Fluval 404 väsnas

#1 - 17 april 2006 09:21
Startade i går mitt nya Fluval 404. I instruktionerna står det att läsa att det i början kommer det att finnas lite luft i filtret, men att det så småningom kommer ut.

Men filtret (som annars ska vara tyst) väsnas fortfarande i dag. Hur lång tid brukar det ta innan filtret är luftfritt och filtret går tyst?
#2 - 17 april 2006 10:44
Min 404 blir tyst nästan direkt efter jag har satt igång det,jag brukar få vicka lite på det så all luft åker ur.
MvH Richard
#3 - 17 april 2006 10:54
Tack för tipset! Har gjort det nu några gånger och det kommer ut lite luft varje gång jag gör det. Men det fortsätter att låta. Kan det vara för att filtermaterialet är nytt? Eller kan det vara något fel på filtret?
#4 - 17 april 2006 11:01
Om luften aldrig tar slut suger kanske filtret tjuvlyft någonstans.
Kolla alla skarvar på sugsidan s.s. slangarnas kopplingar och packningen i locket.
Eventuellt kan en lösning vara att använda slangklämmor om det kommer in luft i någon slanganslutning.
#5 - 17 april 2006 11:39
Jag kan inte tänka mig att det kommer in nån luft via slanganstlutningen för den sitter som berget. Och packningen är ju ny.

Hur länge brukar det ta innan luften tar slut i ett nytt filter med nytt filtermaterial?
#6 - 17 april 2006 11:50
Hur fyllde du filtret när du satte igång det? Jag har ett 304 som fungerar likadant. Det nya filtermaterialet bär alltid med sig en del luft.

Om du inte fyllde upp filtret helt med vatten samt inte kramade ur filtermaterialet ordentligt så kan du nog ha ganska mycket luft kvar i filtret. Pumpa med startspaken och vicka på filtret så försvinner det efter ett tag. Om det ändå inte hjälper kan du ta loss filtret och göra om installationen...
#7 - 17 april 2006 11:57
[QUOTE=Yrrah]Hur fyllde du filtret när du satte igång det? Jag har ett 304 som fungerar likadant. Det nya filtermaterialet bär alltid med sig en del luft.

Om du inte fyllde upp filtret helt med vatten samt inte kramade ur filtermaterialet ordentligt så kan du nog ha ganska mycket luft kvar i filtret. Pumpa med startspaken och vicka på filtret så försvinner det efter ett tag. Om det ändå inte hjälper kan du ta loss filtret och göra om installationen...[/QUOTE]

Jag fyllde med startspaken som det stod i instruktionerna... Kan man pumpa med den även när filtret är igång?

Det filtermaterialet jag har är Pre-Filter (makaroner) och BioMax och det går väl inte att krama ur..
#8 - 17 april 2006 12:15
Du bör fylla hela filtret med vatten från kranen innan du kör igång det med pumpen.
Nu när du väl startat det så får du nog vicka regelbundet på det ett tag innan det blir helt tyst.
Mitt nya fluval 304 tog nog en vecka innan det blev helt tyst fast jag vicka och grejade med det. :-)
#9 - 17 april 2006 12:38
[QUOTE=Alexander72]Du bör fylla hela filtret med vatten från kranen innan du kör igång det med pumpen.
Nu när du väl startat det så får du nog vicka regelbundet på det ett tag innan det blir helt tyst.
Mitt nya fluval 304 tog nog en vecka innan det blev helt tyst fast jag vicka och grejade med det. :-)[/QUOTE]

