Fluval 1 eller Stingray 15?

#1 - 28 september 2007 13:08
Jag har läst någonstans att cirkulationen hos pumpen måste motsvara minst 2-3 ggr akvariets volym. Vi har sen tidigare ett Juwel Rio 180 L och till det medföljde en pump som går på 600 l/h och det har funkat bra.

Nu köpte vi då ett 54 liters och till det följde med en pump som vi sedan såg går på 300 l/h. Ärligt talat så blåser fiskarna och växterna omkring. När våra klogrodor ligger på botten så lyfter de av den kraftiga cirkulationen, fötterna fladdrar... känns inte sådär bra.

Vi har pumpen på bakväggen till vänster och har nu fått rikta utblåset rakt in i vänster sida. Då går det bättre med fiskarna och grodorna, blir inte så kraftig cirkulation. Men hur blir det med cirkulationen i högra delen av karet då? Vi har möjlighet att byta pumpen till en Fluval 1 på 200 l/h. Ska vi göra det??? Eller behålla? Den vi har nu heter Elite Stingray 15.

Stingray innehåller även kol och finkornig sand utöver filtermassan. Kanske då är bättre än Fluval? Idéer?

http://www.petpacific.com.au/aquarium/Aq_stingray.htm

Tacksam för snabba råd... om jag ska byta pumpen måste det ske idag...

Tack för hjälpen...
#2 - 28 september 2007 15:47
jag rekomenderar hellre att du köper en aquael 1plus istället för fluval 1+, aquael är tystare, reglerbart flöde och lite mer filtervolym och dessutom lite billigare! ... Om du nu inte kan fixa nåt till din pump så du inte får storm karet;) Kan du inte ställa en rot som blockerar utblåset lite grann...
#3 - 28 september 2007 15:54
Nja...är nog hugget som stucket.
Fluval 1+ eller aquael fan1.
Funderade lite på den där stingray filtret.
Menar jag har faktiskt ett fluval 2+ i mitt 54liters och inte sjutton blåser mina fiskar runt inte... och ändå kör jag på max. 360l/h pumpar det.
AquaEl fan1 pumpar ju 300l/h som max.
Medans de fluval 1+ pumpar på med 200l/h.
Dock så är det som åheim säger att aquael har lite större filtermassa och lite lättare att reglera flödet på.
#4 - 28 september 2007 15:55
åheim skrev:
jag rekomenderar hellre att du köper en aquael 1plus istället för fluval 1+, aquael är tystare, reglerbart flöde och lite mer filtervolym och dessutom lite billigare! ... Om du nu inte kan fixa nåt till din pump så du inte får storm karet;) Kan du inte ställa en rot som blockerar utblåset lite grann...

Tack för svaret! Det låter ju som en jättebra pump! Dock är det så att vi måste i så fall byta i samma butik som vi köpte vår Stingray. De säljer följande märken utöver Stingrayen: TetraTec, Fluval och Eheim. Vad skulle du välja i så fall bland dessa?
#5 - 28 september 2007 16:03
svårt... eheim aquaball har jag provat och tycker att det är skräp faktiskt!
tetratec har jag bara deras ytterfilter och det är kanon!
fluval har jag en 2+ och den är bra!
fluval 1+ däremot så kan du varken rikta utblåset eller reglera flödet så därför mitt val hamna på en fluval 2+ som man drar ner flödet på minimum, det funkar i ett 54L för det har jag själv haft:)
#6 - 28 september 2007 16:06
rebecka_o ---om de har eheims aquaball så fråga om Eheim 2208 Aquaball eller Eheim 2206 Aquaball.
Tetratec IN 400 plus är också ett bra alternativ.
Eheim aquaball filtrerna är o andra sidan så pass bra och mängden reservdelar så pass god att man tjänar på att ha innefilter från eheim.
Till Aqualball finns även som extra tillbehör en på byggnad så man kan få mera filtermaterial.
#7 - 29 september 2007 11:05
Tack för era svar! De hade inte Aquaball, däremot IN 400 plus. Innan jag åkte igår så hade jag lyckats dämpa cirkulationen något genom att rikta utblåset lite annorlunda. Det slutade med att jag behöll min Stingray. Tetratecen kostade nästan 300,- och jag snålade lite. Jag hade redan köpt akvarium, terrarium, akvariemöbel, fiskar, kaninburar, kanin m.m. m.m. denna månaden för typ 4000,-. Hoppas det funkar med cirkulationen. Annars får det bli en ny pump nästa månad. Då blir det nog en AquaEl 1plus, det lät som en jättebra pump med reglerbart flöde och framför allt lite större filtermassa. Tack för era tips!
#8 - 29 september 2007 11:27
åheim skrev:
svårt... eheim aquaball har jag provat och tycker att det är skräp faktiskt!

