Fluval 4 vs Eheim 2258??

#1 - 16 juni 2009 15:31
Är det stor skillnad på dom pumparna? Jag menar Eheimen kostar 1214kr och Fluvalen 388kr så är det värt att lägga så mycket pengar extra:confused:
#2 - 16 juni 2009 15:37
johel skrev:
Är det stor skillnad på dom pumparna? Jag menar Eheimen kostar 1214kr och Fluvalen 388kr så är det värt att lägga så mycket pengar extra:confused:
Nej det tycker jag absolut inte, jag är mycket mer nöjd med mina fluval än min eheim!
#3 - 16 juni 2009 15:45
Gissar att du syftar på 2252. I det fallet är det två skilda saker, 2252 är det bästa innerfiltret som finns (för lite större kar med tanke på cirkulationen), fluval vet jag inte vad man skall ha till, jag har inte hittat ett vettigt användningsområde ännu, har både 3or och fyror. Tycker man om att underhålla utrustning skall man ha fluvalen, de sackar igen så fort det blir lite skitigt på grund av extremt svag motor.

Dessa två skall egentligen inte jämföras men eftersom du ställer frågan....eheimen är prisvärd medan fluvalen är på tok för dyr.

Mvh Jari
#4 - 16 juni 2009 15:51
Ja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! fast det skall nog var Eheim 2252 om det är 1200 varianten du pratar om och 2048 om du menar 600 liters varianten. 2252 är enligt mitt tycke den bästa kombinationen av kraft, genomströmning och filterkonstruktion som är gjord.

MVH Lasse
Guest
#5 - 16 juni 2009 15:59
Båda filtrena suger. Skaffa ytterfilter ist ;)
#6 - 16 juni 2009 16:27
Sorry sorry självklart är det 2252 jag menar!! Är lite seg i kolan en sån här dag efter jobbet:d Jag har ett 720 liters kar nu med Eheims 2260 ytter filter men tänkte kompletera med ett innerfilter så det lutar mest åt 2252 men ville bara höra era kommentarer :)
#7 - 16 juni 2009 17:16
Motorn på en 2252 är en eheim universal 1250 och bör inte jämföras med någonting man kan få ur en godisautomat för 10:-
Guest
#8 - 16 juni 2009 17:19
Haha, vad elakt gaffel ;)

Men fortfarande, vrf vill man ha innerfilter? Ja menar när man ska göra rent dom o plocka ur dom ur karet så skitar dom ner utav helv*te..
#9 - 16 juni 2009 17:32
Narii skrev:
Haha, vad elakt gaffel ;)

Men fortfarande, vrf vill man ha innerfilter? Ja menar när man ska göra rent dom o plocka ur dom ur karet så skitar dom ner utav helv*te..
Det ska mycket till för att ett 2252 skitar ner vattnet när man lyfter upp dom, det är så pass bra drag i dom att det som fastnar i mattorna med tiden mals ner till just ingenting.
#10 - 16 juni 2009 17:38
Gaffel skrev:
Motorn på en 2252 är en eheim universal 1250 och bör inte jämföras med någonting man kan få ur en godisautomat för 10:-
Du som är så insnöad på eheim;) vet väl att ett pumphuvud från en 2252 inte kan köras ovan vattenytan, alltså är det inte en 1250.... Gör om och gör rätt:d:d
#11 - 16 juni 2009 17:42
Tack för alla svaren :) Blir å beställa en 2252 då! Se ju bättre ut å när man redan har en 2260 å istället för nå leksaks prylar ;)
#12 - 16 juni 2009 18:06
johel skrev:
å istället för nå leksaks prylar ;)
Vilket eheim ironiskt nog gjorde från början;)
#13 - 16 juni 2009 18:30
har haft fluval 4+ i ca 3 år nu 2st går klockrent men det betyder att den måsta göras rent var 3-4 vecka annars är det stopp igen, har en kompis som har en 2252 han har haft sitt kar i ca 4 månader tror inte han jort rent det än. samma tryck fortfarande.fast filter volymen är ungefär samma.
#14 - 16 juni 2009 18:48
Ok jag har har haft fluval 1, 2 och 3 förut men dom stannade ganska ofta tycker jag när dom blev skitiga. Så det är väll bara att öppna plån boken då ;)
#15 - 16 juni 2009 18:52
åheim skrev:
Du som är så insnöad på eheim;) vet väl att ett pumphuvud från en 2252 inte kan köras ovan vattenytan, alltså är det inte en 1250.... Gör om och gör rätt:d:d

Du har rätt i att de skiljer sig åt som modeller men jag kör en 2252 motor på mitt 2250 så det är klart att det går att köra utanför karet, visserligen under vattenlinjen (eftersom det står under karet) men utanför karet ;)

Mvh Jari
#16 - 16 juni 2009 20:29
Ok Jari, men enligt eheim bör den inte köras så att vattenlinjen går mer än strax under eheimloggan på pumpen(när den är placerad i karet)!
#17 - 16 juni 2009 21:05
åheim skrev:
Motorn som sitter på Eheim 2252 Powerline är Eheim Universal 1250,

¨
åheim skrev:
Ok Jari, men enligt eheim bör den inte köras så att vattenlinjen går mer än strax under eheimloggan på pumpen(när den är placerad i karet)!

