När jag slår på pumpen avtar läckandet (droppar bara lite) för att efter 10-30 minuter sluta helt.
Är detta normalt? Hur kan det avhjälpas?
Ja det är normalt på så sätt att Fluval-konstruktionen är skit och att det läcker för andra med - inklusive mig själv.
Läckaget uppstår pga dom svarta pluggstiften lossnar från underplattan på pumphuvuddelen. Har man meckat bilar och tagit loss instrumentbrädor är man bekant med konstruktionen som kan vara lite pillig. Man måste peta ut pluggen med stiftet, dra ur stiftet, sätta i pluggen och banka i stiftet igen. Tips för att enklare trycka på pumphuvudet igen: Lite Arméns hudsalva på oringen gör att man slipper lägga hela sin vikt på pumphuvudet.
För övrigt har jag också stort problem med att det fastnar växtdelar i slangsnabbkopplingen (som dessutom gått sönder en gång). Med skumplastförfilter går fungerar det dock hjälpligt.
Vidare har även två slangmuttrar spruckit.
Jag har bytt impeller+kammarplatta 3 ggr på 3 år utan att ljudnivån blev bättre.
Jag är tvungen att linda in den i 4 badlakan, sätta den på en tjock skumgummimadrass och stänga in den i ett skåp - och då hör jag bara det dova 50 Hz brummet om det är tyst i rummet (vilket dock gör det svårt att sova i samma rum). Med alla badlakan och skumgummimadrass instängd i ett skåp låter den ca 10 ggr högre än farsans Eheim som står helt öppet på ett parkettgolv (som förövrigt är omöjligt att höra om man inte sätter huvudet tätt intill där den står).