Fluval 404 fråga IGEN!!!

#1 - 23 mars 2004 19:31
Tänker köpa en ny pump till mitt 375 kar.
Är inne på ett Fluval 404 Ytterfilter.
En del har tydligen klagat på att de låter mycket..
Stämmer detta verkligen???
Ljudlös förstår jag att den ej kan bli, Det kan väl ingen pump.
Det enda som gör att jag tvekar är detta med ljudnivån.
Eheim är ju så äckligt dyra så det finns det ej pengar till.
Hjälp!!!

#2 - 23 mars 2004 19:33
Jag tycker 404'an är helt ok. Vad ska du ha för fiskar i ditt kar? 404'an kan vara i minsta laget, du kanske får kompletera med ett innerfilter.
#3 - 23 mars 2004 19:35
Min låter inte och är väldigt bra tycker jag.
#4 - 23 mars 2004 19:37
Jag har nu Malawi och ett ehim innerfilter + ett Aquael innerfilter..
Tänkte ha ett Fuval 404 + Pumphuvudet från mitt eheim innerfilter för att få lite mer cirkulation bara.
Eller om jag byter eheimhuvet mot en Cirkulationspump alá Claes Ohlsson så slipper jag allt i karet.
#5 - 23 mars 2004 19:38
Enda nackdelen är slangarna som det blir mycket slaffs i.
#6 - 23 mars 2004 19:41
Ursprungligen skickat av Oscar Cederqvist

Enda nackdelen är slangarna som det blir mycket slaffs i.

Men det blir det väl i alla ytterfilterslangar? Eller?
Kan spola dem på jobbet med 70bar *S* Då blir de nog rena ha ha
#7 - 23 mars 2004 19:55
Jag håller med i det där med att det bildas mycket skräp i slangarna till fluval filtret(jag har 204:an), det verkar som dom är gjorda för att samla på sig skit.
Jag bytte därför ut mina mot dom vanliga gröna efter ett tag. (Fick därmed också köpa nya böjar till insug och utblåset som går ner i karet)
#8 - 23 mars 2004 19:56
Har haft min 404 i ett par månader och är rätt nöjd med den. Tycker inte den väsnas så mycket.
Har också problem med att det blir skit i slangarna! Speciellt då jag har javamossa i karet. Nånting man kan göra åt det? Jag har redan ett sånt "galler"-insug, men det kommer fortfarande in växt rester.

En annan sak som jag undrar:
Efter att jag har rengjort pumpen, hällt i vatten och satt på locket brukar det läcka (från stället där man låser locket på båda sidorna).
När jag slår på pumpen avtar läckandet (droppar bara lite) för att efter 10-30 minuter sluta helt.
Är detta normalt? Hur kan det avhjälpas?
Skulle vara skönt att slippa ha en tidning under efter varje rengöring!!

/Kid
#9 - 23 mars 2004 20:12
Okey!
Ett fluval 404 är alltså helt okey men man bör byta ut slangarna för att slippa geggga i dem.

#10 - 23 mars 2004 20:42

När jag slår på pumpen avtar läckandet (droppar bara lite) för att efter 10-30 minuter sluta helt.

Är detta normalt? Hur kan det avhjälpas?

Ja det är normalt på så sätt att Fluval-konstruktionen är skit och att det läcker för andra med - inklusive mig själv.

Läckaget uppstår pga dom svarta pluggstiften lossnar från underplattan på pumphuvuddelen. Har man meckat bilar och tagit loss instrumentbrädor är man bekant med konstruktionen som kan vara lite pillig. Man måste peta ut pluggen med stiftet, dra ur stiftet, sätta i pluggen och banka i stiftet igen. Tips för att enklare trycka på pumphuvudet igen: Lite Arméns hudsalva på oringen gör att man slipper lägga hela sin vikt på pumphuvudet.

För övrigt har jag också stort problem med att det fastnar växtdelar i slangsnabbkopplingen (som dessutom gått sönder en gång). Med skumplastförfilter går fungerar det dock hjälpligt.

Vidare har även två slangmuttrar spruckit.

Jag har bytt impeller+kammarplatta 3 ggr på 3 år utan att ljudnivån blev bättre.

