Fluval 3 pump

#1 - 26 maj 2011 22:56
Hejsan

Jag har en Fluval 3 pump till mitt akvarium och den har på sista tiden börjat låta väldigt mkt och jag tycker synd om fiskarna som ska simma i oljudet. Det hörs på utsidan av akvariumet oxå. Kan man få bort oljudet eller måste man byta ut den?

Känner mig helt dum som ens ställer den här frågan ;)
#2 - 26 maj 2011 23:31
Har du provat att rengöra den? Både filterkassetten och pumphuvudet med impeller kan kanske behöva en liten genomgång:)...
#3 - 26 maj 2011 23:45
Ja jag gjorde rent idag, tog isär allt som gick att plocka isär och rengjorde allt
#4 - 26 maj 2011 23:57
Låter den både före och efter rengörningen? Är pumpen lite äldre kan det vara impeller eller axel som har blivit sliten och bör kanske bytas, om det inte går att åtgärda på annat vis:).
#5 - 27 maj 2011 06:12
Innan tyckte jag inte att den lät så mkt, men vet att den har låtit en del efter rengöringen. Men inte så här högt som nu.
Den är mellan 8-10 år gammal vid det här laget, så den är säkert sliten. Kan man byta bara impeller eller måste man köpa en helt ny?
#6 - 27 maj 2011 08:44
Du kan byta bara impellern, men är pumpen såpass gammal skulle jag personligen lägga till ett par hundringar och köpa en ny pump:).
Den "gamla" kan du ha som reserv.
#7 - 27 maj 2011 08:51
ansjo skrev:
Du kan byta bara impellern, men är pumpen såpass gammal skulle jag personligen lägga till ett par hundringar och köpa en ny pump:).

Den "gamla" kan du ha som reserv.

Men den funkar ju fortfarande bra, bara det att den låter illa ;). Har lite svårt för att byta ut saker helt som egentligen är hela och köpa nytt när man kan byta ut delar.
Men det tåls att tänka på. Men impellern är den dyr? För det avgör ju en hel del. Kostar den nästan lika mkt som en helt ny pump då blir det såklart en helt ny.
#8 - 27 maj 2011 08:53
impeller kostar väl inte liiika mycket som en ny pump, men du får mer för pengarna utan tvekan om du köper en helt ny. tekniken går ju framåt så du får förmodligen en bättre filtrering om du lägger ett par 100lappar :) men jag förstår dig. är smålänning så jag är likadan. :D
#9 - 27 maj 2011 08:56
hannesc skrev:
impeller kostar väl inte liiika mycket som en ny pump, men du får mer för pengarna utan tvekan om du köper en helt ny. tekniken går ju framåt så du får förmodligen en bättre filtrering om du lägger ett par 100lappar :) men jag förstår dig. är smålänning så jag är likadan. :D

Ja det skulle vara för den delen då. Det hinner ju hända en hel del på 8-10 år... ;)

Annons