Så klart att den inte kan köras torr då den vattenkyls, skilnaden är ENDAST en annan färgteckning, i örigt är det SAMMA motor.
om det är någonting mer du skulle vilja veta så finns jag i telefonkatalogen..
#18 - 16 juni 2009 21:08
åheim skrev:
Motorn som sitter på Eheim 2252 Powerline är Eheim Universal 1250
åheim skrev:
Så klart att den inte kan köras torr då den vattenkyls, skilnaden är ENDAST en annan färgteckning, i övrigt är det SAMMA motor.

Om det är någonting mer du skulle vilja veta så finns jag i telefonkatalogen..
#19 - 16 juni 2009 22:15
som att jämföra en Fiat punto med en Audi q5
Guest
#20 - 16 juni 2009 22:17
Ja båda har kamrem! Värdelöst.
#21 - 17 juni 2009 06:46
Fluval vs Eheim....hemmatest

Jag lade mitt Fluval 4+ och mitt Eheim 2250 (har två sådana) på rygg i badkaret och lät dem spruta fritt. Båda två med nyrengjorda filter.

De sprutade lika högt båda två, på någon centimeter när. Samma tryck om man satte pekfingret på utblåset.

Fluvalen låter lite mer, något fladdrande läte från impellern, men håller ungefärligen samma tryck i utblåset.

Huruvida det ena eller andra filtret renar bättre vet jag inte.
#22 - 17 juni 2009 07:58
Fluval är fantastiska på att hålla ett bra flöde under väldigt lång tid! Många pratar om motorstyrka men det handlar också om ett korrekt filtermaterial! som ex. ett hörnfilter eller filtermatta bakom BTN är ett öppet system och pumpen kan ALDRIG tvinga vattnet genom filtermaterialet och om det skulle blir igensatt så går vattnet istället över filtermaterialet och vattennivån sjunker i pumpkammaren. Om du har en pump på 100w eller 5w har ingen som helst betydelse om de pumpar samma mängd vatten! Enda gången mototstyrka behövs är om den ska lyfta vattnet ovan vattenytan eller driva ett mekaniskt filter med en tät matta i ett slutet system!
#23 - 17 juni 2009 08:40
Jag har bägge filtervarianterna och den skillnaden jag märker är att när det är dags att rengöra Fluvalen så ligger allt skit utanpå filtermaterialet och mycket rinner tillbaka i akvariet när man tar upp det.
Eheims filtermaterial suger in skiten i hela filtermassan, dessutom går det att "stänga" filtermodulerna så att man slipper att skiten rinner ner i akvariet när man lyfter ur det.
#24 - 17 juni 2009 09:08
på fluvalen borde man kunna klippa av den delen den sätter igen sig längst upp, för det är ju där all skit sitter jämt, och sätta dit en bit filtermatta som är lite grövre??då borde det ju ta längre tid att sätta igen sig.
#25 - 17 juni 2009 10:36
Jag har bytt ut ett av de två filtren i min fluval 4plus. Jag har rengjort den fina sidan 2ggr sen dess men den grova (mellangrov) har jag inte behövt rengöra alls. Grov blev för dåligt då det är en så tunn matta men mellan är lagom.
#26 - 17 juni 2009 10:39
åheim skrev:

Näe, då börjar den ju dra luft men har man den utanför karet så är det ju ett slutet system. Det finns fler som behöver läsa på, göra om, förstå rätt.

Mvh Jari
#27 - 17 juni 2009 10:51
åheim skrev:
Fluval är fantastiska på att hålla ett bra flöde under väldigt lång tid! Många pratar om motorstyrka men det handlar om ett korrekt filtermaterial! som ex. ett hörnfilter eller filtermatta bakom BTN är ett öppet system och pumpen kan ALDRIG tvinga vattnet genom filtermaterialet och om det skulle blir igensatt så går vattnet istället över filtermaterialet och vattennivån sjunker i pumpkammaren. Om du har en pump på 100w eller 5w har ingen som helst betydelse om de pumpar samma mängd vatten! Enda gången mototstyrka behövs är om den ska lyfta vattnet ovan vattenytan eller driva ett mekaniskt filter med en tät matta i ett slutet system!

Om man mot förmodan skulle ha endast ett innerfilter som enda lösning i ett akvarium. Fluval 4 i det ena och eheim 2252 i det andra så är skillnaden i längden att Fluvalen stannat för länge sen medan eheimen tuffar på. Därav kan man konstatera att en Fluval kan fungera någorlunda om man är beredd att hålla den optimal hela tiden (rena barnpassningen), gör du inte det så har den snart stannat. Eheimen måste också rengöras mellan varven men om det inte skulle ske så går den ändå.

Du teoretiserar rätt mycket, frågan är om du har empiriska erfarenheter av dessa och grundar dig på detta? Du är helt enkelt lite ute o cyklar nu när du påstår att styrka inte har nån betydelse.

