Flimmrande Lysrör

#1 - 29 mars 2005 18:28
Hej köpte ett nytt kar med ramp och lysrör som satt i och ett av det flimmrar lite"!
Kommer det bli bättre eller ska man åka och byta det?
Mvh Marcus
#2 - 29 mars 2005 18:34
Om du har två lysrör så testa med att butplats på dem. Det skulle kunna vara lysrörständaren som inte fungerar helt perfekt. Om det är lite flimmer kan du nog leva med det. Jag vet inte om det brukar försvinna med tiden.
#3 - 29 mars 2005 18:40
Okej jag får testa det.
Tackar
#4 - 29 mars 2005 18:50
Ibland flimmrar lysrör ett tag efter det dom tänts...
Riktigt flimmerfria lysrör kostar mera mera...
Men om dom flimmrar hela tiden så är nog något fel trasigt...
#5 - 30 mars 2005 06:13
[QUOTE=erikthur]Ibland flimmrar lysrör ett tag efter det dom tänts...
Riktigt flimmerfria lysrör kostar mera mera...
Men om dom flimmrar hela tiden så är nog något fel trasigt...[/QUOTE]
Nja, lysröret i sig kan inte vara mer eller mindre "flimrigt", mer än om det är trasigt. (Det "normala" flimmer man kan uppleva beror på frekvensen, 50Hz i nätet)
Däremot kan man skaffa sig ett HF-don att driva det med istället för den "vanliga" drosseln/reaktorn.
Med HF-don behöver man inte heller ha någon glimtändare.

Jag tror iofs inte att det var detta flimmer det var frågan om uten ett rör som slocknar och tänder hela tiden.
Det troligaste är i så fall att röret är dåligt, byt rör, men glöm inte att man bör byta glimtändaren samtidigt. Du kan ju testa att byta bara glimtändaren om du inte vill lägga pengar i onödan. Tändaren kostar ett par tior.
#6 - 30 mars 2005 06:27
Jag gjorde ett underbart misstag för några veckor sedan. en lysröret började blinka. Köpte nytt och monterade in det och det blinkade också. (det var glimtändaren som var slut) köpte ny. Kommer hem dagen efter har den andra slocknat. testar att byta plats på rören. inget resultat och testar att byta plats på glimtändaren. INget resultat. Riktigt förbannand på att apparaturen har pajat. Går ett par dagar och sedan bestämmer jag mig för att montera isär den för att se om jag kan hitta felet. Då upptäcker jag att jag av misstag tydligen har släckt det lysröret. Kände mig lite dum (om än ganska lycklig)
#7 - 30 mars 2005 12:39
100Hz flimmret som blir av nätfrekvensen går inte att se. över 75Hz brukar vara svårt att upptäcka.
#8 - 30 mars 2005 21:41
lysrör flimrar inte pga av frekvensen i nätet.
#9 - 30 mars 2005 22:04
Det beror på vad man menar med flimmer. Att det inte märks sa jag ju.
#10 - 31 mars 2005 04:09
nåt jag stör mej på med lysrör är att dom oftast väsnas.
flimmer kan jag se på dom flesta lysrör men oftast väldigt svagt
#11 - 31 mars 2005 07:10
[QUOTE=Raven]nåt jag stör mej på med lysrör är att dom oftast väsnas.
flimmer kan jag se på dom flesta lysrör men oftast väldigt svagt[/QUOTE]
det är reaktorn som "brummar" lite.
en del brummar mer än andra och en del kan få lysrör at avge ljud.
#12 - 31 mars 2005 08:59
"lysrör flimrar inte pga av frekvensen i nätet."

Vad är det som orsakar flimmret i vanliga lysrör då?
Trodde HF-don höjde frekvensen på växelströmmen så att "flimmret" i rören inte blev märkbart för ögat.
#13 - 31 mars 2005 10:08
[QUOTE=Karon]"lysrör flimrar inte pga av frekvensen i nätet."