tetratec har jag bara deras ytterfilter och det är kanon!

fluval har jag en 2+ och den är bra!

fluval 1+ däremot så kan du varken rikta utblåset eller reglera flödet så därför mitt val hamna på en fluval 2+ som man drar ner flödet på minimum, det funkar i ett 54L för det har jag själv haft:)

Vad var skräp med Aquaball?
#9 - 29 september 2007 11:39
Daniel_N skrev:
Vad var skräp med Aquaball?
skallrande och väsnande från axel o impeller! hela uppbyggnaden av pumpen är fel tex luckan man öppnar för att ta ur impellern, man öppnar den i en vinkel och då lätt att bryta axeln! Den har stor by pass media, vilket gör att du kan aldrig avgöra om det är dax att rengöra filterpatronen då flödet går förbi patronen!
Nää... hur eheim kan sätta sitt namn på sånt skräp!
#10 - 29 september 2007 15:32
Har inte öppnat min än så du har säkert rätt i det, men var går flödet förbi patroen?
#11 - 29 september 2007 18:02
Daniel_N skrev:
Har inte öppnat min än så du har säkert rätt i det, men var går flödet förbi patroen?
jag har provat att hålla för insuget på första korgen, vattnet löper då obehindrat förbi springan som blir vid "gångjärnet" på den lilla insatsen som den blåa mattan ligger i! resultatet blir att du får oförminskat flöde även om det är stopp i filtermaterialet! Ta bort pumphuvudet och kolla så ser du spalten där vattnet smiter förbi...
#12 - 29 september 2007 18:49
Jag har 2st tetra-tec innerfilter, mycket bra, enkelt och det är ställbart. Man kan även hänga på fler filterhållare för att få mer volym, det är tyst och prisvärt.
#13 - 29 september 2007 21:30
åheim skrev:
jag har provat att hålla för insuget på första korgen, vattnet löper då obehindrat förbi springan som blir vid "gångjärnet" på den lilla insatsen som den blåa mattan ligger i! resultatet blir att du får oförminskat flöde även om det är stopp i filtermaterialet! Ta bort pumphuvudet och kolla så ser du spalten där vattnet smiter förbi...

Låter inte bra... kanske går att fixa med lite silikon, men synd att man ska behöva göra det då.
Har förresten inte fattat varför den blå mattan sitter där, den är ju grövre än patronerna.
#14 - 30 september 2007 10:48
Daniel_N skrev:
Låter inte bra... kanske går att fixa med lite silikon, men synd att man ska behöva göra det då.

Har förresten inte fattat varför den blå mattan sitter där, den är ju grövre än patronerna.
Jag var också inne på att täta med silicon men sen förde pumpen sånt oväsen så jag tänker inte använda den! Att den lilla matta är grövre är för annars så skulle den sätta igen alldeles för fort, den har så liten träffyta! Men är din pump tyst så skulle jag göra som så att jag tog bort blå mattan och silicona fast hela korgen tom!
#15 - 2 oktober 2007 13:03
Ska nog fixa det vid tillfälle. Undrar vad som är tanken bakom detta, är det för att cirkulationen inte ska stanna om filterkorgarna snabbt blir igensatta?
HazelCR
#16 - 2 oktober 2007 14:39
rebecka_o skrev:
Jag har läst någonstans att cirkulationen hos pumpen måste motsvara minst 2-3 ggr akvariets volym. Vi har sen tidigare ett Juwel Rio 180 L och till det medföljde en pump som går på 600 l/h och det har funkat bra.

Nu köpte vi då ett 54 liters och till det följde med en pump som vi sedan såg går på 300 l/h. Ärligt talat så blåser fiskarna och växterna omkring. När våra klogrodor ligger på botten så lyfter de av den kraftiga cirkulationen, fötterna fladdrar... känns inte sådär bra.

