Fluval 204 vs Eheim 2224

#1 - 22 mars 2004 05:59
Skulle behöva lite hjälp att välja filter till ett 200l akvarie.

När jag köper ovanstående filter är de kompletta med all filter media eller måste jag köpa till något ytterligare?

Vilket ytterligare filter media behövs?

Vilken ger bäst ytvatten cirkulation?

Vilken är lättast att koppla bort och rengöra?

Är det någon skillnad på tid mellan rengöring?

Mina egna konstaterande:

Fluval verkar lättare att starta pga startpump. Eheim saknar startpump men är kraftfullare ochh lättare att se om det är skitigt.

#2 - 22 mars 2004 07:03
Personligen hade jag nog funderat ordentligt på Eheim, antingen den du hade tittat på, 2224, eller 2215 eller kanske rent av 2217.
Har för mig att Ecco-filtren kommer kompletta med allt vad som behövs, medan man får komplettera Classic-filtren med filtermatrial.
#3 - 23 mars 2004 00:02
jag har ett eheim prof II till mitt 200L (vet lite overkill men de e malawi och farsan pröjsa)... hur som helst kan jag rekomendera det... svinenkelt att rengöra
#4 - 23 mars 2004 06:48
Vilket filter du bör välja(oavsett märke) hänger mycket på vad du ska ha i karet. Har du tex mycket växter och lite fisk, som trivs i lugna vatten, och matar fiskarna sparsamt så kräver det inte så mycket filterkapacitet/cirkulation.

Till fluval filtrena så följer där med en del filtermaterial. När jag köpte mitt Fluval 204(Som har en cirkulation med filtermassa på drygt 400 l/h enligt manualen, och som jag nu har i ett 112 liters) så fick jag med perlon vadd, aktiv kol samt något biologiskt filtermaterial. Jag har för mig det hette biomax. Inget av detta använder jag utan kör annat biologiskt filtermaterial (som jag köpte extra) i alla facken.
Ibland så har nätbutikerna erbjudande på Eheimfiltrena där det också ingår filtermaterial, ett tips är att hålla utkik efter dessa.

Bra ytrörelse går det att fixa med vilket filter som helst

Både eheim filtrena(proff serien) och fluval har snabbkopplingar så att det enkelt ska gå att koppla bort o rengöra

Skillnad i tid för rengörningsintervaller? Nej det tror jag inte, kör man med en bra "filtermaterial-setup" så är det nog inte någon större skillnad. Förresten, kanske fluval serien ändå har en nackdel här. Dom har ju filterplattor som ska agera förfilter och som borde kunna sätta igen snabbare.

Som jag har förstått det så finns det även startpump på en del eheimfilter, har för mig att det är just "proff <b>II</b>" serien som har detta.

Vill du betala för lite mer kvalite och lite tystare pumpar så kör med eheim. Annars duger det bra även med fluval filter.

Med reservation för felaktigheter...[;)]

Hälsningar-Stefan L.[:-134]
#5 - 24 mars 2004 14:40
Tack alla för info.

Skall snart iväg och handla akvariet. Får se vad det blir för filter. Tror jag går ut billigt med befintligt innerfilter och köper externt Eheim senare.

Handlaren hade erbjudande på ett 2226 med 950l/h men det verkar lite overkill till mitt sällskaps akvarie med mycket växter och medelmåttigt med fisk.

/Martin
#6 - 24 mars 2004 14:44
Köpte precis ett beggat 2224 som jag är mycket nöjd med vad gäller tryck i vattenflöde efter filtermedia är i och ljudnivå.
#7 - 24 mars 2004 20:23
kuling: Bättre att köpa ordentligt från början... Med bara ett innerfilter i ett 200l blir det lätt pankaka.. Been there, done that...

Nu när jag kör med ett ytterfilter fungerar det bra...
#8 - 25 mars 2004 05:03
Nej, 2226 är inte overkill alls. Har din handlare ett bra pris och du har möjlighet att köpa det från början är det inte så mycket att fundera över.
Såg ett erbjudande på 2226, filtermatrial, Jäger doppvärmare 150 watt, håv, termometer för ca. 1.100:- SEK (119,98 €)
#9 - 25 mars 2004 07:52
Har kollat på att beställa från Tyskland (aquaristic.net).

Är de bra? Vilka andra Tyska handelssiter bör jag också kolla?

Handlarn ville ha 1500 för paketet ovan. Verkar vara ett ganska bra pris. Jag har inte hittat det billigare i Sverige (om man räknar in frakt).
#10 - 25 mars 2004 11:48
Handlar mina prylar på http://www.aquaristikshop.com/
#11 - 25 mars 2004 13:06
Är inte 950 l/h cirkulationen utan filtermaterial. Efter vad jag sett på eheims sida och om jag fattar det rätt så är cirkulationen med filtermaterial 650 l/h för 2226:an, och 500 l/h för 2224:an.

(Jag hade också satsat på 2226:an.)

#12 - 25 mars 2004 14:22
http://carmenschwemmer.com/index.cfm
https://www.aquaristikshop.com/
http://www.aquaristic.net/
är de tre (tyska) nätbutiker jag har adresser till.
De är säkert bra alla tre, men har själv bara handlat från aquaristic, och kan väl säga som så att grejerna kommer, även om det kan kännas lite segt om man har bråttom.
Har jag mejlat dit med frågor har jag fått snabba svar.

Annons