Normalt kör man filtermattorna i par, och byter/tvättar den skitiga, men lämnar den andra orörd. Teorin säger även att man ska ha filternmattan längst ner, som förfilter, för att nedbrytningsbakterierna bara ska behöva befatta sig med det som är löst i vattnet.
Bara för att bevisa att jag nu inte är riktigt som jag borde vara, går jag rakt vidare till hur jag gör, och hur jag gjort länge, med lyckat resultat.
Makaroner i botten, makaroner, eller kalkkross i mitten, och filtermatta överst.
När det är tid för rengöring, tvättar jag den undre filtermatte biten i tvättmaskinen, och stoppar den i ett skåp till nästa filterrengöring, ersättningsmattan läggs överst, och hela filtret lyfts upp och ner ett par gånger så att makaronerna spolas rena från det värsta "snafset". Anledningen till att jag tvättar det skitigaste filtret i tvättmaskinen? det brukar vara ganska vällfylt med sand, och flödet genom det blir inte bra annars. jag har 4'a sånna här pumpar till ett 375 kar, med en scwd kopplad gemensam till dem, så jag har helt enkelt investerat i lite extra (orginal) filtermatta.
Nakdelen med den finare Biltema blästersanden, men snart borde det minska tycker man, jag borde ha dammsugat upp allt det minsta i filtrena snart :- )
Och jo, korgarna ska vara fulla, om det är en cm vatten är okaj, men inget måste.
B!