Mvh Jari
#28 - 17 juni 2009 11:50
jarinen skrev:
Om man mot förmodan skulle ha endast ett innerfilter som enda lösning i ett akvarium. Fluval 4 i det ena och eheim 2252 i det andra så är skillnaden i längden att Fluvalen stannat för länge sen medan eheimen tuffar på. Därav kan man konstatera att en Fluval kan fungera någorlunda om man är beredd att hålla den optimal hela tiden (rena barnpassningen), gör du inte det så har den snart stannat. Mvh Jari

- På hur lång gångtid baserar du det utlåtandet?
Mina Fluval har aldrig stannat o heller aldrig beckat igen. Har aldrig behövt rengöra filtermassan heller.
#29 - 17 juni 2009 13:31
perfetto skrev:
- På hur lång gångtid baserar du det utlåtandet?

Mina Fluval har aldrig stannat o heller aldrig beckat igen. Har aldrig behövt rengöra filtermassan heller.

Jag kan inte svara för jarinen - bara mig själv. Jag håller med Jarinen fullt ut och baserar det på en erfarenhet av Eheim på ca 27 år (sedan den introducerades) Jag har kört fluval också men tröttnat på leksaker.

MVH Lasse
#30 - 17 juni 2009 13:36
åheim skrev:
Om du har en pump på 100w eller 5w har ingen som helst betydelse om de pumpar samma mängd vatten!

Jättebra konstaterande - det stärker min tro att det har ingen betydelse om det är jag eller världens starkaste man som skall lyfta stenblocket och jag kan fortsatta att äta chips, dricka kola och zappa i tvsoffan och ha det skönt i största allmänhet :)

MVH Lasse
#31 - 17 juni 2009 13:55
jarinen skrev:

Du teoretiserar rätt mycket, frågan är om du har empiriska erfarenheter av dessa och grundar dig på detta? Du är helt enkelt lite ute o cyklar nu när du påstår att styrka inte har nån betydelse.

Mvh Jari
Det är ingen toeri Jari, jag har erfarenhet i praktiken och jag förklarade när styrka behövs!
#32 - 17 juni 2009 14:13
Lasse skrev:
Jättebra konstaterande - det stärker min tro att det har ingen betydelse om det är jag eller världens starkaste man som skall lyfta stenblocket och jag kan fortsatta att äta chips, dricka kola och zappa i tvsoffan och ha det skönt i största allmänhet :)

MVH Lasse
Ja det handlar bara om vilja Lasse och vill man tillräckligt mycket klarar man allt;) Om du får ork nån dag kan du ju ta och testa att blockera insuget med lite tät matta på nåt clownhotell eller nåt annat öppet filtersystem (om du har nåt) och se om pumpen med kraft orkar tvinga fram vatten eller om pumpen börjar gå torrt:)
#33 - 17 juni 2009 15:30
perfetto skrev:
Jag lade mitt Fluval 4+ och mitt Eheim 2250 (har två sådana) på rygg i badkaret och lät dem spruta fritt. Båda två med nyrengjorda filter.

De sprutade lika högt båda två, på någon centimeter när. Samma tryck om man satte pekfingret på utblåset.

Fluvalen låter lite mer, något fladdrande läte från impellern, men håller ungefärligen samma tryck i utblåset.

Nyligen rengjorda ja, men låt dem gå i samma kar en månad och jämför sedan...
#34 - 17 juni 2009 15:39
perfetto skrev:

För att avgöra vilken som är starkast placerar du en transparent slang på utblåset och håller denna rakt upp och mäter hur hög vattenpelaren blir, nån cm hit eller dit som du skriver utgör alltså en väldigt stor skillnad..
#35 - 17 juni 2009 18:56
ansjo skrev:
Nyligen rengjorda ja, men låt dem gå i samma kar en månad och jämför sedan...

- Eftersom Fluvalen aldrig beckat igen under hela tiden jag använt det UTAN rengöring, skulle det inte bli någon större skillnad för den pumpens skull i jämförelsen.
#36 - 17 juni 2009 18:58
Gaffel skrev:
För att avgöra vilken som är starkast placerar du en transparent slang på utblåset och håller denna rakt upp och mäter hur hög vattenpelaren blir, nån cm hit eller dit som du skriver utgör alltså en väldigt stor skillnad..

- Det var ungefär så jag gjorde ja, sånär som på slangen som var borttagen på båda. Jag har även haft båda i 375-liters karet för jämförelse och det är verkligen ingen större skillnad på dem i "blåskraft" i parallellt läge heller. Båda Eheimarna blåser lika kraftigt och har körts mot Fluvalen.

Vad handlar det om egentligen....att Eheim till varje pris MÅSTE vara bättre än Fluval för att ni en gång sagt så? : ))
#37 - 17 juni 2009 19:35
perfetto skrev:
Vad handlar det om egentligen....att Eheim till varje pris MÅSTE vara bättre än Fluval för att ni en gång sagt så? : ))

Ja du trodde väl inte annat här på [SIZE=3][FONT=Times New Roman]zoopets, oj jag menade [/FONT][/SIZE]Eheims, forum? :p
#38 - 17 juni 2009 20:13
perfetto skrev:
-

Nejdå, absolut inte. Jag gillar Eheim bäst, men för den sakens skull klankar jag inte på andra som vill ha andra pumpar, men som du skriver att du inte behövt rengöra pumpen på den tiden förstår jag inte riktigt.
Jag har haft ett par olika Fluval och de funkar bra ett par veckor, men har man fiskar och växter i karet så beckar dessa igen ganska fort, därav mitt svar.
#39 - 17 juni 2009 20:14
Här är det flera erfarna akvarister som har en åsikt baserad på erfarenheter sedan många år och så görs disk. till något prestigemässigt! Dessutom inte första gången som beskyllningar om prestige kommit på senaste tiden.

