Fluval 204

#1 - 19 november 2004 01:28
Hej. Jag har ett ytterfilter till mitt 170-liters akvarium av märket Fluval 204. Problemet med den är att den är väldigt svårstartad. När jag har rengjort den och skall sätta på den måste man först pumpa in vatten i den vilket kan ta 15-20 minuter innan den är full så att man kan sätta på den. När jag har kopplat till strömmen måste jag pumpa ytterligare tills den börjar spruta vatten. Är det någon som har ett tips om hur man kan göra detta snabbare och smidigare? Jag har nu också ett annat problem med filtret. Den gör missljud ifrån sig, sprutar visserligen men har ett konstigt ljud, precis som om det har kommit luft i den. Jag vågar nästan inte stänga av den just nu eftersom jag inte vet om den kommer att vilja starta igen. Tack för tips om vad detta kan vara för något.

Hälsning, Röd Zebra!

#2 - 19 november 2004 01:42
Nu har jag iofs inte ett sånt filter men principen lär ju vara de samma. Jag brukar fylla upp pumpen med vatten från kranen innan ja stoppar tebax den. Sen slår jag igång strömmen å suger i utblås slangen. Funkar alltid fin fint. Missljudet du hör e antagligen luft om du vickar filtret fram å tillbaka så brukar luften försvinna.
#3 - 19 november 2004 02:18
öh, jag startade just mitt fluval, man pumpar lite och snabt och sedan drar det naturliga suget (häverteffekten) ner massa vatten i pumpen, sedan trycker man på den, du har

a) satt ihop den fel
b) något fel på den
eller

c) ställt den fel
Lucas_no1
#4 - 19 november 2004 09:20
I min manual till mitt 304 står det att utspruts munstycket ska vara ovanför vatten ytan när man fyller upp "pumpar" filtret med vatten. När filtret är vattenfyllt och det börjar rinna vatten ut från utsprutet medans du pumpar kan du starta filtret.
Pumpa ett tag till så det blir lite tryck.
Mitt låter rätt mycket i några minuter men sen blir det tyst.
#5 - 19 november 2004 10:40
Jag var tvungen att rengöra insuget till mitt Fluval 404, det var helt igensatt. Kontrollera så att kulan som sitter i kan röra sig fritt.
#6 - 20 november 2004 00:40
Tack alla ni som har skrivit och gett tips till mig. Nu fungerar mitt filter mycket bra. När det gäller missljudet är det fixat eftersom jag upptäckte att skarven mellan röret som suger upp vattnet och slangen som går till filtret inte var riktigt tätt. De hade glidit isär från varandra en mycket liten bit vilket gjorde att det kom in luft i systemet. När jag skruvade på dessa delar lite hårdare ihop, försvann missjudet. Tack Fritiof för tipset om hur man skall starta filtret. Jag tror att jag skall prova det nästa gång jag skall rengöra filtret.

Hälsning, Röd Zebra

#7 - 20 november 2004 01:25
Jag har nu den äldre generationen fluvalfilter, de runda burkarna, ingen pump, eller annan lyx, men har faktiskt aldrig haft några problem i alla fall. Jag fuskar helt enkelt... med nymonterade slangar kan det ju vara lite bökigt, men efter rengöring är det ju lungt, med "snabbkopplingarna" som ingår till i alla fall de här pumparna (och som tycks mycket primitiva jämfört med tex Eheim pro seriens lösning) på med slanngarna, och vrid om de fyra kranarna så fylls pumpen. smidigt. brukar iofs fylla filter cisternen med vatten ur kranen så jag slipper hämta 20 liter vatten till o fylla på akvariet, men det funkar även om man glömt det. Nymontagen e som sagt lite bökigare. Montera allt, utom slangen till strilröret, eller vad du nu har för att "dumpa" det filtrerade vattnet. Sug i slangen, tills det inte finns "lika mycket motstånd" eller du ser hur vattnet rinner i den andra slangen av egen kraft. Vänta tills det slutar rinna igenom vatten, du bör nu även kunna se vattnet i den slangen du sög i, i nivå med vattenytan i akvariet. Tror jag hade gjort så här även om jag haft en "fillpump"... känns jäkligt smidigt, och det kan för all del komma till nytta för nån annan som inte har nån ny, lyxutrustad pump.

Lycka till
B!

Annons