är tystare än Eheim. Mitt Fluval 405 låter en del från själva pumpenheten..alltså störande brummande ljud... Har akvariumet i vardagsrummet..i ett skåp... och ju mer man tänker på det...ju retar man sig på det... Det låter med än en traditionell luftpump.... och mer än en vanlig dator...
Har tömt det på luft genom att vicka och knacka på det....
Är det någon som har erfarenhet av Fluval 405 och dess ljudvolym?
#2 - 28 januari 2007 19:47
Har ett 405. känner igen brummandet, stör mig dock inte på det, tycker mer att det är ett mysigt ljud;)

Dock har mitt börjat knastra ganska rejält ibland, funderar på om det har kommit nå skit vid impellern... Ganska lätt att öppna å kika efter om man inte hade haft mitt problem: spaken man lossar "slanghuvuddelen" med sitter fast:confused: Nån som varit med om det????
Sorry att jag lånar tråden lite;)

/Hans
#3 - 28 januari 2007 20:26
Mad-Jim skrev:
Har akvariumet i vardagsrummet..i ett skåp..

Jag har ett 305. Kan det vara så att det blir resonans i skåpet? Jag har ställt mitt på en bit liggunderlag och ser till att det inte rör vid kanten av skåpet. Mitt har låtit lite mer någon gång ibland men har sedan slutat igen när jag har meckat lite med det. Mitt låter definitivt mindre än en datorfläkt.
#4 - 28 januari 2007 20:28
battalionP skrev:
Dock har mitt börjat knastra ganska rejält ibland, funderar på om det har kommit nå skit vid impellern...

Mitt "knastrar" när det kommer luft i. Då pumpar jag bara ut luften igen med den där lilla spaken man ska dra upp och ned. Min spak har aldrig fastnat... den måsta du ju försöka få loss... [:o]
#5 - 29 januari 2007 18:48
Mitt har gått i ca 2.5 månad nu och låter lika irriterande som i början, så det blir renovering på det så fort jag orkar...

Känns lite sådär att köpa nytt fint filter som låter som en mindre stenkross, tackar vet jag Hydor !! dom har alltid funkar kanon för min del

//Peter
#6 - 29 januari 2007 19:02
*Ulrica* skrev:
Mitt "knastrar" när det kommer luft i. Då pumpar jag bara ut luften igen med den där lilla spaken man ska dra upp och ned. Min spak har aldrig fastnat... den måsta du ju försöka få loss... [:o]

jodå har försökt pumpa, har ryckt i spaken som en galning;) bara vatten, inge luft... men men får se när man orkar ta tag i det, just nu låter det inget så nu är jag nöjd:)

/Hans

Annons