Flott på ytan

#1 - 5 februari 2007 12:53
Hejsan. jag hade lite alg problem tidigare och har nu tagit ur alla svärdplantor och "skrapat" av algerna från dem :) Har även gjort rent akvariets väggar stenar med mera. Men har inte satt tillbaka växterna utan de får bo i en vattenhink på sidan om med en timmer lampa.. Och har då märkt att varje dag får jag byta vatten för det blir någon sorts oljig flott liknande bellägning på ytan. (I HINKEN) Vad e detta? Jag har även börjat få nå blommor eller alger på ytan i akvariet :) Typ 10st små saker som flyter runt som nå mini näckroser med grässtrån på :) Har ju inga andra växter där i så vad kan dessa ha kommit ifrån? :) Jag matar dem väldigt noga och har sänkt belysningen till 2 T-5 på 27W i mitt 200 kar så jag tycker inte att det borde bli nå alger nu och vattenbytena e tillbaka på ca 33% varje lördag kväll...
MVH Daniel
#2 - 5 februari 2007 14:21
Ett sätt att få bort hinnan är att ta ett papper ur en gammal dagstidning och lägga på ytan när du lyfter på pappret lugnt och stilla så följer det mesta med sedan är det bra om du riktar utblåset från pumpen mer mot ytan så att cirkulationen ökar. så ska problemet lösa sig.
#3 - 5 februari 2007 14:47
Kan det inte bli en oljig hinna av skiffer och kolsten? Men som sagt brukar ju gå bra att få bort med typ tidningspapper.
#4 - 5 februari 2007 15:41
erik l skrev:
Ett sätt att få bort hinnan är att ta ett papper ur en gammal dagstidning och lägga på ytan när du lyfter på pappret lugnt och stilla så följer det mesta med sedan är det bra om du riktar utblåset från pumpen mer mot ytan så att cirkulationen ökar. så ska problemet lösa sig.

Jo men nu e det så att växterna i en separat hink utan pump. det e alltså bara en hink med växterna och vatten som den där oliga hinnan bildas i :) Vad är denna hinna för nått???
#5 - 5 februari 2007 15:47
Sannolikt kommer hinnan ifrån det som du hade i hinken senast, innan växterna kom dit ..?
#6 - 5 februari 2007 16:21
Piscator skrev:
Sannolikt kommer hinnan ifrån det som du hade i hinken senast, innan växterna kom dit ..?

Hmmm... Den har enbart används till växterna. den e nyköpt så det kan bara varit damm i den :) Men jag spillde u växt näring "AquaCare" i den då jag fyllde den med växterna. kan det vara nått från det medlet? Men jag byter ju även vatten i den varje dag och spolar ur den ca 10 min för att får bort all ev smuts... ???
Hmmm
#7 - 5 februari 2007 16:56
Audion skrev:
Hmmm... Den har enbart används till växterna. den e nyköpt så det kan bara varit damm i den :) Men jag spillde u växt näring "AquaCare" i den då jag fyllde den med växterna. kan det vara nått från det medlet? Men jag byter ju även vatten i den varje dag och spolar ur den ca 10 min för att får bort all ev smuts... ???

Hmmm

Du har alltså ingen hinna i karet utan bara i hinken med växterna? vidare så byter vatten i hinken varje dag.hinken är ny. om jag förstår dig rätt så är karet nystartat(ca 0-2 månader) och du har fått algblommning i karet och därför sopat ur allt. Svar: du har obalans för mycket ljus i ikörningsfasen och övergödning.(min teori som amatör)

Prova att byta minst hälften av vattnet låt ljuset vara av nåndag el två. steg 2 skölj av växterna och plocka bort ev krukor och ev ull plantera, ingen gödning än. När du börjar med ljuset bara ett rör ca 6-8 timmar om du har fisk i hoppa matning under nedsläckning, när du börjar mata pytte pytte max 1 gång/dag kör så nån vecka gärna mer växter av snabbväxande arter när det fungerar göd lite smyg igång så ordnar det sig. inga nya fiskar förrän balans i karet.

Detta är vad jag skulle göra!

lycka till erik l
#8 - 5 februari 2007 21:36
erik l skrev:
Du har alltså ingen hinna i karet utan bara i hinken med växterna? vidare så byter vatten i hinken varje dag.hinken är ny. om jag förstår dig rätt så är karet nystartat(ca 0-2 månader) och du har fått algblommning i karet och därför sopat ur allt. Svar: du har obalans för mycket ljus i ikörningsfasen och övergödning.(min teori som amatör)

Prova att byta minst hälften av vattnet låt ljuset vara av nåndag el två. steg 2 skölj av växterna och plocka bort ev krukor och ev ull plantera, ingen gödning än. När du börjar med ljuset bara ett rör ca 6-8 timmar om du har fisk i hoppa matning under nedsläckning, när du börjar mata pytte pytte max 1 gång/dag kör så nån vecka gärna mer växter av snabbväxande arter när det fungerar göd lite smyg igång så ordnar det sig. inga nya fiskar förrän balans i karet.

Detta är vad jag skulle göra!

lycka till erik l

Tackar... Vet inte riktigt hur jag ska göra nu.... Hmm.. Jo karet e ju relativt nytt... 2-4 månader. mins inte riktigt. Jag matar bara fiskarna en gång om dagen nu.Och det e typ 5 timmar innan det släcks. Har inte kört med någon växtgödning de senaste veckorna förutom första gången de fick vatten i hinken de bor i nu :) Jag ska ju få glasen till mitt 660l akvarium vilken dag som hellst så jag tänkte kasta igång det mot helgen om jag hinner och tänkte då kasta ner växterna i det så får fiskarna fortsätta vara utan växter några veckor till tills de kan byta kar :( Men jag tycker att jag följer ditt råd ganska bra redan nu så jag får se hur det går i stora pölen om det blir nå skit med växterna då de bor där eller vad som händer.. :) Men tack så mycket för svaren det var ett lärorikt svar :) Ska köra belysningen på sparlåga för växterna i början i den stora pölen oxå de första dagarna tills de känner sig hemmastada i de nya sanden. Just ja. Ska man ta bort den där vadden som rötterna sitter i på växterna eller ska det sitta kvar? Mina fingrar e mer åt det oljiga hållet än det gröna :)
Bilagor:
#9 - 5 februari 2007 23:45
Det är mineral ull och gör ingen nytta så ta bort den men ta det lite varsamt så rötterna inte skadas och plantera sedan.Jag tror att om du smyger igång så blir det säkert bra:D

Lycka till

mvh erik l
#10 - 5 februari 2007 23:50
[quote=Audion;915000 Mina fingrar e mer åt det oljiga hållet än det gröna :)[/quote]

ha ha ha:D :D :D :D joodå det är noterat om inte annat på rubrikerna ! flott och olja :p :p :p

Men det går över lite övning bara och intresse verkar du ju ha:)

mvh erik l

Annons