Flourite

#1 - 9 september 2005 03:47
Hejsan igen :)

En kort fråga bara:)

Om jag köper flourite och använder som bottenmaterial behöver jag ändå tillsätt andra grejer i det ex torv för att fixa till ett kanon substrat ?

MVH Jimmy
#2 - 9 september 2005 06:24
[QUOTE=Kharn]Hejsan igen :)

En kort fråga bara:)

Om jag köper flourite och använder som bottenmaterial behöver jag ändå tillsätt andra grejer i det ex torv för att fixa till ett kanon substrat ?

MVH Jimmy[/QUOTE]

Personligen är jag inte direkt jätte imponerad av flourite. Det funkar bra men det gör även kompostjord/grus alt gödning i vatten kolummnen som är mycket billigare.
#3 - 9 september 2005 09:41

Ja ren flourite (dammigt som sjutton har jag hört) innehåller inga bakterier. Så man bör åtminstone sprinkla lite torv/jord/brunkol + filtergegga för att få igång den från början.

Man får så mycket om man gör så: Redox/reduktionsförmåga/mineralisering, Nitrifikation, en viss marginell CO2-produktion och lite näring och framförallt näring åt bakterierna. En gosig botten från början så man slipper vänta och som gör hela akvariet stabilare. Stabilitet gör att man inte får algblommningar.
#4 - 9 september 2005 13:48
[QUOTE=defdac]

Ja ren flourite (dammigt som sjutton har jag hört) innehåller inga bakterier. Så man bör åtminstone sprinkla lite torv/jord/brunkol + filtergegga för att få igång den från början.

Man får så mycket om man gör så: Redox/reduktionsförmåga/mineralisering, Nitrifikation, en viss marginell CO2-produktion och lite näring och framförallt näring åt bakterierna. En gosig botten från början så man slipper vänta och som gör hela akvariet stabilare. Stabilitet gör att man inte får algblommningar.[/QUOTE]

Det räcker inte med den bakteriefloran som finns i mina ytterfilter eller att tilsätta ex nitrivec (tror det heter så )
Är helt nybörjare när det gäller torv/jord/brunkol och vet inte ens vart jag kan fixa det hehe :)

MVH Jimmy
PatrikMalmo
#5 - 9 september 2005 15:18
Beror på hur snabbt du vill ha igång karet. Vill du ha en stabil botten fort så gör du som defdac föreslår. Annars så stabiliseras ju botten av sig självt med tiden, om du kör med Flourite (ditt filtermaterial samt matningen räcker bra, helt rätt - tar bara längre tid). Själv kör jag med Onyx i växtkaret, men polaren kör Flourite. Stämmer helt klart att det är dammigt som sjutton, så att tvätta av det utomhus rekommenderas.

Vilka i Sverige säljer det? Vi köpte i Danmark. En fråga till: någon som vet var man hittar brunkol? Har sökt som Sören, men det var en luring.

Hilsen,

P
#6 - 9 september 2005 16:49
Vilka i Sverige säljer det?

Akvarielagret i Bromma har några 7 kilos påsar a 375 kr st liggande.
#7 - 9 september 2005 16:55
Ett annat vettigt substrat som jag kan rekomendera är gjord av bränd lera och nästan identisk med lecakular. Skillnaden är att kulorna är mycket mindre och det sjunker utan problem.

Finns hos Jan Wester på Södermalms akvariebutik
http://www.sodermalmsakvarieaffar.se (Se specialare längst ned på sidan)
#8 - 9 september 2005 17:01

någon som vet var man hittar brunkol?

Det var som me_trixie som tipsade mig häromdagen i en tråd:
http://www.miljocenter.com/neueffekt.html
"Effekt gräsaktivator 5 kg"

Borde vara något liknande Diamond Black som det tjatas om i utländska forum. Fast jag vet inte riktigt skillnaden mellan Lignit och Leonardit.
#9 - 9 september 2005 19:18
Köpte precis upp vad dom hadde i Danmark :)

En påse kostade där 157 Svenska kronor .

