Flera lysrör, känner mig förvirrad

#1 - 24 januari 2010 19:00
Har aldrig hört om någon som har mer än ett lysrör, men har läst massa här och dom flesta verkar ha flera, och så har dom olika sorter fram och bak.

Känner mig helt lost, jag har bara ett lysrör, räcker inte det?
Varför har man flera?
#2 - 24 januari 2010 19:05
linastorm skrev:
Har aldrig hört om någon som har mer än ett lysrör, men har läst massa här och dom flesta verkar ha flera, och så har dom olika sorter fram och bak.

Varför har man flera?

Kan finnas olika anledningar till det men bla. är vissa lysramper byggda så att det skall vara flera lysrör pga rampen är väldigt lång och/eller bred, detta gäller så klart mest för stora kar.
Att man har olika rör fram och bak kan vara tex. för att man har växter i bakgrunden och därför har man ett "växtrör" där bak medan man har ett som man kanske tycker är mer snyggt i framgrunden. Vissa tycker om att mixtra och experimentera med olika rör för att få fram det finaste/bästa ljuset etc.
Men man behöver alltså inte ha flera lysrör!
#3 - 24 januari 2010 19:21
linastorm skrev:

Varför har man flera?
Har man ett stort kar så räcker inte 1 rör utan du måste ha fler för att tillgodose växternas behov av ljus!
#4 - 24 januari 2010 19:27
åheim skrev:
Har man ett stort kar så räcker inte 1 rör utan du måste ha fler för att tillgodose växternas behov av ljus!

Jag har ju ett 170l, det borde väl räcka med ett lysrör då?
#5 - 24 januari 2010 19:29
Jag har en ramp med två lysrör till ett 105 liters. Växterna växer bra och är fina i bladen.
#6 - 24 januari 2010 19:35
linastorm skrev:
Jag har ju ett 170l, det borde väl räcka med ett lysrör då?
hur många watt är röret på?
Bilagor:
#7 - 24 januari 2010 19:47
åheim skrev:
hur många watt är röret på?

det har jag faktiskt ingen aning om, vet bara att märket är power glo,
#8 - 24 januari 2010 21:01
jag skulle gissa på 20W. ett 170L är väl runt 1 m kan jag tänka.

20/170=0,12W/L vilket är ganska lite.
#9 - 24 januari 2010 21:07
hannesc skrev:
jag skulle gissa på 20W. ett 170L är väl runt 1 m kan jag tänka.

20/170=0,12W/L vilket är ganska lite.

om det är 20w så får jag väl se hurdet funkar då, annars får jag lösa det på något annat sätt.

tack för hälpen iaf :)
#10 - 25 januari 2010 07:12
Vill man att växterna skall vara fina och må bra så behver man i allmänhet mer än ett rör i akvariets fulla längd. Har man bara fiskar i akvariet så spelar ljuset mindre roll.

Annons