Jeg har nå vært discus-eier i ca et halvt år. Siden jeg valgte å kjøpe unge fisk - så ble det også mye jobb med foring og vannskift. Som jeg selvsagt ennå holder på med.. :-) Jeg har lest mye ( bøker og ulike nettsider ) - og også diskutert litt med andre discus-eiere her - og synes selv jeg har lært mye. Men jeg er jo også blitt klar over at der nok enda er mye jeg ikke vet - bl a følgende spørsmål - som noen kanskje vil se på som enkle og banale - men jeg spør nå likevel jeg :
1) Hvor gammel er en discus når den slutter å vokse ? Og det ikke lengere har noe særlig for seg å drive med den intense foringen man har gjort mens de var ungfisk ? Mine fisk er omtrent like gamle ( etter opplysningene fra akvariebutikken ) - men varierer litt i størrelse - og jeg lurer derfor på hvor lenge det har noe for seg å fore som jeg nå gjør.
2) Jeg har lest et sted at discushunner som i ung alder legger egg, slutter å vokse. Stemmer dette ? Jeg har en her hjemme som har gjort det. Men hun spiser fremdeles like bra - har det noen betydning ?
3) Når discus velger seg partner / danner par - vil de foretrekke en av samme eller lignende fargevariant - eller har ikke fargevarianten noen som helst betydning når det gjelder dette ?