flera par ciklider vibrerar?

#1 - 13 februari 2007 14:22
Jag har ett par tomasciklider, ett par bolivianska fjärilsciklider och ett par palettciklider. Både palettcikliderna samt tomascikliderna stor och vibrerar mot sin partner. Båda damerna (paletten och tomasen) är tjockare om magen.

Händer det ofta att flera par ciklider leker i samma veva? (om det nu ens är lek som händer) Triggar de liksom varandra, alltså om ett par ciklider leker "vill" andra också göra det?
#2 - 13 februari 2007 14:49
Sådär gör mina också!
Har ett par palettciklider där hanen hela tiden tar upp sand och spottar ut den samtidigt som honan vibrerar. Kommer hanen nära början hon vibrera och böjer stjärtfenan mot huvudet. De släpptes i akvariet igår vid lunch ungefär och de började vibrera igår eftermiddag, lite lustigt :D .
Paletthanen har blivit mer aggressiv sen igår också, jagar bort andra fiskar om de kommer för nära hans tjej.

Jag har Viejitas också som gör ungefär samma sak, de började alldeles nyss men där är det hanen som vibrerar.
#3 - 13 februari 2007 14:57
Visst är det lek på gång hemma hos er båda:p !
#4 - 13 februari 2007 15:06
vet du Ansjo om det är ren slump att båda mina ciklidpar leker eller om de liksom kan trigga varande till lek? :)
#5 - 13 februari 2007 15:11
har läst att om ett par leker kan de trigga andra att leka
#6 - 13 februari 2007 15:11
sj har jag 6 fjärilar kan någon ge tips på hur jag ska göra för att stimulera till lek
#7 - 13 februari 2007 15:22
tipsa på :)
#8 - 13 februari 2007 15:32
Vad kul om det kunde bli lite yngel här hemma :D .

Har någon av er någon erfarenhet av hur lång tid det brukar ta för dem att lägga rom från det att dom börjat leka?
De har två kokosnötter att välja på så grotta har de :).
#9 - 13 februari 2007 15:48
Det kan ta ett par dagar innan paletterna lägger sin rom, men det märks då de vaktar grottan ganska så intensivt mot andra fiskar.
Det har även hänt att de börjar leka, men att det inte blir något av det för att någonting inte stämmer. Men det är bara att hålla ut, då de kommer snart igång med leken igen.
#10 - 13 februari 2007 16:45
aa

Mm jag har då 2 han dvärggurami o 4 honer men jag vill GÄRNA ha MÅNGA tips på hur jag ska göra för att dom ska få yngel Tex mkt väter mm lr vad??
#11 - 13 februari 2007 17:16
Min tomasciklider har nyss lagt rom!!
Det är så jädra spännande!!
Hoppas de överlever natten också så ingen mumsar på dem. Hur lång tid tar det sen innan de kläcks?

Annons