Ok, tack! Då vet jag det. Jag fyllde inte filtret med vatten eftersom det inte stod i instruktionerna att jag skulle göra det... Men jag tänkte faktiskt tanken...
#10 - 17 april 2006 13:10
Jag fyllde det med hjälp av pumpen och fortsatte att pumpa och vicka lite då och då under några timmar. Var tyst nästan omedelbart. Men filtermaterialet hämtade jag från mitt gamla ytterfilter som hade varit igång under tiden.
Tycker det låter konstigt att det skulle ta sån tid ändå. Har du kollat packningen?
#11 - 17 april 2006 13:20
Nu låter det inte längre som att det kommer upp nån luft när jag vickar på det, men pumpen fortsätter ändå att låta likadant... Tyst är den definitivt inte iaf.
#12 - 17 april 2006 13:22
Det låter helt klart konstigt. Mitt hörs knappt att det är igång.
Du kanske skulle köra om det hela från början? Dvs tömma det helt och
kolla så att allt sitter som det ska. Låter inte alls normalt att det
skulle föra massa väsen.
#13 - 17 april 2006 17:42
Ta isär filtret och kolla så att locket till impellern är ordentligt ditsatt.Den kan gå lite trögt att få fast första gångerna,det ska klicka till när du trycker dit den.
MvH Richard
#14 - 17 april 2006 23:59
[QUOTE=Sacrium]Det låter helt klart konstigt. Mitt hörs knappt att det är igång.
Du kanske skulle köra om det hela från början? Dvs tömma det helt och
kolla så att allt sitter som det ska. Låter inte alls normalt att det
skulle föra massa väsen.[/QUOTE]

Ja jag funderar på att göra det i morgon.

[QUOTE=gigardt]Ta isär filtret och kolla så att locket till impellern är ordentligt ditsatt.Den kan gå lite trögt att få fast första gångerna,det ska klicka till när du trycker dit den.[/QUOTE]

Det klickade.
#15 - 18 april 2006 07:56
Min 304 har gått knäpptyst från första dan i 2 år, låter några minuter efter man gjort rent, och jag fyller den alltid med "pumpen" på med akvarievatten, o drar igång o vickar lite. Funkar fin fint :) (tills jag knäckte ett "spänne")
#16 - 18 april 2006 08:35
[QUOTE=-= Emilio =-]Min 304 har gått knäpptyst från första dan i 2 år, låter några minuter efter man gjort rent, och jag fyller den alltid med "pumpen" på med akvarievatten, o drar igång o vickar lite. Funkar fin fint :) (tills jag knäckte ett "spänne")[/QUOTE]

Jag börjar misstänka att det är nåt fel på mitt :( I dag har jag öppnat det, tagit ut impellerlocket och satt ditt det igen, kollat att packningen var ok och skakat det vattenfyllda filtret många gånger (det kom upp lite luftbubblor). Sen stängde jag igen locket, pumpat, satte igång filtret och skakat ett antal gånger.

Det låter lika mycket som i går. SUCK!
#17 - 18 april 2006 09:38
Det kan ju vara fel på det.
Jag har ett fluval 204 som jag fått nya delar till på garantin med det låter fortfarande otroligt mycket.
Det börjar rassla extremhögt mellan varven så jag har fått stänga ner det tills jag förhoppningsvis får ett nytt på garantin.
Inte kul att vakna mitt i natten och det låter som motorsågsmasakern från vardagsrummet! :D :rolleyes:
#18 - 18 april 2006 10:28
[QUOTE=batski]Jag börjar misstänka att det är nåt fel på mitt :( I dag har jag öppnat det, tagit ut impellerlocket och satt ditt det igen, kollat att packningen var ok och skakat det vattenfyllda filtret många gånger (det kom upp lite luftbubblor). Sen stängde jag igen locket, pumpat, satte igång filtret och skakat ett antal gånger.

Det låter lika mycket som i går. SUCK![/QUOTE]

Vore jag som du så skulle jag gå tillbaks med filtret och få ett nytt.Det måste vara nåt fel på det eftersom att det inte blir tyst,det måste ju bli en reklammation på filtret.
MvH Richard
#19 - 18 april 2006 10:31
[QUOTE=gigardt]Vore jag som du så skulle jag gå tillbaks med filtret och få ett nytt.Det måste vara nåt fel på det eftersom att det inte blir tyst,det måste ju bli en reklammation på filtret.
MvH Richard[/QUOTE]

Ja det får jag nog göra :(
#20 - 18 april 2006 11:02
Förresten, vad händer med det porösa filtermaterialet nu? Måste jag skaffa nytt?
#21 - 18 april 2006 11:37
Nu har jag ringt affären. Fick rådet att plocka ut propellern och kolla så det inte var nånting som hade åkt in där. Allting så bra ut. Nu har jag åter igen satt ingång filtret, pumpat och vickat. Det låter fortfarande. Hur länge är det rimligt att vänta (för att utsluta luftteorin) innan jag tar med mig pumphuvudet och åker till affären?
#22 - 18 april 2006 12:18
du kan ju prova..