Jag har själv kört bägge filtren i odlingskar (kraftigt belastade kar) och sett vilken skillnad det är i styrka och körtid mellan rengöring. EHEIM uppger Hmax på 1250 (som är den pump som sitter på filter 2252 - precis som Gaffel säger) till 2 meter och det stämmer på mina erfarenheter. Hmax berättar lite om styrkan. HAGEN som säljer Fluval nuförtiden uppger inget Hmax för fluval 4:an. Hmax är den enda objektiva jämförelsen man kan göra.

Vidare så uppger HAGEN att fluval 4 drar 10 watt och EHEIMS 2252 drar 28 watt. Att påstå att inte 18 watts skillnad slår igenom på styrkan när bägge pumparna är samma typ och därför har ungefär samma verkningsgrad är ganska meningslöst.

Om du Perfetto gör en riktig test med slang (som Gaffel föreslog) så kommer du att se att 2252 lyfter betydligt högre än Fluval 4:an. Om inte så har du en deffekt pump eller så är det 2048 du har (lyfthöjd 1,5 meter och 10 watt).

2250 är ett ytterfilter baserad på sammat pumpmotor men innerfiltren heter 2048 och 2252

MVH Lasse
Guest
#40 - 17 juni 2009 20:15
fluval 4+ me 6 scalare = rengöring var 2-3vecka. Iaf hos mig. O ja körde me dubbla 4+are.
#41 - 17 juni 2009 20:25
Märkligt att det är så olika erfarenheter om att fluval sätter igen fort... ?jag själv kör fluval i riktigt belastade kar och de har aldrig aldrig tappat flödet mellan de 2 månader som går innan jag ändå plockar upp pumpen och rensar dem lite! Anledningen till att jag rensar varannan månad är för att främja nitrifikationen!
#42 - 17 juni 2009 20:53
åheim skrev:
Märkligt att det är så olika erfarenheter om att fluval sätter igen fort... ?jag själv kör fluval i riktigt belastade kar och de har aldrig aldrig tappat flödet mellan de 2 månader som går innan jag ändå plockar upp pumpen och rensar dem lite! Anledningen till att jag rensar varannan månad är för att främja nitrifikationen!

Kör du med oxidator eller något liknande Åheim?

MVH Lasse
#43 - 17 juni 2009 21:11
Lasse skrev:
Kör du med oxidator eller något liknande Åheim?

MVH Lasse
nix pix ingen Oxydator men ett väl fungerande biofilter däremot, jag anser att ett kommersiellt innerfilter bör kompletteras med annan filtrering om man har fler än endast ett litet fåtal fiskar!
#44 - 17 juni 2009 21:25
Jag vet också att eheims kräver längre tid för att sätta igen sig än fluval (med den orginella filtermattan). Men att klanka ned på dem och kalla dem leksaker för att de behöver rensas oftare tycker jag ändå är lite överdrivet.

Jag har nu inte rensat min fluval 4 som jag har hos en polare på en och en halv månad, och i det karet går det 5 oscar, 4 guldsöm och 3 dempseys (plus några malar). Firrarna är inte jättestora men då rensar fluvalen botten från avfall och ytterfiltret rensar själva vattnet (och därigenom även växtrens). Min newjet 1200 (annat akvarium) som befinner sig bakom(halvt i) 10*30*30 filtermatta stannar oftare, och då behöver jag rengöra själva pumpen och inte filtermattan i sig. Jämfört med newjet 1200 så tycker jag fluvals pump är mer stabil.

Jämfört med en eheim är den svagare och drar därmed inte in skiten lika långt i filtret = drygt när man skall städa det. Jag tar en plastpåse runt filtret för att avhjälpa detta. Sen tycker jag att ett svart innerfilter är snyggare än ett grönt. Dock hade de kunnat välja en annan färg än blå på munstucket... Två fluval (som kostar mindre än en eheim) rensar dock definitivt bättre, och kräver förmodligen därmed rengöring ungefär lika ofta som en eheim. Och billigt är alltid bra!
#45 - 17 juni 2009 21:42
åheim skrev:
nix pix ingen Oxydator men ett väl fungerande biofilter däremot, jag anser att ett kommersiellt innerfilter bör kompletteras med annan filtrering om man har fler än endast ett litet fåtal fiskar!

Här kanske du har förklaringen varför du inte behöver rensa så ofta. Det mesta av den "skit" som sätter igen ett filter är saker som producerats inne i filtret, dvs biofilm i olika nedbrytningsstadier. Om du förutom ditt innerfilter har ett fungerande (och bra biofilter) så får du den mesta nedbrytningen där (och är den effektiv så finns det knappast några rester). Skillnaden mellan oss är att jag av ett bra fungerande innerfilter kräver att det skall skötas där - det är anledningen till att jag vill ha en bra genoströmning (och därmed syresättning). Jag har kört Eheims kraftpaket ensamt i hårt belastade yngelkar och fått allt det jobbet som din fluval och biofilter gör att ske där.