Vad är det som orsakar flimmret i vanliga lysrör då?
Trodde HF-don höjde frekvensen på växelströmmen så att "flimmret" i rören inte blev märkbart för ögat.[/QUOTE]
det är att elektronflödet inte är lätt att få att gå genom gasen.
i lysrören går en ström.
lysrören lyser utan strömm om man bara här spänning på.
de flimrar inte då
#14 - 31 mars 2005 10:19
vad snackar du om nu. Du kan lägga en relativt hög spänning på röret utan att det händer något. Med trasig glimtandar ligger det 230V AC över röret. Det lyser inte iafa. I drift är det en lägre spänning över röret. Reaktorns uppift är att begränsa strömen.
#15 - 31 mars 2005 10:39
[QUOTE=Danei]vad snackar du om nu. Du kan lägga en relativt hög spänning på röret utan att det händer något. Med trasig glimtandar ligger det 230V AC över röret. Det lyser inte iafa. I drift är det en lägre spänning över röret. Reaktorns uppift är att begränsa strömen.[/QUOTE]
lysrören lyser i den del man kopplar på högspännig.
det flimrar inte då.
du har kanske sett scannerlysrör och datorlysrör, de reaktorerna kör högspänning på upp till 1000v. du kan driva vanliga lysrör på de högspänningsreaktorerna. jag drev 8w T5 på sån.
reaktorn är en transformator.
den anpassar spänningen till röret, när röret är gammalt skickas lite högre spänning på.
reaktorn krävs även för att kunna tända röret, det klarar inte glimt. själv.
#16 - 31 mars 2005 13:22
när jag gick ellinjen för många år sen fick jag höra att lysrör tänds och släcks väldigt många gånger per sekund vilket gör att det ser ut som dom flimrar.

eftersom vi har växelström i uttagen så ligger den periodvis spänningsmässigt på 0v och då kan ju inte lysrör lysa.
#17 - 31 mars 2005 13:52
Reaktorn är inte en transformator utan en serie induktans. Ofta med en inbyggs kondensator för att minska den reaktiva effekten. Lysröret "blinkar 100gånger per sekund. Precis som vanliga lampor. Saken är den att ett tänt lysrör har låg resistans. Så det går på relativt låg spänning. Men för att tända det behövs det en högspännings puls. Hur man generarar den varierar. Glimtändaren är främst till för att förvärma röret, men även för att generara en start puls tillsammans med reaktorn.
#18 - 31 mars 2005 15:05
det är glödlampan som tänds och släcks kontinuerligt med nätfrekvensen.
eftersom datorskärmar ser ut att flimra mer med glödlampan tänd.

Reaktorn är inte en transformator utan en serie induktans. Ofta med en inbyggs kondensator för att minska den reaktiva effekten. Lysröret "blinkar 100gånger per sekund. Precis som vanliga lampor. Saken är den att ett tänt lysrör har låg resistans. Så det går på relativt låg spänning. Men för att tända det behövs det en högspännings puls. Hur man generarar den varierar. Glimtändaren är främst till för att förvärma röret, men även för att generara en start puls tillsammans med reaktorn.

transformatorn är också induktiv, men den kan inte anpassa sig som reaktorn.
kondensatorn sitter utanför.
en koppling utan, okompenserad, kondensator har cosfi ca 0,45-0,5.
en kompenserad koppling ska ha 0,9.
jag vet om allt det där då jag går ut elprogrammet till sommaren.
#19 - 31 mars 2005 15:35
Hur menar du att glödlampans flimmer har med skärmens att göra?

Menar du att din information på någon punkt aviker från vad jag skrev?
#20 - 31 mars 2005 15:48
Personligen är jag tveksam till att en glödlampa flimmrar.
Jag tror att glödtråden glöder och inte hinner svalna mellan periodväxlingarna.
Jag har alltid hört att lysrör tänds och släcks i takt med svängningarna i växelströmmen.
#21 - 31 mars 2005 15:51
visst flimrar de. Jag har sett en uppkoppling där man sände ljud med ljuset från en lampa. Där är det högre frekvenser. Men det varierar även mellan olika typer av lampor.
#22 - 31 mars 2005 17:02
En glimtändare består i princip av en glimlampa och en bimetallbrytare. En reaktor är en spole som har till uppgift att begränsa strömmen i röret, som har låg resistans, samt att tillsammans med glimtändaren tända röret.
Ändarna på röret måste värmas upp innan man slutligen ger en spänningspuls som tänder röret.
Innan röret tänder så flyter det en ström genom spolen, rörets ändar (för att värma) samt glimtändaren.
När glimlampan i glimtändaren glimmar blir den varm vilket efter ett tag gör att bimetallbrytaren bryter ström kretsen.
Eftersom en induktans (spole) alltid strävar efter att hålla strömmen konstant så kommer det att bli en spänningspuls när kretsen bryts och resistansen blir oändlig.
Spänningspulsen ger ett överslag mellan rörets ändar så att det tänds och börjar leda ström.
Eftersom röret har sån låg resistans kommer i princip ingen ström att flyta genom glimtändaren (den har ingen funktion i detta läga).
#23 - 31 mars 2005 19:02
blunda och håll ögonen mot en glödlampa.
öppna ögonen samtidigt som du släcker så kan du se att tråden behöver tid innan den svalnat så mycke så att den slutar avge ljus helt och hållet.
#24 - 31 mars 2005 20:26
Heeke: Bra beskrivning. Bortsett från funktionen på glimmtändaren. Den bildar en ljusbåge när man lägger spänning över den. Ljusbågen värmer ett bimetallbläck som gör att glimmtändaren sluter. Då sluts kresten. Samtidigt svalnar bimetallen så att den öppnar efter en liten stund. Det är då röret tänder.

