fluval 404

#1 - 27 februari 2006 06:40
eftersom mitt fluval 404 låtter så mycket att jag inte kan ha det igång hade jag tänkt att peta in filtervad i "resonans kammaren" som själva elmotorn sitter i, misstänker att mycket av ljudet uppstår där.

Har kontrollerat att ljudet inte beror på luft och detta är mitt sista hopp.

Kan det vara så att filtervadden blir för varm och antänds eller kommer den att vara fuktig hela tiden?
#2 - 28 februari 2006 02:25
provat att byta impeller bussningar och axel ?

och om du fyller utrymmet med filtervadd hur ska filteringen då fungera ?

antändas kommer den inte det utrymmet är vattenfyllt när filtret är igång.
#3 - 28 februari 2006 12:12
Har du någon impelleraxel och bussningar överhuvud taget,om inte så sätt dit det.
MvH Richard
#4 - 1 mars 2006 12:27
Förstår inte att folk klagar så mycket på 404, satte själv igång en igår och den låter knappt alls.. Svårt att tro att alla andra får söndagsex?
#5 - 1 mars 2006 12:49
kanske du som fått ett fredagsexemplar j0han ;)
#6 - 1 mars 2006 13:32
angående att vissa låtter så är det så att det finns två generationer av 404 den gamla med böjda impeller skovlar och den nya med raka impeller skovlar,.

Felet på min är antagligen en snedförslitnig på skovlarna vilket ger ett djävulskt oljud
#7 - 1 mars 2006 13:55
[QUOTE=j0han]Förstår inte att folk klagar så mycket på 404, satte själv igång en igår och den låter knappt alls.. Svårt att tro att alla andra får söndagsex?[/QUOTE]

Jag har också en 404 och den funkar kanon,går tyst och fint.
Jag har även en eheim 2217 och den är inte något tystare än
404:an.Fluval är bra grejer tycker jag,de som gnäller är såna som
inte törs prova saker som är lite billigare.Har även en AM-top som
inte heller låter nåt mer än eheim.
MvH Richard
#8 - 1 mars 2006 15:56
hur lände har ni haft era filter .
jag har ett som gått i exakt ett år och det låter som fan
MVH
Mange
#9 - 1 mars 2006 15:58
Ett 402 som gått 1½år
Ett 404 som gått 1år

De tutar på så fint och vackert. Inte låter dem heller. 404:an låter något men absolut inte så att det stör. Skulle lätt kunna sova med det i samma rum.
#10 - 1 mars 2006 16:05
polarn har ett 404 som låter värre.......än min moppe gjorde med ett stort hål i avgasröret typ.
#11 - 1 mars 2006 16:53
[quote=Raven]polarn har ett 404 som låter värre.......än min moppe gjorde med ett stort hål i avgasröret typ.[/quote]
Ha ha ja köper man inte eheim så håller inte grejorna..En polare till mig har ett som snart är 10 år och har aldrig bytt något på det och är som nytt tyst och fint...Därför köper i alla fall jag eheim dyrare men bättre..Är ju bara att läsa här på forumet om alla som ständigt har strul med fluval..
#12 - 1 mars 2006 17:10
tja kan ju tillägga att polarns 404 har gått iallafall 6år nonstop utan nåt bytt så det är inte så konstigt om de börjar låta.

gummibussningar till exempel kan ha rätt kort livslängd.
#13 - 1 mars 2006 17:22
Mitt äldsta eheim som är igång köptes 1979 och har endast rengjorts då det behövts, och har gjort tjänst dygnet runt i över 27 år, är fortfarande tyst och fungerar som en klocka!:) :)
#14 - 1 mars 2006 17:23
[QUOTE=laerni]Mitt äldsta eheim som är igång köptes 1979 och har endast rengjorts då det behövts, och har gjort tjänst dygnet runt i över 27 år, är fortfarande tyst och fungerar som en klocka!:) :)[/QUOTE]

Det måste man anse vara mycket väl godkänt :)
#15 - 1 mars 2006 17:23
[QUOTE=zeke66]Ha ha ja köper man inte eheim så håller inte grejorna..En polare till mig har ett som snart är 10 år och har aldrig bytt något på det och är som nytt tyst och fint...Därför köper i alla fall jag eheim dyrare men bättre..Är ju bara att läsa här på forumet om alla som ständigt har strul med fluval..[/QUOTE]

Ännu en som inte törs köpa det som är billigare och i många fall bättre.
Min 404 har gått i över 3år och har aldrig varit nåt
fel på det.
MvH Richard
#16 - 1 mars 2006 17:26
Törs gör man väl! Men en del köper mercedes och andra skoda!:) Men skall man ha ett kvalitéfilter finns det bara ett märke och det är eheim
#17 - 1 mars 2006 17:28
[QUOTE=laerni]Törs gör man väl! Men en del köper mercedes och andra skoda!:) Men skall man ha ett kvalitéfilter finns det bara ett märke och det är eheim[/QUOTE]

Om Eheim är mercedes så kan jag ju inte köpa det :D
#18 - 1 mars 2006 17:30
he he! mercedes, eller porsche är i vart fall skillnad mot skoda eller vaz:)