MVH Lasse
#46 - 17 juni 2009 22:15
Lasse: jag har faktiskt under en period innan kört ett 2048 (+ biofilter) och patronerna blev ganska snart som 2 lerkumpar och det kan väl knappast vara biologiskt effektivt? visst är fluvals matta ganska fin men eheims är ännu finare och även om pumpen nu orkade dra vatten igenom patronerna så kan det inte vara särskilt optimala förhållanden? den här diskussionen har nog ingen ände så var och en kan göra som de tycker fungerar bäst, huvudsaken är att fiskarna har en bra miljö att vistat i för det är det som hobbyn handlar om:)
Guest
#47 - 17 juni 2009 22:27
Vad handlade tråden om från början? ;)
Jag gillar iaf inge av filtrena.
#48 - 17 juni 2009 22:57
Narii skrev:
Vad handlade tråden om från början? ;)

ingen aning de har jag glömt för länge sen:D
#49 - 18 juni 2009 04:51
Har en Fluval 4+ i mitt 112l med div. växter och mossa. Men ärligt tycker jag att med tanke på den dimensionen i det lilla karet så fungerar den inte efter mina förväntningar. Sätts igen rätt snart och då är det inte skräp man skrapar av, utan filtermattan är igen täppt. Har även andra innerfilter som är bättre! I ett har jag en Eheim Aquaball som jag inte behöver rengöra på flera månader/½år (54l och 2210). Det filtret fungera bra till mina yngel och malyngel. I ett annat har jag ett gammalt Eheim som jag inte heller vet vad för beteckning det har, för jag hittar inte ens på det filtret på nätet. Men det fungerar rätt skapligt. Men personligen skall Fluvalen och den sistnämda Eheimet bytas ut till Eheims Aquaball. Dessa finns ju upp till 650l/h (modell 2212 a' 475:-)
//Camilla
#50 - 18 juni 2009 07:17
åheim skrev:
Det är ingen toeri Jari, jag har erfarenhet i praktiken och jag förklarade när styrka behövs!

Syftade mer på "Eheim anger" utan att du verkar förstå i vilket avseende, samt hur dessa grejer är tänkt att användas. Pumphuvudena är mångsidiga, kan användas i och utanför karet, som innerfilter eller ytterfilter. Detta vittnar om att de tänker till lite på Eheim, tycker jag.

Mvh Jari
#51 - 18 juni 2009 07:28
ansjo skrev:
Nejdå, absolut inte. Jag gillar Eheim bäst, men för den sakens skull klankar jag inte på andra som vill ha andra pumpar, men som du skriver att du inte behövt rengöra pumpen på den tiden förstår jag inte riktigt.

Jag har haft ett par olika Fluval och de funkar bra ett par veckor, men har man fiskar och växter i karet så beckar dessa igen ganska fort, därav mitt svar.

- Det stämmer precis som jag skrev att jag aldrig behövt rengöra något av mina Fluvalfilter. Jag gjorde det en gång pga att jag flyttade ena Fluvalen från ett akvarium till ett annat, och då var det långt ifrån igensatt. Det är dessutom lite glesare filtermaterial i Fluvalen än i mina Eheimare, vilket säkerligen påverkar upptaget där.

Jag har kört mina Fluval 4+ i akvarium med minst 200 liter, och kör nu med Eheim i mitt 375-liters. Dels därför att det ska vara kraftigare och dels för att det är lite tystare än Fluvalen, även om det är marginellt.
#52 - 18 juni 2009 08:19
Frågan i tråden var

Jag med flera tyckte det var värt dessa pengar - sedan reagerade jag på direkta felaktigheter såsom att effekten inte hade någon påverkan och dylikt. I min värld är fluvalen en leksak eftersom jag kräver mer av ett filter än vad detta filter ger. När jag säger att 2252 är det bästa innerfilter jag prövat så innebär det inte att jag tycker att det är den bästa filterkombinationen - jag föredrar filtermadrasserna 10 ppi men så stod inte frågan.

MVH Lasse
#53 - 18 juni 2009 09:49
Lasse skrev:
I min värld är fluvalen en leksak eftersom jag kräver mer av ett filter än vad detta filter ger. När jag säger att 2252 är det bästa innerfilter jag prövat så innebär det inte att jag tycker att det är den bästa filterkombinationen - jag föredrar filtermadrasserna 10 ppi men så stod inte frågan.

Så så länge det är udner dina krav så är det en leksak? Inte lika bra låter bättre och mindre nedvärderande mot något som, ur andras ögon duger fint, kostar en tredjedel och, av vad jag tolkat, har aldrig sagts vara bättre än Eheim. Det har bara påståtts av vissa att det fungerar lika bra. För dem.

Som svar på orginalfrågan: Jag skulle kört på ett ytterfilter, eller på en cirkulationspump med en 3 litersfiltermatta (grov). Om jag blev tvungen att välja mellan de tu skulle jag kört på fluval, två stycken, med strilrör.
#54 - 18 juni 2009 10:51
Nu var ju faktiskt orginalfrågorna följande;
johel skrev:

Svaret är Ja det är stor skillnad mellan dessa två innerfilter, lika stor skillnad som i priset och sen får faktiskt plånbok och behov avgöra vilket filter man skaffar.

I mitt eget tycke är Hagens Fluval 4+ lite av en leksak och kan inte riktigt matchas mot en Eheim 2252 Powerline eftersom dessa två innerfilter spelar i helt olika divisioner.

