Fluval 3plus

#1 - 4 mars 2006 17:52
Nu ligger det till så att jag i nuläget har ett 100liters akvarium, men har tänkt byta upp mig till ett större. Så min fråga är hur stort akvarium kan jag skaffa utan att köpa ny pump/filter? Jag vill alltså behålla mitt Fluval 3plus.
#2 - 6 mars 2006 09:59
det beror lite på hur många fiskar du tänkte ha och hur stort "större" är.
#3 - 6 mars 2006 10:04
Samt vilken typ av fiskar du ska ha......

Jag har ett Fluval 3 Plus i mitt 180 liters, detta i syfte att få mindre strömt vatten. Med sydamerikaner funkar detta men det skulle nog inte gå så bra med tex malawi.
#4 - 6 mars 2006 10:58
[quote=Rackarn den röde]Nu ligger det till så att jag i nuläget har ett 100liters akvarium, men har tänkt byta upp mig till ett större. Så min fråga är hur stort akvarium kan jag skaffa utan att köpa ny pump/filter? Jag vill alltså behålla mitt Fluval 3plus.[/quote]själva cirkulatoinen kanske räcker, beroror på hur stort du ska skaffa men jag tror du behöver mer filtervolym mer än fluval3+ kan erbjuda... du kan ju komplettera med en pump till om du inte tycker att det tar för mycket plats!
#5 - 6 mars 2006 12:20
Jag hade tänkt skaffa något i 200-250 liter. Och funderar just nu på att köpa en btn-bakgrund eller ja något i den stilen. Såg att man kunde använda utrymmet bakom som både filter och gömma för doppvärmare och pump. Så då borde väl filterproblemet vara löst. Frågan är väl snarare om en "liten" Fluval3+ klarar av att hålla tillräcklig cirkulation.

Fiskarna som kommer gå där i är ett 20tal neontetror, 10tal Kilfläcksrasboror, 10tal Fembandsbarber, 4malar (2st i 15cm storlek och två små). 4 khuliålar och 4 små räkor av nåt slag.

Jag är ganska ny i akvariesammanhang så ni får mer än gärna komma med tips om annat också.
#6 - 6 mars 2006 14:09
om du ska ha btn och ha filtermatta/kuber bakom så tänk på att det blir mycket filtermaterial och mycket motstånd för pumpen och det kanske krävs en kraftigare pump...
#7 - 6 mars 2006 14:17
ok, kanske helt enkelt får ta och köpa en till pump. eller behövs det mer än så? har dålig koll på genomströmning och vad som kan behövas. men lär mig gärna mer, helt fast i akvarier nu. haft mitt 100liters i lite mer än ett år nu, men har fått jobb nu så jag lär ha lite mer budget nu än tidigare.
#9 - 7 mars 2006 10:47
Verkade inte tok den där inte,, kostade ju inte fruktansvärt mycket heller. Men känns lite onödigt att köpa ny pump nästan, Fluval3+'en har jag ju bara haft ett år. Men då kanske jag kan ha två burkar igång samtidigt i framtiden iof. Får räkna på det och se om jag har råd med ny burk.
#10 - 7 mars 2006 11:22
Fluval 3+ klarar av akvarier upp till 130liter, enligt PWSS
#11 - 7 mars 2006 12:34
Här kommer en länk till en sida där man har ökat kapaciteten på ett Fluval innerfilter

http://www.akvaforum.no/text.cfm?id=1883

mvh
s
#12 - 7 mars 2006 12:47
Tack så mycket, här kommer mycket tips. Bra forum det här märker jag, återigen tack

Annons