FLUVAL 404 ljudproblem

#1 - 16 juli 2004 08:06
Hej..

Jag har en Fluval 404 som jag har använt sedan -99 med varierande problem, har nu köpt en EHEIM 2229 istället.

Jag skulle dock gärna vilja ha ordning på min Fluval om det är möjligt. Det största problemet med Fluvalen är ljudnivån.
Ni som har haft högljudda pumpar som blivit tysta, vilka åtgärder har ni vidtagit??
OBS!! Denna pumpen har sedan den varit ny haft detta höga skorrande läte, jag har bytt impeller, impelleraxel och "impellerplatta" utan positivt resultat.

Impellerns konstruktion är sådan att "impellerbladen" har en fri rörlighet på X grader, min teori är att det skorrade ljudet skulle kunna komma av att "bladen" flexar fram o tillbaka dessa grader.
Skulle detta kunna vara grunden till ljudproblemet, eller är det någon här som har löst grundorsaken till att pumpen skorra så mycket??

Mvh
Tobbe
#2 - 16 juli 2004 16:51

Är din så gammal som från 99 så har du det gamla huvudet så det är kanske inte mycket att göra gå in där du köppt den och hör om dom har ett alternativ till dig.

Fluval 404 byggdes om helt efter dom första problem modellerna dessutom var dom aldeles för svaga.

Man gjorde om konstruktionen något satte fler spärrar på slangkopplingarna och bytte motor mot en kraftigare man satte i en större impeller med betydligt kraftigare magnet och omformade impellerbladen till raka blad dom gamla hade lätt byjda impeller blad.
#3 - 16 juli 2004 17:10
Jag byggde ett ljudisolerat rum under akvariet =)
#4 - 16 juli 2004 19:00
Köpt en begagnad för cirka 6 månader sen och är faktiskt nöjd med den!
Den var lite krånglig i början, lät lite när det var luft kvar i den eller i slangarna. Lite trixig att få ut all luft ur slangarna vid rengöring. Men nu när jag lärt mig den är den faktiskt riktig tyst. Tips är att sätta en bit filtermatta på insuget som förfilter, annars blir det rätt lätt stopp på insuget vid locket.

mvh
/Kid
#5 - 17 juli 2004 07:44
Tack för infon..

Mvh
Tobbe
#6 - 17 juli 2004 09:53
Skall man behöva bygga ett ljudisolerat skåp för att filtret låter för mycket är det väl ändå något galet ?
#7 - 17 juli 2004 16:42
ja..men jag såver ju i samma rum som jag har akvareierna. och så är det ju massa annat som man kan ha där som låter. typ väkarklockan om man måste upp till skolan i höst...=)

Annons