Vilket filter du bör välja(oavsett märke) hänger mycket på vad du ska ha i karet. Har du tex mycket växter och lite fisk, som trivs i lugna vatten, och matar fiskarna sparsamt så kräver det inte så mycket filterkapacitet/cirkulation.
Till fluval filtrena så följer där med en del filtermaterial. När jag köpte mitt Fluval 204(Som har en cirkulation med filtermassa på drygt 400 l/h enligt manualen, och som jag nu har i ett 112 liters) så fick jag med perlon vadd, aktiv kol samt något biologiskt filtermaterial. Jag har för mig det hette biomax. Inget av detta använder jag utan kör annat biologiskt filtermaterial (som jag köpte extra) i alla facken.
Ibland så har nätbutikerna erbjudande på Eheimfiltrena där det också ingår filtermaterial, ett tips är att hålla utkik efter dessa.
Bra ytrörelse går det att fixa med vilket filter som helst
Både eheim filtrena(proff serien) och fluval har snabbkopplingar så att det enkelt ska gå att koppla bort o rengöra
Skillnad i tid för rengörningsintervaller? Nej det tror jag inte, kör man med en bra "filtermaterial-setup" så är det nog inte någon större skillnad. Förresten, kanske fluval serien ändå har en nackdel här. Dom har ju filterplattor som ska agera förfilter och som borde kunna sätta igen snabbare.
Som jag har förstått det så finns det även startpump på en del eheimfilter, har för mig att det är just "proff <b>II</b>" serien som har detta.
Vill du betala för lite mer kvalite och lite tystare pumpar så kör med eheim. Annars duger det bra även med fluval filter.
Med reservation för felaktigheter...[;)]
Hälsningar-Stefan L.[:-134]