Fluval 305 byta media hur ofta?

#1 - 19 februari 2011 12:28
Hej

Jag köpte ett fluval 305 i oktober till mitt juwel 240L kar. Akvariehandlaren sa att jag bara behöver byta filter media en gång om året. Men det stämmer väl inte?

Vad bör jag ha för filtermaterial och hur ofta bör jag byta det?

Jag har 10st malawi och 2 skäggmunsmalar i karet.
#2 - 19 februari 2011 15:30
Filtermattorna behöver du endast byta när de tappar formen och knappt håller samman och det kan ta flera år! De porösa makaronerna kan du också köra flera år, när du vill byta makaroner så byt bara 1 korg åt gången med 1månad emellan för att inte rubba balansen för mycket! Filtret öppnar du och gör rent först när det tappat flödet märkbart!
#3 - 19 februari 2011 15:32
Du har inte aktivt kol i filtert? Detta behövs bytas ut lite oftare och kan det vara det han syftade på?

Annars är det som åheim skriver. Håller länge och ska inte behövs bytas ut alls, om det nu inte ramlar samman :P
#4 - 26 februari 2011 13:30
Jo jag har några kol-påsar i friltret för det var det som kom med. Men ska jag skippa dom och köpa fler makaroner istället?
När man rengör filtret så rengör man alla delar utom lådorna med makaroner?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 26 februari 2011 13:45
Ett filter behöver först rengöras när filtrets kapacitet börjar minska. Använd ett förfilter som du sätter på insuget (filtermattebit) så behöver du knappast alls rengöra och än mindre byta filtermaterialet (om du har ett bra sådant).

Hur länge filtermaterialet kan användas beror på vilket filtermaterial man använder och hur mycket skit det är i akvariet - men t.ex. filtermattebitar funkar hur länge som helst (det överlever i alla fall pumpen). Dåligt biologiskt filtermaterial som t.ex. filtervadd funkar ofta bara någon månad. Aktivt kol bör man bara använda vid specifika behov och det är då bara aktivt 1-4 veckor.
#6 - 28 februari 2011 18:09
filtermatta på insuget har aldrig funkat bra för min del, pumpen har blivit väldigt ansträngd och tappat 70% av flödet, har då alltså satt filtermatta i insugsmodulen som täppt till röret ;P Har ett fx5 samt provat på ett 405
Kanske har nå tips på hur man kan göra de bättre?

Annons