Fluval 4 plus

#1 - 28 augusti 2008 05:31
En av mina fluval 4 plus har börjat låta väldigt mycket, skramlande typ, jag tog ur den igår och gjorde rent den, dock hjälpte de inte. :(

Någon som har något bra tips? Ska jag ta ur den igen och plocka isär den och kolla om de sitter smuts i pumphuvudet eller nått liknande? :confused:
#2 - 28 augusti 2008 05:53
Kolla så att inte magnetrotorn eller skaftet den sitter på inte har några skador, kan även vara så att det är jox där den ska sitta och att detta orsakar vibrationer.
#3 - 28 augusti 2008 05:55
beerzon skrev:
En av mina fluval 4 plus har börjat låta väldigt mycket, skramlande typ, jag tog ur den igår och gjorde rent den, dock hjälpte de inte. :(

Någon som har något bra tips? Ska jag ta ur den igen och plocka isär den och kolla om de sitter smuts i pumphuvudet eller nått liknande? :confused:

Du hade ju gjort ren den, vad gjorde du då om inte göra rent i pumphuset?
Kolla också om det finns något som ser ut att avvika från sitt normala tillstånd, att det som ser ut som att det skall sitta fast verkligen gör det och om något ser sprucket ut eller på något annat sätt ser annorlunda ut mot hur det brukar de ut.
#4 - 28 augusti 2008 09:46
Det enda som kan skramla i själva pumpen är ju impellern, det kan den göra om det kommit in något främmande föremål i pumphuset (gruskorn tex), impellerbladen blivit skadade (av främmande föremål), eller om impelleraxeln gått av eller lossnat från sitt "fäste".
#5 - 28 augusti 2008 14:17
Kan stämma de där med gruskorn, har ju börjat med blästersand för 3 veckor sen typ.

Imorse blev jag så sur på pumpen så jag drog ur kontakten och stoppade tillbaks den några ggr, typ "klappade" till ett bra antal ggr, och till slut så slutade den låta sådär. Men börjar den igen så plockar jag isär pump huset och tittar.

Tack för alla svaren! Ni är bäst! <3 :D
#6 - 28 augusti 2008 14:57
beerzon skrev:
Kan stämma de där med gruskorn, har ju börjat med blästersand för 3 veckor sen typ.

Imorse blev jag så sur på pumpen så jag drog ur kontakten och stoppade tillbaks den några ggr, typ "klappade" till ett bra antal ggr, och till slut så slutade den låta sådär. Men börjar den igen så plockar jag isär pump huset och tittar.

Tack för alla svaren! Ni är bäst! <3 :D

Jag har blästersand i mitt kar och min fluval 4+ tuffar på lika bra som vanligt...
#7 - 28 augusti 2008 15:23
Jag grejade runt lite i karet så sanden åkte omkring, så att pumparna sög in en del tyvärr. :( Men men, pumpen har inte låtit sen imorse iaf. Tur de ^^

Annons