Fluval 4+ bra pump?

#1 - 23 mars 2007 11:47
är denna bra? den har en filtervolym på 8dl. och är ganska stark.

bra pump till ett 200Liters? för och nackdelar någon?
#2 - 23 mars 2007 12:39
8dl filter är det inte som standard, möjligtvis är filter behållaren 8dl, men aldrig dom 2 filtermattorna som är med.
Det man kan göra och som jag gjort är att plocka ur filterinsatserna och fylla behållaren med bara filtermatta.
Jag kör så som enda fiter i mitt 450kar, funkar kalas, visst man får ju rengöra rätt ofta iofs.
Den går "ljudlöst" vilket för mig är ett måste.
Personligen skulle jag tycka att det var för mycket blås i den om jag hade den i ett 200 kar men i mitt 450 tycker jag det är perfekt, men det är naturligtvis en fråga om vad man har i karet också.

Jag sätter betyget 4+ av 5, för att vara lite lustig också (en 3:a om man inte moddar filtret)
#3 - 23 mars 2007 12:55
Vi har en fluval 4+ i ett 222-liters och det är perfekt, utblåset går ju att strypa med den blå "flärpen". Vi har alltid haft bra balans i det karet utan att "modda" det
#4 - 23 mars 2007 13:15
har en fluval 4+ och den filtrerar dåligt och är defenetivt inte tystgående... den får inte ens betyg av mig!
Bilagor:
#5 - 23 mars 2007 14:01
Det sämstsa innerfiltret jag haft tror jag... Minimal filtermassa och mycket oljud...
HazelCR
#6 - 23 mars 2007 14:20
Jag gillar dem skarpt. Lätt att göra rent. Å det är inte alla innerfilter som är så. Mina är då tysta och jag har flera stycken. Men jag kombinerar gärna med ett ytterfilter.

(Mina sämsta är Rena innerfilter. Renas ytterfilter verkar bra. )
#7 - 23 mars 2007 15:01
jag gilla den skarpt när jag hadde den.
Min va knäpptyst o fungera perfekt sålde det akvariet den satt i så den är ej kvar i ägon ... skaffa en FX5 efter de Fluval helt underbara
#8 - 23 mars 2007 22:26
Heeke du kommer alltid med goda råd mannen, uppskattas. jag ska skaffa filtermatta och sätta in, det får dock bli på torsdag då det där stället är öppet.

jag köpte denna pump 2dagar sedan :P ville bara se om jag gjorde rätt köp (dumt att vilja veta i efterhand men men) det var akut. jag var dum nog att jag trodde en fluval2+ kunde klara av det några veckor tills köp av större, men NIX !!

den är väldigt tystlåten, vettefan om den suger in skiten bra men men, det återstå att se nästa vecka då jag ska rengöra, då får jag veta om den suger in smuts som den ska.

angående för starkt utblås: jag har den inställd på 50% styrka, samt att jag har en eheim cirkulationspump som går hela tiden den med. det blir mycket ytrörelse men fiskarna verkar trivas stort, växterna också för den delen.
funderar dock på att ta ut cirkulationspumpen.

en till sak jag gjort är att jag vridit utblåset så den är riktad mot glaset, den är ca 3-4cm från glasrutan, detta gör så att det blir riktigt stark ytrörelse i det området (vid rutan asså) för syre, samt att det endå får ytan att cirkulera runt om karet.

några synpunkter?

vill gärna veta vart som är bäst att placera pumpen. i och med att jag har ytrörelse så rörs ju typ akvariets övre del, vattnet dvs. botten rör sig inte ett smack så allt skit blir ju liggande, är det meningen att man ska lägga pumpen på botten liggandes på sidan så bottnet av karet rörs om så all skit åker in lr ?

tips, råd mm uppskattas.

Mvh Amaro
Bilagor:
#9 - 24 mars 2007 18:57
Har 2 st sådana pumpar i mitt 528 kar, den ena pumpen är försedd med den extra flärpen så den blåser bubblor, Har båda på full effekt och har ett 40 tal malawisar, rengör pumparna var 14 dag, de har fungerat problemfritt hela tiden och är tysta. Akvariet är rent så insuget på pumparna fungerar.
Ska nu i veckan köpa mej ett fluval 405 ytterfilter till detta kar, då har jag ytterfilter på alla 4 stora karen, är lite lat och har lessnat på att vabba upp pumpar ur karena varannan vecka.
MVH/kkk
#10 - 24 mars 2007 19:55
Trots att den är väldigt billig så är den inte prisvärd på något sätt, den gamla Fluval 4an var ju föredömlig och rätt konstruerad, ibland går utvecklingen bakåt.

