Det ska mycket till för att ett 2252 skitar ner vattnet när man lyfter upp dom, det är så pass bra drag i dom att det som fastnar i mattorna med tiden mals ner till just ingenting.Narii skrev:Haha, vad elakt gaffel ;)
Men fortfarande, vrf vill man ha innerfilter? Ja menar när man ska göra rent dom o plocka ur dom ur karet så skitar dom ner utav helv*te..
Du som är så insnöad på eheim;) vet väl att ett pumphuvud från en 2252 inte kan köras ovan vattenytan, alltså är det inte en 1250.... Gör om och gör rätt:d:dGaffel skrev:Motorn på en 2252 är en eheim universal 1250 och bör inte jämföras med någonting man kan få ur en godisautomat för 10:-
åheim skrev:Du som är så insnöad på eheim;) vet väl att ett pumphuvud från en 2252 inte kan köras ovan vattenytan, alltså är det inte en 1250.... Gör om och gör rätt:d:d
Motorn som sitter på Eheim 2252 Powerline är Eheim Universal 1250,åheim skrev:Du som är så insnöad på eheim;) vet väl att ett pumphuvud från en 2252 inte kan köras ovan vattenytan, alltså är det inte en 1250.... Gör om och gör rätt:d:d
åheim skrev:Ok Jari, men enligt eheim bör den inte köras så att vattenlinjen går mer än strax under eheimloggan på pumpen(när den är placerad i karet)!
Motorn som sitter på Eheim 2252 Powerline är Eheim Universal 1250åheim skrev:Du som är så insnöad på eheim;) vet väl att ett pumphuvud från en 2252 inte kan köras ovan vattenytan, alltså är det inte en 1250.... Gör om och gör rätt:d:d
Så klart att den inte kan köras torr då den vattenkyls, skilnaden är ENDAST en annan färgteckning, i övrigt är det SAMMA motor.åheim skrev:Ok Jari, men enligt eheim bör den inte köras så att vattenlinjen går mer än strax under eheimloggan på pumpen(när den är placerad i karet)!
åheim skrev:Ok Jari, men enligt eheim bör den inte köras så att vattenlinjen går mer än strax under eheimloggan på pumpen(när den är placerad i karet)!
åheim skrev:Fluval är fantastiska på att hålla ett bra flöde under väldigt lång tid! Många pratar om motorstyrka men det handlar om ett korrekt filtermaterial! som ex. ett hörnfilter eller filtermatta bakom BTN är ett öppet system och pumpen kan ALDRIG tvinga vattnet genom filtermaterialet och om det skulle blir igensatt så går vattnet istället över filtermaterialet och vattennivån sjunker i pumpkammaren. Om du har en pump på 100w eller 5w har ingen som helst betydelse om de pumpar samma mängd vatten! Enda gången mototstyrka behövs är om den ska lyfta vattnet ovan vattenytan eller driva ett mekaniskt filter med en tät matta i ett slutet system!
jarinen skrev:Om man mot förmodan skulle ha endast ett innerfilter som enda lösning i ett akvarium. Fluval 4 i det ena och eheim 2252 i det andra så är skillnaden i längden att Fluvalen stannat för länge sen medan eheimen tuffar på. Därav kan man konstatera att en Fluval kan fungera någorlunda om man är beredd att hålla den optimal hela tiden (rena barnpassningen), gör du inte det så har den snart stannat. Mvh Jari
perfetto skrev:- På hur lång gångtid baserar du det utlåtandet?
Mina Fluval har aldrig stannat o heller aldrig beckat igen. Har aldrig behövt rengöra filtermassan heller.
åheim skrev:Om du har en pump på 100w eller 5w har ingen som helst betydelse om de pumpar samma mängd vatten!
Det är ingen toeri Jari, jag har erfarenhet i praktiken och jag förklarade när styrka behövs!jarinen skrev:
Du teoretiserar rätt mycket, frågan är om du har empiriska erfarenheter av dessa och grundar dig på detta? Du är helt enkelt lite ute o cyklar nu när du påstår att styrka inte har nån betydelse.
Mvh Jari
Ja det handlar bara om vilja Lasse och vill man tillräckligt mycket klarar man allt;) Om du får ork nån dag kan du ju ta och testa att blockera insuget med lite tät matta på nåt clownhotell eller nåt annat öppet filtersystem (om du har nåt) och se om pumpen med kraft orkar tvinga fram vatten eller om pumpen börjar gå torrt:)Lasse skrev:Jättebra konstaterande - det stärker min tro att det har ingen betydelse om det är jag eller världens starkaste man som skall lyfta stenblocket och jag kan fortsatta att äta chips, dricka kola och zappa i tvsoffan och ha det skönt i största allmänhet :)
MVH Lasse
perfetto skrev:Jag lade mitt Fluval 4+ och mitt Eheim 2250 (har två sådana) på rygg i badkaret och lät dem spruta fritt. Båda två med nyrengjorda filter.