Dom väntar in mer om en månad

MVH Jimmy
PatrikMalmo
#10 - 9 september 2005 20:14
Mm, Jan Wester har jag hört massor med gott om. Helt klart en mycket duktig kille. Jag och en polare behöver fylla ett 900-liters med bränd lera som bottenlager, så jag får tjöta lite med honom. :)

Lurigt med brunkol/lignit dock. De har ju blandat stenmjöl i det när det gäller "gräsaktivatorn". Har sökt igenom alla ekologiska plantodlingar i närheten, men får börja söka igenom Danmark tror jag. De är lite mer alternativa än vi. Har annars ingen pejl på skillnad mellan lignit/leonardit. Rent brunkol torde dock vara toppengodis att stoppa i bottenlagret på i princip vilket kar som helst.

Hilsen,

P
PatrikMalmo
#11 - 10 september 2005 11:23
Har sökt på danska sidor, och de har gamla brunkolsbrott i Danmark. Således bara att plocka fram cykeln och dra på tur... :) ...såg att det gick en tjusig cykelrutt förbi ett av de gamla brotten. Bara att plocka således.

Trevligt sådant. Gillar att kunna plocka saker rakt av utan att betala mer än resan. Kalk finns det gott om härnere, så det plockar jag åt mig ibland.

Hilsen,

P
#12 - 16 september 2005 19:58
Hejsan igen ..

Fick precis itt 530 så nu e det dags att fixa igång det. (Kör med CO2 o EI PMDD)

Behöver lite info snabbt bara :)

1: Jag kommer använda Flourite som bottenmaterial men behövde tydligen tillsätta torv/Jord längst ner om jag fattat allt rätt.

2: Vilken Jord och vilken torv bör jag köpa ? ( Kompost Jord kanske ? )

3: Hur mycket bör jag strö på bottnen och ska det blandas in med det understa av Flouriten ?

4: En dum fråga kanske men vad är det igentligen som jorden/Torven gör ?

5: Har kollat efter Stenkol men inte hittat någon..

MVH Jimmy
PatrikMalmo
#13 - 16 september 2005 21:13
1. Inte nödvändigt med jord/torv men det ger en viss fördel främst vid uppstart (går fortare), men även framöver då en del CO2 bildas i bottenlagret.

2. Köp en kvalitetsjord, typ Simontorps eller Weibulls. Torv kan du köpa i balar på nästan vilken handelsträdgård som helst - hög humifieringsgrad ska du leta efter. Jorden behöver dock "urlakas" på en del macroämnen (ffa ammonium), så enten får man lufta den i ett par, tre veckor eller så kokar man den. Filtergegga går lika bra att använda och går fortare. Torven behöver blötläggas ett tag för att sjunka.

3. Ett halvcm tjockt lager räcker gott, behöver inte blandas med Flouriten.

4. Jorden ger näringsämnen samt bakterier så att karet startar fortare, något förenklat. Torven ger schysst pH i bottenlagret samt en del extra CO2.

5. Stenkol/brunkol (rekommenderar det senare utan att ha testat) är svårt att hitta i Sverige. Letat efter det själv. Torv funkar ok, och har samma funktion som brunkol - men jag misstänker att brunkol är bättre. Du klarar dig bra utan den om du kör med torv, som jag har tänkt.

Well. Vill du ha igång karet snabbt så kör du filtergegga på botten och skippar jorden. Rätt mycket pyssel för små fördelar som jag ser det. Lagom ljusmängd och bra CO2-nivåer är viktigare.

Hilsen,

P
#14 - 17 september 2005 08:45
[QUOTE=Kharn]
2: Vilken Jord och vilken torv bör jag köpa ? ( Kompost Jord kanske ? )
[/quote]
Så låg andel kompost och gödsel du kan hitta.

3: Hur mycket bör jag strö på bottnen och ska det blandas in med det understa av Flouriten ?

Bara sprinkla lite på bottnen när du ska köra hight-tech CO2+EI. Kan du skaffa fram gammal filtergegga blandar du ut den med jorden så du får en massa bakterier (både nitrifikations och minearliseringsbakterier).

4: En dum fråga kanske men vad är det igentligen som jorden/Torven gör ?

Kolkälla till bakterierna så dom har något att börja processa från dag 1, men även för att skapa en lämplig redoxpotential så reducering av näringsämnen kan börja med en gång och lämplig CEC (katjonutbytesförmåga) som Flourite saknar: http://home.infinet.net/teban/jamie.htm . Jorden tillsammans med bakterierna och Flourites porer skapar en fin gosig miljö helt enkelt.

5: Har kollat efter Stenkol men inte hittat någon..

