Flöde & luft Eheim 2210

#1 - 21 mars 2008 12:37
Hur bör egentligen flödet och lufttillförseln vara inställd på innerfilter Eheim 2210? just nu har jag högsta luft och flöde, det är ganska så strömt i akvariets främre del. Det blir mycket bubblor i ytan.
#2 - 22 mars 2008 10:24
om man inte tycker att det är väldigt snyggt med bubblor så kan man låta bli den delen som blandar in luft helt, då blir det också ett större munstycke som tar ner trycket på vattnet en aning. annars kan man ta bort slangen som inblandaren sitter på och bara se till att allt är under ytan så den inte drar tjuvluft.
#3 - 22 mars 2008 10:30
Rikta utbåset lite mot akvariets vägg om du vill ha lite mindre fart på vattnet. Den inringade slangstumpen du kan skippa. Rikta utblåset mot ytan så det blir krusningar på den för syresättningen
#4 - 22 mars 2008 12:40
om man inte tycker att det är väldigt snyggt med bubblor så kan man låta bli den delen som blandar in luft helt, då blir det också ett större munstycke som tar ner trycket på vattnet en aning. annars kan man ta bort slangen som inblandaren sitter på och bara se till att allt är under ytan så den inte drar tjuvluft.

Måste det inte komma in lite luft då? annars får väll fiskarna inget syre? det är väll det lufttillförseln är till för, att ge vattnet/fiskarna/växterna syre?
#5 - 22 mars 2008 16:09
Ytcirkulationen är den största bidragande orsaken till ett akvariets syresättning.
#6 - 24 mars 2008 09:20
Så jag kan egentligen plocka bort den del som ser till att det kommer luft i vattnet?
Hur ska jag rikta utblåset på filtret? just nu har jag det neråt, men det kanske ska vara riktat uppåt då om man ska ta bort luftgrejjen? annars så rör sig inte vattnet i ytan.
Testade att ta bort luftgrejjen och rikta utblåset upp mot ytan, och hela ytan i hela akvariet började svaja som om det blåste.
#7 - 24 mars 2008 11:26
snett uppåt ytan så du får ytcirkulation.

edit: fixade bild på hur jag har det i mitt 54'a med 2210

http://www.ladda-upp.com/bilder/3522/ytcirkulation bilden är klickbar.

http://www.ladda-upp.com/bilder/3523/ytcirkulation-2 äldre bild
Bilagor:
#8 - 24 mars 2008 11:58
Petter, har du tagit bort det där plaströret som tar in luft då, eller? har du fullt utblås, eller? blir det inte väldigt mycket vågor/rörelse i hela ytan i hela akvariet? på mitt blir det så, och det vill jag inte eftersom jag har kampfisk, och de bygger ju skumbo i ytan när de leker.
#9 - 24 mars 2008 12:16
plastslangen eller vad man skall kalla den är borttagen, hålet som bildas är öppet, munstycket är kvar. filtret sätter igen sig en del när det gått ett tag så jag tycker det inte är något problem. man kan väl sänka farten med nåt vred också om jag inte minns fel, men jag kör fullt ös. endlers och körsbärsräkor bor uti karet och till viss del också filtret ;)
#10 - 24 mars 2008 12:19
plastslangen eller vad man skall kalla den är borttagen, hålet som bildas är öppet, munstycket är kvar. filtret sätter igen sig en del när det gått ett tag så jag tycker det inte är något problem. man kan väl sänka farten med nåt vred också om jag inte minns fel, men jag kör fullt ös. endlers och körsbärsräkor bor uti karet och till viss del också filtret ;)

Vad menar du med att filtret sätter igen sig en del när det har gått ett tag? är inte det dåligt att det sätter igen sig?

Annons