fluval 304

#1 - 28 maj 2011 12:19
Hej!

Jag har nu ett akvarium på 100 l där några ciklidyngel och några små siameser får växa till sig. Min tanke är att köpa ett större akvarium, och har fått ett erbjudande att köpa ett 375 liters med fluval 304 ytterfilter. Jag har absolut ingen erfarenhet alls av ytterfilter då jag bara haft mindre kar som funkat med innerpumpar.
Vad har ni för erfarenheter av Fluval 304? Ljudnivå? Lätt att sköta för en nybörjare? Vilket filtermaterial är bäst? Kvalitet?
Tacksam för lite hjälp i den här djungeln! :)
#2 - 29 maj 2011 08:08
Ingen?
#3 - 29 maj 2011 08:46
Helt ok filter som ger helt andra förutsättningar än ett innerfilter. Det som kan strula är att de ibland kan vara lite tjuriga att få igång om det är luft i dem, man kan få mixtra lite. Som filtermaterial använder jag makaroner och Eheim Efisynth, det senare är bra eftersom det inte tätar igen som vanlig vadd.

Till yngel får du ju värdera risken att de sugs in i filtret och att det blir för strömt för dem.
#4 - 29 maj 2011 10:10
Ynglena är inte pyttesmå utan mellan typ 2,5 och 4 cm. Siameserna är betydligt större än så, typ runt 6 - 7 cm. Att de sugs in i filtret tror jag inte. Å andra sidan har jag ingen aning om hur kraftfulla de här ytterfiltrena är? Kanske ska vara lite försiktig ändå.
Men förutom att de kan vara bökiga att få igång anser du att det är ett helt okej filter? Tack för tips om filtermaterial också. Ska ge mig av till min lokala akvariehandlare på måndag för att ta en titt på vad han har. :)

Annons