Visade en länk jag fått från me_trixie för patrik, men han verkar ha glömt redan 8)
http://www.miljocenter.com/neueffekt.html
(bild: http://www.miljocenter.com/pics/neugrasakt.jpg )
PatrikMalmo
#15 - 17 september 2005 09:59
Nerå, jag minns allt länken - det jag lurar på är stenmjölet, som också finns i produkten. Jag vill inte ha med stenmjölet i brunkolen bara - därav rekommenderade jag inte det. :)

Hilsen,

P
#16 - 17 september 2005 12:41
Men stenmjöl verkar ju ganska intressant. Mald sten typ?

http://prorev.com/dust.htm

Eventuellt en hel del kisel men å andra sidan verkar bakterier ha lite halvsvårt att mineralisera det.
PatrikMalmo
#17 - 17 september 2005 13:00
Dels är det att jag inte har pejl på vad stenmjöl är och innehåller, och dels är det att det är just "mjöl" (jag läser väldigt kompakt botten och/eller problem med damm/partiklar i vattnet där). Beror väl lite på hur mycket man vill blanda i, och det kanske går att sila ifrån brunkolet. Kanske skulle kolla på produkten ändå och se vilken konsistens det är. Det ska ju vara till för att få igång gräsmattan, så det torde väl knappast vara farligt för växterna - osäker på firrarna. Mer efterforskning krävs... :)

Edit: http://www.miljocenter.com/pdf/PressNews_v06_05.pdf

"...vulkaniskt stenmjöl som fungerar som fuktreglerare..." Hmm. Undrar om fuktreglerare är vad jag behöver i karet? *s* Dessutom vulkaniskt? Gör det iof kanske attans enkelt att skilja på stenmjöl och brunkol, om stenmjölet flyter.

Hilsen,

P
#18 - 17 september 2005 13:17
Nja alltså, det handlar inte om att man ska använda flera cm brunkol. Bara sprinkla det lite över bottnen. Stenmjöl får man ju dessutom alltid med en grusbotten. Själva gruset/sanden i sig är ju en slags stenmjöl. Fast grov sådan ;)
#19 - 17 september 2005 13:20

Dessutom vulkaniskt?

Lavakross är ju ganska vanligt att man använder i akvarier, eller vad menar du skulle vara farligt med det?
PatrikMalmo
#20 - 17 september 2005 14:27
Hade tänkt mig att blanda brunkolet med gruset så det blir mer jämt fördelat i botten. Och jorå, nog får man lite stenmjöl med till grus och ffa Flourite/Onyx. Dammigt som fan är det, rent ut sagt. Borde det för övrigt inte funka med en hel botten med brunkol? *klurar* Det är ju mineraliserad torv såvitt jag förstår. Har inte läst om någon som provat det.

Menar inte att vulkaniskt skulle vara farligt, men flyter inte en del av de vulkaniska bergarterna? Well. Kanske värt att spana in produkten i allafall. Det är många kar på gång att experimentera med nu!! :) Har du skaffat fler kar än eller är det fortfarande 375 som gäller som växtkaret?

Hilsen,

P
#21 - 17 september 2005 14:35
Numera är det bara 310-litraren som fungerar som hightech och 60-litraren som fungerar som low-tech. Inga direkta experiment förutom att försöka få fjutt på min stora burk igen efter några månaders frånvarande av bubbel.

Idag tog jag ur mina relativt nyinförskaffade rötter och plötsligt så är det Champange i burken:
mms://defblog.se:8080/

Nog för att jag misstänkt att dom pajjat något, men det här är ju lite smålöjligt 8)
#22 - 17 september 2005 14:44
Jojustja. Försöker för andra gången med emersed odling i en flytande låda under rampen:
http://www.defblog.se/permalink/1561.html
Har bara plastfolie över burken.
PatrikMalmo
#23 - 17 september 2005 15:12
[QUOTE=defdac]
Nog för att jag misstänkt att dom pajjat något, men det här är ju lite smålöjligt 8)[/QUOTE]

Åh, fan... påverkade de så mycket alltså? Men hur? Förbrukar de CO2 eller tillför något annat mög? DOC? Säker på att de inte lever och har börjat gro? :)

Emers odling är småskoj, men det var längesedan jag körde något sådant. Favvoexemplet där är C. undulata som jag stoppade ner i en burk med jord/grus i och sedan ignorerade under många år. Flyttade även under tiden. Tre-fyra år senare när jag plötsligt saknade arten så kikade jag i burken och drog upp ett gäng. Numera växer den fint i ett av karen i lokalen. Såg ett emerst Glossostigma-test som du länkade till, det verkar vara lite skoj det också.

