Jag håller på att dra upp en kull kampfisk yngel nu. Min halvligger så ytan inte rörs runt så mycket. De har ju sitt labyrint sinne och tar sitt syre själva vid ytan så den används ju bara för vatten reningen. Har också ett fluval 1 (gamla modellen) som jag satte igång runt 3 veckan men ynglen fick kämpa för mycket i strömmen så jag stängde av det några veckor till.
Bytt vatten så ofta du orkar!!!
De släpper ut ett hormon i vattnet som hämnar de mindre yngelna tillväxt och enda sättet att få bort/minska detta är relativt stora vattenbyten ofta. Jag har märkt skillnad på tillväxten denna gång då jag hittils orkat hålla uppe varannan var tredje dag med vatten byte (50-70%) plus att mata rätt hårt.
Vidare så har jag kvar hanen, ja du hörde rätt tvärt emot vad man ska göra, dettta fungerar utmärkt. Dock behövs lite större burk och att han får mat minst två gånger per dag. Mycket växter som javamossa ska finnas också.
Fick lite panik när jag såg han "äta" 6-8 st på raken men en stund senare spottade han ut dem (de såg döda ut men hämtade sig efter några sekunder) ofta där han byggt ett nytt eller bättrat på ett skumbo, ibland känns det som han bara flytta dem fån enna sidan av akvariet till andra.
Jag har ett 37 liter akvarium som både lek akvarium och uppväxt akvarium, vilket känns praktiskt.
Lycka till
Daniel