Fluval 303 (ytterfilter)

#1 - 5 mars 2003 20:39
Hej!

Är splitter ny på detta forum,tycker det är helt kanon.
Har vatt inte här å läst endel dem senaste dagarna.
Nu till min fråga.
Har ett fluval 303 ytterfilter,akvariet är på 260 liter 120 cm långt
satte igång det för 2 dagar sen med bara slangar inget strilrör åså.
Idag har jag satt på ett strilrör med 8 hål (4 mm i diameter) som är placerat 5 cm undervattenytan längs med hela den högra kortsidan.
problemet är att det blir storm i akvariet..det blir vattenstrålar upp på täckglasen sen åker stormen bort till vänstar sidan av karet där utsuget till filtret sitter vid botten...men sen blir det ström tillbaka mot inblåset igen (den sidan med strilröret) så att alla växter lutar som bara den å bladen fladdrar.
vad är felet?
För små å för få hål i strilröret?
Eller vad kan det vara...

Jonas
#2 - 5 mars 2003 20:45
tjohoo..
Jag vet inte vad du snackar om för jag är inte speciellt insatt i tekniken men kan du verätta fär mig vad strilröret är`?

Mvh atrix
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
100l sällskaps
10l guppy lek
På jakt efter större akvarium! som 500-720l har ni något av dessa måtten eller större hör av er så är ni snälla!
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=65921
#3 - 5 mars 2003 21:13
vrid på dom kranar som satt original monterade på filtret. eller är dom borta?

1200liter.
#4 - 5 mars 2003 21:19
Fluval 304 pumpar väll cirka 1000l/h? man brukar väll rekomendera att cirka 2-3 gånger vattenvolymen ska pumpas runt per timme. I ditt fall blir det 780l/h om vi räknar på 3. Kan ju hända att du har för strömt vattnet. Fast en del fiskar vill ju ha strömt som tex malawi. Jag äger inte ett fluval ytterfilter men man ska väll kunna strypa flödet på dem? annars kan du ju göra ett strilrör med mer hål bara. Större hål eller mera hål borde lösa problemet. Sedan borde du kolla så att hålen är vågräta i akvariet. Ibland kan strilröret räta upp sig så att vattnet strålar uppåt istället.

Hoppas det löser sig!

Mvh /Christian
http://medlem.spray.se/chrillob

#5 - 5 mars 2003 21:27
Tack..
Jag har bara en kran som sitter på utblåset från akvariet till filtret,men om det ska finna till båda kanske det går att fixa en till den andra åxå.Om jag vrider nu händer inte så mycket.
Får prova med att borra större hål imorrn,men tycker det är konstigt att det är lungt å fint utan strilrör med bara en slang.
Grejjen med strilrör e väl just för att minska strömmarna i karet.
840 l/timme är det.
#6 - 5 mars 2003 21:27
fluval 303 = för akvarier upp till 380liter??

1200liter.

Annons