Fluval 1plus

#1 - 13 september 2009 20:23
Har köpt en extra sådan som kan "vara bra å ha". Så tänkte jag på att jag ska ju försöka få mina kampisar att leka igen framöver så då kan ju den vara bra att ha. Går det att ha den liksom liggande i karet? Eller kan man ha utblåset över vattenytan så länge man har insuget under vattenytan? Lekbaljan kommer inte att vara så här så jag vet inte om hela pumpen går att få ner stående.
#2 - 14 september 2009 05:34
Du kan ha utblåset över ytan så länge filtret fungerar. Dock utarmar du koldioxid om du gör det och växter brukar inte gilla det, men i ett yngelakvarium bör det vara ok. Du får hålla dig till enkla växter utan stort CO2 behov. Du kan också lägga filtret lutande men se bara till att du får vågor på ytan så att vattnet syresätts.
#3 - 15 september 2009 15:10
Ursäkta jag lånar tråden lite.

Är det så att mycket rörelse i vattenytan över huvud taget tar bort koldioxiden i vattnet? då kanske även syresättning är dåligt för ett växtkar?
#4 - 16 september 2009 13:54
Jag håller på att dra upp en kull kampfisk yngel nu. Min halvligger så ytan inte rörs runt så mycket. De har ju sitt labyrint sinne och tar sitt syre själva vid ytan så den används ju bara för vatten reningen. Har också ett fluval 1 (gamla modellen) som jag satte igång runt 3 veckan men ynglen fick kämpa för mycket i strömmen så jag stängde av det några veckor till.

Bytt vatten så ofta du orkar!!!

De släpper ut ett hormon i vattnet som hämnar de mindre yngelna tillväxt och enda sättet att få bort/minska detta är relativt stora vattenbyten ofta. Jag har märkt skillnad på tillväxten denna gång då jag hittils orkat hålla uppe varannan var tredje dag med vatten byte (50-70%) plus att mata rätt hårt.

Vidare så har jag kvar hanen, ja du hörde rätt tvärt emot vad man ska göra, dettta fungerar utmärkt. Dock behövs lite större burk och att han får mat minst två gånger per dag. Mycket växter som javamossa ska finnas också.

Fick lite panik när jag såg han "äta" 6-8 st på raken men en stund senare spottade han ut dem (de såg döda ut men hämtade sig efter några sekunder) ofta där han byggt ett nytt eller bättrat på ett skumbo, ibland känns det som han bara flytta dem fån enna sidan av akvariet till andra.

Jag har ett 37 liter akvarium som både lek akvarium och uppväxt akvarium, vilket känns praktiskt.

Lycka till
Daniel
#5 - 16 september 2009 14:23
Tack snälla Daniel för alla tips! *bokmärker tråden genast*

Annons