[quote=batski] Hur länge är det rimligt att vänta (för att utsluta luftteorin) innan jag tar med mig pumphuvudet och åker till affären?[/quote]

Jag skulle säga max nån timme när allt är nytt.
Om du kan, så prova o fyll det innan med vatten, (bara själva pumphuset) o sen lägg i låda efterlåda och tryck till på filtermaterialet, så du får ut de mesta av luften, o prova sen..

Men om jag vore du, skulle jag gå tillbaka med den, ska inte behövas göras så. Min är alltid tyst, tar bara några minuter när jag skakat den försiktigt ett par gånger.

Jag skulle gått direkt! :)
#23 - 18 april 2006 12:30
[QUOTE=-= Emilio =-]Jag skulle säga max nån timme när allt är nytt.
Om du kan, så prova o fyll det innan med vatten, (bara själva pumphuset) o sen lägg i låda efterlåda och tryck till på filtermaterialet, så du får ut de mesta av luften, o prova sen..

Men om jag vore du, skulle jag gå tillbaka med den, ska inte behövas göras så. Min är alltid tyst, tar bara några minuter när jag skakat den försiktigt ett par gånger.

Jag skulle gått direkt! :)[/QUOTE]

Tack för svaret! Du har rätt, så krångligt ska det inte vara. Jag får åka dit med det.

Men hur ska jag göra med det porösa filtermaterialet. De få bakterierna som kan ha hittat dit kan jag inte rädda, men blir materialet dåligt av eventuella döda bakterier?
#24 - 18 april 2006 15:48
[quote=batski]Tack för svaret! Du har rätt, så krångligt ska det inte vara. Jag får åka dit med det.

Men hur ska jag göra med det porösa filtermaterialet. De få bakterierna som kan ha hittat dit kan jag inte rädda, men blir materialet dåligt av eventuella döda bakterier?[/quote]

Det var så lite så :) .. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara nån fara, min pump är stående nu också i väntan på klämma, jag tänker bara göra rent allting o köra igång, har alltid funkat ok.

Men är du osäker kan du ju alltid köpa en bakterie kultur som man har i pumpen från djuraffären.:)

Som sagt, jag är ingen expert, men för mig har det aldrig ha vart nån fara.
Har det vart stående så gör jag bara rent det under rinnande varmt vatten.

Lycka till! :)
#25 - 18 april 2006 21:35
[QUOTE=batski]Tack för svaret! Du har rätt, så krångligt ska det inte vara. Jag får åka dit med det.

Men hur ska jag göra med det porösa filtermaterialet. De få bakterierna som kan ha hittat dit kan jag inte rädda, men blir materialet dåligt av eventuella döda bakterier?[/QUOTE]

Du gör helt rätt i att åka tillbaka med filtret,det ska bara låta lite i nån minut sen ska det pumpa på.
Skölj bara rent det under rinnande vatten så är det ingen fara.
#26 - 19 april 2006 05:01
Hur mycket låter Fluval 404 egentligen?

[QUOTE=gigardt]Du gör helt rätt i att åka tillbaka med filtret,det ska bara låta lite i nån minut sen ska det pumpa på.
Skölj bara rent det under rinnande vatten så är det ingen fara.[/QUOTE]

Åkte in till butiken med pumphuvudet i går. Han testade det under vatten och sa att det inte lät konstigt fast jag tyckte att det lät en hel del. Jag skulle ta hem det och pröva med att stryka lite vaselin på packningen och på gummiringarna. Så jag tog hem det och följde instruktioner till punkt och prick.

