Fluval 305

#1 - 8 juni 2010 07:31
Hej idag så har jag en eheim 2252 och jag vill öka upp filtermängden och då funderar jag på att köpa en fluval 305 och då undrar jag om det är ett bra kommplenent till mitt 240 akarium som jag kommer ha 20 st troffar i. Vad har för efarenhet av fluval 305?
#2 - 8 juni 2010 07:54
Jag kör ett Fluval 305 i mitt 310 liters. Fungerar hur bra som helst när det är igång. Tyvärr kan det vara lite halvbesvärligt att få igång den igen när man rengjort den, men det är inte så farligt. Funkar jättebra!
#3 - 8 juni 2010 09:01
Hvarulf skrev:
Jag kör ett Fluval 305 i mitt 310 liters. Fungerar hur bra som helst när det är igång. Tyvärr kan det vara lite halvbesvärligt att få igång den igen när man rengjort den, men det är inte så farligt. Funkar jättebra!

Ok hur är ljud nivån på den för den får inte plats i mitt skåp så jag måste ha den utanför plus att jag sover i samma rum
#4 - 8 juni 2010 10:09
Jag sover med huvudet ungefär en meter från filterbehållaren och jag har inte haft några problem. Man kan skönja ett svagt brummande, men det är absolut inte så man stör sig på det, inte jag iallafall. Om man vill kan man ställa den på en bit liggunderlag eller liknande, så dämpas vibrationerna säkert ytterligare.
#5 - 8 juni 2010 11:10
Hvarulf skrev:
Jag sover med huvudet ungefär en meter från filterbehållaren och jag har inte haft några problem. Man kan skönja ett svagt brummande, men det är absolut inte så man stör sig på det, inte jag iallafall. Om man vill kan man ställa den på en bit liggunderlag eller liknande, så dämpas vibrationerna säkert ytterligare.

ok när man köper den får man med filter matreal så att man kan fylla alla behållare? eller behöver man köpa till något? Och hur ofta behöver man Gösta rent filtre ni vet jag att det beror på vissa omständigheter men om du dra till på en höft?
#6 - 8 juni 2010 16:23
Jag har ett 305 som jag fick med karet jag köpte begagnat. Funkar fint, och jag fick det ihop det utan problem efter att ha kikat på instruktionsvideon som finns på Youtube. Youtube är bra på mkt!
Mitt låter inte nåt särskilt heller. har det i vardagsrummet som ligger intill sovrummet, men jag störs inte av det svaga brummandet. Filtret till mitt aqua-el akvarie låter med, och det karet är på 86 liter!
#7 - 8 juni 2010 16:36
Jag har ett 305 som jag fick med karet jag köpte begagnat. Funkar fint, och jag fick det ihop det utan problem efter att ha kikat på instruktionsvideon som finns på Youtube. Youtube är bra på mkt!

Mitt låter inte nåt särskilt heller. har det i vardagsrummet som ligger intill sovrummet, men jag störs inte av det svaga brummandet. Filtret till mitt aqua-el akvarie låter med, och det karet är på 86 liter!

ok idag så var jag och köpte det men jag tycker att vatten trycket är väldigt lite på den om jag jämför med min eheim 2252 som har 1200L/h och när jag sätter handen i vattnet ca 40cm ifrån så känner jag vatten trycket men när jag gör samma på fluvalen så måste jag vara 5cm ifrån för att jag ska känna något vatten tryck. Men det kanske är så att all luft måste försvinna innan vatten trycket blir till max. Sen tycker jag att det låter mycket men det kanske försvinner när alla luft är borta också
#8 - 9 juni 2010 11:12
När man ska tex byta sand i akvariumet och sånt hur länge kan man har filtret avstängt ?? eller hur ska man göra
#9 - 9 juni 2010 11:26
Du måste nog låta pumpen gå i ett mindre akvarium, en hink eller ett badkar t.ex. tar ett tag att byta sand
#10 - 9 juni 2010 11:29
joelvuo skrev:
Du måste nog låta pumpen gå i ett mindre akvarium, en hink eller ett badkar t.ex. tar ett tag att byta sand

ok då vet jag tack för hjälpen
#11 - 9 juni 2010 11:36
som joel säger. bara fylla en spann med vatten o sätt på toalocket. pumpen på golvet o sen i med slangarna i spannen o låta gå runt.
#12 - 9 juni 2010 12:01
En 2252 är lite för stor för en vanlig hink och ska man dra in elektrisk apparatur i badrummet kan man ju alltid läsa det här innan!
#13 - 9 juni 2010 12:19
a jag tänkte ju mer på fluvalen där. 2252 får väl ligga i badkaret.

haha kollade lite snabbt på länken gaffel. jag har 220Vi badrummet. o kör extra med en skarvsladd ( som man inte bör ) till hårblås o rakapparajt o till att testköra pumpar osv :P
#14 - 9 juni 2010 12:42
Gaffel skrev:
En 2252 är lite för stor för en vanlig hink och ska man dra in elektrisk apparatur i badrummet kan man ju alltid läsa det här innan!

Går väl att koppla lös och låta behållarna bara ligga på botten? Bakterierna överlever ju då

hannesc skrev:
a jag tänkte ju mer på fluvalen där. 2252 får väl ligga i badkaret.

haha kollade lite snabbt på länken gaffel. jag har 220Vi badrummet. o kör extra med en skarvsladd ( som man inte bör ) till hårblås o rakapparajt o till att testköra pumpar osv :P

Om du har otur så kommer du inte att använda skarvsladd så länge till, ta det lite försiktigt [:o]
#15 - 11 juni 2010 08:32
Så här låter filtret

" target="_blank">
#16 - 11 juni 2010 08:36
Mitt har ett dovare och jämnare ljud än ditt. Tror att det kan lägga sig med tiden, allteftersom luft pressas ur och grejer slammar igen litegrann.
#17 - 11 juni 2010 21:06
walak skrev:
Så här låter filtret

" target="_blank">

Så där låter min också men inte hela tiden. Jag har haft min igång i 1,5 år. Har bytt ut det ursprungliga filtermaterialet från början till makaroner i första facket och filtermattor i de övriga. Jag har dock märkt att oväsendet har ökat de senaste månaderna.
#18 - 12 juni 2010 14:27
Har även jag ett Fluval 305 samt ett Eheim Professional 3. Båda får plats i skåpet under och jag tror 305:an låter mer med stängd lucka än Eheim med öppen. Tuffar dock på bra.

Annons