Flera liter sött vatten

#1 - 6 november 2013 19:55
Jag skall försöka mig på en projekttråd....

Efter några år med saltvatten lockade sötvattnet igen, och denna gång ville jag ha ett "mellanstort" kar.
Tidigare har jag haft ett 500+ liter med discusar vilket var ett jättejobb då det skulle matas till förbannelse och vattenbyten i paritet med matningen (hade inte hittat detta eminenta forum där det uppenbarligen bevisas att det går att göra annorlunda!). Det karet la jag ner efter att vi varit på semester och sonen skulle sköta karet - ja, "algbaljan" vi kom hem till gjorde att jag tappade sugen totalt och la ner alltihop.
Hade även parallellt ett 180 liters kar med "fisksoppa" som las ner i smb med att jag alltmer inriktade mig på saltvatten.

Men, som sagt, nu är det dags för nya tag i sötvattenvärlden!
Letandet efter ett möbelakvarium började för några månader sedan, och förra helgen hämtade vi hem ett 275 liters Akvastabil Mark II, ett demoex som såldes ut i en butik.
I veckan har BTN slimline Amazonas kommit på plats, rötter ligger i blöt i badkaret och ytterfiltret ett JBL 1501 står och väntar tillsammans med gruset som är "mellangrovt" från Hornbach (har detta i min 60 liters kub och gillar det.
Växterna står på tillväxt i 2 andra mindre akvarier så länge.

Nu kliar det i fingrarna att sätta igång och inreda, fylla och få allt på plats, men en resa gör att detta får vänta nån vecka - men jag har något att längta hem till :D

De tänkta innevånarna är Scalare och jag har inte riktigt bestämt mig för vilken "sort" ännu - ena stunden tycker jag att dom odlade färgvarianterna är så fina och andra stunden vill jag ha VF och någon variant av dom Altumliknande sorterna (det lutar åt det senare då jag är intresserad av yngelvården och de naturliga beteendet hos dom VF).
Jag har 5 stycken Corydoras Venezuela black som skall bli fler, har även 3 stycken fjärilsciklider (Microgeophagus Ramirezi) som skall få bli några fler.

Akvariet står just nu så tokigt till så att fotografier får vänta [:(!]

Detta var en liten introduktion till mitt projekt :) Är det något som ni reagerar på som skulle kunna vara bättre eller jag skall göra/tänka annorlunda?
#2 - 20 november 2013 01:37
Fortsätter monologen.
Har nu äntligen fyllt karet och satt ner en del växter, tyvärr flyter fortfarande en del rötter trots blötläggning sedan några veckor, men det är väl bara att vänta in dom. Inväntar också en del växter som är på väg med posten.
Jag har bestämt mig för att beställa någon av naturformerna av scalare och sitter just med en lista med massa olika varianter som jag får googla frenestiskt på. Hur många skall man börja med i ett kar av denna storlek?
Velar fortfarande ang fjärilscikliderna - utöka gruppen jag har eller komplettera med Bolivianska fjärilsciklider.
Skall lägga upp några bilder imorgon då diset i karet lagt sig.
#3 - 20 november 2013 03:50
275 liter sött vatten

Fortsätt du skriv, ska bli kul att följa:)!
Kör på med en 4-5 skalarer, kan bli lite gruff så det får du räkna med:) .
#4 - 20 november 2013 04:28
Skulle också vilja ha förslag på någon tetra, hade tänkt kardinaler (pga deras färger [:o]) och är också intresserad av kolglödstetran eller glödbandstetran, men är dom för små tillsammans med scalare?
#5 - 20 november 2013 06:29
Intressant projekt. Testa moenkhausia pittieri med scalarerna, låt några apistogrammor med lite konstraterande färg gå och plocka på botten. Kanske några L397 också.
#6 - 20 november 2013 06:35
[QUOTE=heba;1674517]Fortsätter monologen.
Har nu äntligen fyllt karet och satt ner en del växter, tyvärr flyter fortfarande en del rötter trots blötläggning sedan några veckor, men det är väl bara att vänta in dom. Inväntar också en del växter som är på väg med posten.
Jag har bestämt mig för att beställa någon av naturformerna av scalare och sitter just med en lista med massa olika varianter som jag får googla frenestiskt på. Hur många skall man börja med i ett kar av denna storlek?
Velar fortfarande ang fjärilscikliderna - utöka gruppen jag har eller komplettera med Bolivianska fjärilsciklider.
Skall lägga upp några bilder imorgon då diset i karet lagt sig.[/QUOTE]

Vad roligt jag stod också igår/natt och började fylla mitt nya SA kar. Men jag måste ha mer sten innan jag är klar så det blir till att åka och plocka lite idag. Jobbigt bara att det har snöat i natt.

Jag tänkte ha VF skalarer men sneglar också på att kombinera med de svarta, tror det kan vara en snygg kombination. Tetror ska jag ha rödmun. Problemet med skalarer och kardinaltetran är väl att just kardinalerna nästan går i dvala på natten och då är ett lätt byte. Jag har både vanliga fjärilar och bolivianer i mitt nuvarande SA som ska få följa med, men på sikt har jag tänkt att köpa lite kakaduaciklider som färgklick.
#7 - 20 november 2013 08:29
[QUOTE=Joakim Lundgren;1674521]Intressant projekt. Testa moenkhausia pittieri med scalarerna, låt några apistogrammor med lite konstraterande färg gå och plocka på botten. Kanske några L397 också.[/QUOTE]
[SIZE=2][FONT=arial][COLOR=#000000]Briljanttetror hade jag faktiskt i förra sötvattenkaret, det är en tanke - tack för tipset! Jag kommer inte ihåg riktigt, men dom stimmar väl inte så mycket, eller minns jag fel?[/COLOR][/FONT][/SIZE]

[QUOTE=HWH;1674523]Vad roligt jag stod också igår/natt och började fylla mitt nya SA kar. Men jag måste ha mer sten innan jag är klar så det blir till att åka och plocka lite idag. Jobbigt bara att det har snöat i natt.

Jag tänkte ha VF skalarer men sneglar också på att kombinera med de svarta, tror det kan vara en snygg kombination. Tetror ska jag ha rödmun. Problemet med skalarer och kardinaltetran är väl att just kardinalerna nästan går i dvala på natten och då är ett lätt byte. Jag har både vanliga fjärilar och bolivianer i mitt nuvarande SA som ska få följa med, men på sikt har jag tänkt att köpa lite kakaduaciklider som färgklick.[/QUOTE]
Kul att du också är på gång! Rödmunnarna tycker jag är lite "tråkiga", jag har inte riktigt upptäckt dom än :D
Hur mycket kan man blanda dvärgciklider, det skulle ju vara jättekul om man kunde även ha någon palettciklid eller kakaduaciklid också, men jag har trott att det inte var så lyckat att ha flera olika sorter.
Du har ju dessutom ett mycket större kar mot mitt som blott är 275 liter ;)
Scalare tänkte jag också ha vildfångade, sneglar intensivt på "Peru-altum" eller "Manacapuru" (eller dom kanske inte är vildfångade?).
#8 - 20 november 2013 08:56
Så kul Helene att du har startat en projekttråd :). Sen är du ju just nu inne i den mest roliga fasen, med planering av vilka fiskar, växter och allt annat man vill ha i sitt kar. Dessutom när man har egen tråd, så kan man ju skriva om allt möjligt ;).
Det skall bli jättekul att följa dig och dina kar från start :).

//Inger
#9 - 20 november 2013 13:43
[QUOTE=heba;1674519]Skulle också vilja ha förslag på någon tetra, hade tänkt kardinaler (pga deras färger [:o]) och är också intresserad av kolglödstetran eller glödbandstetran, men är dom för små tillsammans med scalare?[/QUOTE]

Jag skulle kört på någon högryggad tetra typ Svart fantom eller Vitfenad Rosentetra som håller till vid botten och Stänktetra som håller till vid ytan. Lite för att dom inte får plats i en skalarmun, och mest för att dom har ett otroligt mycket intressantare beteende än "äta>bajsa>simma>äta>bajsa>simma"-terorna du nämnde ;)
#10 - 20 november 2013 14:27
Också en högryggad tetra - Dolkstickstetra min favorit bland dom lite större tetrorna :).

//Inger
#11 - 20 november 2013 17:07
Tack för ytterligare tips på tetror! Den vitfenade rosentetran har jag också tittat på.
Några bilder, först innan vattnet kom i
[ATTACH=CONFIG]65539[/ATTACH]
Därefter på den nuvarande "rotsoppan" där en rotklump flyter och några små rötter i framkant[ATTACH=CONFIG]65538[/ATTACH]
endast är islängda för att ligga blött i väntan på växterna.
[ATTACH=CONFIG]65537[/ATTACH]

Jag har haft i filterstart och därav diset.
Jag tycker att ljuset är sådär - lite för rosa, dom lysrör jag har är 1 Silwania grolux (boven?) och ett aquastar, men men, jag får byta en annan gång, just nu får det vara så här (jag kanske vänjer mig ;)).
#12 - 22 november 2013 07:17
Vilket snyggt akvarium med den bänken till.

Angående ljuset, vänta och utvärdera till du får i växter och det har klarnat. Jag tror det gröna i växterna kommer ta bort den röda känslan i ljuset.

Jag hittade dessa till salu och grämer mig att jag inte har plats för dem än. Vill ju inte köra ner i ett nystartat kar.
[ATTACH=CONFIG]65557[/ATTACH]
[COLOR=#333333][FONT=lucida grande]Altum Scalare Tapajos VF[/FONT][/COLOR]
#13 - 22 november 2013 08:08
[QUOTE=HWH;1674848]Vilket snyggt akvarium med den bänken till.

Angående ljuset, vänta och utvärdera till du får i växter och det har klarnat. Jag tror det gröna i växterna kommer ta bort den röda känslan i ljuset.

Jag hittade dessa till salu och grämer mig att jag inte har plats för dem än. Vill ju inte köra ner i ett nystartat kar.
[ATTACH=CONFIG]65557[/ATTACH]
[COLOR=#333333][FONT=lucida grande]Altum Scalare Tapajos VF[/FONT][/COLOR][/QUOTE]
Wow, dom var läckra!! Har du inget inkört kar att stoppa ner dom i så länge, tills det stora karet är stabilt? Är dom fullvuxna?
Tack ang akvariet, ja, jag gillar ffa möbeln, rampen är lite stökig att flytta men karet är tack och lov bara 100 cm brett ;)
Har nu fått hem alla växter, så nu skall jag försöka få till alltihop under kvällen efter att ha sovit efter nattjobb (om bara den förb.... sista roten ville sjunka).
#14 - 22 november 2013 08:17
275 liter sött vatten

He he jag la en sten på min som inte ville sjunka för jag orkade inte vänta.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#15 - 25 november 2013 10:59
Helena - nu ligger det en sten på den envisa roten, hoppas den sjunker inom rimlig tid för det ser inte så kul ut i nuläget!
Nu har jag fått i lite fisk efter att alla växter har kommit i, men känner mig fortfarande inte "klar" med placeringen av växterna...
Ett gäng Corydoras har flyttat in - 2 st Sterbai, 3 st Julii och 4 st Venezuela black - jag hade redan dom svarta men tyckte sedan att dom andra 2 sorterna var så fina så det blev en blandning av dom (så går det när man har beslutsångest[:o]).
Det har också tillkommit 15 st koppartetror http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=434&SOK=1 och fjärilscikliderna har blivit 4 stycken.
Fjärilscikliderna är lite lustiga - dom 3 jag hade sedan innan går oftast tillsammans och "släpper" inte in nykomlingen, verkar heller inte jaga den nya. Jag tror att jag i nuläget har 2+2 av hanar och honor, men vi får väl se hur det går.
Senare i veckan skall jag nog åka och köpa Bolivianska fjärilsciklider, har tittat på dom och dom ser lite färglösa ut, men det kanske beror på miljön, skall i allafall ta mig en titt igen och kanske få med mig några hem. Vad tror ni om 4 stycken, eller blir det för många?
Så småningom skall det ju till några scalare i detta kar - tror det blir 4-5 stycken, men det får dröja några veckor.
Ska försöka ta några nya bilder ikväll.
#16 - 25 november 2013 12:00
Vad roligt med fisk.

Jag tror 4 bolivianer är perfekt. Jag köpte 6, men 4 dog under semestern tyvärr. Otroligt vackra fiskar när de färgar ut och då är mina fortfarande unga. Men ja de kan vara lite grå i butiken. Men med sina illröda fenor så är de nästan vackrare än de vanliga fjärilarna i akvarieljus. Jag tycker de vanliga fjärilarna ser bäst ut på dagen i ett mörkt kar och dagsljus i rummet, gärna med ett par solstrålar på karet. Då glimmar de ju som blå och lila ädelstenar.
#17 - 25 november 2013 14:16
Ja, det är jätteroligt att få lite liv i karet.

Jag vet ju att fiskarna kan vara färglösa i butik (har läst det här på zoopet), men kan det vara så att dom också är dåligt färgade "naturligt"? Dom jag tittat på går nu i ett behandlingskar för vita prick och är färdigbehandlade senare i veckan - är det dumt att köpa dom? Har du någon bild på dina i din tråd, jag skall titta efter det?

Ja, det är en rolig fas i akvarieriet när man håller på och startar upp - man vill både få allt klart på en gång, samtidigt som det är härligt att bara "planera" och se hur det växer på sig!
#18 - 26 november 2013 08:32
Några bilder från igår innan vattenbytet
[ATTACH=CONFIG]65648[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65649[/ATTACH]
Och den eländiga roten som inte vill sjunka ligger under stenen med Anubias i bakkant
[ATTACH=CONFIG]65650[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65651[/ATTACH]
En tjej har jag iallafall ;)
#19 - 26 november 2013 09:58
Häftigt med så spretiga rötter. Kommer bli kanon.

[ATTACH=CONFIG]65652[/ATTACH]

Detta är ju bara en ungfisk som inte fått de blå prickarna på fenorna.
#20 - 26 november 2013 23:50
Vad riktigt röda fenor den har, brukar alla Bolivianer ha det? Så fin!
#21 - 27 november 2013 08:18
Det tror jag, de är ännu mer röda nu. Så färgen ska man inte klaga på när det gäller bolivianer. Men de blir mycket större och jag upplever dem inte som småfiskar utan lite mer åt mellanstorlek medan de varliga fjärilarna är klart småfisk.
#22 - 28 november 2013 09:07
Stökade runt i akvariet igårkväll igen och nu verkar det som den mindre rotklumpen håller sig på botten utan tyngd :D
Jag skall ta några bilder senare ikväll.

Helena - färgar dom ut vid stigande ålder?
#23 - 29 november 2013 14:02
Ja de gör de. Nu har jag fått lyse så nu kan jag fota och filma. Ska se om jag får nån bild på dem.
#24 - 4 december 2013 18:06
Hur går det med roten? Vågar jag ta bort min sten tro?
#25 - 4 december 2013 20:22
Min rot håller sig på botten, så jag tycker du ska prova!
Nu simmar det 4 st Bolivianska fjärilar i karet tillsammans med dom 4 vanliga, därför har jag inte velat fota, men nu tror jag dom har vant sig vid mig då dom kommer när det är matdags, så nu är det snart dags för nya bilder!

