FLUVAL 4+ pump fråga

#1 - 14 september 2005 15:35
Hej,
Har precis startat upp ett 300L akvarium och köpte därtill en pump FLUVAL 4+.

Ska man ha den här luftströmsregulatorn/venturi ventilen ovanför vatten ytan och öppen?
Antar att meningen med ventilen är att det ska tillsättas syre i vattnet, behövs detta?
Räcker inte det med att pumpen filtrerar å pumpar runt vattnet?

Iallafall, har man ventilen öppen så låter det ju rätt rejält.
Kanske det är min pump som är deffekt.

hade varit fint om man kunde få lite klarhet i det hela .

MVH
Fredrik
aka Wizzo
#2 - 14 september 2005 17:02
Tycker du inte om bubblorna ta bort den där skruvgrejen och sätt på locket.
Det är ytgurglet som syresätter i första hand så det är ingen förutsättning att bubbla, se till att ytan ser ut som en serpentin utan att det låter allt för mycket så har du bra syresättning.

Mvh Jari
#3 - 14 september 2005 17:28
[QUOTE=Wizzo]Hej,
Har precis startat upp ett 300L akvarium och köpte därtill en pump FLUVAL 4+.

Ska man ha den här luftströmsregulatorn/venturi ventilen ovanför vatten ytan och öppen?
Antar att meningen med ventilen är att det ska tillsättas syre i vattnet, behövs detta?
Räcker inte det med att pumpen filtrerar å pumpar runt vattnet?

Iallafall, har man ventilen öppen så låter det ju rätt rejält.
Kanske det är min pump som är deffekt.

hade varit fint om man kunde få lite klarhet i det hela .

MVH
Fredrik
aka Wizzo[/QUOTE]

Vet inte vad du menade med öppen? det är ju som ett litet lock med en pil på som man vrider på o på så sätt bestämmer hur mycket luft som ska blandas i utblåset...
#4 - 15 september 2005 14:21
Skippa hela venturi grejjen. Som sagt det låter mer än vad det gör nytta.
Ytrörelse syresätter betydligt mer än bubblorna.
Har själv en 4+ i mitt 450kar. Utblåset är ca 10cm under ytan och det ger tillräklig ytrörelse för syresättning.
Ett litet tips. Ta ut hela filter "kasseten" stoppa i stället i filter matta i hela "filter huset". Då får du en mycket större filter volym och bättre biologisk filtering.
#5 - 16 september 2005 06:10
Här är en länk till en Zoonen-artikel om hur man "uppgraderar" sin Fluval 4+:
[url="http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=432889&gid=469124</a>"]Pimp Your Fluval!![/url]

#6 - 16 september 2005 10:13
Bubbelmunstycket är som det står i manualen en "option". Du har inget behov av dem om du monterat så utblåset rör om vattenytan.

Ta bort det munstycket helt och hållet och sätt i plastproppen som följer med.
Du slipper oljudet från bubblorna och dina fiskar får allt syre de behöver.
#7 - 16 september 2005 15:31
Länken fungerar inte?
Bilagor:
#8 - 19 september 2005 05:50
Pimp your Fluval!

Ett nytt försök, samma länk:

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=432889&gid=469124
#9 - 19 september 2005 08:12
Hur fungerar det? Orkar pumpen driva vattnet genom hela detta filter? Blir utströmningen långsammare? Vad är det för filtermassa? Tar du bort underdelen av fluvalfiltret eller finns det kvar inuti den nya lådan? Behöver den rengöras oftare eller mer sällan? (Jag utfodrar med mycket grönsaker för alla småmalar och det filtret blir slött och behöver rengöras minst en gång i veckan.)
#10 - 19 september 2005 12:21
sockerconny om ja ser rätt är filtermattan i stora bitar.
kan det fungera bättre om man klipper ner dom till 1-4cm stora kuber istället ?

Fisktjejen pumpen får jobba mer och mindre vatten flödar men den ökade filtervolymen bör kompensera för det mer än nog samtidigt som det bör kunna gå rätt länge innan de måste rengöras.
#11 - 19 september 2005 13:35
sockerconny om ja ser rätt är filtermattan i stora bitar.

kan det fungera bättre om man klipper ner dom till 1-4cm stora kuber istället ?

Hittade denna länk på Zoonen och det ser ju ut att vara en bra idé om man är lite händig och tycker om att pula lite, personligen har jag inte provat detta själv, jag köpte ett "riktigt" ytterfilter som rimligtvis borde vara ännu bättre istället!

Å andra sidan, har man inte råd att köpa ett ytterfilter (även ett Rena eller Aqua-Pro ytterfilter är dyrt för t.ex. en student eller arbetslös) så verkar ju detta vara ett ypperligt sätt att åtminstone få utökad filtervolym på.

...och för att svara på din fråga: Ptja....det spelar ingen större roll gissar jag, personligen föredrar jag ca. 4X4cm stora bitar. (Med andra ord: Har ingen som helst aning vad som är bäst!!;) )

(Ber om ursäkt, det blev VÄLDIGT mycket ord-diarré om i stort sett ingenting där....:D)
#12 - 19 september 2005 14:19
haha e lugnt ;)

men såg ju ut som en simpel lösning för större filter.
gör man till exempel en skiffer bakgrund så blir det lätt å gömma också men själv hade ja gjort en ändring.

en bit filtermatta vid insuget som skulle fungera som ett förfilter och stoppa stora växtdelar och dylikt.
ta loss det en gång i veckan och göra rent och sen på igen utan att filtret måste upp ur karet.
#13 - 19 september 2005 15:54
Fattar ganska långt, men hur skulle man sätta fast filtermattan som förfilter?
#14 - 19 september 2005 18:36
om man kollar på bilden i mitten finns ett hål i burken på höger sida.
om man skär till en bit blå filtermatta som är lite större än hållet så sätter man den som en "vinkork" typ på utsidan så går allt vatten genom den filterbiten innan det går in i resten av filtret och då stoppar den lilla biten allt som är lite grövre.
#15 - 20 september 2005 10:43
Åh! Tack! Då fattar jag. Funderar lite till innan jag börjar pyssla med så´nt...

Annons