Hejsan igen :)
En kort fråga bara:)
Om jag köper flourite och använder som bottenmaterial behöver jag ändå tillsätt andra grejer i det ex torv för att fixa till ett kanon substrat ?
MVH Jimmy
Om jag köper flourite och använder som bottenmaterial behöver jag ändå tillsätt andra grejer i det ex torv för att fixa till ett kanon substrat ?
Vilka i Sverige säljer det?
någon som vet var man hittar brunkol?
3: Hur mycket bör jag strö på bottnen och ska det blandas in med det understa av Flouriten ?
4: En dum fråga kanske men vad är det igentligen som jorden/Torven gör ?
5: Har kollat efter Stenkol men inte hittat någon..
Dessutom vulkaniskt?
Funderar på om jag bara skulle drämma ner dom igen och kolla om bubblet avtar.Jaaaa, ner med dom, ner med dom [:-15]
Köpte du rötterna eller har du hittat dem? Hur länge var de i karet?
Ge honom en utmaning då och stoppa ner rötterna i hans kar... Du får ett riskfritt experiment och han får bevisa sin tes eller omvärdera sin uppfattning...
Potent doft? Vad luktar det? Gör det vattnet brunfärgat eller vad? Det som känns "lerigt" kan nog vara både och, tillräckligt fin sand, typ fågelsand, känns även den "lerig" när den väl är i vattnet. Jag kör inga växter i sådan fin sand, den är till för Corys att borra snudan i.
Kör du vanlig kalksten i karet eller är det något annat? Vanlig kalksten luktar knappt någonting vad jag har märkt.
Värme har ju dessutom en mycket positiv effekt på nitrifieringen, så det kanske kan ge något ändå (inte för växterna direkt, men för karet som helhet).
För att få lite cirkulation i bottenlagret anser jag ändå att Krauses bottenfilter slår allt jag testat när det gäller botten/växter. Drivs enligt den omvända principen, så man pressar upp vatten underifrån med hjälp av CO2. I det karet växte rubbet så det knakade.
Angående doften så låter det som om det borde vara nyttigt för växterna om man kör ett tunt lager underst i botten. Funderar på näringsläckande botten - trist nog går det att få för mycket av det goda. Hur artar sig växterna?