Håller på som bäst och tömmer mitt andra akvarium - 198-liters kuben som jag har haft saltvatten i. Tanken är att köra sötvatten i detta också.
Ett riktigt "skitgöra" att tömma ett akvarium [:-5] och när det är tömt så skall det rengöras..... Ja, det får ta den tid som behövs, men det är mkt roligare att starta ett akvarium, än att lägga ner.
#26 - 5 december 2013 07:49
275 liter sött vatten

Spännande

#27 - 5 december 2013 19:55
Här kommer några bilder från ikväll och bilden på en av dom nya bolivianerna är den enda med lite skärpa - jösses vad det är svårt att fota fisk!!
[ATTACH=CONFIG]65893[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65894[/ATTACH]
Har nu grejat något så när klart med rötter och växter (tror jag).
#28 - 5 december 2013 20:03
[QUOTE=heba;1676748]Här kommer några bilder från ikväll och bilden på en av dom nya bolivianerna är den enda med lite skärpa - jösses vad det är svårt att fota fisk!!
[ATTACH=CONFIG]65893[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65894[/ATTACH]
Har nu grejat något så när klart med rötter och växter (tror jag).[/QUOTE]

Det ser riktigt bra ut med dom där rötterna:)
#29 - 5 december 2013 20:12
Tack KJE! Kul med feedback på mina nybörjarförsök!
#30 - 5 december 2013 22:22
275 liter sött vatten

Wow älskar rötterna som ben. Blir som slalompinnar och väldigt 3-dimensionellt. Det måste jag kopiera...

#31 - 6 december 2013 08:25
[QUOTE=HWH;1676792]Wow älskar rötterna som ben. Blir som slalompinnar och väldigt 3-dimensionellt. Det måste jag kopiera...

Sent from my iPhone using Tapatalk[/QUOTE]
Tack Helena! Jag gillar verkligen rötterna, så det kommer nog bli något liknande i nästa kar.
#32 - 6 december 2013 08:26
[QUOTE=heba;1676838]Tack Helena! Jag gillar verkligen rötterna, så det kommer nog bli något liknande i nästa kar.[/QUOTE]

Instämmer, det är fint med rötter :).

//Inger
#33 - 6 december 2013 09:04
275 liter sött vatten

Du har verkligen fått till inredningen jättebra :)
#34 - 7 december 2013 18:30
[QUOTE=Inger H;1676839]Instämmer, det är fint med rötter :).

//Inger[/QUOTE]

[QUOTE=Bluewing;1676845]Du har verkligen fått till inredningen jättebra :)[/QUOTE]

Tack Inger och Bluewing!! Jag blir verkligen jätteglad över den positiva feedback jag får :D.

Idag har jag varit (alltför kanske?) impulsiv! När dom scalare jag vill ha fanns i butiken jag var till kunde jag inte hålla mig, utan nu simmar 4 st Pterophyllum scalare Manacapuru tillsammans med dom andra, så nu är det (över)fullt i den burken!
Ingen av fiskarna i karet är ju fullvuxna så det blir till att sortera ut några så småningom tyvärr, men vem vet - jag har kanske ett annat akvarium att flytta dom till då...
Här kommer några bilder på dom - inte så blyga - nykomlingarna.
[ATTACH=CONFIG]65944[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65945[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65946[/ATTACH]

På måndag bär det av till en annan akvarieaffär för att införskaffa rötter och sand till kuben som nu är rengjord, nu börjar nästa roliga projekt ;)
#35 - 7 december 2013 22:41
275 liter sött vatten

Riktigt stiliga. Jag hoppas hitta några under julresan till Stockholm.

#36 - 7 december 2013 23:27
[QUOTE=HWH;1677148]Riktigt stiliga. Jag hoppas hitta några under julresan till Stockholm.

Sent from my iPhone using Tapatalk[/QUOTE]

Hittade dessa skönheter på akvarielagret, dom hade även "Surinam red spotted" av dom lite mer "originalformerna".
#37 - 8 december 2013 00:16
Sv: 275 liter sött vatten

Riktigt fint akvarium, och lika fina scalarer :)
#38 - 8 december 2013 09:25
[QUOTE=Jesper Broman;1677154]Riktigt fint akvarium, och lika fina scalarer :)[/QUOTE]
Tack!
#39 - 9 december 2013 20:16
Kan man byta namn på en tråd? I stället för att ha 2 projekttrådar så slår man ihop båda i en tråd - fungerar det?

Har idag inhandlat lite grejor till kuben så ett steg närmare start är jag, nu är det blötläggning av rötter som gäller. Det blev red moore rötter till detta kar och dom tar ju tid på sig att bli blöta, så det är bara att vänta.... :(
#40 - 14 december 2013 15:27
275-karet lunkar på och har en del gröna alger på rötterna, men det är nog som det skall vara när karet inte varit igång så länge - rätta mig om jag har fel!
Alla fiskarna verkar "trivas" och äter bra, vattenbyten ca 40 liter/vecka (ack vad lätt detta med vattenbyten är då jag jämför med saltvattnet, det går i ett huj :D), doserar PMDD enkeldos uppdelat på 2 tillfällen/vecka och EC 5 ml/dag.

Ang kuben så ligger rötterna i blöt fortfarande, har samlat på mig en del sten, köpt rådasand (som jag verkligen gillar färgen på och tror blir bra då det är en hel del lyse i detta kar) och en del växter som tillfälligt står i krukor i 60-litern där det också går ett gäng (25 st) kolglödstetror som skall bli felr så småningom.

Jag vet inte riktigt vad jag kommer att ha för fiskar - mer än kolglödstetrorna - i denna kub. Ena dagen tänker jag dvärgciklider och efter att ha varit på en butik där dom har ett diskuspar (red melon?) som lagt en romkaka så funderar jag på dessa (alltså diskusar i allmänhet) :confused:.
Någon som har några tips att ge mig, karet är alltså 60 x 60 x 55 med en LED-belysning på 120w och sump på ca 40 liter.

Kuben innan tömning
[ATTACH=CONFIG]66096[/ATTACH]

Så som det ser ut idag
[ATTACH=CONFIG]66097[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66098[/ATTACH]

Slutligen frågar jag igen - kan man byta namn på en tråd och i så fall - hur gör man??
#41 - 14 december 2013 15:32
Skicka ett PM till Admin Christian - så fixar han namnbytet.
Kollade lite på bilderna i inl. 27 - jättefin inredning du har gjort där. Toppenfint!:)
#42 - 14 december 2013 20:36
[QUOTE=Mats Bryzell;1678041]Skicka ett PM till Admin Christian - så fixar han namnbytet.
Kollade lite på bilderna i inl. 27 - jättefin inredning du har gjort där. Toppenfint!:)[/QUOTE]

Dubbeltack ;) både för råd hur jag går tillväga för att byta namn på tråden, men ffa för den positiva kritiken rörande mitt akvarium!
Jag är nog - precis som många andra här på forumet - mkt influerad av ditt sätt att inreda dina akvarium! Nästa inredning blir något liknande :).
#43 - 14 december 2013 20:50
[QUOTE=heba;1678040]275-karet lunkar på och har en del gröna alger på rötterna, men det är nog som det skall vara när karet inte varit igång så länge - rätta mig om jag har fel!
Alla fiskarna verkar "trivas" och äter bra, vattenbyten ca 40 liter/vecka (ack vad lätt detta med vattenbyten är då jag jämför med saltvattnet, det går i ett huj :D), doserar PMDD enkeldos uppdelat på 2 tillfällen/vecka och EC 5 ml/dag.

Ang kuben så ligger rötterna i blöt fortfarande, har samlat på mig en del sten, köpt rådasand (som jag verkligen gillar färgen på och tror blir bra då det är en hel del lyse i detta kar) och en del växter som tillfälligt står i krukor i 60-litern där det också går ett gäng (25 st) kolglödstetror som skall bli felr så småningom.

Jag vet inte riktigt vad jag kommer att ha för fiskar - mer än kolglödstetrorna - i denna kub. Ena dagen tänker jag dvärgciklider och efter att ha varit på en butik där dom har ett diskuspar (red melon?) som lagt en romkaka så funderar jag på dessa (alltså diskusar i allmänhet) :confused:.
Någon som har några tips att ge mig, karet är alltså 60 x 60 x 55 med en LED-belysning på 120w och sump på ca 40 liter.

Kuben innan tömning
[ATTACH=CONFIG]66096[/ATTACH]

Så som det ser ut idag
[ATTACH=CONFIG]66097[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66098[/ATTACH]

Slutligen frågar jag igen - kan man byta namn på en tråd och i så fall - hur gör man??[/QUOTE]

Bumpar detta inlägg då det blev "sidbyte" och jag hade några frågor i inlägget....
#44 - 15 december 2013 07:33
Nu är jag inget diskusfan, men just i kuber tycker jag de är fina. Det passar deras runda form på något sätt.
#45 - 15 december 2013 22:07
[QUOTE=HWH;1678118]Nu är jag inget diskusfan, men just i kuber tycker jag de är fina. Det passar deras runda form på något sätt.[/QUOTE]

Ja, dom är ju det! Ja, jag har tid på mig att bestämma mig för vad det blir i detta kar, såg i dag fina svärdbärare så vem vet, det kanske blir något helt annat än jag tänkt från början.

Roade mig med att fota lite fiskar idag och hav förbarmande - jag är en glad amatör [:o]
[ATTACH=CONFIG]66144[/ATTACH]
En av kolglödstetrorna som går i 60-liters karet i vänta på att kuben skall vara igång.

[ATTACH=CONFIG]66145[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66146[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]66147[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66148[/ATTACH]

Några av innevånarna i 275-liters karet.
#46 - 20 december 2013 23:49
Har nu startat kuben och det är mkt disigt så bilder kommer senare. Kämpar också med en flytande rot som nu är nedtyngd av en annan rot.
Det skall bli spännande att se hur det fungerar med filtrering i sumpen där jag nu i första facket har biobollar och filterkuber och innan vattnet går vidare genom bafflarna så passerar dom en filtermatta som ligger som ett "lock" över materialet.
Tänkte komplettera med tunnare filtermatta mellan några av bafflarna då jag har detta liggande, för inte kan man ha för mycket filtermaterial?
I det andra facket finns i nuläget bara returpumpen och tror det får vara så.

I 275-litern så går livet sin stilla lunk och dom gröna algerna på rötterna finns kvar - verkar vare sig bli mer eller mindre...
#47 - 21 december 2013 10:26
Det ska bli roligt att få se bilder :)
Och kläm i så mycket du vill för du har rätt i att man kan inte ha för mycket filtermaterial :)
#48 - 22 december 2013 17:25
Här kommer några disiga bilder på kuben där rötterna fortfarande inte är "slutplacerade" då den understa roten flyter ännu.
Setupen innan vattnet kommit i
[ATTACH=CONFIG]66255[/ATTACH]

Ännu ej färdigplanterat
[ATTACH=CONFIG]66253[/ATTACH]

Växterna och tetrorna på plats
[ATTACH=CONFIG]66254[/ATTACH]

Har äntligen bestämt mig för att några Apistogrammor skall flytta in, men ännu ej vilken sort...
Under dom större "trasselrötterna" ligger en del sten för att skapa någon form av grotta.
#49 - 22 december 2013 21:23
Jag tycker att du har fått till kuben riktigt bra:)
#50 - 23 december 2013 00:01
[QUOTE=KJE;1679096]Jag tycker att du har fått till kuben riktigt bra:)[/QUOTE]
Tack så mycket!
Jag skall nog försöka få till rötterna lite bättre bara den envisa undre roten behagar sjunka
#51 - 26 december 2013 18:16
Igår flyttade herr och fruar A.Hongsloi in i kuben, dom är alla 3 mkt avvaktande och gömmer sig bakom rötterna än så länge.
Ett gäng Corydoras har också tillkommit så nu är karet fullt.
[ATTACH=CONFIG]66330[/ATTACH]
En försiktig herr Hongsloi genom skitig ruta ;)
[ATTACH=CONFIG]66331[/ATTACH]
275:an som "tuffar på"
#52 - 26 december 2013 18:28
Vilket jättefint rotsystem! :)
Det är sådana bilder som får mig att vilja möblera om mitt 200L helt och hållet...
#53 - 26 december 2013 19:36
[QUOTE=heba;1679374]Igår flyttade herr och fruar A.Hongsloi in i kuben, dom är alla 3 mkt avvaktande och gömmer sig bakom rötterna än så länge.
Ett gäng Corydoras har också tillkommit så nu är karet fullt.
[ATTACH=CONFIG]66330[/ATTACH]
En försiktig herr Hongsloi genom skitig ruta ;)
[ATTACH=CONFIG]66331[/ATTACH]
275:an som "tuffar på"[/QUOTE]
Hej,
Nu har jag hittat din tråd. Kul att följa. Jag har också saltvatten här i gillestugan men kommer att ta bort detta och skaffa fler sötvatten istället. Dock måste jag ju berömma revet du hade innan tömning. Saltvatten kan vara otroligt läckert, men för mycket "meck" enligt min mening.
Mkt snygg 275:a och kuben blir säkert lika bra när sikten klarnat. För övrigt har vi samma smak när det gäller inredning och fiskar.

Mvh Micke
#54 - 26 december 2013 21:52
[QUOTE=Mr Woods;1679376]Vilket jättefint rotsystem! :)
Det är sådana bilder som får mig att vilja möblera om mitt 200L helt och hållet...[/QUOTE]

[QUOTE=Micke L;1679393]Hej,
Nu har jag hittat din tråd. Kul att följa. Jag har också saltvatten här i gillestugan men kommer att ta bort detta och skaffa fler sötvatten istället. Dock måste jag ju berömma revet du hade innan tömning. Saltvatten kan vara otroligt läckert, men för mycket "meck" enligt min mening.
Mkt snygg 275:a och kuben blir säkert lika bra när sikten klarnat. För övrigt har vi samma smak när det gäller inredning och fiskar.

Mvh Micke[/QUOTE]

Tack för positiv feedback!
Ja, jag har alldeles fastnat för dessa rötter, dom tar bara lång tid på sig att sjunka och slemmar som sjutton i början, men jag hoppas det blir bra när allt "satt sig". Inredningsbiten är verkligen kul och när man tittar i andras trådar blir man oerhört inspirerad och försöker applicera detta i sitt eget kar.

Efter att ha haft saltvatten i några år så tröttnade jag på allt "jobb" som det innebär - bara ett vattenbyte är en procedur, så nu är det betydligt enklare och då blir det per automatik också roligare.

Micke L - lycka till med konverteringen av ditt saltvatten (har du någon bild på saltkaret?)!
#55 - 27 december 2013 20:52
[QUOTE=heba;1679415]Tack för positiv feedback!
Ja, jag har alldeles fastnat för dessa rötter, dom tar bara lång tid på sig att sjunka och slemmar som sjutton i början, men jag hoppas det blir bra när allt "satt sig". Inredningsbiten är verkligen kul och när man tittar i andras trådar blir man oerhört inspirerad och försöker applicera detta i sitt eget kar.

Efter att ha haft saltvatten i några år så tröttnade jag på allt "jobb" som det innebär - bara ett vattenbyte är en procedur, så nu är det betydligt enklare och då blir det per automatik också roligare.