åheim, kör du ditt fluval bakom en HMF?
#55 - 18 juni 2009 11:33
Gaffel skrev:
Nu var ju faktiskt orginalfrågorna följande;

Svaret är Ja det är stor skillnad mellan dessa två innerfilter, lika stor skillnad som i priset och sen får faktiskt plånbok och behov avgöra vilket filter man skaffar.

I mitt eget tycke är Hagens Fluval 4+ lite av en leksak och kan inte riktigt matchas mot en Eheim 2252 Powerline eftersom dessa två innerfilter spelar i helt olika divisioner.
Sen när ägde du en fluvalpump Lasse Maja;)??? Eller har du bara inte vågat komma ut ur garderoben:) (satsa på att vara din egen istället för nåns kopia, även om nu orginalet är väldigt bra)

Gaffel skrev:
åheim, kör du ditt fluval bakom en HMF?
Nej!
#56 - 18 juni 2009 13:09
Aldrig ägt en fluval men har vid det här laget öppnat och testat ett gäng och jag vill nog påstå att rent tekniskt så är fluvals serie + rena skämtet, tom klabbigare och sämre kvalité än tetratec IN.

Sen tycker jag att du är ofin när du försöker gå i polemik bara för att jag instämmer med Lasse i hans resonemang.

När ska du lägga upp lite bilder på dina akvarier och filter?
Bilagor:
#57 - 18 juni 2009 15:32
Använd inte mig i debatten på detta sätt - Åheim. Det är ganska plumt med ett sådant argument och inte ens roligt ur ett Göteborskt perspektiv.

Var skulle det nedlåtande ligga med att jag konstaterade att Fluval är en leksak jämfört med de krav jag har på ett filter? Det är väl mest ett konstaterande. Filtersystemet är motorn och den viktigaste komponenten i de allra flesta akvariesystem. Visst - det går att driva filterlösa akvarium - men det var inte frågan i denna tråd - utan om EHEIMS filter var värt pengarna jämfört med Fluvals motsvarande filter. Jag har billigare kopior av pumpmotorer, bland annat en kinesisk varianten av EHEIM:s pumpmotor som fungerar perfekt med mina krav men de ligger inte på 10 watt utan mellan 20 - 30 watt. Mina krav är funktionskrav vad gäller förmågan att även med belastning kunna driva syrerikt vatten över filtermaterialet och inte några "märkes" krav vilket de som känner mig kan intyga.

De som känner Gaffel vet också vilken märkesgubbe han är :)

MVH Lasse
#58 - 18 juni 2009 16:54
Keibo skrev:
Så så länge det är udner dina krav så är det en leksak? Inte lika bra låter bättre och mindre nedvärderande mot något som, ur andras ögon duger fint, kostar en tredjedel och, av vad jag tolkat, har aldrig sagts vara bättre än Eheim. Det har bara påståtts av vissa att det fungerar lika bra. För dem.

Som svar på orginalfrågan: Jag skulle kört på ett ytterfilter, eller på en cirkulationspump med en 3 litersfiltermatta (grov). Om jag blev tvungen att välja mellan de tu skulle jag kört på fluval, två stycken, med strilrör.

Som sagt så kör jag på Eheims kraftigaste ytter filter nu 2260 med stril rör och jag ville bara kompletera med ett innerfilter. Och det har jag gjort nu en 2252a:) Hade tänkt köra på Eheim hela tiden men ville bara höra era andras åsikter och jag kunde väll aldrig tro att det skulle bli en sån här het disskution men det verkar vara ett känsligt ämne för en del hehe :D
Åkte över till borlänge och djur magasinet idag i jakt på lite fler frontosor och i ett av deras 720liters kar hade dom 2 stycken 2252or och en fluval 4a. Och det var en av dom som hade stannat gissa vilken höhö :D
#59 - 20 juni 2009 11:36
Jag är mycket besviken på Fluval. :(
Jag startade min akvariehobby för drygt 1 år sedan och i min nyfikenhet köpte jag olika innefilter (har dock inte provat Eheim).

Mina Fluval sätter väldigt lätt igen. Jag har en Fluval 4+ i mitt 180l och en dito i mitt 50l samt en Fluval 2+ i en 54l

Den i 50l (där det går ett gäng ancistrusungfiskar) får jag tammefan ta ur och krama ur mattorna en gång i veckan. Jag ledsnade förra veckan och bytte ut ena medföljande filtermattan till en ny blå 5 ppm som jag klippte ut med sax efter måtten på den ursprungliga. Vi får se hur det funkar.

Den i mitt 180 får jag krama ur varannan vecka för den tappar flödet helt under denna tid. Detta är mig obegripligt!:mad:

Den i mitt 54 med några guppy och några ancistrusungfiskar får jag också rensa i princip varje vecka. Den jäveln startar inte ens om ifall jag av någon anledning bryter av strömmen i några minuter, t.ex när jag matar med nauplier och vill inte att de sugs in i filtret.

I samma 54 kar går det även en AquaEl 1+ som går och går. Den behöver jag åtgärda högst en gång i månaden.

Min erfarenhet av Fluval innefilter är alltså inte bra.