Men den funkar ju någorlunda om man gör som beskrivet, fyller den med 10 ppi matta.

Mvh Jari
HazelCR
#11 - 24 mars 2007 20:13
jarinen skrev:
Trots att den är väldigt billig så är den inte prisvärd på något sätt, den gamla Fluval 4an var ju föredömlig och rätt konstruerad, ibland går utvecklingen bakåt.

Men den funkar ju någorlunda om man gör som beskrivet, fyller den med 10 ppi matta.

Mvh Jari

??? Var ligger den stora skillnaden???

Jag tycker då inte att det är någon större skillnad på 4 och 4+.

De gör sitt jobb, sätter fart på cirkulationen. Vad mer kan man begära, av ett innerfilter? :)

Många andra innerfilter är ett rent elände att göra rent, speciellt dem med något lock som skall vridas i ett visst läge för att kunna tas bort, och först därefter kan man kunna komma åt rotorn m.m. Usch för dessa besvärliga innerfilter.
#12 - 24 mars 2007 21:27
jarinen skrev:
Trots att den är väldigt billig så är den inte prisvärd på något sätt
Nonsens. Det är en bra, tystgående, och mycket prisvärd pump. Det är sant att det filter som följer med sätter igen för snabbt, så det första man skall göra är att modda pumpen så här:
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1883

Sen är det bara att tuta & köra.
#13 - 24 mars 2007 21:48
Azur skrev:
Nonsens. Det är en bra, tystgående, och mycket prisvärd pump. Det är sant att det filter som följer med sätter igen för snabbt, så det första man skall göra är att modda pumpen så här:

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1883

Sen är det bara att tuta & köra.

Näe, det är det inte ;) , nonsen alltså, det är en väldigt skrymmande cirkulationspump tills man moddar den som beskrivet men efter moddningen är motorn alldeles för svag och kräver alldeles för täta rengörningar men bidrar med lite fltrering tills som sagt motorn sackar. Den gamla med cylindrisk svamp o insug i mitten var bättre.

Mvh Jari
HazelCR
#14 - 25 mars 2007 05:30
jarinen skrev:
Näe, det är det inte ;) , nonsen alltså, det är en väldigt skrymmande cirkulationspump tills man moddar den som beskrivet men efter moddningen är motorn alldeles för svag och kräver alldeles för täta rengörningar men bidrar med lite fltrering tills som sagt motorn sackar. Den gamla med cylindrisk svamp o insug i mitten var bättre.

Mvh Jari

Okey, du backade så längt i modellerna. Jag tänkte nog bara på modifieringen av 4+.

Ja , jag håller med dig om att filtret behöver rengöras ofta. Men så är det väl med alla innerfilter?
Som redan sagts, jag gillar 4+ bl.a. därför att de är så lätta att rengöra, modifirerde eller inte. Där har filtret sin stora fördel gentemot andra besvärliga innerfilter.
Fluval duger åt mig. Jag har testat en del andra märken, men naturligtvis inte alla.
Vad kan månne vara ett "bätre köp" av innerfilter än Fluval 4+ ?
#15 - 25 mars 2007 17:02
HazelCR skrev:

Vad kan månne vara ett "bätre köp" av innerfilter än Fluval 4+ ?
Ja här har du svaret på den frågan! en filtervolym som är minst 3ggr så stor och kostar bra mycket mindre och är tystare !!!

http://www.pwss.se/product.php?productid=3424&cat=618&page=1
HazelCR
#16 - 26 mars 2007 04:19
åheim skrev:
Ja här har du svaret på den frågan! en filtervolym som är minst 3ggr så stor och kostar bra mycket mindre och är tystare !!!

3ggr, är det verkligen så? Inga mått från PWSS info.

Den har jag inte testat.
Håller delarna ihop, även efter något års användande?
Ingår allt i priset?
#17 - 26 mars 2007 06:09
jarinen skrev:

Mvh Jari

Hur täta rengöringar som behövs beror ju mycket/mest(???) på hur mycket fisk du har och hur mycket du matar....skyll inte allt på filtret....men jag tycker också att gamla fluval-serien var bättre, speciellt med "koppen" inuti som gjorde att allt gojs stannade kvar i pumpen när man lyfte upp den ur akvariet, VISSA saker går bakåt, det som är bra med den nya är "smutsindikatorn" som visar att trots att det VERKAR som om den pumpar bra så är det snart dags att rengöra den.....dessutom är det lättare att "strypa" pumpen med det nya reglaget....:p :D
#18 - 26 mars 2007 06:11
åheim skrev:

Den verkar krånglig.....och inte så snygg heller om du frågar mig....[;)]
#19 - 26 mars 2007 06:15
tummen skrev:

Men den är effektiv :P Och behöver inte moddas. Och är tyst. (Allt som en fluval 4+ inte är, enligt mig i alla fall)
Går ju alltid att gömma den bakom en rot eller stenröse..!
#20 - 26 mars 2007 07:13
tummen skrev:
snygg??? vilken puckad kommentar!
#21 - 26 mars 2007 07:21
åheim skrev:
snygg??? vilken puckad kommentar!