Micke L - lycka till med konverteringen av ditt saltvatten (har du någon bild på saltkaret?)![/QUOTE]
Hej, jag har ett Red Sea Max 130 och ska inte konvertera det till sötvatten utan sälja kar med innehåll och skaffa större. Tycker det är snyggt med kuber men velar med hur jag ska få till ett bra helhetsintryck i gillestugan. Kommer bild på saltkaret så snart jag fått tummarna loss och fixat till det lite.
#56 - 28 december 2013 12:39
[QUOTE=Micke L;1679500]Hej, jag har ett Red Sea Max 130 och ska inte konvertera det till sötvatten utan sälja kar med innehåll och skaffa större. Tycker det är snyggt med kuber men velar med hur jag ska få till ett bra helhetsintryck i gillestugan. Kommer bild på saltkaret så snart jag fått tummarna loss och fixat till det lite.[/QUOTE]

Ser fram emot att få se ditt RSM!
#57 - 28 december 2013 21:38
[QUOTE=heba;1679582]Ser fram emot att få se ditt RSM![/QUOTE]
Har lagt in bilder i min tråd Gillestugan. Är dock inte så stolt över dessa men så ser det ju ut just nu:(
#58 - 4 januari 2014 20:40
En liten uppdatering härifrån.
I kuben så har jag inte sett den ena Hongsloihonan sedan 2 dagar efter inköp så hon är nog tyvärr borta, däremot finns den andra honan och hanen kvar och dom börjar äntligen visa sig lite grann efter att mest ha gömt sig.
En kolglödstetra har jag fått fiska upp ur sumpen då hen åkt med ner i ytavrinningen, men hen mådde bara bra :)
Dom galna Corysarna är ju som dom är :p
Har lagt frågor i en ny tråd ang mina växter i kuben - Anubias och javaormbunke som ser trista ut, lägger in en bild här med - vad fattas dom?
Några bilder:
[ATTACH=CONFIG]66557[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66558[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66560[/ATTACH]

275:an där det är lite disigt pga vattenbyte och vattenberedningsmedel.
[ATTACH=CONFIG]66559[/ATTACH]

Slutligen en bild från räkkaret och den sista bilden vill jag ha hjälp med - vad är det för snäcka som objuden dykt upp?
[ATTACH=CONFIG]66561[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66562[/ATTACH]
#59 - 4 januari 2014 21:50
Härlig känsla i inredningen av dina kar :)
Gillar även valet av pansarmalar, jag tycker det är konstigt att jag kan sitta och titta på dom lääänge.
#60 - 4 januari 2014 22:48
[QUOTE=flygrc;1680681]Härlig känsla i inredningen av dina kar :)
Gillar även valet av pansarmalar, jag tycker det är konstigt att jag kan sitta och titta på dom lääänge.[/QUOTE]

Tackar!
Ja, pansarmalar är roliga och helt galna i sin framfart. Tidigare när jag hade sötvatten gillade jag inte Corys utan hade L-malar, men nu förstår jag inte hur jag tänkte [:o]
#61 - 8 januari 2014 12:52
Ha ha som jag då…jag har inte kommit dit där du är än. Nu är det bara l-malar som gäller. De där Corysarna är ju som små grisar. Men panda-varianten måste jag nästa erkänna är lite söt.
#62 - 8 januari 2014 15:40
[QUOTE=HWH;1681039]Ha ha som jag då…jag har inte kommit dit där du är än. Nu är det bara l-malar som gäller. De där Corysarna är ju som små grisar. Men panda-varianten måste jag nästa erkänna är lite söt.[/QUOTE]

Ja, tänk att man kan ändra sig så!
Corysarna är ju onekligen rätt "speedade" och far fram och tillbaka, upp och ner medan L-malarna såg man knappt röken av utom sen kväll när dom kom fram.
Det finns rätt många fina Corys när man börjar titta på dom (vilket jag som sagt inte gjorde förut [:o]).
#63 - 8 januari 2014 18:42
[QUOTE=heba;1681060]Ja, tänk att man kan ändra sig så!
Corysarna är ju onekligen rätt "speedade" och far fram och tillbaka, upp och ner medan L-malarna såg man knappt röken av utom sen kväll när dom kom fram.
Det finns rätt många fina Corys när man börjar titta på dom (vilket jag som sagt inte gjorde förut [:o]).[/QUOTE]
Klart man måste ha corysar om man har akvarium där det passar. Här är min favorit https://www.google.se/#q=corydoras+adolfoi
Hade den för ca 10 år sedan och måste leta upp den igen till nya karet. Naturligtvis är det en dyr historia(eller var åtminstone förr). Tror jag gav 80 kronor styck då och man vill ju helst ha en 15 st. Vågar inte ens tänka på vad dom kostar i Norge[:(!]
#64 - 9 januari 2014 08:46
[QUOTE=Micke L;1681089]Klart man måste ha corysar om man har akvarium där det passar. Här är min favorit https://www.google.se/#q=corydoras+adolfoi
Hade den för ca 10 år sedan och måste leta upp den igen till nya karet. Naturligtvis är det en dyr historia(eller var åtminstone förr). Tror jag gav 80 kronor styck då och man vill ju helst ha en 15 st. Vågar inte ens tänka på vad dom kostar i Norge[:(!][/QUOTE]

Dom var fina!
Piajo har ju så fina bilder på "gold/red stripe" och dom var inte billiga (tyvärr) men ack så fina http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1114&SOK=1 . Såg dessa fast "green stripe" på akvarielagret och dom var inte fy skam dom heller. Någon av dessa blir det några av så småningom.
Dom senaste jag köpte var dessa http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1263&SOK=1 till kuben och i 275 har jag Sterbai, Venezuela black och Julii.
#65 - 9 januari 2014 12:30
[QUOTE=Micke L;1681089]Klart man måste ha corysar om man har akvarium där det passar. Här är min favorit https://www.google.se/#q=corydoras+adolfoi
Hade den för ca 10 år sedan och måste leta upp den igen till nya karet. Naturligtvis är det en dyr historia(eller var åtminstone förr). Tror jag gav 80 kronor styck då och man vill ju helst ha en 15 st. Vågar inte ens tänka på vad dom kostar i Norge[:(!][/QUOTE]

Ja de var fina. Någon gång kanske man ändrar sig. Beställde precis en massa fisk och 10 räkor som bra de kostar 130kr styck. Så billigt är det inte att ha habegär. Och så hittade jag den perfekta roten till mitt 80l som jag inte inrett än, så nu är det dags.
Christer5
#66 - 9 januari 2014 13:23
Jag har 10 stycken Corydoras sterbai och dom är faktiskt väldigt lugna är på botten för det mesta,tycker att dom är väldigt trevliga.
#67 - 9 januari 2014 15:16
[QUOTE=HWH;1681175]Ja de var fina. Någon gång kanske man ändrar sig. Beställde precis en massa fisk och 10 räkor som bra de kostar 130kr styck. Så billigt är det inte att ha habegär. Och så hittade jag den perfekta roten till mitt 80l som jag inte inrett än, så nu är det dags.[/QUOTE]
Kul att du får igång ditt 80 l, vad blir det för fisk och räkor (skall kolla i din tråd)? Rötter är kul - en av mina "laster" [:o]

[QUOTE=Christer5;1681178]Jag har 10 stycken Corydoras sterbai och dom är faktiskt väldigt lugna är på botten för det mesta,tycker att dom är väldigt trevliga.[/QUOTE]

Sterbaierna är fina, funderar på att utöka min "grupp" - som består av 2 C.sterbai - till några fler.
#68 - 9 januari 2014 20:48
[QUOTE=heba;1681187]Kul att du får igång ditt 80 l, vad blir det för fisk och räkor (skall kolla i din tråd)? Rötter är kul - en av mina "laster" [:o]

Sterbaierna är fina, funderar på att utöka min "grupp" - som består av 2 C.sterbai - till några fler.[/QUOTE]

Dags att avslöja: Var har du hittat dessa läckra rötter? Alltså de i 275:an. Jag flyger ganska ofta till Stockholm, men kan mycket väl tänka mig att ta bilen en gång. För rötternas skull....
#69 - 9 januari 2014 20:52
[QUOTE=heba;1681187]Kul att du får igång ditt 80 l, vad blir det för fisk och räkor (skall kolla i din tråd)? Rötter är kul - en av mina "laster" [:o]

[/QUOTE]

Jag var lite av en rotfastare tidigare, men jag har insett charmen.
#70 - 9 januari 2014 21:31
[QUOTE=Micke L;1681253]Dags att avslöja: Var har du hittat dessa läckra rötter? Alltså de i 275:an. Jag flyger ganska ofta till Stockholm, men kan mycket väl tänka mig att ta bilen en gång. För rötternas skull....[/QUOTE]

Dom "hittade" jag på Akvarieleasing! Även dom i kuben kommer därifrån, så dom har en del som dessutom ligger dränkta :)
Slå en signal till dom och hör vad som finns inne.
#71 - 9 januari 2014 21:31
[quote=hwh;1681255]jag var lite av en rotfastare tidigare, men jag har insett charmen.[/quote]
:d
#72 - 9 januari 2014 21:47
[QUOTE=heba;1681273]Dom "hittade" jag på Akvarieleasing! Även dom i kuben kommer därifrån, så dom har en del som dessutom ligger dränkta :)
Slå en signal till dom och hör vad som finns inne.[/QUOTE]
Aquarium Stockholm?
Hann under tiden läsa om MAF, Malmö akvarieförening, där många av medlemmarna åker ut i de skånska mossarna och plockar sina egna rötter. Riktigt snygga och coolt att fixa själv. Ska kanske leta upp en mosse:d DIY typ
Fast sen måste man ju ändå ner till sydamerika för att fånga sina fiskar;)
#73 - 16 januari 2014 07:37
En uppdatering.

I slutet av förra veckan så drog jag ur sladdarna till allt i kuben (för att byta förgreningsdosa) och kopplar sedan in allt igen.
Efter att ha jobbat i helgen - nattjobbare som sover på dagarna - så tyckte jag i måndags att det blivit väldigt mycket gröna alger bara under helgen :confused:
Inser snart att det är attans ljust i kuben där lyset som max gått på 65%, nu är den på 100%!! Efter "strömavbrottet" så har belysningen gått igång på en av dom förinställda programmen vilket är betydligt mer % över hela dygnet än vad det varit tidigare [:(!].
Ja, det var bara att knappa in "mitt" program igen, så nu är ordningen återställd i det avseendet, men algerna kvarstår och kommer nog ta en stund att bli av med.... :(
Fiskar och växter ser inte ut att ha brytt sig nämvärt och håller tummarna för att inte växterna skall visa upp några symtom så här efteråt, men säker kan man ju inte vara.
Har ju slutat att göda helt i detta kar sedan knappt 2 veckor - både PMDD och EC - så jag hoppas att det skall bromsa algtillväxten.

Hur kan man bli av med dessa gröna alger som uteslutande sitter på roten högst upp mot belysningen (bortsett från att ta upp roten och skrubba)?

I 275:an lunkar det bara på, alla fiskar ser ut att trivas och växterna likaså. Här göder jag fortfarande med enkeldos PMDD och halvdos EC. Skall ta någon bild senare i veckan.

Skall idag hämta hem 5 små fiskar till räkkaret nämligen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1112&SOK=1 skall bli kul att få något som "rör sig" i den lilla 30 liters kuben då räkorna är ganska så osynliga och posthornssnäckorna är lagom intressanta att titta på.
#74 - 15 februari 2014 21:25
Jag är inte så flitig med uppdateringarna [:o]
275-liters karet lunkar på, en av scalarefiskarna blev jag tvungen att ta bort - hen blev svullen om magen och ögonen "poppade" ut och åt inget, ingen annan fisk har visat några tecken på att må dåligt och det har nu gått flera veckor sedan hen insjuknade så min gissning är att det var förstoppning...?
[ATTACH=CONFIG]67497[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67498[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67499[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67500[/ATTACH]

Kuben verkar ha kommit i balans och fiskarna har utökats med några gröna svärdbärare (som absolut inte vill vara med på bild), algerna på anubiasen är på tillbakagång. Bilder i skymmning och ja, jag behöver rensa bland flytväxterna ;).
[ATTACH=CONFIG]67501[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67502[/ATTACH]
Det lilla 30-liters räkkaret håller jag på att avveckla och har istället startat upp 60-liters karet igen.
Jag har soil i botten och jag tänker försöka mig på att få växterna att frodas med hjälp av CO2. I nuläget går det 2 innerfilter häri då jag vill köra in det nya med hjälp av det gamla. Efter att det är gjort skall gasen på plats. scapen är heller inte riktigt klar - rötterna skall flyttas.
Karet bebos idag av många orange körsbärsräkor, posthornssnäckor, 3+3 endlers guppy samt 4 moskitorasbora. Kan man stoppa ner dvärgciklider tillsammans med dessa eller är jag helt "ute och cyklar" och mina små fiskar och räkor blir mat till cikliderna?
Några bilder och ursäkta den skitiga rutan [:o]
[ATTACH=CONFIG]67503[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67504[/ATTACH]
#75 - 15 februari 2014 21:58
[QUOTE=heba;1686887]Jag är inte så flitig med uppdateringarna [:o]
275-liters karet lunkar på, en av scalarefiskarna blev jag tvungen att ta bort - hen blev svullen om magen och ögonen "poppade" ut och åt inget, ingen annan fisk har visat några tecken på att må dåligt och det har nu gått flera veckor sedan hen insjuknade så min gissning är att det var förstoppning...?
[ATTACH=CONFIG]67497[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67498[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67499[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67500[/ATTACH]

Kuben verkar ha kommit i balans och fiskarna har utökats med några gröna svärdbärare (som absolut inte vill vara med på bild), algerna på anubiasen är på tillbakagång. Bilder i skymmning och ja, jag behöver rensa bland flytväxterna ;).
Det lilla 30-liters räkkaret håller jag på att avveckla och har istället startat upp 60-liters karet igen.
Jag har soil i botten och jag tänker försöka mig på att få växterna att frodas med hjälp av CO2. I nuläget går det 2 innerfilter häri då jag vill köra in det nya med hjälp av det gamla. Efter att det är gjort skall gasen på plats. scapen är heller inte riktigt klar - rötterna skall flyttas.
Karet bebos idag av många orange körsbärsräkor, posthornssnäckor, 3+3 endlers guppy samt 4 moskitorasbora. Kan man stoppa ner dvärgciklider tillsammans med dessa eller är jag helt "ute och cyklar" och mina små fiskar och räkor blir mat till cikliderna?
[ATTACH=CONFIG]67503[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67504[/ATTACH][/QUOTE]
Jättefina kar! Gillar bla hur ljuset letar sig ner genom flytväxterna i kuben. Har själv haft olika flytväxter i olika omgångar och ibland bara frodas de, ser ut som om det är så hos dig.
#76 - 16 februari 2014 09:56
Mycket trevliga kar och foton :)
#77 - 16 februari 2014 10:08
[QUOTE=heba;1686887]Jag är inte så flitig med uppdateringarna [:o]

[ATTACH=CONFIG]67503[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67504[/ATTACH][/QUOTE]

Tycker du har fått till det riktigt bra, gillar särskilt alla rötterna som kommer uppifrån :)
#78 - 16 februari 2014 10:56
Tack för era positiva ord [:o]
Ja Micke L, nog frodas flytväxterna! I det karet har jag ju en LED-belysning vilket ger ett läckrare ljus än dom vanliga T5 rören.
Tack PiaL för att du även berömmer mina foton - inte i din klass, jag har en lång väg att gå, men har ett mål iallafall :)
Ingen av er som har några tankar ang min fråga om kombon guppy/rasbora/dvärgciklid? Kanske skall ta det som en separat tråd och fråga...
#79 - 16 februari 2014 13:00
Vilka jättefina bilder Helene - kan knappast bli mycket bättre :)

//Inger
#80 - 16 februari 2014 15:21
[QUOTE=Inger H;1686928]Vilka jättefina bilder Helene - kan knappast bli mycket bättre :)

//Inger[/QUOTE]
Tack Inger, jag fotar "hellre än bra" men jag lär mig!
#81 - 21 mars 2014 21:53
Allt flyter på i karen, men i 275-litern är det galet mycket partiklar i vattnet. Jag har satt i en cirkulationspump och satt fast en bit filtermatta på - estetisk, nja (ser riktigt fult ut) men det är för en begränsad tid hoppas jag.
Jag vete sjutton varför det helt plötsligt är så mycket "skit" som far runt. Filtret borde ju ha kapacitet för detta kar tycker jag, men jag gjorde rent det (bara tömde ut mulmen i botten på behållaren, inte sköljde ur filtren) då flödet försämrades och efter det kom dessa partiklar och det är nu 3-4 veckor sedan.
Jag har också fått hem 9 stycken L-malar och dom ser man inte röken av :mad:, eller - ja, kanske en bakdel ibland...
[ATTACH=CONFIG]68123[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68124[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68125[/ATTACH]

I kuben har jag gjort om litegrann då jag tyckte att det var för mycket inredning i karet och ljuset kunde inte nå ner till växterna på grund av det. Jag tog bort en "trasselrot" och har ökat på belysningen och genast blev det bättre, men växterna ser lite eländiga ut. Blir till att ändra om lite bland växterna också.
[ATTACH=CONFIG]68126[/ATTACH]

Lilla 60-litern där jag tillsätter CO2 "på burk" börjar ta fart ordentligt :D men är "överplanterat". Det skall jag nog råda bot på - blir nog ett 112-liters istället och i så fall skall jag nog prova på mäsk :) Fisken som går däri är ju bara endlers och några små moskitorasbora, men guppysarna blir ju allt fler...
[ATTACH=CONFIG]68127[/ATTACH]
#82 - 22 mars 2014 17:51
Det är ju det som är tjusningen med L-malar vet du ju ;) Du får vara glad om du ser någon liten prick! :D

Ditt lilla gröna kar är ju hur mysigt som helst! Så överplanterat tycker inte jag iaf. :)

Tänkte på ditt 275l kar. Har du funderat på att knyta fast någon/några anubias upptill så att de döljer rotens tvära slut/början? Det ser ju ut som att det finns några bra platser att knyta fast dem på. :) Så blir det lite mjukare upptill s.a.s.
Hälsningar från hon som knappt ser sina rötter för alla anubias. ;)
#83 - 22 mars 2014 20:02
Ja, jag får väl nöja mig med att se en prick, eller rent av en liten rand då och då ;) Den större gröna filuren gömmer sig och vill inte fastna på bild, men en dag får jag med hen!