Jag måste dock säga att det ytterfilter jag har i min 720, en Fluval 305 som verkar bakom min BTN bakgrund, har funkat bra. Jag har visserligen bytt ut de ursprungliga filtermaterialen till annat.

Men jag känner som så att jag nog nu är redo att byta ut mina Fluval innefilter till annat som inte behöver omsorg varje vecka. Eheim låter som ett bra alternativ efter vad ni skriver.:)
Guest
#60 - 20 juni 2009 11:40
Jo aquael är bra. Men dom kör ju med 10ppi tror jag.
#61 - 20 juni 2009 15:08
TinaM skrev:
Jag är mycket besviken på Fluval. :(

Jag startade min akvariehobby för drygt 1 år sedan och i min nyfikenhet köpte jag olika innefilter (har dock inte provat Eheim).

Mina Fluval sätter väldigt lätt igen. Jag har en Fluval 4+ i mitt 180l och en dito i mitt 50l samt en Fluval 2+ i en 54l

Den i 50l (där det går ett gäng ancistrusungfiskar) får jag tammefan ta ur och krama ur mattorna en gång i veckan. Jag ledsnade förra veckan och bytte ut ena medföljande filtermattan till en ny blå 5 ppm som jag klippte ut med sax efter måtten på den ursprungliga. Vi får se hur det funkar.

Den i mitt 180 får jag krama ur varannan vecka för den tappar flödet helt under denna tid. Detta är mig obegripligt!:mad:

Den i mitt 54 med några guppy och några ancistrusungfiskar får jag också rensa i princip varje vecka. Den jäveln startar inte ens om ifall jag av någon anledning bryter av strömmen i några minuter, t.ex när jag matar med nauplier och vill inte att de sugs in i filtret.

I samma 54 kar går det även en AquaEl 1+ som går och går. Den behöver jag åtgärda högst en gång i månaden.

Min erfarenhet av Fluval innefilter är alltså inte bra.

Jag måste dock säga att det ytterfilter jag har i min 720, en Fluval 305 som verkar bakom min BTN bakgrund, har funkat bra. Jag har visserligen bytt ut de ursprungliga filtermaterialen till annat.

Men jag känner som så att jag nog nu är redo att byta ut mina Fluval innefilter till annat som inte behöver omsorg varje vecka. Eheim låter som ett bra alternativ efter vad ni skriver.:)
Jag ska inte påstå att dina erfarenheter inte stämmer men jag tycker detta låter väldigt märkligt! Jag har 5 fluval innerfilter och minst lika många aquael som snurrar och alla mina fluval är väldigt duktiga på att hålla flödet under lång tid så jag undrar om inte du gör rent dem bara för att du tycker mattan ser smutsig ut? Practical fishkeeping har också gjort en test av olika innerfilter och fluvalen fick väldigt bra betyg just för att den bibehöll flödet så bra!
#62 - 20 juni 2009 16:47
Åheim, tyvärr finns det en del som har dåliga erfarenheter av Fluval, mig inberäknat och det får man faktiskt acceptera trots att det ibland verkar vara svårt;).
Att Eheim och femtioelva andra tillverkare med gör en del dåliga pumpar är ingen nyhet för mig, och jag tycker heller inte att man ska behöva modda med dessa pumpar för att de ska funka någorlunda i karet, då ser jag det som mer eller mindre ett tillverkningsfel.
Att man kan få ett måndagsex gäller de flesta saker mankan köpa, men ser man genomsnittet av betyg de senaste åren på olika filter så kan man ändå skönja en trend på olika fel och brister på de olika tillverkarna.
Visst är det bra att olika tidningar och konsumenter gör tester, men det som är lite svårt att ta till sig deras resultat är som nu, du skriver bara att testet gick bra men hänvisar inte till någon test så man kan se hur denna gick till.
#63 - 20 juni 2009 17:50
Nej ansjo du måste vara registrerad för att komma åt att läsa recensionerna på practical fishkeeping, därför kan jag inte länka dit! Testet pågick ungefär ett år iallafall! Fluval äger stora delar av säljmarknaden och pracical fishkeeping uppger att drygt 50% står fluval för och eheim ca. 5-6% och så skulle det inte se ut om det var en skitprodukt, så är det bara ;)

[SIZE=4] THE END[/SIZE]
#64 - 20 juni 2009 18:17
Nu har jag läst buyers Guide to Internal filters där bland annat fluval 4 jämförs med Eheims fyra filter i 2006 - 2012 (2048 och 2252 är inte med i testen). Fluval 4 får i denna test en överalltvärde på 72 % och Eheim serie får ett snitt på 67%. Men då anser författaren att Eheim har ett felaktigt råd i instruktionerna och ger därför bara 10 % där. Med denna del avräknad så blir siffrorna 73 % för Eheim och 71,6 för Fluval. Då har författaren get ett dåligt resultat för att Eheim bara har en svamp också.

Jag skriver det här för att om man refererar till tester så skall man försöka att vara så sann som möjligt och det är på gränsen till ohederligt att göra såsom Åheim gör.