Raven: Jag vet att det är så. Särskilt på halogenlampor. Men vanliga lampor flimmrar, om du inte tror mig kan du koppa en ljusmätare till ett oscilloscope.
#25 - 31 mars 2005 21:52
om vi nu bara måste begränsa strömmen genom röret så kunde vi ha en resistor.
men reaktiv belsatning behövs för den negativa strömkaraktäristiken som uppstår.

faktum är att man kan använda resistorer, kondingar och dioder till att driva lysrör. det är det hf gör, men hf har transistorer för att få upp en hfpuls.

för RS, snabbstart så sitter det en dubbelreaktor som kopplas till och från röets ena elektroder. där i mellan sitter några kondingar.
det är svårt att förklara.
#26 - 1 april 2005 07:58
om vi nu bara måste begränsa strömmen genom röret så kunde vi ha en resistor.

jag vet om allt det där då jag går ut elprogrammet till sommaren.

Hur skulle du begränsa en ström med en resistor utan att sänka spänningen över röret?

Heeke: Bra beskrivning. Bortsett från funktionen på glimmtändaren. Den bildar en ljusbåge när man lägger spänning över den. Ljusbågen värmer ett bimetallbläck som gör att glimmtändaren sluter. Då sluts kresten. Samtidigt svalnar bimetallen så att den öppnar efter en liten stund. Det är då röret tänder.

Ja, jag är inte ledsen för det ;) Principen var iaf rätt, när kretsen bryter så ger reaktorn en spänningspuls.
#27 - 1 april 2005 09:44
[QUOTE=lysröret]om vi nu bara måste begränsa strömmen genom röret så kunde vi ha en resistor.[/QUOTE]
Det är möjligt att det skulle gå. Men förlusterna skulle bli stora. Det går inte att genera starat pulsen. Det finns många andledningar till att man inte gör så.
[QUOTE=lysröret]
men reaktiv belsatning behövs för den negativa strömkaraktäristiken som uppstår. [/QUOTE]
Vad menar du? Syftar du på den negativa resistansen?
[QUOTE=lysröret]
faktum är att man kan använda resistorer, kondingar och dioder till att driva lysrör. det är det hf gör, men hf har transistorer för att få upp en hfpuls.
[/QUOTE]
Du glömnde att nämna induktanser. De är viktiga även i ett HF don. Det är nog mer halvledar elektonik dom också. Jag har inget schema så jag kan inte visa.
[QUOTE=lysröret]
för RS, snabbstart så sitter det en dubbelreaktor som kopplas till och från röets ena elektroder. där i mellan sitter några kondingar.
det är svårt att förklara.[/QUOTE]
Det kan bero på att du inte har en aning om hur det funkar. Förhoppningsvis vet du hur det ska kopplas.
#28 - 3 april 2005 15:14
lysröret: Vart tog du vägen? Kom du på att det var dumt att visa hur mycket du igentligen kan?
#29 - 3 april 2005 15:43
För min del är jag glad att de lyser ;)
#30 - 3 april 2005 16:54
Denna diskutionen förstod jag till 100% !!! :cool: :rolleyes:

Får nog hålla med Karon, "För min del är jag glad att de lyser". :)

/ Jens

Annons