Vi har pumpen på bakväggen till vänster och har nu fått rikta utblåset rakt in i vänster sida. Då går det bättre med fiskarna och grodorna, blir inte så kraftig cirkulation. Men hur blir det med cirkulationen i högra delen av karet då? Vi har möjlighet att byta pumpen till en Fluval 1 på 200 l/h. Ska vi göra det??? Eller behålla? Den vi har nu heter Elite Stingray 15.

Stingray innehåller även kol och finkornig sand utöver filtermassan. Kanske då är bättre än Fluval? Idéer?

http://www.petpacific.com.au/aquarium/Aq_stingray.htm

Tacksam för snabba råd... om jag ska byta pumpen måste det ske idag...

Tack för hjälpen...

Stingray var väl en populär pump att ha i mindre kar tidigare, tror jag. Fördelen med den är ju att man kan ha utflödet i princip rakt upp samt att småyngel inte sugs fast. Däri tror jag populariteten låg.
Pumpen är lite småpillrig att ha att göra med vid rengöring, men å andra sidan tycker jag att alla småpumpar är pillriga. :)
Hursomhelst. så skulle jag köra med Stingray, om jag inte vill ha ett rejält utblås, när du väljer mellan de två.
#17 - 2 oktober 2007 16:01
Daniel_N skrev:
Ska nog fixa det vid tillfälle. Undrar vad som är tanken bakom detta, är det för att cirkulationen inte ska stanna om filterkorgarna snabbt blir igensatta?
ja troligtvis!
#18 - 20 oktober 2007 19:18
HazelCR skrev:
Stingray var väl en populär pump att ha i mindre kar tidigare, tror jag. Fördelen med den är ju att man kan ha utflödet i princip rakt upp samt att småyngel inte sugs fast. Däri tror jag populariteten låg.

Pumpen är lite småpillrig att ha att göra med vid rengöring, men å andra sidan tycker jag att alla småpumpar är pillriga. :)

Hursomhelst. så skulle jag köra med Stingray, om jag inte vill ha ett rejält utblås, när du väljer mellan de två.

Hmm... undrar om vi kanske inte tänker på samma pump? Min Stingray går inte att rikta uppåt eller nedåt utan bara runt i cirkel. Det blev så att jag behöll Stingrayen.

Men nu funderar jag på de där små behållarna med kol och sand i - någon som vet hur ofta de måste bytas? Ett par fiskar mår dåligt och jag funderar på om det kan vara kolen som håller på och släpper ut gifter? Jag har ingen nitrit i vattnet, har inte haft det på en till två veckor.
#19 - 22 oktober 2007 10:46
Kol är oftast aktivt upp till 3veckor...och bör sedan bytas...
Många väljer att skippa kol helt o hållet o klämmer dit en blå filtersvamps bit där istället.
#20 - 22 oktober 2007 12:07
firefox75 skrev:
Kol är oftast aktivt upp till 3veckor...och bör sedan bytas...

Många väljer att skippa kol helt o hållet o klämmer dit en blå filtersvamps bit där istället.

Okej.. då ska jag se till att ta bort dem idag. Det finns hela tiden lite partiklar i karet, vilket vi inte har i vårt Juwel men där har vi även filtervadd som filtrerar finare partiklar. Så ev. provar jag att lägga i filtervadd där kolbehållarna suttit. Eller så får det bli filtersvamp.

Tack för tipset!

(Kan det förresten vara det gamla kolet som gör att jag har två sjuka fiskar i karet? Två platy som bara ligger uppe på pumpen hela tiden. Har ingen nitrit. Kolbehållarna har varit i i snart fyra veckor nu...)
#21 - 22 oktober 2007 17:12
Kan vara kolets fel...för om kolet fäller ut upptagna gifter så är det inte säkert att du ser det när du testar vattenvärdena.
Du kan ju lägga filtervadd i den behållare du tog bort kolet från.
Troligtvis så har kolet gjort sin sak i ditt akvarium....och det börjar fälla ut farliga ämnen...du kan ju skaffa ny kol och pilla dit eller som vi var inne på förrut köra med filtervadd/filtersvamp.

Annons