Jo, det lilla gröna karet är galet rörigt men - nu står det ett 112-liter kar här på golvet :D så så småningom blir det ett något mindre men större grönt kar ;).
Jag kommer starta upp det då jag har fått i ordning i det rummet, men jag bävar lite för detta att flytta allt, men det är väl bara att gilla läget och det kan inte vara i närheten av så tufft som du haft det Likan!
Min tanke är att fortsätta på den "gröna linjen" och troligen starta upp med mäsk - spännande!

Tack Likan för tipset till 275-litern. Jag trodde nog att Anubias och Java inte ville ha så mycket ljus (när man dessutom inte har CO2) och därför har jag satt dom lite mer undanskymt, men jag kanske skall prova det du säger. Blir dina Anubias fula när dom får för mycket ljus? Ditt Anubiaskar är ju makalöst vackert trots att du gömt rötterna ;)
#84 - 30 mars 2014 14:09
[ATTACH]68285[/ATTACH]

Så ser det ut här, knappt 1dm under vattenytan. Jag tror inte att det är ljuset som blekt den till höger utan typ järnbrist. Jag tappade det där med gödning i samband med golvet. ;) men iom att de ser rätt ok ut ändå så fortsätter jag utan gödning. Prova som sagt, märker du att anubiasen inte gillar att bo precis under lampan så märker du väl det. :)
#85 - 30 mars 2014 15:44
Tack för bilden! Ja, jag ska prova när det är dag att stöka i karet nästa gång.
Har möblerat och fixat om lite i 275-litern då det var så oerhört mycket partiklar i vattnet och jag upplevde ingen förbättring med en cirkulationspump med filter på (mer än att filtret behövde rengöras dagligen).
Jag har tagit bort en rot som stod i mitten samt gjort rent ytterfiltret (attans vad det var fullt med "skit"), och idag - två dagar senare) så är vattnet betydligt klarare :D
#86 - 30 mars 2014 16:27
[QUOTE=heba;1691274]Allt flyter på i karen, men i 275-litern är det galet mycket partiklar i vattnet. Jag har satt i en cirkulationspump och satt fast en bit filtermatta på - estetisk, nja (ser riktigt fult ut) men det är för en begränsad tid hoppas jag.
Jag vete sjutton varför det helt plötsligt är så mycket "skit" som far runt. Filtret borde ju ha kapacitet för detta kar tycker jag, men jag gjorde rent det (bara tömde ut mulmen i botten på behållaren, inte sköljde ur filtren) då flödet försämrades och efter det kom dessa partiklar och det är nu 3-4 veckor sedan.
Jag har också fått hem 9 stycken L-malar och dom ser man inte röken av :mad:, eller - ja, kanske en bakdel ibland...
[ATTACH=CONFIG]68123[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68124[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68125[/ATTACH]

I kuben har jag gjort om litegrann då jag tyckte att det var för mycket inredning i karet och ljuset kunde inte nå ner till växterna på grund av det. Jag tog bort en "trasselrot" och har ökat på belysningen och genast blev det bättre, men växterna ser lite eländiga ut. Blir till att ändra om lite bland växterna också.
[ATTACH=CONFIG]68126[/ATTACH]

Lilla 60-litern där jag tillsätter CO2 "på burk" börjar ta fart ordentligt :D men är "överplanterat". Det skall jag nog råda bot på - blir nog ett 112-liters istället och i så fall skall jag nog prova på mäsk :) Fisken som går däri är ju bara endlers och några små moskitorasbora, men guppysarna blir ju allt fler...
[ATTACH=CONFIG]68127[/ATTACH][/QUOTE]

Verkligen fina akvarier du har. Och du ska väl inte ta bort det lilla för att starta ett större. Det är alldeles för fint för att plockas bort.
Man kan aldrig ha för många akvarier det vet du väl ;)
#87 - 30 mars 2014 17:03
Håller med Jesper helt och fullt Helene, du har väldigt fina kar. Gillar verkligen det lilla, du får absolut inte ta bort det :).

//Inger
#88 - 30 mars 2014 19:29
Jo tyvärr Inger och Jesper så är det det lilla jag skall lägga ner, men flytta över allt till ett 112 liters istället och då försöka mig på gödning med mäsk/Co2. Bänken/skåpet som akvarierna står på håller nog inte för båda (en "Expedit" från Ikea), så då får det mindre åka ut i uthuset (så länge ;)).
Jesper - hur stor flaskor mäsk behövs till dessa 112 liter - 50 cl eller 1,5 l? Kan det bli "för stora" flaskor, eller räcker dom bara längre?
[ATTACH=CONFIG]68300[/ATTACH]
Så här ser det nya karet ut ikväll, med speglingar och allt ;)
[ATTACH=CONFIG]68301[/ATTACH]
275-litern som är mindre disigt än tidigare - har varit galet mycket partiklar i vattnet och sett riktigt trist ut, men nu ser det ut att bli bättre, man ser iallafall bakgrunden :D.
[ATTACH=CONFIG]68302[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68303[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68304[/ATTACH]
Dom lever! Ja, ibland undrar man hur man är funtad som köper fiskar som man aldrig får se :confused:
#89 - 30 mars 2014 19:40
Det bästa skulle va om du åker till Jula eller liknande och köper en 5l plastdunk för en femtilapp.
Då blir det färre slangar och kopplingar med mindre risk för läckage.
Plus att det blir lättare när du ska blanda ny mäsk.
Och du kommer nog behöva iaf minst 3-4l mäsk till det akvariet :)

Jag har provat plastdunkar från affären som det finns saft i, men de jag har provat har varit väldigt svåra att få täta i korken.
#90 - 30 mars 2014 19:53
[QUOTE=Jesper Broman;1692148]Det bästa skulle va om du åker till Jula eller liknande och köper en 5l plastdunk för en femtilapp.
Då blir det färre slangar och kopplingar med mindre risk för läckage.
Plus att det blir lättare när du ska blanda ny mäsk.
Och du kommer nog behöva iaf minst 3-4l mäsk till det akvariet :)

Jag har provat plastdunkar från affären som det finns saft i, men de jag har provat har varit väldigt svåra att få täta i korken.[/QUOTE]
Ok, jag trodde att det skulle vara mindre! Jag har 3 sådana här http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kok-och-vatten/Vattendunk-88419/ med hål i korken (har kört Balling till saltvattnet i dom) så då kanske det är dags att ta fram dom?
Men skall jag ha 1 dunk med mäsk och en med vatten (ursäkta men du pratar med en "dummies" i detta sammanhang [:o])? Finns det någon "mäsk for dummies"?
#91 - 30 mars 2014 20:03
En sån dunk blir perfekt.
Och det räcker med en 0,5l petflaska med hälften fylld med vatten.

Så leder du slangen från mäskdunken ner i vattnet i petflaskan.

Från petflaskan leder du en slang som börjar uppe vid korken till reaktor/diffusor i akvariet. Denna slangen är det även bra att ha en backventil på.

Hoppas du förstår hur jag menar.
Och du behöver inte be om ursäkt, det är bara att fråga på :)

Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk
#92 - 30 mars 2014 20:07
Tack! Då tror jag att jag har koll på vad som skall inhandlas!
Mer frågor - vad är skillnaden på reaktor och diffusor? Diffusor tror jag säger sig själv - gör små bubblor - men vad gör reaktorn och vad är bäst (läs enklast) till en nybörjare?
#93 - 31 mars 2014 07:00
Reaktor är namnet för en maskin som löser gasen helt i vattnet.

Jag använder innerfilter.
Jag sätter gas-slangen på filtrets diffusor.
Du vet där man annars sätter slangen för att få med luftbubblor ut i vattnet.
Det kommer att räcka gott och väl med ett sånt innefilter om du har ca4l mäsk i dunken :)

#94 - 31 mars 2014 15:06
[QUOTE=heba;1692146]
Dom lever! Ja, ibland undrar man hur man är funtad som köper fiskar som man aldrig får se :confused:[/QUOTE]

Det blir ju som julafton varje gång man ser dem. :) Hur kul är inte det! ;)
#95 - 1 april 2014 17:23
[QUOTE=Jesper Broman;1692182]Reaktor är namnet för en maskin som löser gasen helt i vattnet.

Jag använder innerfilter.
Jag sätter gas-slangen på filtrets diffusor.
Du vet där man annars sätter slangen för att få med luftbubblor ut i vattnet.
Det kommer att räcka gott och väl med ett sånt innefilter om du har ca4l mäsk i dunken :)

Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk[/QUOTE]

Ok, men jag hade tänkt koppla in mitt ytterfilter till detta kar - ett Eheim ecco ??, så då är det diffusor som gäller? Jag har sett en del reaktorer i webbutiker, men dom ser inge vidare ut :(. Får jag en sämre upplösning av CO2 om jag inte kör utloppet från mäsken till ett innerfilter eller reaktor?
Jag har en vision om ett kar med "osynlig" teknik dvs i glas eller transparent plast, jag stupar i nuläget på belysningen, men det ger sig så småningom.
#96 - 1 april 2014 17:24
[QUOTE=Likan;1692214]Det blir ju som julafton varje gång man ser dem. :) Hur kul är inte det! ;)[/QUOTE]
Jo, det blir väl det. Men man är nog lite galen iallafall :D
#97 - 1 april 2014 17:58
[QUOTE=heba;1692318]Ok, men jag hade tänkt koppla in mitt ytterfilter till detta kar - ett Eheim ecco ??, så då är det diffusor som gäller? Jag har sett en del reaktorer i webbutiker, men dom ser inge vidare ut :(. Får jag en sämre upplösning av CO2 om jag inte kör utloppet från mäsken till ett innerfilter eller reaktor?
Jag har en vision om ett kar med "osynlig" teknik dvs i glas eller transparent plast, jag stupar i nuläget på belysningen, men det ger sig så småningom.[/QUOTE]

Ett tag så ledde jag in slangen med gas i insuget till ytterfiltret så gasen passerade och löstes däri. Fungerade jättebra om man står ut med att filtret "tömmer" sig på gas ett par gånger om dagen. Överlever du det så skulle jag göra så om jag var du.
Det är ett bra sätt att "lösa" gasen på :)
#98 - 9 april 2014 19:51
Nu har jag blandat till mäsken och "kopplat" in det, men det är rätt mycket mickel för att få till det.
Har i nuläget 4 l mäsk och en 0,5 flaska med vatten, slang ner till/vid akvarets insug där jag har en "syresten" som bubblorna kommer ur (kan inte trycka in slangen in i insuget).
Har provat med en diffusor men mottrycket i den var förmodligen för högt så det fungerade inte, så det får bli stenen så länge.
När jag först provade med stenen så kom det en jämn ström bubblor ur den, därefter provade jag diffusorn med dåligt/inget resultat, kopplade därefter på stenen igen och nu kommer det "skjutsar" med bubblor och därefter en paus, ny skjuts med bubblor osv. Provat med att klämma åt efter backventilen för att sedan långsamt släppa på trycket utan resultat. Det får gå på det här viset...
Kan man "överdosera" med mäsk?
Det ska bli spännande att se om det ger något resultat på växterna :)
#99 - 15 april 2014 20:33
Några dagar har gått och det här med mäsk är inte alldeles lätt! Att få systemet tätt har visat sig vara näst intill "mission impossible", men nu är det tätt (igen) så jag håller tummarna att det så förblir :)

Med den svajiga tillförseln av CO2 så kommer algerna som ett brev på posten och nu stiftar jag bekantskap med penselalger [:(!]!
Läser det jag hittar om denna alg men meningarna verkar gå isär ang orsaken till att algen dyker upp :confused:. Jag doserar PMDD i enkeldos och har 2 x 23w lågenergilampor tända i ca 10 timmar samt tillsätter CO2 via mäsken.
Karet är ju dessutom nystartat även om inredning/filter var inkört, så jag får nog ge mig till tåls och plocka bort det jag ser.

Lite nya fiskar (förutom endlersguppys och 4 Mosquitorasbora) har tillkommit i 112-liters karet också - Danio Margaritatus och Microdevario Kubotai. Tänker bara ha små fiskar i detta kar. Guppysarna ynglar av sig något galet!!

I dom andra 2 karen går livet sin gilla gång, men fru Hongsloi (som gick i kuben) har gått bort. Jag funderar nu på att sätta i någon annan dvärgciklid/apisto men har en herr Hongsloi i det karet och är inte säker på att det fungerar - någon som har lite tankar om det??
#100 - 17 april 2014 23:49
Ja det är lite pyssel med att få det tätt. Men när du väl har fått det så kommee det bara att tuffa på sen :)

Får du svajjiga co2-värden pga läckaget?
Om inte så är det lite märkligt då det brukar va ett jämnt flöde på gasen och jäsningen.
Mina alger försvann när jag började med mäsk.

Hoppas det reder sig så att du får njuta av syrebubbel och vackra växter :)

#101 - 18 april 2014 07:01
Ja, just nu är det tätt (igen) och jag hoppas det håller sig så, men jag ska byta ut vattenflaskan mot en annan behållare så då är det väl dags igen med lite läckage innan man lyckas få tätt.
Ja, jag tror att dom svajiga värden a beror på läckaget - bubbel ena dagen men inte den andra osv. Jag vet inte varför jag skall få dessa tofsalger annars.
Det bli till att ge sig till tåls så blir det nog bra i slutändan :)
#102 - 18 april 2014 07:50
Vet du Helene att jag beundrar dig som som orkar hålla på med mäsk :). Jag testade också det för ett antal år sedan, men jag gav upp, det blev bara kladd av allt okunnig som jag var.

