fluval

#1 - 25 april 2005 18:37
jag undrar om man kan sätta så att ena halvan av mitt innefilter (fluval4) är under vatten och den andra delen (själva motorn eller "huvet" ) är över vattnet så det blir som en båge när vattnet sprutar .. som en fontän typ för att det ska va snyggt ..kan det fungera ?? jag vet ej om man måste ha i hela för att pumpen ska pumpa.. tacksam för svar =)
#2 - 25 april 2005 18:48
Jag är lite osäker om det går med Fluval. Ett annat innerfilter av okänt märke går det att göra så men med mina fluval går det inte. Funderar på om det finns någon typ av "säkerhetsfilter".
#3 - 25 april 2005 18:49
Jo det fungerade (testade precis) men vet inte om det fungerar i längden.
#4 - 25 april 2005 23:16
varför skulle de inte fungera i längden ?
har en eheim där utblåset är uppe vid ytan och de funkar utan problem.
en vecka efter vattenbyte kommer strålen helt ovanför ytan.
#5 - 26 april 2005 05:24
Jag vet inte om det inte skulle fungera i längden, men mina har slutat att pumpa efter ett tag då vattenytan är för låg. Mina kan i och för sig vara trasiga men man vet aldrig. Samt att det sitter en gul pigg på filtret som jag inte vet vad det är (saknar instruktionsböcker)
#6 - 26 april 2005 05:26
[QUOTE=Raven]har en eheim där utblåset är uppe vid ytan och de funkar utan problem.[/QUOTE]

Min eheim fungerar också bra att göra så. Har även en av okänt märke som fungerar bra, men just mina Fluval är jag mer tveksam till. Det finns nog någon som med säkerhet kan bekräfta eller dementera om det fungerar. Annars kommer jag att göra ett försök ikväll.
#7 - 26 april 2005 07:29
[QUOTE=peppito] Samt att det sitter en gul pigg på filtret som jag inte vet vad det är (saknar instruktionsböcker)[/QUOTE]
Den gula pliggen kallas typ filtervarnare. Så länge vattenflödet är tillräckligt bra i pumpen är den helt uppe men allteftersom det sjunker så sjunker även pliggen. När den är helt nere stannar pumpen. Det som stoppar flödet är skit i filtren men kan också vara att det är för långt till vattenytan. När jag byter vatten brukar den stanna ungefär halvägs ner på filterburken. Har en fluval 2 men de borde ju fungera likadant. M a o om man vill ha sprutet över vattenytan ska det fungera hur bra som helst - annars stänger den sig själv. Pumpen ska också kunna användas liggande så då kan man ju få en riktig fontän :)
#8 - 26 april 2005 07:37
Aha tack misstänkte att det var något sådant. Tänkte faktiskt inte på att man kunde ha den liggande och vattnet sprutar uppåt. Men de verkar således inte vara helt optimal att ha stående och spruta vatten ovanför vattenytan.
#9 - 26 april 2005 07:46
Jodå så länge den sjölv vill. Första frågan var ju om man kunde har själva pumphuvudet över och det går säkert utmärkt.
#10 - 26 april 2005 09:57
Är det inte risk att överhetta motorn om filtret inte är helt nersänkt i vattnet? Jag har ingen instruktionsbok till mitt Fluval, men jag tror jag har läst nånstans att det skall vara helt nersänkt för att kylas.

Annons