Jag är tvungen att linda in den i 4 badlakan, sätta den på en tjock skumgummimadrass och stänga in den i ett skåp - och då hör jag bara det dova 50 Hz brummet om det är tyst i rummet (vilket dock gör det svårt att sova i samma rum). Med alla badlakan och skumgummimadrass instängd i ett skåp låter den ca 10 ggr högre än farsans Eheim som står helt öppet på ett parkettgolv (som förövrigt är omöjligt att höra om man inte sätter huvudet tätt intill där den står).
#11 - 23 mars 2004 21:12
Nä eheims är tystare. Jag har ett par av deras största ytterfilter i samma rum som jag sover utan att bli störd av dessa.

Mitt lilla fluval filter har jag stående i garaget och blir såklart inte störd av detta. Däremot hade jag det en kort period i samma rum som de andra filtrena och då överröstade det här lilla filtret mitt största eheimfilter(2260) som där dessutom sitter ett större pumphuvud på än det som egentligen hör till filtret.
Det var ju bara en kort tid jag hade det i sovrummet och troligen så hade det tystnat lite efter ett tag, det har det gjort där det står nu och låter inte speciellt mycket.

Läckage har jag också haft på fluval filtret. Men hos mig var det bara att ta av den där o-ringen som sitter på pumphuvudet skjölja av det med ljummet vatten o sätta på det igen. Sen var det fixat.

Inget har gått sönder på mitt filter, men det beror <u>kanske</u> också en del på hur man handskas med det.

Kanske hur man packar filtret och vad man har i för filtermaterial också spelar in på ljudnivån.
#12 - 23 mars 2004 22:18
Mitt bara susar svagt där det står helt öppet på laminatgolvet. Inga problem med läckor, trasiga delar eller skit i slangarna ännu, men det har "bara" varit igång sen i november. Tyckte inte att 404an räckte till för att få cirkulation i hela 375an så nu har jag limmat filterkammare där jag har en bit grov matta (50x20x10) och innanför kör jag Eheim 2252 + insuget från 404an + doppvärmaren. Nu slipper jag alla växtdelar i insuget på 404an och har betydligt bättre blås i karet. Är nöjd med mitt val av ytterfilter.
#13 - 23 mars 2004 22:31

Mitt 404 funkar aldeles utmärkt och har gjort så i över ett år nu står helt öppet på golvet utan att göra en massa oljud för sig visst låter det men inte så man lägger märke till det.

Ett mycket bra filter i min mening.

Det med slangarna är lite si och så med det anledningen att dom samlar på sig skit är att dom är räflade och anledningen att dom är räflade är att dom skall vara lättare att böja och forma som man vill ha dom. Gummislangarna är styva och besvärliga men holler sig rena så där är vad man tycker bäst om den ena eller det andra.

Ganska stor filtervolym har det ochså skall du ha ett eheim med samma volym och pump så blir det multum mycket dyrare och är det då bättre nja kanske. Har även 2 eheim filter som ochså funkar bra så för min del så tycker jag det kvittar är din budget inte mer än 1500kr tex så skulle jag aldrig tveka mellan eheim och fluval då är vinnaren Fluval. däremot kan du öka din budget till 2500kr så visst är eheim filterna bra du vet vad du får.

Lycka till
#14 - 23 mars 2004 23:12
Har ni kollat hur mycket filtermaterial som egentligen ryms i de där filterkorgarna som finns i fluval filtrena, jag själv blev ganska besviken på hur dåligt utrymmet var uttnyttjat i mitt 204:a filter.

Filtervolymen verkar vara storleken på själva behållaren och säger inte mycket om hur mycket filtermaterial man kan få i korgarna.
De eheimfilter som jag har erfarenhet av (classic serien) verkar däremot uttnyttja utrymmet betydligt bättre.
#15 - 24 mars 2004 01:12

Fluval filtrena fungerar mycket bra med den typen av filter kammare du kan inte utnyttja behollren mycket bättre det är inte så att mest filtervadd är bäst.

Tex det vanliga eheim classic filtret funkar på samma vis som dom gamla fluval 303 (300 serien) vilka inte funkar lika bra.