Ändå surrar filtret så det hörs högt och tydligt i hela rummet. I dag vaknade jag av att det surrade. Jag kan inte tänka mig att filtret ska låta så där mycket. Det måste vara fabrikationsfel. Så nu orkade jag inte mer. Har stängt av och tömt det och ska åka in med hela filtret. Stort SUCK :(
#27 - 19 april 2006 08:32
Men man kan väl inte plocka ut oumphuvudet? Eller menar du hela locket? För det är ju inte gjort för att vara under vatten. Ta med hela filtret, kan vara impellern eller nåt.
#28 - 19 april 2006 17:38
Hur definerar nu tyst? ;)

[QUOTE=greken]Men man kan väl inte plocka ut oumphuvudet? Eller menar du hela locket? För det är ju inte gjort för att vara under vatten. Ta med hela filtret, kan vara impellern eller nåt.[/QUOTE]

Med pumphuvudet menade jag hela locket. I dag åkte jag dit med hela filtret. Killen i butiken var hur trevlig som helst. Han tog sig tid att kolla alla möjliga orsaker till att filtret låter.

Till slut fick jag med mig ett nytt pumphuvudet som vi tyckte lät lite mindre. Men det låter fortfarande väldigt mycket :( Ni som säger att Fluval är tyst, hur definerar ni tyst?
#29 - 19 april 2006 21:35
Som i: Kan inte höra det om jag inte sätter mig precis intill det.
#30 - 19 april 2006 21:40
Som i: fick fråga min kompis som har ett, om det verkligen var igång :)

Hoppas du inte har nått imot att jag lånade din idé där Sacrium ;)
#31 - 19 april 2006 21:53
Min dator låter betydligt mycket mer än min 404 och ändå har jag satt in de tystaste fläktar jag kunde hitta.
MvH Richard
#32 - 19 april 2006 21:56
Ok. Men då förstår jag verkligen inte hur det kommer sig att både det första pumphuvudet och nu det andra väsnas så mycket hos mig...
#33 - 19 april 2006 21:59
[quote=batski]Ok. Men då förstår jag verkligen inte hur det kommer sig att både det första pumphuvudet och nu det andra väsnas så mycket hos mig...[/quote]

Du har för bra hörsel...:p
#34 - 19 april 2006 22:37
[QUOTE=Opus]Som i: fick fråga min kompis som har ett, om det verkligen var igång :)

Hoppas du inte har nått imot att jag lånade din idé där Sacrium ;)[/QUOTE]

Anytime ;)
#35 - 19 april 2006 22:43
sladd som vibrerar mot nåt ?
slang som vibrerar mot nåt ?
akvariebänk som vibrerar ?
täckglas som vibrerar ?

är inte ovanligt att oljud i sjäkva verket kommer från nåt annat.
#36 - 20 april 2006 08:02
Öronproppar

[QUOTE=Raven]sladd som vibrerar mot nåt ?
slang som vibrerar mot nåt ?
akvariebänk som vibrerar ?
täckglas som vibrerar ?

är inte ovanligt att oljud i sjäkva verket kommer från nåt annat.[/QUOTE]

Nope! Har redan kollat allt. Men det är definitivt nåt fel.

I natt vaknade jag halvfem och kunde inte somna om. Till slut kom jag att tänka på att jag hade ett par öronproppar liggandes. Och de gjorde tricket.

Men hur f*n kan jag ha fått TVÅ olika filter som väsnas??? Har de tagit in ett parti måndags-ex?

Det är en long shot, men vad har ni för filtermaterial i era tysta Fluval?
#37 - 20 april 2006 09:43
Kör med blå filtermatta, keramikrör och "trassel"
#38 - 20 april 2006 10:22
knäpptyst

:) Jag har blå filtermatta, och lite annat smått o gott, bla stenar (vita runda med hål i). Men har haft lite olika saker och det har aldrig varit något problem.

