Fluval 2 Plus och dimmer

#1 - 22 februari 2006 07:45
Jag funderar på sätt att strypa min Fluval 2 Plus. Är det någon som vet om det fungerar att sätta en dimmer på sladden eller före och på så sätt styra pumpen ?
Har provat att sätta en slang med hål i på utblåset men blir inte nöjd.
Skulle vilja ha mindre cirkulation i akvariet , mina Kakadua ciklider verkar tycka att det är nog så mycket som det är nu.
#2 - 22 februari 2006 08:02
Jag var lite lat och inte sökt på forumet. förstår nu att dimmer inte funkar :p
#3 - 22 februari 2006 08:16
[FONT=Comic Sans MS]Hehe....det var min tankte oxå när jag läste ditt inlägg.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Jag har testat lite olika med min fluval4+ och gjort ett försök att minska farten mer än vad som går med vredet som sitter på pumpen.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Har satt en liten bit grön eheimslang och sedan ett strilrör och på så sätt får man ner farten litegrann från pumpen.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Det borde gå att göra likadant med F2+´n.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Har en själv men inte testat men där är ju en blå spak som man stryper med men det kanske är för stark fart från pumpen ändå.[/FONT]
#4 - 22 februari 2006 16:52
[quote=drd][FONT=Comic Sans MS]Hehe....det var min tankte oxå när jag läste ditt inlägg.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Jag har testat lite olika med min fluval4+ och gjort ett försök att minska farten mer än vad som går med vredet som sitter på pumpen.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Har satt en liten bit grön eheimslang och sedan ett strilrör och på så sätt får man ner farten litegrann från pumpen.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Det borde gå att göra likadant med F2+´n.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Har en själv men inte testat men där är ju en blå spak som man stryper med men det kanske är för stark fart från pumpen ändå.[/FONT][/quote]

Jepp, jag har strypt den till max med den blåa spaken men tycker det blåste på för mycket ändå.
Testade olika varianter av slang med olika stora hål i går men jag tyckte inte att jag fick till det. Ska prova med en längre i dag med större hål och så ska jag flytta pumpen till baksidan så att den blåser framåt.
Har den på ena kortsidan nu.
Märker att om jag stryper den för mycket börjar den morra oroväckande .
Ska testa det där med strilrör när jag har tagit reda på vad det är :D
Lucas_no1
#5 - 22 februari 2006 18:17
Jag har strypt min fluval +2 på ett enkelt sätt.
Jag har tryckt in blå filtermatta i utblåset och på det sättet kan du reglera helt som du vill! :-)
#6 - 3 mars 2006 07:45
Tack för era förslag, har provat olika varianter men blir inte nöjd med flödet eller så låter pumpen plågad när jag har fått till flödet jag vill ha.
Har beställt ett nytt innerfilter , blir ett Eheim Aquaball med munstyckset och strilrör.
Verkar som om man reglera utflödet precis som man vill med det.
Nu vore det väl tusan om jag inte ska få till det :D
#7 - 4 mars 2006 01:19
finns "dimrar" som kan användas men det måste va en modell som inte påverkar varken A eller V utan kan sänka HZ.

tror dock inte dom är direkt billiga då det krävs en del elektronik.
#8 - 4 mars 2006 14:38
[quote=Raven]finns "dimrar" som kan användas men det måste va en modell som inte påverkar varken A eller V utan kan sänka HZ.

tror dock inte dom är direkt billiga då det krävs en del elektronik.[/quote]

Tycker det skulle vara suveränt att kunna styra pumpen på det sättet , öka och sänka hastigheten utan att behöva trixa med att sätta igen den osv men är det dyrt så får det nog vänta. Intresant dock.
Finns det igen pump som har den funktionen inbyggd redan ?
#9 - 4 mars 2006 14:42
Hej.
Chlas Ohlsson har den typ av motorstyrning som ni vill ha.
MVH Mats
#10 - 4 mars 2006 14:43
har svårt att tro att de i praktiken skulle spela roll om man använde "dimmer" eller stryper vattenflödet, strypa vattenflödet funkar överlag mycke bra och är bara när man ska strypa riktigt mycke som de kan strula.

sen är frågan hur bra en pump funkar om man kör en frekvensomvandlare.
dels så sjunker nog vattenflödet väldigt fort samtidigt som ja kan tänka mej att de kan bli problem då impellern och spolen är designad för 50hz men skulle tveklöst va kul att se hur det skulle funka.

EDIT:
en frekvensomvandlare hos elfa ligger på drygt 2300kr
#11 - 4 mars 2006 14:50
Ja jag tror detta skulle funka fint med denna "dimmer"..
Borde ju bli som att släppa lite på gasen :)
Tror inte det ska vara nå bekymmer med vattenflödet genom filtret.... blir ju samma sak i fall du stryper den vid utblåset... allt går saktare...
#12 - 4 mars 2006 15:07
jojo men samtidigt när man minskar frekvensen så snurrar impellern inte bara långsammare utan den blir även svagare då det blir längre tidsperiod mellan magnetfälten och då ökar risken för att impellern fastnar mellan magnetfälten och då står den bara å "skakar"

ett fenom jag stött på flera gånger med min eheim 2007
#13 - 4 mars 2006 15:41
Jag har aldrig miskat farten på en akvariepump(för jag vill bara ha mer drag hela tiden ;) ) men andra asynkronmotorer har vi använt en 555:a astabil vippa för att skapa en PWM signal som i sin tur styr en trissa som ändrar frekvensen till pumpen så att hastigheten gick att styra, samma princip som i modellflyg med el men lite grövre nätanpassade trissor...
#14 - 4 mars 2006 15:51
nån ritning ?
555:an kostar väl typ ett par kroner om ja minns rätt då det är en "standard" komponent.
#15 - 4 mars 2006 16:15
Det var en rippoff från en artikel i allt om elektronik, trissan anslöts sedan enl dess datablad, tricket är mest att hitta en snabb trissa så att den hinner slå om, speciellt om man vill att pumpen ska gå fortare, men den blir klenare med hög hastighet.. neråt funkar det ok, det enda är at tman kan få trimma den lite.. den kan ge ett surr ifrån sig om man switchar innan "fältet" är förbi så att säga.. man kan väl förmoda att en akvariepump inte har lika många spoldelningar som en stegmotor.. det är ju en kostnadsfråga och de tillverkar den för en frekvens ju så..
Ska nog ta o se om man kan slänga ihop en ny någon dag :) det kanske är en bra grej att man kan halvera pumphastigheten under en timme eller så när man matar fiskarna... jag vill ju att allt ska sjunka till botten ;)

Annons