Respektera min åsikt tack!!!!!![:(!] JAG tycker det är ganska viktigt med en pump som är estetiskt tilltalande, eller åtminstone neutral till utseendet...ja, jag har också gömt innerfilter bakom stenrösen mm, men det är ganska opraktiskt i längden...:D ;)
#22 - 26 mars 2007 07:31
Stew skrev:
Men den är effektiv :P Och behöver inte moddas. Och är tyst. (Allt som en fluval 4+ inte är, enligt mig i alla fall)

Går ju alltid att gömma den bakom en rot eller stenröse..!

Tråkigt nog (för dig:p ?) så har jag helt andra åsikter om FLUVAL, VISSERLIGEN EN Fluval2+(utan moddning!!!) MEN ÄNDÅ, den väsnas inte alls, inte hemma hos mig i alla fall, lite skrammel när den beckar igen bara, men då är det ju ändå dags att rengöra den.....jag har tidigare haft alla möjliga modeller av Fluval, gamla modellen, även Fluval4, och ALDRIG haft problem med oljud...:D
En möjlig anledning till oljud är luft i pumpen, men det brukar försvinna....;)
#23 - 26 mars 2007 07:32
den pumpen är väldigt neutral hela pumpen är helmörk och näst intill försvinner i karet...
#24 - 26 mars 2007 07:36
åheim skrev:
den pumpen är väldigt neutral hela pumpen är helmörk och näst intill försvinner i karet...

Jag tyckte den såg "knölig ut"...men det är förståss en fråga om smak...:)
#25 - 26 mars 2007 07:41
tummen skrev:
Jag tyckte den såg "knölig ut"...men det är förståss en fråga om smak...:)
Men när man älskar den så betyder inte utseendet någonting:)
#26 - 26 mars 2007 08:58
åheim skrev:
Men när man älskar den så betyder inte utseendet någonting:)

Ja, jag lägger mig inte i vilken läggning du har....:eek:
#27 - 26 mars 2007 15:27
Amaro skrev:

vill gärna veta vart som är bäst att placera pumpen. i och med att jag har ytrörelse så rörs ju typ akvariets övre del, vattnet dvs. botten rör sig inte ett smack så allt skit blir ju liggande, är det meningen att man ska lägga pumpen på botten liggandes på sidan så bottnet av karet rörs om så all skit åker in lr ?

tips, råd mm uppskattas.

Mvh Amaro

någon som ska svara eller har ni helt och hållet spolat bort min tråd? :)
HazelCR
#28 - 26 mars 2007 15:33
Jag använder innerfiltrena mestadels till att få fart på ytvattnet. Jag sätter mina högt upp alltså.
Det är svårt att få innerfilter att "ta upp bottenskit". Du får nog slamsuga botten då och då.

Observera att jag gärna kombinerar innerfilter med ett ytterfilter, där jag har utsuget placerat längre ned.

Ibland använder jag ett innerfilter bakom en filterhörna. Om man gör så, så får man det mesta av bottenskiten till filterhörnans PPI-matta.
#29 - 27 mars 2007 07:33
Jag har mitt filter så långt ner det går dvs ca 1dm från bottenglaset i ett 60cm högt kar. Blir väl ca 1dm från ytan kan jag gissa.
Det blir inga vågrörelser alls på ytan (som jag vill ha det) men den rör sig överallt i mitt 450kar, dvs tillräckligt för att syresätta vattnet.
Jag har satt in en liten fluval 1 nära botten för att få lite cirkulation även där nere, speciellt vid framrutan, men jag kan inte påstå att det sammlas speciellt mycket skit, eller jo om man lyfter upp stenröset med anubias så ligger det ju en hel del där, men det som inte syns lider man inte av ;)
Jag ska nog skaffa mig en 4+ till och sätta i andra ändan av karet för lite dålig cirkulation blir det med bara ett 4+ till 450l.
Iof hade det inte varit för att jag vill säkerställa cirkulationen för växternas (näringen) skull så hade jag klarat mig fint på bara en 4+

Annons