fluval 3+

#1 - 30 september 2008 17:15
halloj alla!

Min gamla eheim (innerfilter) pump börjar nu sakta gå mot sina sista dagar då den börjar lägga av lite då och då och jag måste köpa ett nytt filter.

akvariet är på 105 liter med diverse sällskaps så som corydoras, black molly ock kampfiskar. jag tänkte köpa fluval 3+. det skulle väl funka bra i mit akvarium?
#2 - 30 september 2008 19:31
Vad har du för modell?
#3 - 30 september 2008 21:13
Skillnaden mellan Eheim och Fluval är enligt min erfarenhet att Eheim går inte att reglera flödet på, medan det går med Fluval. Dessutom är mina Fluvalfilter mycket tystare än Eheim.
Mät höjden i ditt akvarium och jämför med Fluval 3+ och 4+. Går ett 4+ in skulle jag ta det!!
#4 - 30 september 2008 21:20
Jag hade nog kört ett fluval 3, fluval 4 skapar mycket snurr i vattnet och det blir kanske inte så trivsamt för dina fiskar med värsta strömmen.Det går dock att skruva ner 4:an. Tror ändå att 3 blir lagom i höjd till ett 100 l kar.
#5 - 30 september 2008 22:04
jag har fluval modellen men rekommederar hellre aquael unifilter som har keramisk axel och är väldigt tysta och bra! http://www.pwss.se/product.php?productid=3226&cat=618&page=1 (fel i produktbeskrivning Den är på 8w)

... och med UV http://www.pwss.se/product.php?productid=3852&cat=618&page=1
#6 - 1 oktober 2008 04:16
macke_fisk skrev:
halloj alla!

Min gamla eheim (innerfilter) pump börjar nu sakta gå mot sina sista dagar då den börjar lägga av lite då och då och jag måste köpa ett nytt filter.

akvariet är på 105 liter med diverse sällskaps så som corydoras, black molly ock kampfiskar. jag tänkte köpa fluval 3+. det skulle väl funka bra i mit akvarium?

får jag tipsa om aquael fan 3+, detta filter är bättre och billigare variant som är perfekt för ett kar i din storlek, kör själv detta i ett 100liters och är väldigt nöjd, särskilt utan filterburken (tar plats och hindrar vattenflödet lite)
#7 - 1 oktober 2008 16:17
Gaffel skrev:
Vad har du för modell?

jag vet inte vad det är för modell, bara att den är typ lite mer än 10 år gammal.
#8 - 1 oktober 2008 16:17
Fuzzop skrev:
får jag tipsa om aquael fan 3+, detta filter är bättre och billigare variant som är perfekt för ett kar i din storlek, kör själv detta i ett 100liters och är väldigt nöjd, särskilt utan filterburken (tar plats och hindrar vattenflödet lite)

okaj, då ska jag kolla upp det filtret, tack för tipset!
#9 - 1 oktober 2008 16:19
Mumin skrev:
Skillnaden mellan Eheim och Fluval är enligt min erfarenhet att Eheim går inte att reglera flödet på, medan det går med Fluval. Dessutom är mina Fluvalfilter mycket tystare än Eheim.

Mät höjden i ditt akvarium och jämför med Fluval 3+ och 4+. Går ett 4+ in skulle jag ta det!!

kan tyvärr inte få ner något fluval 4+ eftersom det är för stort.

Annons