Fluval 4+ för litet för ett 220l akvarium?

#1 - 11 december 2006 14:03
Hej,skulle vilja veta om fluval4+ är för liten för ett 220l akvarium`?
#2 - 11 december 2006 14:08
#3 - 11 december 2006 14:12
Beror väl lite på vad man skall ha i karet?
Kan vara lagom, kan vara för liten beronde på belastningen.
#4 - 11 december 2006 14:13
Jag tycker att den inte suger åt sig allt böss som flyger omkring när man bygger om i karet lite tråkit så får vell ta å spendera en ny pump då lr om jag sätter in ny filtermatta ge gärna några tips om vad för pump som skulle passa
#5 - 11 december 2006 14:17
Man skulle vell kuna modifiera den?
#6 - 11 december 2006 14:47
Jag har ett sånt i mitt 220-liters.
Jag tycker det funkar bra. Blir det för mycket bös som simmar omkring kan man sätta i lite filtervadd mellan kamrarna ett tag.
Det brukar funka...
#7 - 11 december 2006 14:51
Okej;Dmen om man tar bort höljet där filtren siiter i och bara drar en slang från pumphuvudet och stripsar på filtren runt slangen då med massa hål i?skulle det funka?
#8 - 11 december 2006 14:56
Jag tycker att den inte suger åt sig allt böss som flyger omkring när man bygger om i karet lite tråkit så får vell ta å spendera en ny pump då lr om jag sätter in ny filtermatta ge gärna några tips om vad för pump som skulle passa

det gör ínte nån av mina pumpar i mina kar det blir altid grumligt/smutsigt när man flyttar om;)
#9 - 11 december 2006 15:01
Okej från det ena till det andra,svärdplantor när man ska plantera om dem så har dom långra rötter hur man få upp dom i hel skillnad?
#10 - 11 december 2006 15:27
Okej från det ena till det andra,svärdplantor när man ska plantera om dem så har dom långra rötter hur man få upp dom i hel skillnad?

den frågan är nog bättre att ställa i växtavdelningen.
#11 - 11 december 2006 15:57
Jag kör ett 4+ i mitt 450 så nog kan det räcka i ett 220 allt.
Jag har visserligen moddat på det sättet att jag tagit ut "filterkasetten" och fyllt hela filterhuset med filtermatta.
Jag ska tillägga att jag har relativt låg fisklast.
Hade det förut (omoddat) i ett 190 kar, där tyckte jag det blev lite för mycket fart, men det kan man ju råda bot på mha ett strilrör.
#12 - 11 december 2006 16:03
Kan man lägga i sån här bomull för pumpar i den?
#13 - 11 december 2006 16:06
Jag tänkte som mer effektivare:D
#14 - 11 december 2006 16:15
Filtervadd, menar du?
Ja, det var det jag skrev, att jag brukar lägga sån mellan filterkasetterna, om det finns mycket partiklar i vattnet så brukar dom försvinna...
#15 - 11 december 2006 16:18
Aha!. misuppfatta:D
#16 - 11 december 2006 16:28
Ger filtervadden bättre effekt en de filtret som sitter i?!
#17 - 11 december 2006 16:40
Jag tycker personligen att ett fluval 4+ är i minsta laget för ditt akvarium. Dels så blir filterkapaciteten lite litet och dessutom så tycker jag att dom tätar lite fort och då får du inte någon bra tryck heller. Ett alternativ är ju att skaffa 2 st då de ligger ganska bra i pris, här i Göteborg i alla fall.
#18 - 11 december 2006 16:56
Hur skulle man kunna placera dem då, Marie? En i varje hörna eller...
Jag har ett Fluval 4 i mitt 200 liters.

Jag bytte ut halva filtermaterialet mot blå filtermatta ett tag, men tyckte inte att det blev ett dugg bättre, nästan tvärtom.
#19 - 11 december 2006 18:44
svea skrev:
Hur skulle man kunna placera dem då, Marie? En i varje hörna eller...

Jag har ett Fluval 4 i mitt 200 liters.

Jag bytte ut halva filtermaterialet mot blå filtermatta ett tag, men tyckte inte att det blev ett dugg bättre, nästan tvärtom.

Jag har haft mina i varsitt hörn och låtit myningen vara riktad mot framsidans mitt. Det ena har jag haft grov filter i som jag klippt till själv och i det andra så har jag haft ett väldigt fint filter som då kan fånga upp småpartiklar och då kläggar igen sig snabbare och måste då rengöras oftare. Det andra tar det grövre och räcker då att rensas ca 3-6 månaders mellanrum. Jag tycker inte att man ska rensa sitt filter för ofta då det innehåller mycket "goda" bakterier i det och om man rensar bara det ena filtret så finns det andra som fortfarande är "fit for fight" så man slipper risken för nitrithöjningar.

Fördelen med dessa filter är att du kan sätta dom på halva trycket i någon vecka för att sen sätta det på max så "hattarna inte blåser av dom" ;). Enligt mig så bör man minst ha en kvadratdecimeter filteryta per 100 liter vatten.
#20 - 11 december 2006 22:16
Jag har en Fluval 4 i mitt 360L´s och jag tycker den räcker.. Men jag har inte så mycket fisk mer eftersom jag håller på att gå över till växt träsket nu..
Bilagor:

Annons