Hilsen,

P
#24 - 17 september 2005 15:22
Det jag läst så är leonardit samma som lignit och lignit är samma som brunkol. Hittar ingen bra länk just nu men letar vidare.
Vad gäller stendammet så ställer det inte till nåt alls i akvariet vad avser själva dammigheten. Jag har ett med blandat jird och brunkol och ett med enbart brunkol. Bägge fungerar bra. Nåja just nu har bägge gått åt h-e men jag har svårt att tro att det är gräsaktivatorn efter 3 resp 2 månader.
Men Patrik - brunkol finns väl i Bjuv också - men det som ligger ovan jord är ju slagg från gruvdriften. Hur hittar man själva kolet?
#25 - 17 september 2005 16:58
[QUOTE=PatrikMalmo]
Åh, fan... påverkade de så mycket alltså? Men hur? Förbrukar de CO2 eller tillför något annat mög? DOC? Säker på att de inte lever och har börjat gro?
[/quote]
Jag tror det var någon slags blästrad färsk gran eller en som utsöndrade något vitt (kåda?). Jag funderar på om den även utsöndrade typ fenoler och har just frågat om det på barrreport.com.

DOC alldeles säkert också - en massa toffsalger och Cyano. Ruttnade trä hör egentligen inte hemma i ett växtakvarium, men det har ju gått bra innan med lite mer klassisk Mangroove (eller vad det är som brukar säljas i akvarieaffärer) som dessutom hade *betydligt* större massa än dom jag hade nu.

Om några hypotetiska fenoler hämmade fotosyntesen så blir det ju samma effekt som dålig CO2-halt vilket säkert också bredde på problemet med toffsalgerna som allmänt anses bero på för varierande CO2-nivåer (och DOC).

Det skulle man ju vilja fatta lite bättre. Hoppas Barr har några fina teorier. Skulle ju vara kul om man kunde testa/mäta det. Funderar på om jag bara skulle drämma ner dom igen och kolla om bubblet avtar.
#26 - 17 september 2005 17:57
Funderar på om jag bara skulle drämma ner dom igen och kolla om bubblet avtar.
Jaaaa, ner med dom, ner med dom [:-15]
PatrikMalmo
#27 - 17 september 2005 19:16
me_trixie,
har ingen som helst pejl på om det finns gamla brunkolsbrott i Skåne. I Danmark har jag hittat flera via nätet, där de säger att brunkolen ska ligga väl synligt. Lurar på en tur över någon gång. Gott att höra att du testar gräsaktivatorn i allafall, alltid roligt med experiment. Hur är konsistensen på den? Går det att skilja brunkolen från stendammet om man vill? *nyfiken*

defdac,
ja, det med roten vill jag definitivt få mer klarhet i. Var det lite färskare gran så innehåller ju den terpentin-liknande saker, eller är det det som är fenolerna? Barrträdsrötter hade jag i vart fall hållt mig ifrån i karen, har läst en del kring det i gamla akvarieböcker - ingen höjdare såvitt de beskriver. Alrötter, ek och bok funkar bra. Möjligen går barrträdsrötter att använda om de legat länge i någon mosse. Vi har samlat rötter med föreningen ett par gånger, och då har jag plockat hem verkligt feta rötter som troligen varit tall en gång i tiden. De var dock så indränkta/urlakade i torv att de inte gjorde någon skada - tvärtom.

Jag hade aldrig dragit ner sådana rötter i karet igen i allafall - är det lite färskare trä så kan det vara fan så giftigt för både växter och fiskar. Köpte du rötterna eller har du hittat dem? Hur länge var de i karet?

Hilsen,

P
#28 - 17 september 2005 19:54

Köpte du rötterna eller har du hittat dem? Hur länge var de i karet?

Japp jag köpte dom på Arken Zoo i Linköping och frågade Linköpings hedersmedlem vad det var för typ av rötter. Svaret blev "trä" och ett stort flin. Men dom var för snygga för att ignorera och dom hade rejäl flytkraft så jag fick tynga ner dom med stora stenar i akvariet i några veckor.

Visst var det en chansning, men EI-danne tror ju att ingenting kan stoppa växter sålänge dom får vad dom vill ha. Fenoler eller inte.

