Fluval 4 PLUS -Venturi ventil?

#1 - 3 januari 2009 19:53
Läst endel trådar angående luftbubblor, men hur effektiv är egentligen Venturi Ventilen när det gäller syresättning?

har igång den nu & det bubblar utav h-vete, lite irriterande är det däremot att det lever om endel=)
#2 - 3 januari 2009 20:06
Många har haft problem med venturiventilerna oavsett filter(både damm o akvarium).
Venturi brukar sätta igen efter ett tag och skapar aningens mera ljud.
Fördelen med ytluftning i form av bubblor är att kvävebalansen hålls relativt stabil.
#3 - 3 januari 2009 20:19
Nackdelen är att den låter och minskar genomströmmningshastigheten, dessutom har den noll och ingen effekt på vattnets syresättning.
#4 - 3 januari 2009 20:50
Det ända dessa bubblor gör är att hålla borta oljehinnan som kan bildas.
#5 - 4 januari 2009 10:14
Med andra ord kan jag sätta in stoppen till ventilen då
#6 - 4 januari 2009 10:16
Jepp.
Se till att du har bra ytrörelse istället, om det är syresättningen du är ute efter.
#7 - 4 januari 2009 10:18
jo det är syresättningen jag är ute efter, vaknade nu på morgonen o fiskarna flåsa som sjutton, misstänker det kan ha nått med syret & göra... sen va det grumligare i vattnet nu på morgonen än igår , märkligt....
#8 - 4 januari 2009 10:21
Länge sedan du gjorde vattenbyte eller rengjorde pumpen?
Hur mycket fisk i hur stort kar?
Nystartat?
Temp?
#9 - 4 januari 2009 10:26
hittade felet nu, indikatorn för igensättning visade att filtret är tätt, förmodligen för att jag drog igång grejerna igår
#10 - 4 januari 2009 10:28
Temp: 28 grader
Fiskar: 4 scalarer 1 pansarmal & 2 st andra malar vet inte va dom heter
Akvarium: 167L
startat igår men matrial från andra karen använt i dehär nya
#11 - 4 januari 2009 10:31
Sänk tempentill 25-26 grader och gör ett litet vattenbyte med kallare vatten på ca 10%, så ska du se att de snart piggnar till:).
Har du inte rengjort pumpen på länge så kan du göra det med.
#12 - 4 januari 2009 15:29
Leo_Zvar skrev:
hittade felet nu, indikatorn för igensättning visade att filtret är tätt, förmodligen för att jag drog igång grejerna igår
Vadå, startade du karet igår?
#13 - 4 januari 2009 15:45
japps,jag startade karet igår,men jag har använt allt matrial från förra karet förutom 1 växt,så dom goda bakterierna förutom No2 finns kvar.

har inte gjort no nitrit test än men tänkte göra de n.u

ska jag vara ärlig så kollade jag aldrig filtret som var begagnat innan jag hade i allt.
Bilagor:
#14 - 4 januari 2009 16:53
Leo_Zvar skrev:
japps,jag startade karet igår,men jag har använt allt matrial från förra karet förutom 1 växt,så dom goda bakterierna förutom No2 finns kvar.

har inte gjort no nitrit test än men tänkte göra de n.u

ska jag vara ärlig så kollade jag aldrig filtret som var begagnat innan jag hade i allt.
då är pumpen oerhört underdimensionerad om den kan bli igensatt på 1 dag!
#15 - 4 januari 2009 17:05
åheim skrev:
då är pumpen oerhört underdimensionerad om den kan bli igensatt på 1 dag!

pumpen är knappast underdimensionerad, är till för 215 liter ,1000 L/h..

filtret var tätt från förra ägaren. därför var det problem, nu börjar det klarna upp i karet igen.

appropå nitret, den va på 0.3 så det är inte ok, men e väl så tackvare att det var igår jag drog igång det med gamla gruset & nya.
#16 - 4 januari 2009 18:03
Antar att du kör en fluval 4+ och den erbuder tyvärr inte så mycket filteryta men har du väldigt få fiskar kan den räcka som enda filtrering! Kan nog gissa att fiskarna kände av den gamla skiten, mögelsporer mm. som suttit och ruttnat i filtermattan och som löstes upp i karet och förgiftade dem...
#17 - 4 januari 2009 19:03
åheim skrev:
Antar att du kör en fluval 4+ och den erbuder tyvärr inte så mycket filteryta men har du väldigt få fiskar kan den räcka som enda filtrering! Kan nog gissa att fiskarna kände av den gamla skiten, mögelsporer mm. som suttit och ruttnat i filtermattan och som löstes upp i karet och förgiftade dem...

Kan nog stämma det du säger, blev avsevärt renare vatten nu + att fiskarna verkar va lite piggare nu..
va vet jag kanske inbillar mig:confused: men renare är det dock
#18 - 4 januari 2009 19:51
Du har antagligen inte syrebrist, utan ammoniak eller nitrit. Vattenbyte & en struken tesked salt i vattnet rekommenderas.

Fluval 4'an har väldigt finporig filtermatta som sätter igen väldigt lätt, ett tips är att "modda" filtret till att använda blå filtermatta istället:
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1883
Filtret fungerar mycket bättre efteråt.
#19 - 4 januari 2009 20:13
Azur skrev:
Du har antagligen inte syrebrist, utan ammoniak eller nitrit. Vattenbyte & en struken tesked salt i vattnet rekommenderas.

Fluval 4'an har väldigt finporig filtermatta som sätter igen väldigt lätt, ett tips är att "modda" filtret till att använda blå filtermatta istället:

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1883

Filtret fungerar mycket bättre efteråt.

har icket finporig filtermatta,har endast skumkudde
men länken du skrev var då himla intressant :)

Finns 3st olika filter att välja på till Fluval 4plus
1 Skumkudde,"vilket jag har" "Grov" tar bort stora partiklar
2 Extra fint filter, för extra fint vatten
3 Specialfilter med aktiv kol, för speciella ändamål.tar hand om flytande avfall,föroreningar och rester från mediciner.
#20 - 4 januari 2009 20:44
Leo_Zvar skrev:
har icket finporig filtermatta,har endast skumkudde

men länken du skrev var då himla intressant :)

Finns 3st olika filter att välja på till Fluval 4plus

1 Skumkudde,"vilket jag har" "Grov" tar bort stora partiklar

2 Extra fint filter, för extra fint vatten

3 Specialfilter med aktiv kol, för speciella ändamål.tar hand om flytande avfall,föroreningar och rester från mediciner.
Filtermatta är akvarieslang som azur använder för just skumkudde (skumpatron) som du kallar det:)

Annons