flugor + ganska stora maskar på rutorna nattetid

#1 - 16 april 2005 09:22
hej

senaste veckorna har jag sett att det ALLTID kommer upp småflugor ur akvariet då jag lyfter bort täckglaset. Sen tänkte jag inte mer på detta, det stör ju inte mig direkt. Men när jag en kväll tittade in i akvariet med ficklampa efter släckning såg jag flertalet rätt stora maskar/larver på rutorna! De kröp snabbt och var kanske 3-4 mm, dvs inte de här vita pyttemaskarna man kan se annars. Dessa var typ bruna/gråa och rätt stora.. ÄCKLIGT!!

Är dessa vanliga fluglarver? men de lever ju i vattnet..?

Läste nedanstående tråd om flugor, men jag trodde inte blomflugor kunde lägga ägg i vatten..

hjälp efterlyses

mvh
Lena Maria
#2 - 16 april 2005 10:14
Dom snabbare maskarna skulle kunna vara plattmaskar och dessa lär kunna ge sej på fiskrom. Fjädermyggor vill gärna lägga sina ägg i vatten och de kan ibland misstas för blomflugor.
#3 - 16 april 2005 11:00
hmm okej

ok då kan det alltså vara fjädermyggor. Är inte dessa myggor stora? De jag har är ungefär lika stora som blomflugor..

Jahaja funkar det att stoppa ner en nedåtvänd tändsticka i akvariet?
#4 - 16 april 2005 11:40
Stoppa inte ner tändstickor i akvariet!
Fjädermyggor är väl cirka ett par mm stora och brukar också flyga runt vasken och i badrummet. De ser nästan mer ut som flugor än myggor tycker jag.
#5 - 16 april 2005 12:29
hej

jag menade alltså inte att jag skulle stoppa ner tändstickorna i vattnet utan typ fästa dom ovanför vattenytan.. jag läste att detta kunde hjälpa, stämmer inte det?

Vad ska jag göra för att bli av med dessa kryp då ?

tack för ditt svar!

Lenis
#6 - 17 april 2005 19:41
Det har blivit lite fel här. Maskarna är förmodligen just plattmaskar, kallas även för virvelmaskar eller planarier. Bekämpning svår men oftast gör dom ingen skada. Vissa labyrintfiskar äter planarier.

Fjädermyggor är lite större myggor, allt är relativt, vars larver kallas för röda mygglarver. Det som erikthur menar är nog fjärilsmyggor, dom ser lite ut som små fjärilar. Ynglar gärna i vattenlås och liknande ställen. Hur man blir av med dom vet jag dock inte.
#7 - 18 april 2005 17:32
:o Visst var det fjärilsmygga jag menade - sorry :o

Annons