Det som jag inte får att gå ihop är att det inte bubblade ens vid vattenbyte då vattnet borde bli väldigt fritt från eventuella gifter men det kanske inte riktigt funkar på det sättet. Vattenbytena görs så att bytet får stå och gå i någon timme medans jag trimmar och skrubbar alger så det blir ju väldigt låga nivåer av allt.

Ska häva ner dom imorgon igen och se vad som händer. Ett annat alternativ vore att vattenkvaliteten förändrats men inga andra Linköpingsbor har rapporterat något underligt och EI-danne vill ju återigen inte tro på att dåliga vattenvärden kan hindra växter som får allt dom behöver 8)
#29 - 17 september 2005 21:34
[QUOTE=PatrikMalmo]me_trixie,
har ingen som helst pejl på om det finns gamla brunkolsbrott i Skåne. I Danmark har jag hittat flera via nätet, där de säger att brunkolen ska ligga väl synligt. Lurar på en tur över någon gång. Gott att höra att du testar gräsaktivatorn i allafall, alltid roligt med experiment. Hur är konsistensen på den? Går det att skilja brunkolen från stendammet om man vill? *nyfiken*[/QUOTE]
Jodå visst bröt man mycket brunkol i Bjuv - men det är ett tag sen.

Konsistensen - ja det är små pelletsliknande saker och en massa damm emellan. Fn har jag en sats liggande i vatten för att laka ur det en del färg men jag vet inte riktigt vad som är kol och vad som är stenmjöl. Jag får en massa smetigt överst - känns lerigt men det kanske är stenmjölet. Dock kan jag säga at doften är ganska "potent" och den finns i mina akvarier när jag inte bytt vatten så ofta - och det gör man ju inte i walsad-varianter. Liksom metallisk. Fast den kan ju komma från kalken jag haft i för att öka hårdheten.
#30 - 17 september 2005 21:36
Och det är klart - roligt med experiment - men jag får ont i magen av alla fiskar som dör för närvarande. Vad det nu än beror på.
PatrikMalmo
#31 - 18 september 2005 08:42
[QUOTE=defdac]
Visst var det en chansning, men EI-danne tror ju att ingenting kan stoppa växter sålänge dom får vad dom vill ha. Fenoler eller inte.
[/QUOTE]

Ge honom en utmaning då och stoppa ner rötterna i hans kar... :) Du får ett riskfritt experiment och han får bevisa sin tes eller omvärdera sin uppfattning...

Attans skumt i allafall. Ligger nog en hel del i att man inte ska köra för färska rötter i karen.

Hilsen,

P
PatrikMalmo
#32 - 18 september 2005 08:45
[QUOTE=me_trixie]Och det är klart - roligt med experiment - men jag får ont i magen av alla fiskar som dör för närvarande. Vad det nu än beror på.[/QUOTE]

Mm, det var just det - trist med döende firrar. Vill nog ändå ha "rent" brunkol och veta definitivt vad det där stenmjölet är för något innan jag har det i karet. Har du provat att flytta firrarna till ett kar som inte har gräsaktivatorn som bottenlager?

Potent doft? Vad luktar det? Gör det vattnet brunfärgat eller vad? Det som känns "lerigt" kan nog vara både och, tillräckligt fin sand, typ fågelsand, känns även den "lerig" när den väl är i vattnet. Jag kör inga växter i sådan fin sand, den är till för Corys att borra snudan i.

Kör du vanlig kalksten i karet eller är det något annat? Vanlig kalksten luktar knappt någonting vad jag har märkt.

Hilsen,

P
#33 - 18 september 2005 08:56

Ge honom en utmaning då och stoppa ner rötterna i hans kar... Du får ett riskfritt experiment och han får bevisa sin tes eller omvärdera sin uppfattning...