Fluval 400 serien funkar så att du har ena halvan som filtermedia och andra halvan som biomedia vattnet måste passera alla stadierna innan det pumpas ut i akvariet igen. detta göt att vattnet transporteras dubbelt så långt som i dom traditionella behollarna där vattnet mer eller mindre bara går nerifrån och upp i behollaren sen ut i karet.
#16 - 24 mars 2004 04:17
Jag har den näst största varianten, och mitt låter i princip inget, har inte läckt en droppe, inte ens när jag tog av slangarna vid lite rengörning av förfiltret. Backventilerna funkar över all förväntan!
oringen är det heller inga problem med.. om man får hänga på locket för att få på det så bör man nog gå och få filtret utbytt?
Har haft igång det i ett gäng månader och är mycket nöjd, man får mycket filter för pengarna.
ett tips för att slippa massa klaffs i slangar / växtdelar i filtret är att sätta en klump filtermassa (20-30 ppi) över insugningsgallret.. funkar som ett extra förfilter..gäller bara att komma ihåg att skölja ur detta med jämna mellanrum så inte trycket i filtret minskar =)
Det är den klart bästa investering jag gjort, kostade mig 700 kr.. motsvaradne eheim kostar väl en 2000 spänn minst? och jag förstår inte vad som skulle vara bättre? mitt är tyst, pumpar massa vatten & renar vattnet.. Har visserligen köpt eheims material och stoppat i filtret (efhi mech & substrat pro) det är en del bättre än det joxet man får med fluval...
#17 - 24 mars 2004 07:44
Det verkar vara skillnad på de två mindre modellerna(104,204) och de två större i sättet som dom arbetar.
Korgarna i min 204:a är inte avdelade och här går vattnet bara igenom filter-materialet en gång.
I 304 o 404 <u>ser det ut som </u>vattnet först går igenom ena halvan av korgen och i nästa vända det andra, rent teorietiskt så ska det kanske fungera så. I praktiken så väljer vattnet alltid lättaste vägen.

Jag är också nöjd med mitt filter. Men slangarnas konstruktion tycker jag inte om. Och som filtermaterial använder jag enbart "ehfisubstrat pro" i alla facken.
Någon nytta med att ha vanliga keramikringar ser jag inte. Istället finns ju filterplattorna som agerar förfilter och gör det dessutom mycket bra. (Det skulle isåfall vara för att sprida ut vattnet lite så att det i nästa steg träffar det "biologiska" filtermaterialet lite mer jämnt)

Jag funderar också på att skaffa den största modellen i fluval serien. Just det här med filterkorgar och snabbt och enkelt kunna koppla bort filtret för att komma åt filtermaterialet är något jag skulle behöva, även till mitt stora kar.
<u>Tex</u> för att efter medicinering kunna köra en kort tid med aktiv kol i filtret. Det är något som blir mycket bökigt med eheimfiltrena i classic serien.

Det <b>är</b> skillnad i både kvaliten på grejerna och ljudnivån. Men motsvarande eheimfilter med korgar och snabbkopplingar, så att man enkelt kan koppla bort filtret, kostar ju betydligt mer så därför tycker jag det kan vara ett rätt bra alternativ med fluvals ytterfilter. Man får rätt mycket för en liten peng. (jag själv får se hur det är med ekonomin vid köptillfället)

(Får man hänga på locket för att få på locket till filtret så är det nog bara att antingen smörja in o-ringen eller blöta ner den i varmt vatten innan locket ska sättas på igen)
#18 - 24 mars 2004 14:59
Jag har mitt i sovrummet och sover ändå som en prinsessa:)
Nu har jag iofs inte haft det så länge men än så länge funkar det och sååå mkt mer börjar det väl förhoppningsvis inte låta..

Kan ju tillägga att jag sover väldigt lätt och vaknar om nån tappar en nål..
/M
#19 - 26 mars 2004 21:30
Jag har 2 st 404 till mit 375! Funkar görbra!!!!
#20 - 14 april 2004 22:37
Har ett nyinköpt 304 till vårt 250 kar. Fungerar utmärkt än så länge. Och tyst är det, hade ett eheim 22..nånting (490 l/h) innan och det lät faktiskt väsentligt mycket mer.

Dessutom är de rätt fiffiga med korgarna och stoppventligen på slangarna, som sagt.

Snygga gråa insug och utsprut som passar fint mot den gråa bakgrunden, dessutom.

Betalade 900 kr för det.
#21 - 15 april 2004 07:14
Jag är också mycket nöjd med min 404:a. Den är tyst och diftsäker.

//Annika
#22 - 15 april 2004 07:20

Den är tyst

Ja. Jämfört med en hårfön.
#23 - 15 april 2004 08:18
Min 404:a låter mycket mindre än de Eheim jag haft och med tanke på prisskillnaden så skulle jag rekommendera Fluval 404.

//Annika
#24 - 16 april 2004 12:14
Min fluval 404 brummar knappt hörbart när det är helt tyst i rummet. Däremot är det något som tickar/skrapar som jag inte vet vad det är. Någon som vet vad detta är får gärna meddela mig...

Annons