Flere spørsmål om discus..

#1 - 16 oktober 2005 10:37
Jeg har nå vært discus-eier i ca et halvt år. Siden jeg valgte å kjøpe unge fisk - så ble det også mye jobb med foring og vannskift. Som jeg selvsagt ennå holder på med.. :-) Jeg har lest mye ( bøker og ulike nettsider ) - og også diskutert litt med andre discus-eiere her - og synes selv jeg har lært mye. Men jeg er jo også blitt klar over at der nok enda er mye jeg ikke vet - bl a følgende spørsmål - som noen kanskje vil se på som enkle og banale - men jeg spør nå likevel jeg :

1) Hvor gammel er en discus når den slutter å vokse ? Og det ikke lengere har noe særlig for seg å drive med den intense foringen man har gjort mens de var ungfisk ? Mine fisk er omtrent like gamle ( etter opplysningene fra akvariebutikken ) - men varierer litt i størrelse - og jeg lurer derfor på hvor lenge det har noe for seg å fore som jeg nå gjør.

2) Jeg har lest et sted at discushunner som i ung alder legger egg, slutter å vokse. Stemmer dette ? Jeg har en her hjemme som har gjort det. Men hun spiser fremdeles like bra - har det noen betydning ?

3) Når discus velger seg partner / danner par - vil de foretrekke en av samme eller lignende fargevariant - eller har ikke fargevarianten noen som helst betydning når det gjelder dette ?
#2 - 17 oktober 2005 13:30
Ett försök till Svar

Hej,

Med lite egen erfarenhet samt i dialog med andra diskusvänner blir mitt försök till svar nedan:

1. En diskus växer fort de första året/åren för att vid 2-3 års ålder i det närmaste vara fullvuxen.

2. En hona börjar leka när hon är könsmogen. Helt klart är att honan inte växer lika fort som hanen när hon väl börjat leka. Hon äter och mår prima men hon växer inte längre lika fort. Detta är ju inget problem om du inte vill bli storodlare av diskus. Det är honans kapacitet (delvis baserat på storlek) som avgör hur stor yngelkullen blir. Vissa odlare håller diskus "trångt" under deras uppväxt för att inte honorna börjar leka för tidigt.

3. Dom väljer inte bara partner inom sin egen färgvariant.

Lycka till

Björn H

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123
#3 - 18 oktober 2005 08:20
1) Jeg tolker det du sier dithen at jeg bør fortsette med foring som nå i allefall et år til, da skal mine discus være ca. 2 år gamle.

2) Nei, jeg har ingen planer om noe stort oppdrett av discus her.. Har kjøpt mine mest for å ha noe vakkert å se på - og må nå medgi at jeg synes at jo større de er, jo mere majestetiske fremstår de ! Men når man nå tenker på det, så er det jo i grunnen forståelig at veksten i slike tilfeller ikke blir som før : Det går vel en god del næring med til dannelsen av eggene... Og det er vel heller ikke stort man kan gjøre for å hindre / stoppe egglegging i ung alder...

3) Jeg har forlengst forstått at valg av partner kan skje uavhengig av fargevariant. Det jeg lurer på er hva fiskene vil gjøre dersom man har to fargevarianter i samme kar : Vil de foretrekke en fra egen fargevariant ? Og om det skulle være flere fargevarianter : Vil de da helst velge en som ligner på dem selv ? Kan f.eks. en marlboro red ende opp sammen med en blue diamond selv om der er andre potensielle marlboro red partnere - og kanskje også noen pigeon blood som ligner ? Hvor stor er sjansen for at det kan skje ?
#4 - 19 oktober 2005 07:46
1. Jepp

2. Hålla hanar för sig och honor för sig under uppväxten eller hålla fler diskus i akvariet under uppväxttiden dvs se till att dom har det lite trångt.
Ställer dock väldigt höga krav på vattenbyten.

3. Vet inte procenfördelningen men i min burk så verkar det vara något annat än färgvariant som ligger till grund för val partner. Stor snygg, dominant hane oavsett färvariant har ju alltid ganska höga odds att bli vald

Lycka till

Björn

Annons