Absolut. Jag gjorde just upp planen: Först vill jag se att det börjar bubbla lika fint som det gjorde igår. Börjar det bubbla rejält innan 15:00 så lägger jag ner rötterna då, annars väntar jag tills imorgonkväll. Jag vill ju liksom se att champangebubblet igår inte bara var en tillfällighet utan ge burken en chans att visa att fotosyntesen är på topp utan rötter.
#34 - 18 september 2005 10:12
[QUOTE=PatrikMalmo]
Mm, det var just det - trist med döende firrar. Vill nog ändå ha "rent" brunkol och veta definitivt vad det där stenmjölet är för något innan jag har det i karet. Har du provat att flytta firrarna till ett kar som inte har gräsaktivatorn som bottenlager?[/QUOTE]
Har inget tyvärr. Men man kan ju också konstatera att fiskarna mått utmärkt sen i juni och att problemen uppstod för nån dryg vecka sen. Jag tvivlar på att det har med botten att göra, snara att det är ett walstad utan vattenbyte (som du sett i annan tråd). Men det är klart man blir lite nervös att materialet är knasigt efetrsom ingen annan tycks ha använt det. Fiskarna är sjuka i båda akvarierna, men det är vita prick och båda har fått nya fiskar från samma ställe vid samma tillfälle. Och nitrathalten är för hög i båda. Som du ser alldeles för många osäkerhetsfaktorer så jag lär aldrig få svar på vad felet är. HAr en ny uppsättning på gång och kommer att använda gräsaktivatorn där med. Får jag samma typ av problem igen får jag väl ge mig.

Potent doft? Vad luktar det? Gör det vattnet brunfärgat eller vad? Det som känns "lerigt" kan nog vara både och, tillräckligt fin sand, typ fågelsand, känns även den "lerig" när den väl är i vattnet. Jag kör inga växter i sådan fin sand, den är till för Corys att borra snudan i.

Härlig skånska :)
Det luktar järn och jord, stark doft. Händerna luktar järn när man har haft händerna i vattnet. Det innehåller enligt deklarationen en del järn, magnesium och kalk och höjer gh (fast jag har haft kalk(vanlig trädgårdskalk) i också det blir lite för bra). Vattnet blir gult till att börja med, åtminstone när man som jag gjort bara häller i det torrt från påsen. Men det minskar efter hand med de vattenbyten man trots allt gör.

Kör du vanlig kalksten i karet eller är det något annat? Vanlig kalksten luktar knappt någonting vad jag har märkt.

Vanlig trädgårdskalk blandat i jorden/brunkolet
#35 - 18 september 2005 10:12
Värmekabel då? Jag vet att du Defdac tidigare sagt att det gör varken till eller från men skapas det inte en ökad cirkulation som är av godo?

Mvh
Jesper
#36 - 18 september 2005 10:39
Det är ingen som kunnat visa att det växer bättre med värmekabel förutsatt att all näring doseras i vattnet. Vill du få bättre elräkning till ingen nytta så go ahead =)

Kör man däremot enbart bottengödning så verkar det funka bättre. Nu säger experter att det inte kan bildas konvektion som ger en uppåtgående vattenström som tar med sig näringen och syresatt vatten så diskussionen om varför det skulle fungera med värmekabel om man bara kör bottengödningen skippar jag. Någon annan har säkert en rolig förklaring.
#37 - 18 september 2005 11:01
Ursäkta att jag lägger mig i men "Emers odling" har ni ngn bra sida som förklarar detta?
#38 - 18 september 2005 11:06
Ja en sumpväxt i en kruka ovan vatten.

En del lite svårare växter måste man ha i ett växthus med hög luftfuktighet, men många enklare (Echinodorus, Crypts) fungerar att ha normalt typ ett terrarium.

En del inreder överblivna akvarier med blomkrukor , fyller upp med vatten och sätter i en fogger med timer som skapar en dimma runt 4 ggr per dag.
#39 - 18 september 2005 11:28
oki tack defdac
PatrikMalmo
#40 - 18 september 2005 12:59
defdac,
jag hade helt sonika dragit iväg med rötterna till honom - inte ner i egna karet igen. Låt honom prova och ta riskerna!! :)

me_trixie,
oki, då låter det osannolikt att det skulle vara bottenmaterialet det beror på. Möjligen ändå om det blivit för tätt så det ruttnar i det? Sådant brukar ju iof kännas på doften, men ändå. Tippar annars på nyintroducering av fisk i bägge karen. Vita prick är inte skoj. Även om det är Walstad-kar är det kanske dags för lite mer vattenbyten?

Angående doften så låter det som om det borde vara nyttigt för växterna om man kör ett tunt lager underst i botten. Funderar på näringsläckande botten - trist nog går det att få för mycket av det goda. Hur artar sig växterna?

Värmekabel verkar annars varken göra till eller från för växternas del, av det jag läst mig till (har inte testat själv). Instämmer med defdac där. Har lurat på att prova då vi fick med en fet värmekabel till ett 700-liters när vi köpte odlingsanläggningen.