Ett filter som gått i 3 år är ingen garanti på ett bra filter! Skulle ju vara katastrof om ett filter lägger av inom 3 år!
#19 - 1 mars 2006 17:32
Ska det vara bil så ska det vara Tyskt :)
Fast jag får säga att jag har lika bra erfarenheter av både Fluval och Eheim. Så jag vill inte dömma ut vare sig det ena eller det andra.
#20 - 1 mars 2006 17:33
Vad är det som garanterar att alla eheim ska gå lika länge som ditt,du kanske bara har haft tur med ditt filter.Hur som helst så är jag nöjd med mitt fluval,har även ett eheim som jag tycker är bra mycket bökigare när man ska göra rent det.
MvH Richard
#21 - 1 mars 2006 17:35
[QUOTE=laerni]he he! mercedes, eller porsche är i vart fall skillnad mot skoda eller vaz:)

Ett filter som gått i 3 år är ingen garanti på ett bra filter! Skulle ju vara katastrof om ett filter lägger av inom 3 år![/QUOTE]
mercedes är det mest överreklamerade skit jag varit med om,en Audi är ju långt mycket bättre och snyggare.
MvH Richard
#22 - 1 mars 2006 17:37
Att jag håller mig till eheim beror på största delen av alla klagomål man hört om fluval, samt att man vill ju ha ett ytterfilter som man kan lita på går år efter år efter år utan några problem! Dessutom fortsätter filtret att vara tyst!:)
Och Tyskt skall även filtret vara! Så de Kinesiska skulle jag inte ens tordas prova, blir troligen att köpa för en billig penning men sedan visar sig att det blir dyrt med allt problem som ett sådant orsakar
#23 - 1 mars 2006 17:40
Jag har 7 st. igång just nu ett sedan 1979 två sedan 1981 två sedan 1984 samt två sedan 2001! Och inget av dem har gått sönder eller strulat! Dessa filter ger i vart fall mig en garanti för eheims överlägsna kvalité!:)
#24 - 1 mars 2006 17:44
Hur mercedes är vet jag inte men dom som har en tycker dom är bra! Själv har jag kört Jaguar sedan 70-talets mitt min senaste är en S -05. Och det är Engelska, men bra mycket mer bil än Skoda och Vaz!
#25 - 1 mars 2006 17:50
Den som själv äger en sak säger ju naturligtvis att den är bäst,men en som har av bägge säger kanske inte att just den ena är bäst.Mitt fluval och mitt eheim funkar än så länge lika bra ialla fall.
MvH Richard
Bilagor:
#26 - 1 mars 2006 17:52
Jag har skrotat några fluval tidigare! Har även provat de Kinesiska skräpen!
#27 - 1 mars 2006 17:54
Och om 20 år kan vi prata om vilket av dina filter som fortfarande fungerar! Kan sätta en hundring på att det är Eheimfiltret!:)
#28 - 1 mars 2006 18:41
[quote=laerni]Jag har skrotat några fluval tidigare! Har även provat de Kinesiska skräpen![/quote]
laerni:
Att jag håller mig till eheim beror på största delen av alla klagomål man hört om fluval, samt att man vill ju ha ett ytterfilter som man kan lita på går år efter år efter år utan några problem! Dessutom fortsätter filtret att vara tyst!:)
Och Tyskt skall även filtret vara! Så de Kinesiska skulle jag inte ens tordas prova, blir troligen att köpa för en billig penning men sedan visar sig att det blir dyrt med allt problem som ett sådant orsakar
#29 - 1 mars 2006 19:08
har bara bra att säga om eheim har haft ett sådant ytterfilter som har gått felfritt i 5år..... Men nu har ja köp större akvarium så nu har ja provat Fluval FX5....Hoppas jag blir lika nöjd med det!!!!!!Eheim är ju som sakt lite övereklamerade i pris!!!
#30 - 2 mars 2006 00:14
[quote=laerni]Mitt äldsta eheim som är igång köptes 1979 och har endast rengjorts då det behövts, och har gjort tjänst dygnet runt i över 27 år, är fortfarande tyst och fungerar som en klocka!:) :)[/quote]
dom bygger inte grejer som dom gjorde förr :/
nu är de mest skit.
har en eheim 2007 tror ja de va inköpt begagnad fören bit över 10år sen och redan då va filtret gammelt och hade använts i akvariebutik.
bytte gummibussningarna då dom hade torkad å va hårda och bytte axel samtidigt då det medföljde i våras och den pumpar på finfint.
numera är dock filterdelen borttagen oc pumphuvudet monterat på ett bottenfilter och är en helt suverän filterlösning i mitt lilla akvarie.

[quote=sunkan aspidoras]Så de Kinesiska skulle jag inte ens tordas prova, blir troligen att köpa för en billig penning men sedan visar sig att det blir dyrt med allt problem som ett sådant orsakar[/quote]
efter vad jag läst sett och hört är amtop överlag bra dock ibland något högljudda.
#31 - 2 mars 2006 17:49
Ja AM-top funkar bra,mitt är i alla fall tyst.
MvH Richard

Annons