De sprutade lika högt båda två, på någon centimeter när. Samma tryck om man satte pekfingret på utblåset.
Fluvalen låter lite mer, något fladdrande läte från impellern, men håller ungefärligen samma tryck i utblåset.
Huruvida det ena eller andra filtret renar bättre vet jag inte.
För att avgöra vilken som är starkast placerar du en transparent slang på utblåset och håller denna rakt upp och mäter hur hög vattenpelaren blir, nån cm hit eller dit som du skriver utgör alltså en väldigt stor skillnad..perfetto skrev:Jag lade mitt Fluval 4+ och mitt Eheim 2250 (har två sådana) på rygg i badkaret och lät dem spruta fritt. Båda två med nyrengjorda filter.
De sprutade lika högt båda två, på någon centimeter när. Samma tryck om man satte pekfingret på utblåset.
Fluvalen låter lite mer, något fladdrande läte från impellern, men håller ungefärligen samma tryck i utblåset.
Huruvida det ena eller andra filtret renar bättre vet jag inte.
Gaffel skrev:För att avgöra vilken som är starkast placerar du en transparent slang på utblåset och håller denna rakt upp och mäter hur hög vattenpelaren blir, nån cm hit eller dit som du skriver utgör alltså en väldigt stor skillnad..
perfetto skrev:-
Vad handlar det om egentligen....att Eheim till varje pris MÅSTE vara bättre än Fluval för att ni en gång sagt så? : ))
åheim skrev:Märkligt att det är så olika erfarenheter om att fluval sätter igen fort... ?jag själv kör fluval i riktigt belastade kar och de har aldrig aldrig tappat flödet mellan de 2 månader som går innan jag ändå plockar upp pumpen och rensar dem lite! Anledningen till att jag rensar varannan månad är för att främja nitrifikationen!
åheim skrev:nix pix ingen Oxydator men ett väl fungerande biofilter däremot, jag anser att ett kommersiellt innerfilter bör kompletteras med annan filtrering om man har fler än endast ett litet fåtal fiskar!
åheim skrev:Det är ingen toeri Jari, jag har erfarenhet i praktiken och jag förklarade när styrka behövs!
ansjo skrev:Nejdå, absolut inte. Jag gillar Eheim bäst, men för den sakens skull klankar jag inte på andra som vill ha andra pumpar, men som du skriver att du inte behövt rengöra pumpen på den tiden förstår jag inte riktigt.
Jag har haft ett par olika Fluval och de funkar bra ett par veckor, men har man fiskar och växter i karet så beckar dessa igen ganska fort, därav mitt svar.
Är det stor skillnad på dom pumparna? Jag menar Eheimen kostar 1214kr och Fluvalen 388kr så är det värt att lägga så mycket pengar extra:confused:
Lasse skrev:I min värld är fluvalen en leksak eftersom jag kräver mer av ett filter än vad detta filter ger. När jag säger att 2252 är det bästa innerfilter jag prövat så innebär det inte att jag tycker att det är den bästa filterkombinationen - jag föredrar filtermadrasserna 10 ppi men så stod inte frågan.
johel skrev:Är det stor skillnad på dom pumparna? Jag menar Eheimen kostar 1214kr och Fluvalen 388kr så är det värt att lägga så mycket pengar extra:confused:
Sen när ägde du en fluvalpump Lasse Maja;)??? Eller har du bara inte vågat komma ut ur garderoben:) (satsa på att vara din egen istället för nåns kopia, även om nu orginalet är väldigt bra)Gaffel skrev:Nu var ju faktiskt orginalfrågorna följande;
Svaret är Ja det är stor skillnad mellan dessa två innerfilter, lika stor skillnad som i priset och sen får faktiskt plånbok och behov avgöra vilket filter man skaffar.
I mitt eget tycke är Hagens Fluval 4+ lite av en leksak och kan inte riktigt matchas mot en Eheim 2252 Powerline eftersom dessa två innerfilter spelar i helt olika divisioner.
Nej!Gaffel skrev:åheim, kör du ditt fluval bakom en HMF?
Keibo skrev:Så så länge det är udner dina krav så är det en leksak? Inte lika bra låter bättre och mindre nedvärderande mot något som, ur andras ögon duger fint, kostar en tredjedel och, av vad jag tolkat, har aldrig sagts vara bättre än Eheim. Det har bara påståtts av vissa att det fungerar lika bra. För dem.