//Inger
#103 - 18 april 2014 18:21
Hoppet är det sista som överger en, eller vad man säger ;). Jag skulle ju vilja ha ett sånt där vackert växtkar, så jag ger inte upp än iallafall - jag har ju nyligen startat upp det, men det är lite "råddigt"!
#104 - 6 maj 2014 05:19
Jag har provat att filma och gjorde det med Iphonen - blev sådär, men det jag ville få med - alla bubblor - syns iallafall.
Filmen är från 112-liters karet där jag tillsätter mäsk. Innevånarna är guppys och rasboras.
" target="_blank">
#105 - 6 maj 2014 05:20
Jag har provat att filma och gjorde det med Iphonen - blev sådär, men det jag ville få med - alla bubblor - syns iallafall.
Filmen är från 112-liters karet där jag tillsätter mäsk. Innevånarna är guppys och rasboras.
" target="_blank">
och bortse från algerna är ni snälla! Penselalgerna ser gröna och fina ut, men dom är "nykokta" och fick då denna färg.
Hoppas det fungerar.
#106 - 6 maj 2014 11:56
Bubbles bubbles! :)
#107 - 6 maj 2014 12:48
Härligt med bubblor! :)
Tycker inte det är så farligt med algerna, växterna är ju gröna och fina. Ett fint kar helt enkelt :)
#108 - 6 maj 2014 19:32
Tack!
Jag försöker "härda ut" vad gäller algerna då jag hoppas att dom ska ge med sig, men penselalger hör inte till mina favoriter.
Växterna gillar iallafall CO2 för dom växer som sjutton :D
#109 - 7 maj 2014 08:55
Vill du få penselalgerna att backa så fungerar Easy Carbo utmärkt. Du kan köra det tillsammans med Co2. När jag hade skenande penselalger i mitt 180 så körde jag med EC under några månader och då backade algerna, växterna tog fart och slutade sedan med EC. Därefter fick växterna mera övertaget. Eller annars så gör du som du gör nu. Väntar...
#110 - 7 maj 2014 15:13
Ok, så man kan köra EC parallellt med CO2 - bra att veta och ska nog prova det. Doserade du dagligen och vilken dos?
Jag spolade kokande vatten över dom delar på roten som var täckta av alger (tog givetvis upp roten först ;)) och dom är nu döda.
#111 - 30 maj 2014 17:52
Även här grasserar påssjukan....
[ATTACH=CONFIG]69172[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69174[/ATTACH]
Ancistrus - gula med blå ögon samt "superred" (ursäkta den skitiga rutan men för en gångs skull kändes det bra med ostädade glas ;))

[ATTACH=CONFIG]69173[/ATTACH]

Corydoras duplicareus

[ATTACH=CONFIG]69175[/ATTACH]

Min lösning för PMDD - tog tomma handdesinfektionsflaskor från jobbet - och varje pump ger 1 ml. Lite enklare blev det :)
#112 - 30 maj 2014 18:10
Härligt! Vilken fin cory :)
#113 - 30 maj 2014 18:16
Ja, visst är dom!
Jag har nu en riktig cory-soppa i det karet - Venezuela black, Julii, Sterbai och dessa Duplicareus. Enligt den info jag fått ska det inte kunna bli hybrider då dom inte parar sig med varandra som tur är (annars hade jag nog inte blandat heller ;)).
#114 - 30 maj 2014 18:19
Alla dessa corysar är fina, jag skulle vilja ha ett stort stimm med sterbaien. Det står på villhanångång-listan :)
#115 - 30 maj 2014 18:20
Jäkligt smart med pumparna! Nu skall kolla på jobbet med när vi byter flaskor :)
#116 - 30 maj 2014 18:40
[QUOTE=PiaJo;1696818]Jäkligt smart med pumparna! Nu skall kolla på jobbet med när vi byter flaskor :)[/QUOTE]

Ibland "glimmar" det till på hjärnkontoret ;). Kul att kunna dela med sig av ideerna.
Ps. Kolla i sopsorteringen då ni säkert också har det, dom får ju inte kastas med vanliga sopor.
#117 - 30 maj 2014 18:42
Bättre att snacka med städerska på kontoret, så ger hon mig dessa istället för att jag skall behöva rota i soporna :)
#118 - 30 maj 2014 19:09
Helene, jag har också C. Duplicareus. Dessa liknar små humlor som surrar omkring :)
#119 - 31 maj 2014 08:57
Så fina! Ja, alla corys är fina, iallafall mer eller mindre!
#120 - 31 maj 2014 17:08
[QUOTE=heba;1696799]Även här grasserar påssjukan....
[ATTACH=CONFIG]69172[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69174[/ATTACH]
Ancistrus - gula med blå ögon samt "superred" (ursäkta den skitiga rutan men för en gångs skull kändes det bra med ostädade glas ;))

[ATTACH=CONFIG]69173[/ATTACH]

Corydoras duplicareus

[ATTACH=CONFIG]69175[/ATTACH]

Min lösning för PMDD - tog tomma handdesinfektionsflaskor från jobbet - och varje pump ger 1 ml. Lite enklare blev det :)[/QUOTE]

Hihi, härmis. ;)
Jättekul ju! Kul att kunna följa våra småttingar sen. Får se vilka som växer snabbast. :P eller inte. Huvudsaken är att de växer och frodas. :)

Jättesmart med pumparna! Bra tips! :)
#121 - 31 maj 2014 17:17
Helene, växterna jag köpte av dig har börjat bubbla idag.
Marktäckaren ser riktigt fin ut redan. Slänger upp ett par bilder i min tråd om några dar när det har vuxit lite :)
#122 - 31 maj 2014 18:07
[QUOTE=Jesper Broman;1696911]Helene, växterna jag köpte av dig har börjat bubbla idag.
Marktäckaren ser riktigt fin ut redan. Slänger upp ett par bilder i min tråd om några dar när det har vuxit lite :)[/QUOTE]

Vad roligt att dom tar sig - ja, det är inte en svår växt, tvärtom :)
Ser fram emot bilder och kul att du fick igång mäsken igen ;)
#123 - 31 maj 2014 18:08
[QUOTE=Likan;1696908]Hihi, härmis. ;)
Jättekul ju! Kul att kunna följa våra småttingar sen. Får se vilka som växer snabbast. :P eller inte. Huvudsaken är att de växer och frodas. :)

Jättesmart med pumparna! Bra tips! :)[/QUOTE]

Visst är jag en härmis ;) Sådana bra tips kan man inte nonchalera :D
Ja, vi får se vilka som växer snabbast!
#124 - 6 juni 2014 19:10
Idag svarade jag på ett "nödrop" i en akvarierelaterad grupp på facebook - 3 scalare behövde omgående ett nytt hem då dom gick i en plastback hos en person som förbarmat sig över dom, men inte kunde ha dom - en lång historia där "ägaren/samariten" innan mig ville hjälpa fiskarna undan avlivning.
Hur som helst så åkte jag dit och hämtade dom 3 fiskarna och nu går dom i min 60-liters kub i "karantän" innan dom får gå i någon av dom andra större karen.
Fiskarna hade farit illa innan "samariten" fått dom - hade bl.a levererats i en 0,5 liters "hink" till hen!!

Fiskarna var större än jag trodde från början och ser inte ut att vara vanliga "zoo-scalare" - har tämligen långa fenor, lite åt det röda hållet på ryggen, prickar i dom ljusa fälten och "knickade" profiler.
Dåliga bilder, men får ta något bättre när dom inte är så skygga.

[ATTACH=CONFIG]69295[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69296[/ATTACH]

Så kan det gå när man har ett kar som står tomt ;)
#125 - 6 juni 2014 19:19
Härligt när man kan hjälpa till och i sin tur få så fina fiskar, dessa blir säkert mycket finare när de har fått anpassa sig lite :)
#126 - 6 juni 2014 20:00
Ja, jag hoppas det!
Fiskarna är fina och rätt stora så dom har blivit väl omhändertagna tidigare, och det är bara nu det gått "åt pipan". Det ska bli kul att se hur dom aklimatiserar sig och kanske får lite mer färg - dom är rätt bleka nu.
#127 - 6 juni 2014 20:31
Snällt av dig att du tog dem. Jag såg också den och hoppades att någon skulle ta dem. :)
#128 - 6 juni 2014 20:36
Ja, ofta ser man dessa "annonser" men har inte möjlighet pga avstånd, utrymme osv, men denna gång fungerade det.
En av dom (den största) ser lite skum ut runt munnen ser jag nu på kvällen - mindre "munrörelser" än vanligt och lite rodnad. Får se var det tar vägen, dom går ändå ensamma i ett kar och får göra det några veckor.
#129 - 6 juni 2014 20:48
Låter klokt. :) de ser fina ut i färgen/teckningen tycker jag! Jag gillar de där prickarna av någon oförståelig anledning.
#130 - 6 juni 2014 21:15
Samma här - ja, prickarna alltså :)
#131 - 12 juni 2014 13:00
Lägger in några bilder på avrinning och sump i 60-kuben
[ATTACH=CONFIG]69421[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69422[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69423[/ATTACH]

Några bilder på innevånare i 112 litern - mix av guppy och rasboror
[ATTACH=CONFIG]69424[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69425[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69426[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69427[/ATTACH]
#132 - 12 juni 2014 17:18
Super, tusen tack. Guppys har inte lockat mig för det känns som om de bara dör. Hur lyckas du?
#133 - 12 juni 2014 19:05
Hej. Fin kub du har. Det här med sump är intressant. :) Skvalar det mycket med avrinning??

Skickas från min iPhone via Tapatalk
#134 - 12 juni 2014 19:08
[QUOTE=HWH;1697888]Super, tusen tack. Guppys har inte lockat mig för det känns som om de bara dör. Hur lyckas du?[/QUOTE]
Varsågod :)
Ang guppysarna så är det en "soppa" av endlers/hybrider och 2 slöjhanar, dom lever och förökar sig - ja, det är kanske endlers/hybrider som förökar sig dom ska ju vara "lättare" än vanliga slöjguppys.
#135 - 17 juni 2014 19:29
[QUOTE=heba;1694983]Jag har provat att filma och gjorde det med Iphonen - blev sådär, men det jag ville få med - alla bubblor - syns iallafall.
" target="_blank">
och bortse från algerna är ni snälla! Penselalgerna ser gröna och fina ut, men dom är "nykokta" och fick då denna färg.
Hoppas det fungerar.[/QUOTE]
Hittade denna film nu. Skyller på att jag har mycket att läsa ikapp i många trådar;)
Vilken tät fin matta du fått till i framkant, vilken växt är det? Klipper du ner den heller håller den sig så låg?
#136 - 1 juli 2014 17:29
Jag har missat ditt inlägg - sorry, bottentäckaren är Micranthemum "monte carlo" och den växte som tusan och då jag tyckte det blev väldigt skräpigt i karet då jag ansade, så har jag nu tagit bort den.
I dagsläget ser det ut så här (och bortse från algerna - försöker låta bli att skrapa för malarnas skull)

Jag är nog lite för impulsiv men idag fick jag med mig små scalarebebisar hem tillsammans med några blåögda ancistrus ;)
Jag köpte ju några sådana förut (ancistrus alltså) men har haft några dödsfall - jag tror dom svälter, så nu har jag en annan strategi denna gång, så dom går i 60-literskuben ett tag och jag tänker mata på dom med yngelfoder. I denna lilla kub finns nu också 6 små scalarebebisar och jag hoppas verkligen att jag fixar detta,

Corysarna är helt underbara att titta på, det är så fascinerande att se att dom håller ihop inom sorterna - Sterbaier med varandra och Duplicareus med varandra.

Skickat från min iPad med Tapatalk
#137 - 1 juli 2014 17:38
Flera liter sött vatten

Bänken vad roligt med lite nytt! Så de tre stora fick dig att bli sugen på lite fler eller? :) hur många gulingar har du nu då? :) Mina växer väldigt ojämt. Några växer som attan, redan växt 1 cm, och andra ingenting. Lustigt det där.

Snyggt kar det första! Är det den du har Co2 i?

Är det en 333 i grottan tro? :)
#138 - 1 juli 2014 18:41
Jag blev tillfrågad om jag ville ha några yngel och, ja du vet hur det går :) Inte planerat alls, utan kände på vägen hem - vad har jag gjort om dom överlever!!
Om dom klarar sig så får du ta några ;)

I växtkaret - första bilden - har jag (vad jag har sett) 1 gul och 1 superröd, och nu har jag 6 till i lilla kuben. Hoppas dom klarar sig, men matar nu flitigt med skalad artemia i växtkaret - sprutar det över rutorna då malarna nästan uteslutande håller till där.

Javisst är det en 333 i grottan! Hopplöst att få bilder på L-malarna :(

Skickat från min iPad med Tapatalk
#139 - 1 juli 2014 19:03
Det är svårt att få till bottentäckare som fungerar. Jag har valt att testa dessa http://tropica.com/da/planter/plantedetaljer/Pogostemonhelferi%28053H%29/4499 samt http://tropica.com/da/planter/plantedetaljer/Lilaeopsisbrasiliensis%28040%29/4459
Får se hur det utvecklar sig.
Vilka söta små scalarer! Måste vara några av de minst jag sett.
Ditt akvarium är riktigt fint även utan mattan men jag tycker personligen att det är något av det finaste man kan se när man slipper se bottensubstratet i ett akvarium:D Jaja ni förstår nog vad jag menar. Håller med gällande pansarmalar. Mina nya favoriter här hemma är just pansarmalarna och T-cikliderna. Ingen av dem för sitt utseende utan för hur de beter sig i karen.
#140 - 1 juli 2014 19:39
Ja, jag ville ju ha bottentäckare då jag tycker det ser så läckert ut, men att klippa ner "mattan" och sedan "håva" upp skräpet var ingen höjdare.
Jag har beställt Marsilea hirsuta och tänker prova om den kan hålla sig lite lägre.
Pogosternon har jag i karet och den gillas skarpt :D

Jag ska göra om i växtkaret och ta ur merparten av dom höga växterna i bakgrunden och sedan jobba mer med mossa. Träligt bara att det kommer så mycket penselalger och jag vet inte riktigt vad som är fel.

Ja, scalararna är galet små, så jag hoppas dom överlever - mata, mata, mata :).

Corysar är akvariets små clowner, går ej att vara utan enligt min mening :D
#141 - 1 juli 2014 20:07
Angående algerna så har jag också haft problem med detta i tidigare akvarium. Jag brukar köpa ett gäng små siamesisk algätare, slänga i mkt snabbväxande växter(som får flyta) samt byta vatten dubbelt så ofta som vanligt. Har fungerat för mig.

Scalarerna kan du ju ha i ett eget litet akvarium utan bottensubstrat och med endast en liten syresten. Mata och byta vatten ofta. Utan bottensubstrat kan du enkelt suga upp alla matrester. Fast detta kanske är overkill för några Scalaryngel:)

Pogosternon har ju världens läckraste färg!
#142 - 2 juli 2014 10:17
Ja, jag har funderat på siameser, men jag har 2 stycken i 275-litern och dom blir ju STORA - mina är nog ca 8-10 cm och inte särskilt sugna på alger då det finns annat att äta ;). Om man köper ett gäng små siameser så måste man ju hantera problemet med flera stora fiskar senare, och då jag inte är särskilt "imponerad" av denna fisk så har jag valt bort det alternativet.
Finns det andra fiskar som tar penselalger?

Funderar på att investera i en regulator och gå över till CO2 i tub istället för mäsken när jag ändå håller på och stökar i karet och då förhoppningsvis få stabilare värden.

Scalarerna går i en 60-liters kub tillsammans med 6 små ancistrusbebisar så det är ett "dagisakvarium" :D. Jag har sand i botten på detta akvarium då jag tyckte att dom skulle ha lite växter att gömma sig bland, och både scalarerna och ancistrusarna gick tillsammans i ett inrett kar hos förra ägaren, så jag kör vidare i samma anda. Ännu blir det inte så mycket detrius av dom här små fiskarna, utan det är snarare matavfall som du skriver, men har ett överdimensionerat innerfilter som jag hoppas ska hjälpa till med det problemet.

