Fluidiserande sandfilter

#1 - 17 februari 2005 12:00
Hittade denna artikel: http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9707&LOPNR=7

Är det någon som provat? Kan det vara ett bra kompliment till mitt ytterfilter eller kommer det inte blir något mat över till bakterierna efter förfilter och ytterfilter? Akvariet kommer bli typ 200l och ha ett 800l/t AM-top filter med rör och biobullar + ett förfilter med filtermatta.
#2 - 17 februari 2005 12:25
kan inte svara på om det kommer att bli några större mängder mat "över" däremot har jag själv funderingar på att dra igång ett, och bytta ut filtermassorna i pumparna mot enbart makaroner, risken finns ju att de finare partiklarna aldrig lägger sig, och att karet ser disigt ut pga det.... tyvärr. inte kommen längre än till funderingar än.

B!
#3 - 17 februari 2005 15:25
Jag tänkte driva mitt med en liten Fnuval motor (200l/t) och tänkte att den kanske dessutom är bra att använda som CO2 reaktor. Det borde väl lösa sig bra i den fina sanden?
#4 - 17 februari 2005 16:16
Någon som har en byggt ett fluidiserande filter? Var hittar men lämpligt rör tex.
#5 - 17 februari 2005 17:25
[QUOTE=Danei]Någon som har en byggt ett fluidiserande filter? Var hittar men lämpligt rör tex.[/QUOTE]

Jag har precis byggt ett för 2 dl sand vilket ska räcka till 200 liter.

Jag har använt mig av ett fluval 1 plus innefilter (200 l/t) och en plastflaska av lite finare modell (inte en gammal PET-läskplaska men en 0,5 liters funkar också bra). Från pumpen går den in en slang i sidan av flaskan, ned till botten, och sedan sprutar vattnet ut genom ett hål korken. Jag tänkte nog också prova använda det som CO2 reaktor ochh bara leda in gasen i utbluset från pumpen via ett T-rör.

Vill man bygga ett större kan man förståss ta en 1,5 liters flaska eller ett genomskinligt plexirör som man kan köpa hos glasmästaren, fast det blir ju lite dyrare.

Om någon är intresserad kan jag fixa bilder...
#6 - 17 februari 2005 18:00
Ja fixa gärna bilder..... :)
#7 - 17 februari 2005 20:34
nu är allt som saknas en kvalificerad gissning på hur högt, och brett rör man behöver för 2400l/h... för mycket sand bör inte kunna vara skadligtså där bör ju vara lagom med utrymme.

B!
#9 - 17 februari 2005 21:04
Jag har kört ett hembygge i ett halvår nu.

Material:
Glasburk ca 2 liter inköpt på Åhem för ca 70:-. Släng plåtlocket.

Skär till en 'lockpropp' av grov filtermatta.

Gör ett hål i filtermattan och stick ner ett 16 mm vp-rör. Gör Vp-röret taggigt
i nederänden. Fäst en pump på röret. Jag kör med en Eheim 2212 som jag hade över.

Fyll med ca 3 dl lämplig sand (inte för finkornig, det dammar som f.n) och kör.

Funkar bra. Kan oxå fixa bilder om intresse.

Problemet med alla filter är ju att det finns inget bra sätt att veta hur mycket överkapacitet man har. Det går bra tills det inte räcker längre.

Mvh
#10 - 17 februari 2005 22:08
Ja.. fixa gärna bilder
#11 - 18 februari 2005 08:04
[QUOTE=Isak]Jag har kört ett hembygge i ett halvår nu.

Material:

i nederänden. Fäst en pump på röret. Jag kör med en Eheim 2212 som jag hade över.

Problemet med alla filter är ju att det finns inget bra sätt att veta hur mycket överkapacitet man har. Det går bra tills det inte räcker längre.

Mvh[/QUOTE]

Du "blåser" alltså ner vattnet i behållaren genom röret eller?
#12 - 18 februari 2005 08:23
[QUOTE=gugges][QUOTE=Isak]Jag har kört ett hembygge i ett halvår nu.

Material:

Mvh[/QUOTE]

Du "blåser" alltså ner vattnet i behållaren genom röret eller?[/QUOTE]

Precis, sen kommer det ut ur burken via filtermattan igen.
#13 - 21 februari 2005 10:27
Isak: Verkar ju som en förträffligt enkel och bra idé! :) måste testas, hade du bilder på miraklet? :)
#14 - 23 februari 2005 17:05
Sandfilterbilder

Här är två bilder på sandfiltergrejorna

http://82.182.21.41/sandfilter.jpg (lite oskarp)

http://82.182.21.41/filterlada.jpg (resten av tekniken)

Eftersom jag inte var 100% säker hur det skulle fungera så gjorde jag en traditionell filtermattelösning oxå, ca 5 liter.

Alltihop sitter bakom en plastbakgrund köpt hos PWSS för lite pengar. Det är inte BTN men fungerar utmärkt och ser inte alls tokigt ut.

/Rolf
#15 - 23 februari 2005 19:34
Vad har burken för mått?
MVH
Magnus
#16 - 23 februari 2005 20:54
Diameter ca 11 cm, Höjd 26.
Har för mig att den såldes som en 2 liters burk på Åhem, det stämmer ganska bra.
Det finns ett ganska stort utbud av lämpliga burkar på typ Ikea och husgerådsaffärer. Dom kostar nästan ingenting.
/R
#17 - 26 februari 2005 23:22
Snickrade ihop en här under dagen och det ser ut att funka bra :) ska göra en seriösare sen med, din såg ju proffsig ut :) jag fyllde dock med 1/3 med sand lite finare blandat med filtersand för att det skulle bli bra, med enbart filtersand så var det visserligen floruserande men det lyfte inte nog och med bara den fina så "rök" det bara ut i karet, men med rätt blandning så ligger nu "molnet" ca 2 cm under filtermattan med pumpen på 70%(den ska pumpa 550l/tim) och burken är ca 1,5 liter.

tack för tipset igen, gick snabbt och smidigt att bygga ett och var inte minst billigt! dessutom passar det bra bland yngel då det inte skapade ett väldans massa mer cirkulation, en tanke har varit att låta det mynna ut över vattenlinjen och låta det rinna ner igen, det borde blir bra syresättning av det?

Annons