flodkräftor (Astacus astacus) erfarenheter??

#1 - 19 augusti 2008 18:48
har tänkt att skaffa in lagliga flodkräftor.. får dessa levande i önskad storlek för 450kr kg :D tänkte ha 2 st i ett eget kar till att börja med..

är det någon som har någon erfarenhet eller något att tillägga ang. detta?

tycker kräftor för övrigt är fantastiska djur..
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 19 augusti 2008 18:51
Den skiljer sig väl inte så mycket från signalkräftan så du kan ju kolla på artbeskrivningen på denna http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=14
#3 - 19 augusti 2008 18:54
jo.. har kollat igenom allt va kräftor heter här på zoopet.. (mkt givande för övrigt) har haft kräftor sen tidigare men tänkte om det är ngn mer som har tankar och inlägg om dessa..

när infördes förbud på de flesta arter föresten?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 19 augusti 2008 19:06
Ibanez skrev:
när infördes förbud på de flesta arter föresten?

Om jag förstått det rätt så gäller det sedan den 12 juni 2003. Det kan dock ha gällt även tidigare - någon annan är säkert mer insatt.
#5 - 19 augusti 2008 19:08
hmm.. underligt.. innan ja var speciellt insatt i akvaristiken, för ca tre år sen, så inhanlade ja en blå hummer (sa de i affären) går de under samma regler?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 19 augusti 2008 19:11
Ibanez skrev:
hmm.. underligt.. innan ja var speciellt insatt i akvaristiken, för ca tre år sen, så inhanlade ja en blå hummer (sa de i affären) går de under samma regler?

Det existerar inga sötvattenshummer så det lär ha varit en kräfta.
#7 - 19 augusti 2008 19:20
hmm.. ilegalt verksamt..

har några frågeställningar som ja hoppas få svar på:

1. har akvariehöjden någon betydelse?

2. hur skall belysningen vara? eller är den inte så kräsen?

3.något mer att tänka på i inredningsväg förutom vad artbeskrivningen angav?synpunkter..

4. övrigt?
#8 - 19 augusti 2008 21:15
Höjden spelar ingen roll. Gärna lite skum belysning. Gott om gömställen om man ska ha flera. Är ju lite snällare än signal men vid skalbyte är det mat om någon annan råkar hitta den
#9 - 24 augusti 2008 11:37
eriahl skrev:
Höjden spelar ingen roll. Gärna lite skum belysning. Gott om gömställen om man ska ha flera. Är ju lite snällare än signal men vid skalbyte är det mat om någon annan råkar hitta den

hmm.. jo ja kommer nog bara att ha en i karet så när den ömsar skal så skall det inte finnas ngn "risk"..

kommer nog ha den tesammans med ett par zebraciklider..

kan tänka mig att det inte är det käckaste att ha plecos som städare tesammans men hur är det med sniglar??
#10 - 13 oktober 2008 09:32
plecos tillsammans med kräfta

Ibanez skrev:
hmm.. jo ja kommer nog bara att ha en i karet så när den ömsar skal så skall det inte finnas ngn "risk"..

kommer nog ha den tesammans med ett par zebraciklider..

kan tänka mig att det inte är det käckaste att ha plecos som städare tesammans men hur är det med sniglar??

Jag har plecos tillsammans med min kräfta och det fungerar utmärkt. bara de är lite storlek på malen. Hade en mindre mal tidigare (ca 4cm) den var för liten ;) Nu har jag en mal som är större än kräftan och det fungerar bra. :)
#11 - 13 oktober 2008 11:49
Jag hade två kräftor i mitt förra akvarium, en blå och en brun. Jag matade dem med falukorv och räkor, vilket var smaskens...

Efter några månader dog den blå av okänd anledning (jag var bara 13-14 år och visste inget om vattenvärden, "vatten som vatten" [B)]).

Den bruna blev mördad av mina Röda Ciklider (Hemichromis Bimaculatus) vid skalbytet (Uppäten levande :().

Annars mycket roliga djur att titta på, mycket gömställen och inga fiskar i akvariet?

Det skulle vara häftigt att ha lera som bottenmaterial och göra små hålor av keramik eller frigolit (ungefär som en BTN-bakgrund med hål) på en av kortsidorna för att härma deras naturliga miljö.

/DAHLBERG
#12 - 13 oktober 2008 12:06
De är fanatiska rymmare (klättrar upp på slangar etc).
Vill du föröka dem måste du ge dem en kall övervintring.
De är mycket aggressiva mot varandra, och kommer att slita ben av varandra och äta upp varandra om det inte finns massor av gömställen och tillräckligt med utrymme.
Äter många växter (och i försöker ta fisk som står och sover).
Huvudsakligen nattaktiva.

Kort sagt inte riktigt lika problematiska som krabbor, men inte några duvungar.

Annons