Pogosternon och Blyxa är i nuläget mina absoluta favoriter:)
#143 - 2 juli 2014 18:28
Jag brukar köpa 4-6 små siameser från start i kar på 100-200 liter. Detta är för att köra igång akvariet och jag är noga med att hitta små exemplar som jag tycker är ganska fina och stimmar dessutom bra, så en trevlig start innan man börjar belasta. När de blir för stora, typ 8 cm, ger jag bort dem och köper nya om jag tycker att det behövs. Kanske känns kallblodigt för vissa, men jag har alltid, efter något eller några år bytt besättning i mina akvarier så jag har vant mig vid att ibland fiska upp och ge bort;)
Undantaget var saltvattnet som hade samma besättning i många år.

Vet inte om amanoräkor äter dessa alger? Men det finns säkert någon annan här som vet.

Jag har också krångel med mitt jäsande CO2 här hemma och att man aldrig lär sig[:(!] Köp rätt grejer från början så kostar det lite mer då men mindre till slut. Ja nu pratar jag alltså till mig själv och ingen annan:D
#144 - 2 juli 2014 19:17
Ja, jag kanske ska ta en sväng imorgon och se om dom har små siameser, för du har helt rätt i att man kan ju faktiskt ge bort dom :). Men hur sjutton får du upp dom :confused: dom är ju snabba som tusan!

Amanos verkar nöja sig med annat, för jag har några stycken i karet och har inte sett dom där det är dessa alger :mad:
Köpa rätt från början är definitivt billigare - massa växter som går åt pipan pga algerna....
Jag har börjat greja i karet och har plockat bort Rotalan och en del Myriophyllum, blandat ny mäsk men mindre mängd denna gång - började med 4 liter och är nu nere på 2 liter, har hellre mindre tillväxt OCH mindre alger, får se om det fungerar. Fortsättning följer.

Har haft en akvariedag idag och bytt vatten och ansat/rensat bland växterna, och det resulterade i en halv hink växter! Blir nog lite akvariedag imorgon med - här är den klara fördelen med att jobba natt, man har en massa lediga dagar :D
#145 - 2 juli 2014 20:15
Blev en fotosession ikväll!

112-litern som ser anskrämligt ut just nu, men hoppas ha något bättre att jämföra med så småningom.
[ATTACH=CONFIG]69777[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69778[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]69779[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69780[/ATTACH]

Så en bild där jag undrar - vad är detta för alg?
[ATTACH=CONFIG]69781[/ATTACH]

60-liters kuben med småttingarna.
[ATTACH=CONFIG]69782[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69783[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]69784[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69785[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69786[/ATTACH]

Stora kuben där nu dom "adopterade" scalararna går (blev bara en bild därifrån då jag måste fota med blixt, det är solnedgång i det akvariet just nu).
[ATTACH=CONFIG]69787[/ATTACH]

275-litern slutligen, också bara en bild då det inte händer så mycket däri - det bara "lunkar" på.
[ATTACH=CONFIG]69788[/ATTACH]
#146 - 2 juli 2014 20:30
Vilka härliga bilder. Älskar det stora karet.
#147 - 2 juli 2014 20:43
Jag är som Lucky luke fast med håven:D
Ibland får man flytta på rötter och stenar och tom växter för att få tag i dem. När jag gör större ingrepp typ att fånga upp jobbiga fiskar brukar jag stöka runt i karet på kvällen, ta bort inredning, joxa med växter samt slamsuga botten(enda tillfällena jag gör detta). Dessutom gör jag rent filtret. Sedan fyller jag upp med vatten(vanligt vattenbyte eller lite större) och låter filtret göra sitt jobb under natten. På morgonen kan man tända upp i karet och fånga mer eller mindre sovande fiskar ganska enkelt.
Efter det får man, på köpet, ny scape i karet:)

Kul med bilder! Tycker särskilt om det sista(stora) karet och scalarerna i det, riktigt snygga!
#148 - 3 juli 2014 05:10
Tack för tipsen och positiv feedback!
Jag ska nog fortsätta att röja i 112-litern idag för det är inte vackert alls!
#149 - 3 juli 2014 05:19
Kul med alla bilder Helene, 275 är min favorit :)

//Inger
#150 - 3 juli 2014 05:45
Kul med alla bilder. Tycker också att 275:an fått en inredning som känns väldigt harmonisk och som kommer att hålla fint över tid.
#151 - 3 juli 2014 06:45
Ni alla gillar 275 mest vilket inte förvånar mig - det är också min favorit, men stora kuben som har sump är det kar som faktiskt är snyggast att titta på och det beror nog på belysningen, men senaste bilden gör inte karet rättvisa då det blev taget med blixt.
Däremot borde jag kanske göra om scapen i det karet så jag får samma känsla som i 275:an.

I 275:an har jag ju nu bara en Boliviansk ciklid och en vanlig fjärilsciklid tillsammans med 3 scalare, 2 siameser, 13 koppartetror,ett 20-tal corys och några L-malar. Skulle jag kunna tillsätta ett gäng Apistogramma Cacautides i detta kar, eller är det "fullt" redan?

Ingen av er som har koll på detta med alger - bild 5??
#152 - 3 juli 2014 07:11
Flera liter sött vatten

Fina bilder! :) och fina kar!

Jag har nog missat att du hade scalarer innan du tog de tre. Eller är det samma? Och de där små rackarna ser verkligen små ut, hur små är dem? Som en enkrona eller? Såg dem knappt på bilden. :P
#153 - 3 juli 2014 07:11
Koll på alger? Nja jag tror det ibland men har ofta fel :D Kan det vara Fuzz?
#154 - 3 juli 2014 07:40
[QUOTE=Likan;1699674]Fina bilder! :) och fina kar!

Jag har nog missat att du hade scalarer innan du tog de tre. Eller är det samma? Och de där små rackarna ser verkligen små ut, hur små är dem? Som en enkrona eller? Såg dem knappt på bilden. :P[/QUOTE]
Jo, jag har 3 stycken Manacapuru scalare i 275:an, därför ville jag inte stoppa ner dom här nya där.
Dom små är mindre än en en-krona, ja, du får se om du kommer hit - attans små!
Inte sjutton är 112:an fin inte, men det kan bli ;)

[QUOTE=Bluewing;1699675]Koll på alger? Nja jag tror det ibland men har ofta fel :D Kan det vara Fuzz?[/QUOTE]
Ja, det ser "rätt" ut, jag undrar om jag ger för lite PMDD i förhållande till CO2 :confused:.
Ja, nu när jag ändrar om blir det väl nästan som en nystart och då får jag hoppas att jag får till det. Jag har också beställt en regulator så nu blir det CO2 på flaska :D
#155 - 4 juli 2014 14:28
Var igår och investerade i 2 Siamensis och 4 Ottocinclus och jag måste säga att siameserna är makalösa - inte som mina 2 stora tröttmössor i andra akvariet :) Ottosarna är jag inte fullt lika imponerad av däremot då dom bara sitter på rutorna, och dom kan jag rengöra själv ;)

Har nu stökat runt i 112-litern och börjar få det som jag vill, har lagt ner en till rot (jag är lite galen i rötter [:o]) och bundit dit lite Fissidens och Anubias. Hoppas nu det blir så fint som jag tänkt när det växer till.
Återkommer med nya bilder senare i helgen.
#156 - 4 juli 2014 16:12
Kan trösta dig med att du inte är ensam i att vara galen i rötter. ;) Vi är väl ett gäng. :)

Kul med ottosar! Någon dag ska jag också. :)
#157 - 4 juli 2014 19:36
[QUOTE=heba;1699743]Var igår och investerade i 2 Siamensis och 4 Ottocinclus och jag måste säga att siameserna är makalösa - inte som mina 2 stora tröttmössor i andra akvariet :) Ottosarna är jag inte fullt lika imponerad av däremot då dom bara sitter på rutorna, och dom kan jag rengöra själv ;)

Har nu stökat runt i 112-litern och börjar få det som jag vill, har lagt ner en till rot (jag är lite galen i rötter [:o]) och bundit dit lite Fissidens och Anubias. Hoppas nu det blir så fint som jag tänkt när det växer till.
Återkommer med nya bilder senare i helgen.[/QUOTE]
Kul att du är nöjd med de nya siamenserna, samma tycker jag. Far runt i hela karet och angriper varje källa till alger. Dom två gamla tröttmössorna kan du väl ge bort till någon mindre bättre vetande;) Har haft sådana och dom tillför just ingenting till karet.

Då väntar vi på bilder...
Kjell Fohrman
Administrator
#158 - 4 juli 2014 19:47
Snyggt men jag fastnade speciellt för den nätmönstrade guppyn på det högra fotot i den andra raden. Den är nog av de finaste guppy jag har sett:D
#159 - 4 juli 2014 20:45
[QUOTE=Likan;1699753]Kan trösta dig med att du inte är ensam i att vara galen i rötter. ;) Vi är väl ett gäng. :)

Kul med ottosar! Någon dag ska jag också. :)[/QUOTE]
Nja, jag vet inte om dom är så kul - ungefär lika roliga som ancistrus, men hoppas dom ska göra lite nytta :)

[QUOTE=Micke L;1699776]Kul att du är nöjd med de nya siamenserna, samma tycker jag. Far runt i hela karet och angriper varje källa till alger. Dom två gamla tröttmössorna kan du väl ge bort till någon mindre bättre vetande;) Har haft sådana och dom tillför just ingenting till karet.

Då väntar vi på bilder...[/QUOTE]
Ja, det är en attans fart på dom små siameserna och dom verkar ha gjort en del nytta redan :DOm jag ska få iväg tröttmössorna så får jag nog riva hela inredningen i 275:an vilket inte känns så lockande ;)

[QUOTE=Kjell Fohrman;1699777]Snyggt men jag fastnade speciellt för den nätmönstrade guppyn på det högra fotot i den andra raden. Den är nog av de finaste guppy jag har sett:D[/QUOTE]
Tackar! Ja, den guppyn är riktigt fin - en endlersguppy som inhandlats på Hornbach :D. Jag kunde inte motstå den när jag såg den, fast jag inte "behövde" några fler.
#160 - 5 juli 2014 21:01
Så här blev det i 112-litern
[ATTACH=CONFIG]69848[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69849[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69850[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]69853[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69854[/ATTACH]
Lite roligt att alla räkorna "dök upp" när dom höga bakgrundsväxterna försvann :)
#161 - 5 juli 2014 21:03
Varför kommer "miniatyrerna" upp?
#162 - 5 juli 2014 21:17
[QUOTE=heba;1699858]Så här blev det i 112-litern
[ATTACH=CONFIG]69848[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69849[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69850[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]69853[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]69854[/ATTACH]
Lite roligt att alla räkorna "dök upp" när dom höga bakgrundsväxterna försvann :)[/QUOTE]
Fint! Jag gillar öppna akvarium där rötter och växter kan komma upp över ytan. Har flera gånger haft svärdsplantor som blommat vacker ovan vattenytan. Vad som hade gjort karet ännu finare är en mörk bakgrund. Jag fick tipset om biltemas solskyddsfilm här på forumet. Den sätter man enkelt dit med vatten som innehåller lite diskmedel(spraya lite på klistret för att enkelt kunna justera) och en enkel skrapa för att sedan tvinga ut vattnet när man fått filmen på plats. Det gör stor skillnad jämfört med att se genom karet upptäckte jag när jag väl fått det på plats;)
#163 - 5 juli 2014 21:49
Jag måste säga att bilderna inte ger karen rättvisa. De var riktigt riktigt snygga IRL!

... och så glömde jag bort det jag skulle skriva. Suck. :)

Ajust det. Det var även en trevlig inblick i öppna akvarier. Jag har ju alltid varit anti det här hemma, men idag fick jag se hur det kan se ut och det var en trevlig syn för mig. :)
#164 - 6 juli 2014 08:40
[QUOTE=Micke L;1699862]Fint! Jag gillar öppna akvarium där rötter och växter kan komma upp över ytan. Har flera gånger haft svärdsplantor som blommat vacker ovan vattenytan. Vad som hade gjort karet ännu finare är en mörk bakgrund. Jag fick tipset om biltemas solskyddsfilm här på forumet. Den sätter man enkelt dit med vatten som innehåller lite diskmedel(spraya lite på klistret för att enkelt kunna justera) och en enkel skrapa för att sedan tvinga ut vattnet när man fått filmen på plats. Det gör stor skillnad jämfört med att se genom karet upptäckte jag när jag väl fått det på plats;)[/QUOTE]
Jag har också en förkärlek för öppna kar - det är inte bara mer lättskött utan det ger också ytterligare en inblick då du kan titta ner i karet, sedan att växter och rötter kan peta upp ur karet är bara en bonus.
På detta kar sitter frostad solskyddsfilm på bakrutan, min vision med det varvat lägga en lampa bakom karet och få bakgrundsbelysning :)
#165 - 6 juli 2014 08:42
[QUOTE=Likan;1699865]Jag måste säga att bilderna inte ger karen rättvisa. De var riktigt riktigt snygga IRL!

... och så glömde jag bort det jag skulle skriva. Suck. :)

Ajust det. Det var även en trevlig inblick i öppna akvarier. Jag har ju alltid varit anti det här hemma, men idag fick jag se hur det kan se ut och det var en trevlig syn för mig. :)[/QUOTE]
Tack Likan :)
Kul att kunna bidra med lite "nytänk" vad gäller "open top" men det är väl det som är det roliga när man ser andras akvarier - man kan tänka om och tänka nytt :)
#166 - 6 juli 2014 14:26
Tjoho! 2 av dom "adopterade" scalare gillar uppenbarligen akvariebytet från 60 liter karantän till 198 liter :D
[ATTACH=CONFIG]69857[/ATTACH]
Det är ju 3 scalare som går i detta akvarium så jag hoppas rommen får vara ifred :) men det är väl att hoppas för mycket...
#167 - 6 juli 2014 14:43
Nämen se där! Vad roligt! :)
#168 - 6 juli 2014 18:27
Ja, eller hur :D!
Det är dom 2 randiga (tror jag) som lagt rom, men den tredje är väldigt nyfiken men jagas bort allt som oftast.
#169 - 6 juli 2014 21:07
[QUOTE=heba;1699883]Jag har också en förkärlek för öppna kar - det är inte bara mer lättskött utan det ger också ytterligare en inblick då du kan titta ner i karet, sedan att växter och rötter kan peta upp ur karet är bara en bonus.
På detta kar sitter frostad solskyddsfilm på bakrutan, min vision med det varvat lägga en lampa bakom karet och få bakgrundsbelysning :)[/QUOTE]
Det skulle jag vilja se! Ett akvarium som är svagt upplyst bakifrån. Kan inte visualisera det. När petar du dit belysningen och vilken typ har du tänkt dig?
#170 - 7 juli 2014 07:13
[QUOTE=Micke L;1699944]Det skulle jag vilja se! Ett akvarium som är svagt upplyst bakifrån. Kan inte visualisera det. När petar du dit belysningen och vilken typ har du tänkt dig?[/QUOTE]
Jag hade tänkt att lägga dit någon form av led-list, men har inte lagt så mycket krut på att hitta någon ännu. Men utrymmet finns och nu går det också att "se igenom" akvariet, så det är väl dags :)
#171 - 7 juli 2014 13:09
Och idag är rommen borta :(. Ja, dom gör väl om det så småningom.
#172 - 17 juli 2014 19:59
Lite nya bilder tagna ikväll.