MVH Lasse

this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning
#65 - 20 juni 2009 18:33
Lasse skrev:
Nu har jag läst buyers Guide to Internal filters där bland annat fluval 4 jämförs med Eheims fyra filter i 2006 - 2012 (2048 och 2252 är inte med i testen). Fluval 4 får i denna test en överalltvärde på 72 % och Eheim serie får ett snitt på 67%. Men då anser författaren att Eheim har ett felaktigt råd i instruktionerna och ger därför bara 10 % där. Med denna del avräknad så blir siffrorna 73 % för Eheim och 71,6 för Fluval. Då har författaren get ett dåligt resultat för att Eheim bara har en svamp också.

Jag skriver det här för att om man refererar till tester så skall man försöka att vara så sann som möjligt och det är på gränsen till ohederligt att göra såsom Åheim gör.

MVH Lasse

this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning
DU får gärna säga DU till mig istället för att prata omkring mig för det är väldigt oshysst Lasse! Du ska heller inte insinuera att jag skulle vara ohederlig för Jag talade om att Fluval har fått bra kritik i ett test och vad ser du en lögn i det?
#66 - 20 juni 2009 18:47
Gränsen till ohederligt - Åheim - det är i alla fall för mig när man inte talar om hela sanningen utan döljer en del dessutom i ett läge när alla inte kan kontrollera vad det handlar om. Tråden gällde Eheim 2252 gentemot fluval 4 plus - inte om fluval fått bra siffror i en test. Ursäkta om du uppfattat mig ohövlig det var inte min mening men jag har inte fått någon ursäkt för att du kallade en person som höll med mig för Lasse-Maja tidigare i tråden - så kasta inte sten när du sitter i ett växthus.

MVH Lasse
#67 - 20 juni 2009 18:57
Med det menade jag att man ska ha en egen erfarenhet och inte bara haka på nån annan för det är snudd på ohederligt också isåfall... Men om du tog illa upp Lasse så ber jag om ursäkt.
#68 - 20 juni 2009 18:58
Lasse skrev:
Gränsen till ohederligt - Åheim - det är i alla fall för mig när man inte talar om hela sanningen utan döljer en del dessutom i ett läge när alla inte kan kontrollera vad det handlar om. Tråden gällde Eheim 2252 gentemot fluval 4 plus - inte om fluval fått bra siffror i en test. Ursäkta om du uppfattat mig ohövlig det var inte min mening men jag har inte fått någon ursäkt för att du kallade en person som höll med mig för Lasse-Maja tidigare i tråden - så kasta inte sten när du sitter i ett växthus.

MVH Lasse

- Var det inte du som kallade mig för "troll" i något inlägg längre tillbaka i tråden?

Du har en del att lära vad gäller kutym och social kompetens, Lasse ; )
Bilagor:
#69 - 20 juni 2009 19:06
Du borde förstått på mitt inlägg 56 att jag absolut inte ansåg det speciellt roligt. Sedan får du nog läsa på lite om du tror att Lasse Maja var någon person som "hakade" på någon annan. Tvärtom - han var banbrytande inom sitt kall (visserligen inte så hederlig men nyskapande) bland annat för att han klädde ut sig i kvinnokläder http://sv.wikipedia.org/wiki/Lasse-Maja

Dessutom har Gaffel en stor kunskap vad gäller olika filter och man kan väl säga att vis är en person som lär sig av sina egna misstag men den som lär sig av andras är ta mig f-n ett geni :)

MVH lasse
#70 - 20 juni 2009 19:10
Du bör också läsa på lite grand Perfetto - jag har inte kallat dig för troll - det enda jag skrev var "det här börjar likna trollning" vilket är något helt annat. Och jag menade, precis som Gaffel sa trolling.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

MVH Lasse

Det var dessutom i en annan tråd.
#71 - 21 juni 2009 16:22
åheim skrev:
Buyer's guide to internal filters

Internal power filters are the most widely used form of aquarium filtration. But do they all perform well, and how easy are they to use? Matt Clarke takes a look at some of the choices available...
Skulle du vilja vara så snäll och lägga in en svensk översättning på artikeln du saxade in så skulle jag bli evigt tacksam åheim!
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#72 - 21 juni 2009 16:56
Gaffel skrev:
Skulle du vilja vara så snäll och lägga in en svensk översättning på artikeln du saxade in så skulle jag bli evigt tacksam åheim!

Det är olagligt att lägga in långa artiklar som man inte har upphovsrätten till - därför deletades det inlägget.

Lägg in en länk istället - då kan man ju också använda något gratis översättningsprogram för att översätta
#73 - 21 juni 2009 16:58
Så klart, tack Kjell!
#74 - 21 juni 2009 17:22
Den finns här - men man måste registrera sig för att få tag i artikeln. det kostar inget mer än att man får lämna sin e-mailadress

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article.php?article_id=94

MVH Lasse
#75 - 21 juni 2009 19:27
Som Lasse redan påpekat i inlägg 63 finns inte mycket nytt att tillägga, dessutom är den här eheim modellen ett pick-up filter som rent krasst istället borde jämföras mot fluvals nya U serie, det finns dessutom en kritik från PFK kring just förhållningssättet och instruktionerna att rengöra ett filtermedie som jag starkt vill kritisera, att skölja ur en filtermatta i ljummet kranvatten är i sig själv inget problem om man nu inte bor bland limejuicarna vars kranvatten under många år varit otjänligt som dricksvatten.

Kunde dessutom vara av intresse att veta när artikeln skrevs.

Annons