Lurigt med experterna ändå, det verkar ju osannolikt att värme inte skulle röra sig uppåt, så om man då värmer botten så borde det ju bildas en viss genomströmning i det? Handlar ju också om vattnet ovanför - om det är kallare än botten så var det då själva fasen också om det inte skulle ge någon konvektion. Värme har ju dessutom en mycket positiv effekt på nitrifieringen, så det kanske kan ge något ändå (inte för växterna direkt, men för karet som helhet).

För att få lite cirkulation i bottenlagret anser jag ändå att Krauses bottenfilter slår allt jag testat när det gäller botten/växter. Drivs enligt den omvända principen, så man pressar upp vatten underifrån med hjälp av CO2. I det karet växte rubbet så det knakade.

peter,
emers odling på fönsterbrädan kan funka finfint med en del Echinodorus. Körde E. grandiflorus på fönsterbrädan ett bra tag (utan extra luftfuktighet, men med ständig vattenspegel i krukan). Växte jäkligt bra och blommade fint. Trist nog blev det ohyra på dem, som jag inte fick bort så då rök de i sopen. Har sett andra som kör andra arter, så det är bara att testa (men läs gärna Kasselman först, E. bleheri är t ex inte lämpad att köra på det sättet). Minidrivhus har jag också sett användas, torde funka jäkligt bra för att få väck trista alger på Anubias.

Hilsen,

P
#41 - 18 september 2005 13:08
[QUOTE=PatrikMalmo]
Lurigt med experterna ändå, det verkar ju osannolikt att värme inte skulle röra sig uppåt, så om man då värmer botten så borde det ju bildas en viss genomströmning i det? Handlar ju också om vattnet ovanför - om det är kallare än botten så var det då själva fasen också om det inte skulle ge någon konvektion.
[/quote]
Ja exakt så tycker jag med det borde bli, men det bildas tydligen stillastående typ språngskikt, vilket verkar underligt när man har sådan cirkulation. Men men. Termodynamik är ju lite halvkomplicerat.

Värme har ju dessutom en mycket positiv effekt på nitrifieringen, så det kanske kan ge något ändå (inte för växterna direkt, men för karet som helhet).

Ja det skulle väl kanske vara det som skulle vara det positiva. Jag har iofs mina lysrörsreaktorer under ena halvan av akvariet och jag märker ingen skillnad på den delen.

För att få lite cirkulation i bottenlagret anser jag ändå att Krauses bottenfilter slår allt jag testat när det gäller botten/växter. Drivs enligt den omvända principen, så man pressar upp vatten underifrån med hjälp av CO2. I det karet växte rubbet så det knakade.

Ja då lär man fasen ha cirkulation genom bottnen iaf. Problemet här är att man sannolikt får en ganska låg redox. Med ett poröst substrat fångar man iofs upp den faran lite iom att det oavsett genomflödet av syre ändå kan bli aneraoba processer längst in i kornen.
#42 - 18 september 2005 14:25
[QUOTE=PatrikMalmo]
oki, då låter det osannolikt att det skulle vara bottenmaterialet det beror på. Möjligen ändå om det blivit för tätt så det ruttnar i det? Sådant brukar ju iof kännas på doften, men ändå. Tippar annars på nyintroducering av fisk i bägge karen. Vita prick är inte skoj. Även om det är Walstad-kar är det kanske dags för lite mer vattenbyten?[/quote]
Det lilla akvariet hade ingen fisk innan (alla hade blivit kokta när värmaren ballade ur) så det var ju nystartat. Det kan heller inte ha haft nån infektion latent eftersom vattnet hade varit uppe i 50 grader. Om man då får vita prick måste det väl ha kommit med fiskarna?
Med tanke på den ökade nitraten kanske du har rätt om vattenbyten. Eller också skippar man KNO3:n så länge nitrathalten är uppe.

Angående doften så låter det som om det borde vara nyttigt för växterna om man kör ett tunt lager underst i botten. Funderar på näringsläckande botten - trist nog går det att få för mycket av det goda. Hur artar sig växterna?

Växterna mår jättebra - rensar varje vecka. Jag har flytat några och tagit bort en del helt och hållet och då ser man att de har enormt välutvecklade rotsystem som även har mycket fina rottrådar.

Annons