fluval 304

Lucas_no1
#1 - 17 december 2004 23:09
En snabb fråga.
Om jag slår av strömmen på mitt filter och låter det stå av i ca fem minuter så händer något konstigt.
När jag startar upp det igen så spruter det ut skit från utblåset.
Det blir helt grumligt i akvariumet.
Är det någon annan som upplever samma sak?

Filtret har varit igång i lite mer än en månad utan rengörning.

#2 - 18 december 2004 01:08
Det är bakterier som slits loss från filtret och slangarna när du startar pumpen. Ja, det har hänt mig flertalet gånger.
Lucas_no1
#3 - 18 december 2004 09:02
Okay..

Ska man rensa upp det från akvariumet?
Är det tecken på att det är dags att göra rent filtret?
#4 - 18 december 2004 13:44
Slangarna rensar man när det inte hjälper med att göra rent filtret när flödet inte är bra.
Har du Fluvals veckade slangar, eller vanliga släta ?
De där utfällningarna tar akvariet självt hand om, de är nog mer missprydande just när de kommer ut än farliga.
Lucas_no1
#5 - 18 december 2004 15:09
Då vet jag att det inte är något skumt med det. :-)

Jag har dom veckade slangarna så man får väl ta och köpa långa piprensare av grov modell när det är dags att rensa rören.
#6 - 18 december 2004 20:38
Eheim har en variant, som en lång plasttråd med en borste i änden. Vet dock inte hur det funkar att köra den modellen genom de veckade slangarna men det borde väl inte vara så omöjligt att hitta på en modifierad version på samma tema.
#7 - 18 december 2004 22:08
Fluval har även de långa flaskrensare.
De ser ut som Eheims (jag har bägge sorterna).
#8 - 18 december 2004 23:13
Inga problem med tråden och den veckade slangen ?
Jag får problem när jag skall trycka genom tråden vid anslutningar och kopplingar, den vill gärna fastna vid skarvarna.
#9 - 19 december 2004 16:13
Jag har upplevt samma problem med min 304.
Min lösning, förutom att rengöra slangen ibland med en liten borste på en lång ståltråd, är att hålla en håv på utblåset samtidigt som man startar filtret så tar man enkelt hand om ev partiklar som flyger ut vid starten.

Annons