Fluval 403?

#1 - 22 juni 2004 22:51
Vad är era åsikter om detta ytterfilter? Är det tystgående?
#2 - 22 juni 2004 23:23
Mitt kan skramla ordentligt ibland. Kan va grymt störande när man ska sova..
#3 - 23 juni 2004 10:35
Ja. Jag har läst alla trådar som finns att läsa om detta ytterfilter både här och på ciklid.se. Av all info kan jag lugnt säga att jag ska skaffa Eheim.. Hoppas min intuition stämmer bara..
#4 - 23 juni 2004 11:45
Jag har erfarenhet av Fluval, Eheim och Project´s Argo ytterfilter.
Det filter som fungerar bäst är Eheim tyst och kraftfullt
Fluval kommer som 2:a låter lite mer och inte lika mycket kraft. Sämst är Argo filtret det bullrar och är mycket klent kräver mycket rengöring.
#5 - 23 juni 2004 11:47
Glömde: filtrerna har samma storlek och kapacitet.
#6 - 23 juni 2004 11:53
Har 3 st ytterfilter av märket Fluval, är hur nöjd som helst med dom.
Fluval 304 och 404 är på mitt rum där jag sover. Inga problem!
Min flickvän som gärna vill ha det tyst har bara lagt märke till utblåset som är riktat mot ytan där kan det porla lite för mkt ibland. Men som sagt själva pumpens ljudkapasitet har jag aldrig haft problem med.

Mvh Ola
#7 - 23 juni 2004 12:55
Skillnaden ljudmässigt mellan mina pumpar är följande:

För att höra "surr" från Eheim måste du lägga örat mot pumpen.
För att höra "surr" från Fluval måste du stå ca 1-2 m ifrån.
För att höra "surr" från Argos kan du befinna dig 10 m bort i ett annat rum.
#8 - 25 juni 2004 00:43
När jag köpte Ytterfilter för ca 1,5 månad sedan lånade jag en decibellmätare av en bekant, och tog med till akvarieaffären och bad att få "provlyssna" på ett Fluval 304 och ett Eheim professional II 2026.
Resultatet på 20 cm var att de var i princip ingen skillnad på ljudnivån, det varierade lite grann på bägge filtren om man ställde mätaren på olika sidor om filtret.
Kommer tyvär inte ihåg vad det vart för ljudnivåer men det var låga på bägge filtren.
Men det gäller dessa två exemplar som jag provade hadde man tagit två andra kartonger från hyllan kan det kanske ha blivit andra resultat.
Mitt råd be handlaren att få provlyssna på filtret innan du köper det, vill handlaren inte gå med på det köp inget av honom gå till en annan handlare.
#9 - 25 juni 2004 09:48
Skall man kräva att handlaren skall rigga upp lite olika filter bara för att man skall få lyssna till hur de låter, lite väl optimistiskt.
Hör efter i bekantskapskretsen istället vad de har fått för intryck av sina filter.
#10 - 25 juni 2004 09:55

eheim pumparna är lite tystare faktiskt.

Däremot så håller jag fluval som nummer 1 ändå med tanke på kapacitet styrka ljudnivå kontra prislapp.

Men visst eheims värsting dyra filter är bättre.

Annons