Först ut dom adopterade vuxna scalare där hanen fortfarande står kvar vid bladet där rommen satt.
[ATTACH=CONFIG]70019[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70020[/ATTACH]
I barnkammarkaret går det nu ett gäng kakaduaciklidyngel tillsammans med dom växande scalareynglen och ancistrusynglen. Alla dessa små växer så det knakar, men främst scalareynglen. Jag matar med skalad artemia och torr nykläckt artemia (dvs jag kläcker inte själv utan har frystorkat på påse).

[ATTACH=CONFIG]70021[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70022[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70023[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70024[/ATTACH]
En förutsättning för att få se äpplena på nära håll är att ha skitiga rutor ;). Jag ansluter mig också till "svansklubben" med hjälp av L333 och L200, och slutligen en helbild som visar att tiden står still :)
[ATTACH=CONFIG]70025[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70026[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70027[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70028[/ATTACH]
I 112-literskaret växer det så det knakar där med. Kör fortfarande med mäsk däri, men har regulator och tillbehör liggande och ska ta tag i det snart. Första bilden har jag endast lagt upp pga att jag är så fascinerad av färgen hos dessa Microdevario Kubotai, men dom är värre än guppy att fota :mad:!
[ATTACH=CONFIG]70029[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70030[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70031[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70032[/ATTACH]
#173 - 17 juli 2014 20:23
Flera liter sött vatten

Kul med bilder! Att du ens lycka fota de där små. Jag försöker ju med tetrorna ibland men känns rätt hopplöst. :P

Kul att de små växer och frodas. :) härligt med lite nykomlingar också! Vilket kar ska de till senare tro?

Och skam den som ger sig. ;) snygg L200! Den ser ju ut att ha lite kroppsmassa. :)
#174 - 17 juli 2014 20:35
Fina bilder och kul med en massa yngel. Vad gör du med dessa när de blir stora? Säljer av eller skaffar fler och fler akvarier;)
#175 - 17 juli 2014 21:02
[QUOTE=Likan;1700656]Kul med bilder! Att du ens lycka fota de där små. Jag försöker ju med tetrorna ibland men känns rätt hopplöst. :P

Kul att de små växer och frodas. :) härligt med lite nykomlingar också! Vilket kar ska de till senare tro?

Och skam den som ger sig. ;) snygg L200! Den ser ju ut att ha lite kroppsmassa. :)[/QUOTE]
Ja, dom små är inte lätta att fota, dom är ständigt i rörelse.
Jag vet inte riktigt var dom små ska, troligen får dvärgcikliderna gå i 275:an, men var scalarerna ska gå vete sjutton - visst behövs det ett till kar ;)?
när man får se L200:an så blir man så glad, men det är allt för sällan.

[QUOTE=Micke L;1700658]Fina bilder och kul med en massa yngel. Vad gör du med dessa när de blir stora? Säljer av eller skaffar fler och fler akvarier;)[/QUOTE]
Ja, vad gör man med dom? Jag hade inte räknat med att scalareynglen skulle överleva, så vad gäller dom har jag inte planen klar, men små cikliderna har jag tänkt ha i 275:an.
#176 - 23 juli 2014 20:26
Blev ju nyfiken när jag var inne och läste i Likans tråd! Vad är det på G hemma hos dig? Istället för 112:an alltså:)
#177 - 23 juli 2014 22:08
[QUOTE=Micke L;1701076]Blev ju nyfiken när jag var inne och läste i Likans tråd! Vad är det på G hemma hos dig? Istället för 112:an alltså:)[/QUOTE]
Ja, finns det någon som heter AA dvs anonyma akvarister så får jag gå med där nu, för "så här kan det gå när inte haspen är på"!
[ATTACH=CONFIG]70063[/ATTACH]
Ett Juwel 180 liter har hittat hit och skall bli uppföljaren till 112:an. Det krävs en del kul jobb först dock :D

Likan, här kommer lite belysningsbilder till dig!
[ATTACH=CONFIG]70064[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70065[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70066[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70067[/ATTACH]
Belysningen är en Maxspect Razor 120w 10000 kelvin och kuben är ju 60 cm bred.
#178 - 24 juli 2014 07:27
Aha, ett nytt kar, det ska bli kul att följa :)

//Inger
#179 - 24 juli 2014 11:09
[QUOTE=heba;1701083]Ja, finns det någon som heter AA dvs anonyma akvarister så får jag gå med där nu, för "så här kan det gå när inte haspen är på"!

HaHa.. AA köper fiskar och gör vattenbyten i smyg eller;)

Schysst belysning du har där.. Kostade ju också lite såg jag. Är du nöjd med den?
#180 - 24 juli 2014 11:55
Detta ser vi fram emot.
#181 - 24 juli 2014 14:57
[QUOTE=Micke L;1701095][QUOTE=heba;1701083]Ja, finns det någon som heter AA dvs anonyma akvarister så får jag gå med där nu, för "så här kan det gå när inte haspen är på"!

HaHa.. AA köper fiskar och gör vattenbyten i smyg eller;)

Schysst belysning du har där.. Kostade ju också lite såg jag. Är du nöjd med den?[/QUOTE]
Japp! Man köper fiskar, akvarier och gör vattenbyten i smyg ;), gömmer dessutom akvarieprylar/akvarier där ingen annan hittar dom :D.

Belysningen köpte jag till saltkaret och den hänger med även nu, jag är mycket nöjd då den går att programmera så jag kör aldrig på 100% i sötvattnet. Jag tycker det är en bra LED belysning för dom pengarna, och den finns också i 8500 kelvin har jag för mig.
#182 - 24 juli 2014 15:03
[QUOTE=Inger H;1701090]Aha, ett nytt kar, det ska bli kul att följa :)

//Inger[/QUOTE]

[QUOTE=HWH;1701096]Detta ser vi fram emot.[/QUOTE]
Ja, det ska bli kul att inreda ett lite större växtkar och kommer också starta upp CO2 med tub i detta :), har inte riktigt tänkt klart vad gäller belysningen då det nu sitter 2 originalrör i. Funderar på att initialt komplettera med den belysning jag har till 112:an och därefter köpa en till juwelramp med 2 rör till. Vi får se hur det blir.
Det tråkiga är att 112-litern nu ser jättebra ut och alla alger har gett med sig, men det kommer ta ett litet tag innan det nya är igång så jag får njuta ett tag till av det gamla :)
#183 - 24 juli 2014 15:34
Se där ja! Va roligt! :D Jag sa ju att det fanns plats för fler kar. ;) får jag fråga var det ska stå någonstans? Och varför avveckla 112an? Som sagt, att ha tomma akvarier i källaren/förrådet/vinden, no. no. ;)

Tack för bilder och info om lampan! I like it. :) Jag bar nyss ner mina grenar i källaren men bestämde mig att det får bli ett öppet kar. :) så att jag får prova det också! :)

Tänkte på en grej idag som vi pratade om förut. Om du någon dag känner för att skippa ottosarna så får du säga till. De är välkomna hit isf. :)
#184 - 24 juli 2014 16:00
[QUOTE=Likan;1701102]Se där ja! Va roligt! :D Jag sa ju att det fanns plats för fler kar. ;) får jag fråga var det ska stå någonstans? Och varför avveckla 112an? Som sagt, att ha tomma akvarier i källaren/förrådet/vinden, no. no. ;)

Tack för bilder och info om lampan! I like it. :) Jag bar nyss ner mina grenar i källaren men bestämde mig att det får bli ett öppet kar. :) så att jag får prova det också! :)

Tänkte på en grej idag som vi pratade om förut. Om du någon dag känner för att skippa ottosarna så får du säga till. De är välkomna hit isf. :)[/QUOTE]
Haha! Jag tror inte maken tycker som vi om att inte ha för många kar :D
Det ska stå i det rummet där 112:an står, men vi måste möblera om lite först därinne, då det ska stå mot samma vägg.

Ja, lampan kan jag bara rekommendera, finns troligen att titta på (bortsett från här hemma) på Tritonakvarium i Täby som är lite närmre för dig.

Kul att du bestämt dig för ett öppet kar, jag tror inte du kommer ångra dig :) Så upp med rötterna när karet är på plats!

Ottosarna dog allihop inom ett par dagar, så dom måste ha varit i dåligt skick när jag fick dom, för inga andra mår dåligt [:(!]
#185 - 24 juli 2014 17:12
Helene, gör dig INTE av med ditt 112, du kommer bara att ångra dig!!
Sen tycker jag personligen inte att ens make/sambo ska sätta stopp för dom intressen man har (sätter du stopp för hans?) - spelar ingen roll av vilken typ ;):)
Fast det är vad jag tycker det :)

//Inger
#186 - 24 juli 2014 17:42
Tack Inger för "support" och - nej, han sätter inte stopp för mitt akvarieintresse (det är han som kör mig runt och bär och släpar, så jag ska absolut inte klaga) men jag kanske ska visa lite hänsyn när han tycker att det står akvarier överallt :D.
Jag har ju 60-liters kuben också som står i tvättstugan ;)
Ja, jag hinner tänka på saken ett tag, och det kanske slutar som du säger Inger - karet blir kvar :p.
#187 - 24 juli 2014 18:15
[QUOTE=heba;1701116]Tack Inger för "support" och - nej, han sätter inte stopp för mitt akvarieintresse (det är han som kör mig runt och bär och släpar, så jag ska absolut inte klaga) men jag kanske ska visa lite hänsyn när han tycker att det står akvarier överallt :D.
Jag har ju 60-liters kuben också som står i tvättstugan ;)
Ja, jag hinner tänka på saken ett tag, och det kanske slutar som du säger Inger - karet blir kvar :p.[/QUOTE]

Samma här, sambo bär runt, släpar limmar och gillar vissa delar av hobbyn, men har noll koll på fiskarna :).
Ett litet ynka 112 får man plats med lite hur som helst ;)
Vill absolut inte lägga mig i om "stopp" eller inte - bara tycker att du är så intresserad och tycker att du har full koll :).

//Inger
#188 - 24 juli 2014 18:55
Vilken lyx ni har! Min sambo sätter aldrig sin fot i en akvarieaffär. Får alltså själv köra runt, planera och bära och släpa på allt som ska hem. Får dessutom nästan aldrig någon feedback på karen här hemma. Möjligtvis får man höra att en fisk ligger död(fast där brukar barnen vara fenomenala). Men å andra sidan är hon ju ganska bra på andra, oviktiga saker. Tex att städa, tvätta, betala räkningar, diska, ha koll på barnens alla göromål(och mina för den delen[:o]) samt mycket annat:D
#189 - 24 juli 2014 19:01
I värsta fall kan det ju gå som här hemma, att maken kommer och lägger sig i och tar över. Nja riktigt så illa är det väl inte.

Tänkte på detta med kar utan bakgrund. Kan vara riktigt snyggt med bakbelyst kar mot en ljus vägg. Bara kolla på Mattias fantastiska kar. Funderar på en sådan lösning själv här hemma, men det känns lite sådär med det tekniska som jag då misstänker blir väldigt synligt.
#190 - 24 juli 2014 19:36
[QUOTE=Inger H;1701117]Samma här, sambo bär runt, släpar limmar och gillar vissa delar av hobbyn, men har noll koll på fiskarna :).
Ett litet ynka 112 får man plats med lite hur som helst ;)
Vill absolut inte lägga mig i om "stopp" eller inte - bara tycker att du är så intresserad och tycker att du har full koll :).

//Inger[/QUOTE]
Tack snälla Inger att du tycker jag har full koll [:o]. "Halv koll" är nog mer nära sanningen ;)

[QUOTE=Micke L;1701120]Vilken lyx ni har! Min sambo sätter aldrig sin fot i en akvarieaffär. Får alltså själv köra runt, planera och bära och släpa på allt som ska hem. Får dessutom nästan aldrig någon feedback på karen här hemma. Möjligtvis får man höra att en fisk ligger död(fast där brukar barnen vara fenomenala). Men å andra sidan är hon ju ganska bra på andra, oviktiga saker. Tex att städa, tvätta, betala räkningar, diska, ha koll på barnens alla göromål(och mina för den delen[:o]) samt mycket annat:D[/QUOTE]
Vilken tur att någon av er bryr sig om dom oviktiga sakerna i hemmet :D! Tänk om hon delat ditt intresse - tvätt i högar, mikrad havregrynsgröt, disktravar - ja, listan kan göras lång :). Nä, man ska nog behålla sitt intresse själv när man tänker efter ;)

[QUOTE=HWH;1701121]I värsta fall kan det ju gå som här hemma, att maken kommer och lägger sig i och tar över. Nja riktigt så illa är det väl inte.

Tänkte på detta med kar utan bakgrund. Kan vara riktigt snyggt med bakbelyst kar mot en ljus vägg. Bara kolla på Mattias fantastiska kar. Funderar på en sådan lösning själv här hemma, men det känns lite sådär med det tekniska som jag då misstänker blir väldigt synligt.[/QUOTE]
Har ni det som vi beskriver ovan ;) - fast mikrad gröt är nog gott :D.
Skämt åsido så måste det vara kul att dela intresset!

Jag har frostad plastfilm på 112-liters karet och likadant på det nya vilket ju gömmer tekniken i viss mån och lägger du en ljuslist i nederkant och sladdarna kommer en bit ifrån så syns dom marginellt :).
Det finns ju en massa olika LED-lister som inte kostar massor, något sådant hade jag tänkt, men nu får det vänta ett tag till allt nytt är på plats.
#191 - 2 augusti 2014 16:08
Vad gör man en lördag på semestern när det är fint väder? Jo, man startar såklart ett akvarium :D

Har under eftermiddagen fyllt juwelkaret och har startat med hyfsat mycket växter, PMDD samt mäsk så nu håller jag i hatten och hoppas det inte exploderar med alger [:o]
Jag har satt i ett mindre filter som jag kört i 112-litern och är inkört samt tagit en del soil från samma kar och då en del mulm med det. Ska flytta över lite mer soil imorgon, men det är sån dimma i 112:an så jag får avvakta (dom stackars fiskarna går ju än så länge kvar däri). Hoppas detta ska räcka för uppstarten.

I detta kar är det ju 2 x 45w original, tror ni att det blir för mycket ljus om man skaffar en till likadan ramp och det då blir 4 x 45w - det känns lite "overkill" men det kanske behövs om jag kör med CO2 (ska byta till det trycksatta systemet snart)?

Här kommer några bilder med speglingar och allt, en del stenar är inte slutplacerade utan ligger tokigt för att tynga ner roten.

[ATTACH=CONFIG]70184[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70185[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]70186[/ATTACH]

Cryptocoryne Balansea till vänster tog jag bort och bytte mot en sten med Stauroyne repens då jag tyckte crypton skapade obalans - den är för stor!
#192 - 2 augusti 2014 16:45
Ser grymt ut än så länge!

Bara att se ett vitt Juwel är snyggt :) Komponerat med lite vita stenar mot svart bas så blir det fulländat.

Kan vara lite kämpigt med alger i början, fast det är såklart möjligt att man slipper det.. Snabbväxande växter är vad du behöver nu för att hämma algerna i starten.. Sessiflora eller Vattenpest kan vara bra, bara några få stänglar duger gott..
#193 - 2 augusti 2014 16:49
Tackar [:o]!
Ja, dom vita akvarierna tycker jag dom har lyckats med :)
Jag har en del Hydrocotyle tripartata som ligger i som flytväxt och ska nog peta ner Hygrophilia också, just som snabbväxare och sedan ta bort dom när karet "mognat".
#194 - 2 augusti 2014 18:33
Blir kanon. Hygrophilia tycker jag är den perfekta uppstartsplantan
#195 - 2 augusti 2014 19:38
Nämen se där! Kul!! :)
Ska bli roligt att följa! Ska du flytta över samma gäng som gått i 112an eller?
#196 - 2 augusti 2014 19:59
[QUOTE=HWH;1701663]Blir kanon. Hygrophilia tycker jag är den perfekta uppstartsplantan[/QUOTE]
Det blev en mix av Hygrophilian, Rotala och Heterantera :) Alla i ett mindre "knippe" och dom ska bort sedan trots att dom är fina allihop.

