Fluidiserande filter!

#1 - 19 juni 2005 10:34
Hej!!
Någon som har följt upp diskusionen om "fluidfiltren" typ var man kan hitta rör billigast, pumpar och sånt?
/Shilo
#2 - 21 juni 2005 14:02
Om man åker till ett byggvaruhus så kan man köpa vanliga gråa avloppsrör för en billig penning. Jag stod själv på Bauhaus för några veckor sedan och "byggde på skoj" sas. Man kommer lätt undan med ca 200-250 kr !

Och då "byggde" jag med 110mm's rör... 150cm högt !

Mvh/Janne
#3 - 22 juni 2005 08:24
Jo, det har jag också funderat på, vad jag tänkte var ett transparent rör, typ PMMA eller Macrolon. Det hade varit coolt att se sanden virvla, och man har en bättre visuell kontroll...
Mvh Shilo
#4 - 22 juni 2005 08:37
tillgänglighet / pris på sådana genomskinliga rör ? Sitter själv och funderar på liknande, men plexi rör som är det ända jag hittat har en tendens att kosta lite mycket...

B!
#5 - 22 juni 2005 11:03
Fins ju batteri åter vinnings rör i vissa affärer, dom brukar vara genomskinliga.
#6 - 22 juni 2005 12:20
[QUOTE=Mr B]tillgänglighet / pris på sådana genomskinliga rör ? Sitter själv och funderar på liknande, men plexi rör som är det ända jag hittat har en tendens att kosta lite mycket...

B![/QUOTE]
Jag köpte en glasvas med 10cm d och 80ch h
#7 - 22 juni 2005 12:21
[QUOTE=Schull]Fins ju batteri åter vinnings rör i vissa affärer, dom brukar vara genomskinliga.[/QUOTE]

haha tror inte de e så populärt å springa in å ta dom rören :rolleyes:
#8 - 22 juni 2005 14:38
[QUOTE=aliback][QUOTE=Mr B]tillgänglighet / pris på sådana genomskinliga rör ? Sitter själv och funderar på liknande, men plexi rör som är det ända jag hittat har en tendens att kosta lite mycket...

B![/QUOTE]
Jag köpte en glasvas med 10cm d och 80ch h[/QUOTE]
Vart då?
#9 - 22 juni 2005 17:05
[QUOTE=Shilo]Jo, det har jag också funderat på, vad jag tänkte var ett transparent rör, typ PMMA eller Macrolon. Det hade varit coolt att se sanden virvla, och man har en bättre visuell kontroll...
Mvh Shilo[/QUOTE]

Visst ! Plexiglas eller ngt annat transparant material vore ju klart "coolare"...

Synd att det är så mycket dyrare bara.... ;)

Mvh/Janne
#10 - 22 juni 2005 17:22
[QUOTE=Schull][QUOTE=aliback][QUOTE=Mr B]tillgänglighet / pris på sådana genomskinliga rör ? Sitter själv och funderar på liknande, men plexi rör som är det ända jag hittat har en tendens att kosta lite mycket...

B![/QUOTE]
Jag köpte en glasvas med 10cm d och 80ch h[/QUOTE]
Vart då?[/QUOTE]
Jag jobbar i en blomsteraffär och där stod den bara och väntade på att jag skulle behöva den. Kostade iofs 300 men jag tror det blir snyggt om jag hittar ett transparent plaströr från pumpen och ner i botten på vasen
#11 - 23 juni 2005 06:01
själv siktar jag på 200-250mm i rör diameter, höjd nånstans 1200-1500mm, ska ju försöka filtrera 2,5K liter i timmen... Ja, det är ett krav, annars blir det inget av.

B!
#12 - 23 juni 2005 07:27
Hej!

Mr B
själv siktar jag på 200-250mm i rör diameter, höjd nånstans 1200-1500mm

Ska du ha dom storlekarna så kan du ta ett avloppsrör i plast och limma in en glasremsa så du ser in. tänk på att dom gråa rören är gjorda av pp och dom oranga är gjorda av pvc så det är inta all plast som går att limma

Urban
#13 - 23 juni 2005 08:28
Glas kan jag fixa gratis, men då blir det att använda silicon, och det var liksom inte meningen. Sen har glas den förmågan att gå sönder om det skulle råka vältas...
Mvh Shilo
#14 - 23 juni 2005 08:52
jag har funderat i de banorna redan, står ett PVC 250mm 2000 långt på balkongen, funderar bara på vad det går att fälla in för "fönster" antagligen blir det nån plexiglas variant... PP hade kanske varit lättare att få snyggt, nu när jag hör talas om det, men jag hade tänkt måla pvc röret svart i alla fall.

Svart, med runda titthål i nån vriden spiralform, borde se till så att det kommer in ljuse så man faktiskt kan se nånting, och så att det inte ser för jäkla dumt ut... Kan funka, kanske *- )

Sen ska jag försöka få svarvat en lite lustig botten, här är en bild som kanske visar vad jag menar...

B!
#15 - 23 juni 2005 11:53
Hej!

Vill du ha in ljus? sätt in en lampa typ
http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?nav=65&parent=60&id=322

En vanlig kabelförskruvning som elfirmorna säljer gör kabelgenomföringen vattentätt.
Ha den inte tänd för mycket, tänk på algerna.

som sagt, jag vet inte vilket lim som fäster på dom olika plasterna.

Urban
#16 - 23 juni 2005 23:15
troligare att det blir nånting med lysrör och montering "mitt i röret" om det blir nått med ljuse på insidan, antagligen då nånting väldigt blått...men då är vi mer över på utseende än funktion.

B!
#17 - 24 juni 2005 20:22
Belysning skall man ha över akvariet ! Inte i filtret ! ;)

Mvh/Janne
#18 - 24 juni 2005 22:45
funderat lite om risken att få ett glasrör som är grönt av alger, det vore ju ingen höjdare, den risken är väl större i ett rör som är transparent ?
#19 - 24 juni 2005 23:01
är väl också möjligt att friktionen som blir när sanden virvlar runt gör att alger "slits" bort men då bara där sanden finns.
#20 - 24 juni 2005 23:47
Faktum är att jag tror att om röret beväxes med alger i den ändan inte sanden sliter bort det hela tiden, påvärkar det antagligen inte filtret negativt. snarare tvärt om, ökad syre produktion/näringsförbrukning, och konkurensbefriad miljö, kanske en ide att jobba på för ett växtbefriat akvarium, hålla algerna på utsidan...? Inte för att jag tror det gör någon jätte effekt, men i alla fall. I mitt fall blir det i ett sådant fall att det blir belysning på insidan en rent estetiskt grej, och som sådan bara tänd när den avnjutes.. altså tex när man har lite festligt och besök, osv... (samt när man faktiskt försöker se in i röret)

B!
#21 - 24 juni 2005 23:50
tror du e inne på nåt där Mr B.
dom ställen där jag fått mest alger har varit där det varit mycke cirkulation på vattnet och de skulle de ju bli i ett rör.

Annons