Som svar på orginalfrågan: Jag skulle kört på ett ytterfilter, eller på en cirkulationspump med en 3 litersfiltermatta (grov). Om jag blev tvungen att välja mellan de tu skulle jag kört på fluval, två stycken, med strilrör.
Jag ska inte påstå att dina erfarenheter inte stämmer men jag tycker detta låter väldigt märkligt! Jag har 5 fluval innerfilter och minst lika många aquael som snurrar och alla mina fluval är väldigt duktiga på att hålla flödet under lång tid så jag undrar om inte du gör rent dem bara för att du tycker mattan ser smutsig ut? Practical fishkeeping har också gjort en test av olika innerfilter och fluvalen fick väldigt bra betyg just för att den bibehöll flödet så bra!TinaM skrev:Jag är mycket besviken på Fluval. :(
Jag startade min akvariehobby för drygt 1 år sedan och i min nyfikenhet köpte jag olika innefilter (har dock inte provat Eheim).
Mina Fluval sätter väldigt lätt igen. Jag har en Fluval 4+ i mitt 180l och en dito i mitt 50l samt en Fluval 2+ i en 54l
Den i 50l (där det går ett gäng ancistrusungfiskar) får jag tammefan ta ur och krama ur mattorna en gång i veckan. Jag ledsnade förra veckan och bytte ut ena medföljande filtermattan till en ny blå 5 ppm som jag klippte ut med sax efter måtten på den ursprungliga. Vi får se hur det funkar.
Den i mitt 180 får jag krama ur varannan vecka för den tappar flödet helt under denna tid. Detta är mig obegripligt!:mad:
Den i mitt 54 med några guppy och några ancistrusungfiskar får jag också rensa i princip varje vecka. Den jäveln startar inte ens om ifall jag av någon anledning bryter av strömmen i några minuter, t.ex när jag matar med nauplier och vill inte att de sugs in i filtret.
I samma 54 kar går det även en AquaEl 1+ som går och går. Den behöver jag åtgärda högst en gång i månaden.
Min erfarenhet av Fluval innefilter är alltså inte bra.
Jag måste dock säga att det ytterfilter jag har i min 720, en Fluval 305 som verkar bakom min BTN bakgrund, har funkat bra. Jag har visserligen bytt ut de ursprungliga filtermaterialen till annat.
Men jag känner som så att jag nog nu är redo att byta ut mina Fluval innefilter till annat som inte behöver omsorg varje vecka. Eheim låter som ett bra alternativ efter vad ni skriver.:)
DU får gärna säga DU till mig istället för att prata omkring mig för det är väldigt oshysst Lasse! Du ska heller inte insinuera att jag skulle vara ohederlig för Jag talade om att Fluval har fått bra kritik i ett test och vad ser du en lögn i det?Lasse skrev:Nu har jag läst buyers Guide to Internal filters där bland annat fluval 4 jämförs med Eheims fyra filter i 2006 - 2012 (2048 och 2252 är inte med i testen). Fluval 4 får i denna test en överalltvärde på 72 % och Eheim serie får ett snitt på 67%. Men då anser författaren att Eheim har ett felaktigt råd i instruktionerna och ger därför bara 10 % där. Med denna del avräknad så blir siffrorna 73 % för Eheim och 71,6 för Fluval. Då har författaren get ett dåligt resultat för att Eheim bara har en svamp också.
Jag skriver det här för att om man refererar till tester så skall man försöka att vara så sann som möjligt och det är på gränsen till ohederligt att göra såsom Åheim gör.
MVH Lasse
this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning
Lasse skrev:Gränsen till ohederligt - Åheim - det är i alla fall för mig när man inte talar om hela sanningen utan döljer en del dessutom i ett läge när alla inte kan kontrollera vad det handlar om. Tråden gällde Eheim 2252 gentemot fluval 4 plus - inte om fluval fått bra siffror i en test. Ursäkta om du uppfattat mig ohövlig det var inte min mening men jag har inte fått någon ursäkt för att du kallade en person som höll med mig för Lasse-Maja tidigare i tråden - så kasta inte sten när du sitter i ett växthus.
MVH Lasse
Skulle du vilja vara så snäll och lägga in en svensk översättning på artikeln du saxade in så skulle jag bli evigt tacksam åheim!åheim skrev:Buyer's guide to internal filters
Internal power filters are the most widely used form of aquarium filtration. But do they all perform well, and how easy are they to use? Matt Clarke takes a look at some of the choices available...
Gaffel skrev:Skulle du vilja vara så snäll och lägga in en svensk översättning på artikeln du saxade in så skulle jag bli evigt tacksam åheim!