fluval...

#1 - 8 april 2005 20:47
hej nån fluval expert i farten???har just köpt en begangnad fluval 303...men den pumpar inte.troligen luft....jag har aldrig hållt på med dessa.har nån något bra tips???
#2 - 8 april 2005 21:01
om det är en golvpump så måste du suga igång den så att vattnet kommer in i pumpen så den kan pumpa(kan ta ett tag) ..

//
#3 - 8 april 2005 21:01
[QUOTE=loomis imx]hej nån fluval expert i farten???har just köpt en begangnad fluval 303...men den pumpar inte.troligen luft....jag har aldrig hållt på med dessa.har nån något bra tips???[/QUOTE]
Har en 404 och uppe på sitter det en liten pump att pumpa bort luften med.
Hur gammal är den?
#4 - 8 april 2005 21:31
hej ingen aning på hur många år den är....ser man de på nå vis???[QUOTE=FAXJAN][QUOTE=loomis imx]hej nån fluval expert i farten???har just köpt en begangnad fluval 303...men den pumpar inte.troligen luft....jag har aldrig hållt på med dessa.har nån något bra tips???[/QUOTE]
Har en 404 och uppe på sitter det en liten pump att pumpa bort luften med.
Hur gammal är den?[/QUOTE]
#5 - 8 april 2005 21:34
hej såg vad du hade i ditt kar ...ja jag lurade på zebra ciklider men dom av rådde mig med andra fiskar....cikliderna var så elaka.ja det är en golv modell..men fick igång den....
#6 - 9 april 2005 19:07
[QUOTE=loomis imx]hej såg vad du hade i ditt kar ...ja jag lurade på zebra ciklider men dom av rådde mig med andra fiskar....cikliderna var så elaka.ja det är en golv modell..men fick igång den....[/QUOTE] hur går det med filtret loomis!!
fick du igång det??har du tittat på 350karet??det var väl de jag skall ha som yngelkar till mina discusar framledes??
letar filter jag med,hoppas på hjälp här!

lennart
#7 - 10 april 2005 01:02
303'an har ingen starterpump nä, rund tingest, troligtvis luft, som någon sade... Antagligen har han fått igång det, eller så var den trasig, är sanolikt "ett par år gammal" med ett par från 3-4 och uppåt... Bra pumpar dock, har haft en hel massa genom åren, funkat bra för mig.

B!
#8 - 10 april 2005 19:33
jo har fått igång den.rasslar dock litte grann....[QUOTE=Mr B]303'an har ingen starterpump nä, rund tingest, troligtvis luft, som någon sade... Antagligen har han fått igång det, eller så var den trasig, är sanolikt "ett par år gammal" med ett par från 3-4 och uppåt... Bra pumpar dock, har haft en hel massa genom åren, funkat bra för mig.

B![/QUOTE]
#9 - 10 april 2005 21:08
lite "skramlar" de alltid, bör inte vara hörbart från en meters håll, om du inte har bättre hörsel än jag... är det mer än så, är det impellern och/eller den keramiska axeln som är slitna, och kan behöva bytas.. man får både och, för strax över en hundring har jag för mig.. det brukar glatt rekomenderas att man bytter impeller ca en gång om året till de flesta pumpar, men saningen är att pumparna klarar sig bra mycket längre... De börjar väsnas lite mer, och pumpar lite mindre, till slut tröttnar man o bytter impeller.

B!

Annons