Har iförsig en 304, men som dom andra säger, man hör den knappt.. Visst om man sätter sig brevid o lyssnar så hör man nånting, men inget som är störande.

Men kanske måste rensa öronen, men ingen annan har sagt nått heller så tror inte det är det heller :)

Du måste haft otur med båda 2, gå tillbaka igen o kräv en ny.. igen... :)
#39 - 20 april 2006 14:49
[quote=batski]Nope! Har redan kollat allt. Men det är definitivt nåt fel.[/quote]

har du ork och vill dubbelkolla kan du ju slita ut allt och köra mot badkaret typ.

kollat impellern om den är fin eller snedsliten ?
kollat axeln ?
kollat gummibussningarna axeln kan sitta i ?
#40 - 20 april 2006 15:09
Borde inte kunna vara nått av det, då den är helt ny.. Eller?!

Låter konstigt att du skulle ha otur med båda..

Maximal otur..
#41 - 20 april 2006 15:18
möjligheten finns då det har hänt att impellrar blitt snedslitna på bara ett par dagar.
#42 - 20 april 2006 16:22
[QUOTE=-= Emilio =-]Maximal otur..[/QUOTE]

Ja, det känns så :(
#43 - 20 april 2006 16:25
Hur mycket kostade det där filtret då, batski?
#44 - 20 april 2006 16:27
[QUOTE=Raven]möjligheten finns då det har hänt att impellrar blitt snedslitna på bara ett par dagar.[/QUOTE]

Båda två? Plus att det började låta redan från början.
Bilagor:
#45 - 20 april 2006 16:29
[QUOTE=Opus]Hur mycket kostade det där filtret då, batski?[/QUOTE]

Knappt 900 sek.
#46 - 20 april 2006 16:35
[quote=batski]Knappt 900 sek.[/quote]

Du kunde ju prova ett annat märke, jag skulle köpa en 404 till mitt 250l akvarium när det begav sig men köpte ett Rena xP3 för att jag, med lite övertalande av min handlare, tyckte det var lätt jobbat vilket det är, sen visade det sig vara tyst också vilket är bra. Sen visade det sig att det inte är tillräckligt till mitt 540l, men det är en annan femma ;)
#47 - 20 april 2006 16:56
Förklara hur du gör när du startar upp filtret,ett knep som jag kan rekomendera istället för att använda primerpumpen är att suga till i utblåset så att filtret fylls på det viset.Det funkar bätre tycker jag.
Du har väl fält ner spaken som man varierar flödet med,har hänt att jag har glömt det nån gång och då låter filtret illa.
MvH Richard
#48 - 20 april 2006 17:46
Hej
Jag ledde tidigare in CO2 in i filtret via insuget, då kunde det hända att luft (CO2) fastnade i pumpen och då väsnades det en del. Men oljudet försvann då jag pumpade med startpumpen, detta får man göra tills man känner att det inte är någon luft kvar (det blir ett hackigt motstånd om det är luft jämfört med ett solit motstånd i spaken om pumpen är helt fulld med vatten utan någon luft). Har du provat detta ordentligt och det fortfarande låter så kan jag inte jag hjälpa dig något mer....

Lycka till!
#49 - 20 april 2006 21:53
[QUOTE=gigardt]Förklara hur du gör när du startar upp filtret,ett knep som jag kan rekomendera istället för att använda primerpumpen är att suga till i utblåset så att filtret fylls på det viset.Det funkar bätre tycker jag.
Du har väl fält ner spaken som man varierar flödet med,har hänt att jag har glömt det nån gång och då låter filtret illa.
MvH Richard[/QUOTE]

Jag har gjort som det står i instruktionerna. Har även vickat och vänt upp och ner på filtret, pumpat flera gånger. Det verkar inte vara nån luft kvar nu. Ingen som kommer ut iaf, men det låter fortfarande.

Sååå bökigt och omständligt ska det inte vara att starta upp ett filter.

Yrrah: Nej jag har inte glömt spaken, men tack för påminnelsen ändå.

Annons