fluval 403

#1 - 5 april 2005 15:36
köpte en beg. ytterfilter o den rasslar när jag sätter igång den..
när jag skakar lätt kommer det luft ut..
plus den läcker lite..typ 1 droppe varann sekund..
den läcker från en gänga till den avtagbara lock...
va ska jag göra?
#2 - 5 april 2005 15:59
Det är tämligen normalt att filter rasslar till i startmomentet, likaså att det kommer luft med vattnet. Detta skall dock upphöra ganska snart, om det aldrig blir bra läcker det in någonstans.
Ett ytterfilter skall inte läcka alls, inte en droppe över huvud taget.
"gänga till den avtagbara lock...", vad är det och var sitter detta vad det nu är någonstans?
#3 - 5 april 2005 16:43
Provat att fukta tätningsringen, mitt Fluval 404 läkte när tätningsringen var torr.
#4 - 6 april 2005 21:40
Väldigt sällsynt att 403'or läcker vid packningen, så länge densamma inte är aldeles torrsprucken, det brukar snarare vara tvärt om så att det är ett litet h-vete att få ihopa grejorna, då o-ringen käns för tjock. OM det är där den läcker, kontrollera så att packningen verkligen sitter på rätt ställe (på med ringen, kasa fram den så den sitter absolut längst ut på kanten hela vägen runt, stå rakt över filter behållaren, och pressa pumphuvudet rakt ner) kontrollera lämpligen så att inte ringen faktiskt har några torrsprickor, om den har det, kan du görsöka med gult vaselin, siliconfett av giftfri modell, eller annan "lämplig" substans som inte löser sig i vatten, eller är giftig. är det mer än nån liten enstaka spricka, vilket det vanligen är om pumpen stått ett tag, så lägg ner det, och åk o handla en ny o-ring, jag vet iofs inte exakt vad den kan kosta, men det torde vara marginellt... Dock måste jag säga att jagtror inte det är här din läcka är, då jag har erfarenheten att pumpen snarare suger in luft, än läcker ut vatten här... Dock inte riktigt säker på var annars det skulle kunna läcka. De ända gängorna på pumpen, är plast "muttern" för att hålla fast slangarna.. skruva den i botten, tryck fast slangen så den går ända ner i botten, och skriva upp "muttern" tills slangen sitter i klämm...

(anledningen till att det fungerar att "täta" med vaselin och liknande som lagningar, är antagligen att det inte är något specielt högt tryck i burken, pumparna blåser ju ut rätt bra, när de väl pumpar.)

hela x03 serien verkar lite känslig för det där med luft, det behövs inte någon specielt stor luftbubbla för att de ska låta som attans, och förlora prestanda, alternativt helt sluta pumpa, prova luta den mot insuget, snarare än mot utloppet... En annan vanlig anledning till förlorad prestanda / ökat oväsen är att impeller / keramikstav slits, och det vibrerar mer. det kan löna sig att skaffa en ny impeller så länge de går att få tag på, jag har dock inte undersökt om det är så att impellern används i någon av de senare modellerna, och att det därför kommer finnas en hög tillgänglighet en lång tid framöver... (sån tur är oringarna inte lika svåra att få tag i, då en o-ring är en o-ring...)

Kan för övrigt tillägga att det är min favorit pump, billig, och lagom kraftfull... det finns alltid bättre, men pris / prestanda är i nuläget oslagbart.... tillgängligheten är dock lite låg.

Lycka till.
B!
#5 - 7 april 2005 17:50
Tack för tipsen..den läcker inte längre men den rasslar lite..
#6 - 7 april 2005 22:46
det får nog skyllas på att den är sliten, eller på förhögt motstånd i pumpslingan. (för tätt filter material ?)

B!

Annons