[QUOTE=Likan;1701666]Nämen se där! Kul!! :)
Ska bli roligt att följa! Ska du flytta över samma gäng som gått i 112an eller?[/QUOTE]
Ja, det blir guppys, galaxy och grön rasbora samt ancistrusarna.
#197 - 2 augusti 2014 20:00
Ingen som har några tankar om belysningsfrågan jag ställde ;) ?
#198 - 2 augusti 2014 20:07
Jag hade lite ljusbrist när jag körde full co2 och 2x45 i mitt 180l, men så länge som du inte kör marktäckare så duger 2x45 enligt mig. Fast är ingen nackdel att ha det dubbla!

Balansen mellan alla gödningar blir ju mer kritisk ju mer du blåser på, mer ljus betyder mera gödning..
#199 - 2 augusti 2014 20:53
[QUOTE=Dopply;1701673]Jag hade lite ljusbrist när jag körde full co2 och 2x45 i mitt 180l, men så länge som du inte kör marktäckare så duger 2x45 enligt mig. Fast är ingen nackdel att ha det dubbla!

Balansen mellan alla gödningar blir ju mer kritisk ju mer du blåser på, mer ljus betyder mera gödning..[/QUOTE]
Tack för svaret!
Då börjar jag med dessa 2 x 45w och ser om jag ska utöka - man kan ju faktiskt använda bara ett rör i en ny/till ramp även om det finns plats för 2....
Ska tillägga att jag har en Marsilea Hirsuta som förmodligen ska ner i karet, men den hör väl till dom mindre ljuskrävande marktäckarna?
#200 - 2 augusti 2014 21:10
[QUOTE=heba;1701677]Tack för svaret!
Då börjar jag med dessa 2 x 45w och ser om jag ska utöka - man kan ju faktiskt använda bara ett rör i en ny/till ramp även om det finns plats för 2....
Ska tillägga att jag har en Marsilea Hirsuta som förmodligen ska ner i karet, men den hör väl till dom mindre ljuskrävande marktäckarna?[/QUOTE]
Snyggt(som vanligt) akvarium i uppstart. Jag tror att du snart har 4x45W och att det fungerar kanon. I kombination med CO2, bra gödning och marktäckande växter blir det knappast för mycket ljus. Lycka till med din nya juwel:)
#201 - 3 augusti 2014 20:24
[QUOTE=Micke L;1701683]Snyggt(som vanligt) akvarium i uppstart. Jag tror att du snart har 4x45W och att det fungerar kanon. I kombination med CO2, bra gödning och marktäckande växter blir det knappast för mycket ljus. Lycka till med din nya juwel:)[/QUOTE]
Tack Micke L! Ja, risken finns att belysningen "förökar" sig ;)

Idag har det varit en (till) dag i akvaristikens tecken :)
CO2 - det trycksatta - är nu igång så nu gäller det att få till rätt mängd/bubblor per sekund, men har börjat med en liten mängd.
Ni som har Juwel med originalfiltret kvar - hur har ni löst CO2-delen i akvariet? Jag har nu satt diffusorn vid botten nedanför utblåset i syfte att en del co2 skall "sugas" in i dom inlopp som finns där, men det är inte helt optimalt och mycket gas stiger bara upp till ytan.
Så här ser det ut uppifrån (var snäll och bortse från doppvärmarna, originalvärmaren var trasig så då fick det bli mina Jäger och dom passar inte i filtermodulen [:o])
[ATTACH=CONFIG]70211[/ATTACH]

Alla fiskarna och räkor är överflyttade och det var en galen massa räkor och mycket "småknytt" som jag fortfarande håvar upp :p. Startade med 15 räkor och nu är det >100 :rolleyes:
#202 - 3 augusti 2014 20:53
Liten kort filmsnutt från ikväll, filmad med telefonen.
" target="_blank">
#203 - 3 augusti 2014 22:03
[QUOTE=heba;1701768]Liten kort filmsnutt från ikväll, filmad med telefonen.
" target="_blank">
[/QUOTE]
Snygg scape och trevligt val av växter. Kommer att bli riktigt snyggt:) Dessutom skön kontrast med en harmonisk film då helvetet just brakat lös här utanför. Det blixtrar av åska vart annan sekund samtidigt som det dundrar så man hukar och fönstren skakar, samt ett skyfall vars motstycke jag varit med om endast en gång tidigare. Det var ett tropiskt oväder i Singapore, var inte heller att leka med. Puh!
#204 - 3 augusti 2014 22:13
[QUOTE=Micke L;1701774]Snygg scape och trevligt val av växter. Kommer att bli riktigt snyggt:) Dessutom skön kontrast med en harmonisk film då helvetet just brakat lös här utanför. Det blixtrar av åska vart annan sekund samtidigt som det dundrar så man hukar och fönstren skakar, samt ett skyfall vars motstycke jag varit med om endast en gång tidigare. Det var ett tropiskt oväder i Singapore, var inte heller att leka med. Puh![/QUOTE]
Tackar! Ja, jag hoppas att det ska bli bra, men jag ska nog "möblera" om litegrann då roten behagar stanna på botten :)
Ang växterna är jag precis som vanligt - kan inte bestämma mig, så då blir det lite av allt :D. Hade från början tänka att hålla mig till < än 5 sorters växter, men - ja, du ser [:o]

Åh, kom ovädret till er ikväll!
Här var det ett oväder som inte liknade något natten som var. Regn, åska och blixtar så det stod härliga till.
#205 - 4 augusti 2014 04:25
Ser fint ut! Kommer bli ännu finare när växterna tagit sig lite. :)

Åkte du och shoppade fler?

Jag tänkte på bakgrund, ska du ha någon eller låta det vara som det är? :)
#206 - 4 augusti 2014 07:22
[QUOTE=Likan;1701782]Ser fint ut! Kommer bli ännu finare när växterna tagit sig lite. :)

Åkte du och shoppade fler?

Jag tänkte på bakgrund, ska du ha någon eller låta det vara som det är? :)[/QUOTE]
Jag köpte inga fler växter då jag inser att det är fullt i karen, det enda som kan/ska komma till är Marsilean och lite mer mossa :)
Jag ska ha den bakgrund som är dvs frostad plast (eller vad det heter), hade det även på 112-litern och jag tycker det är fint.
#207 - 10 augusti 2014 19:29
Efter ett ordentligt vattenbyte ikväll fick jag faktiskt se 3 av mina L-malar :D L201 och L333
Snabbt upp med telefonen och fotona är därefter, men glad att jag iallafall fick dom på bild ;)
[ATTACH=CONFIG]70256[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70257[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]70258[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70259[/ATTACH]
Juwelkaret kämpar jag på att få till upplösningen av CO2 via innerfiltret och har provat lite olika varianter och snart ger jag upp och investerar i en reaktor [:(!]. Jag hade inte en tanke på att det skulle vara så struligt att få till det, men man lär sig något nytt osv....
Har också bytt ut pumpen mot en 1000 L/tim och ska ju snart ta bort det andra innerfiltret jag har igång.
Allt rullar iallafall på i karet och än så länge ser allt bra ut, men väntar på algerna som såklart kommer att komma så småningom :)
Lite disig bild efter vattenbytet.
[ATTACH=CONFIG]70261[/ATTACH]
#208 - 10 augusti 2014 21:11
Woho! Plötsligt händer det hos dig med! Kul att du hann fota dem lite. :)

Riktigt snyggt karet. Gillar "buskarna" till vänster framför stenarna. Och stenarna är jättefina...

Vad sjuk man är egentligen som suktar efter folks stenar och rötter. Iaf enligt folk utanför. :P
#209 - 10 augusti 2014 21:24
Ja, kanske ska köpa trisslott ;)
"Buskarna" är Blyxa och jag gillar dom skarpt. Dom växte som sjutton i förra karet med mäsken, så jag är lite orolig att dom ska "tappas fart" och må dåligt nu när jag inte får ordning på CO2:n (buskarna är mina juveler [:o])
Lite rot och-sten galning är man allt :D och det vågar man ju inte prata högt om....
#210 - 11 augusti 2014 03:43
Otroligt vackert kar, Helene! Tycker du är mycket duktig på att inreda. Men rot och stengalningar är väl nästan majoriteten här på Zoopet? Så du är helt normal m a o. Så det kan nog skrikas ut från taket.
Men tycker det är mystiskt att det löses så lite Co2. Vi har ju samma storlek på kar och det löses ju bra i mitt?

Malarna är ju bara sååå vackra :)
#211 - 11 augusti 2014 11:51
[QUOTE=Bluewing;1702295]Otroligt vackert kar, Helene! Tycker du är mycket duktig på att inreda. Men rot och stengalningar är väl nästan majoriteten här på Zoopet? Så du är helt normal m a o. Så det kan nog skrikas ut från taket.
Men tycker det är mystiskt att det löses så lite Co2. Vi har ju samma storlek på kar och det löses ju bra i mitt?

Malarna är ju bara sååå vackra :)[/QUOTE]
Tack så mycket [:o]
Ja, rötter och stenar kan man inte få för mycket av - eller kan man det ;)
Jag blev så glad när jag äntligen fick se HELA malarna och inte bara bakfenan :D

Ang. CO2 så blir jag inte klok på detta [:(!]
Jag började ju med en vanlig diffusor under utblåset från pumpen, därefter stoppade maken ner en "syresten" i filtermodulen under pumpen så att bubblorna gick direkt upp i pumpen och ut och detta gav ett halvbra/halvtaskigt resultat dock bättre än diffusorn endast. I helgen stoppade jag ner diffusorn i filterfacket under filtermaterial och även under det lilla "fönstret" i mellanväggen i filterfacket, men fortfarande blågrönt i dropcheckern :confused:
Ska tillägga att jag kör på ca 1,5 - 2 bubblor/sekund och tycker jag borde få upp koncentrationen bättre än detta.
Jag ska nog plocka fram mitt lilla ytterfilter och sätta diffusorn under insuget så som jag hade syrestenen när jag körde med mäsken, och sedan om jag får upp koncentrationen av CO2 får jag fundera på en mer permanent lösning.
Jag vill ju ha "allt i karet" och slippa ytterfilter, samtidigt vill jag inte köpa en reaktor förrän jag provat med det jag har här hemma - man tenderar ju att samla på sig en pinal eller två ;)
#212 - 11 augusti 2014 12:09
Men om ytterfiltret är fyllt med sk. Makaroner fungerar det väl egentligen ungefär som en reaktor?
#213 - 11 augusti 2014 13:34
[QUOTE=Bluewing;1702345]Men om ytterfiltret är fyllt med sk. Makaroner fungerar det väl egentligen ungefär som en reaktor?[/QUOTE]
Ja, det är hälften, hälften makaroner och grov filtermatta, så visst är det så :).
Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att det bara är att plocka fram ytterfiltret! Tack för att du bringar reda i mina förvirrade tankar [:o)]
Då ska jag bara göra rent lilypipesen (stavas det så?) och slangen för dom ser inte roliga ut, får lägga dom i blöt i något potent medel.
#214 - 24 augusti 2014 07:11
Hur går det för dig? :)
#215 - 26 augusti 2014 20:32
En uppdatering :)

Juwelkaret har numer även ett ytterfilter inkopplat och visst blev CO2-upplösningen bättre, jag tycker fortfarande att dropcheckern inte är så grön som den var i 112-liters karet, men den är blågrön och det VÄXER :D. Uppenbarligen räcker mängden CO2 så nu låter jag det vara.
Iom att jag kopplat in ytterfiltret samt även "uppgraderat" pumpen till innerfiltret så är det numer ordentligt "drag" i karet med 1600 L/tim.

Kuben är på väg att tömmas och fiskarna är sålda (utom kolglödstetrorna som nu går i Juwelkaret).
Kuben står i hallen och där sitter jag aldrig och beskådar karet - njuter helt enkelt inte av det, utan det blir mer "jag måste mata, jag måste byta vatten" och då försvinner det roliga, så då får detta kar gå vidare till någon som kan uppskatta det bättre.
Jag ska tömma det och sedan lägga ut en annons.

275-litern lunkar på som vanligt och det karet bara "är" vilket är det jag vill att det ska vara - inga konstigheter, bara mat och vattenbyten. Det står dessutom så placerat att man ser det då man sitter i soffan ;)

Nya planer finns det däremot :D.
Jag har beställt hem lite material och ska försöka få ihop ett paludarium, så nu ska det bli lekstuga så småningom [:o]
Fick ett "paddkar" dvs ett akvarium där framrutan är lägre än bakrutan och tänkte prova med det, men har redan hunnit ändra mig då jag inser att luftfuktigheten (milt sagt) kommer bli svår att upprätthålla i detta kar, så det blir antingen någon av dom kar jag har - 60-liters kuben eller 112-litern - eller ett terrarium.

Ja, det var lite av vad som pågår här hemma. Ska försöka få till lite bilder när det är tänt i karen.
#216 - 27 augusti 2014 09:49
Här har det hänt grejer!
Riktigt snyggt kar du har fått till och roligt att du har tagit co2n till nästa nivå.
Själv så har jag helt slutat med co2 men planerar att köra igång med mäsk i mitt 20l nano.

Det har funkat bra för mig med mäsk men har tröttnat på allt mäskblandande :p
#217 - 1 september 2014 19:22
Tack Jesper! Ja, den trycksatta CO2:n var inte så knepig som jag befarade, men efter lite problem med upplösningen i början fungerar det nu bra efter att jag stoppa i ytterfiltret (som jag ville slippa ;)).

Blev lite fotande ikväll (men med iphonen bara) så en lite "update" :)

Juwelkaret där det växer som tusan. Kolglödstetrorna fick ju flyttar över hit då jag la ner kuben och dom verkar trivas med dom andra småfiskarna. Siameserna börjar bli stora nu och borde plockas ur karet, men vågar inte tänka tanken till slut - jag åker på att tömma allt då :(.
[ATTACH=CONFIG]70782[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70783[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]70784[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70785[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]70786[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70787[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]70788[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70789[/ATTACH]
I 275-litern går allt sin gilla gång, jag bara matar och byter vatten - ett mer rofyllt akvarium än Juwelkaret med alla "stissiga" småfiskar ;)
[ATTACH=CONFIG]70790[/ATTACH]

Det nya projektet med ett Paludarium är fortfarande i "insamlande-fasen" dvs att få hem alla grejor som behövs, men snart så börjar jag med ett terrarium i måtten 90 x 45 x 60 cm.
[ATTACH=CONFIG]70793[/ATTACH]
#218 - 1 september 2014 19:54
Hej igen Heba :D Vilken härlig bildkavalkad! Helt underbara växtfärger i dina kar. Älskar denna mix av vackra växter. Du har verkligen lyckats få det fint.
#219 - 1 september 2014 20:26
Hej igen ;) Det finns många forum att mötas i!
Tack så mycket!
Det har verkligen börjat "ta sig" i Juwelkaret och det är nog mycket tack vare ytterfiltret som - precis som du sa - fungerar som reaktor, så tack för den "väckarklockan" den behövdes [:o]
Ska nu i veckan påbörja bakgrunden till paludariet och det ska bli riktigt spännande att prova något nytt :)
#220 - 2 september 2014 05:24
Ojoj Helene, vilka vackra kar du har - du ska vara jättestolt över dessa :);)

//Inger
#221 - 2 september 2014 08:44
Jisses vad snyggt det nya har blivit! Wow!

Äsch, siameserna är väl inget problem att håva? Efter alla flyttar i vintras så kom jag fram till att allt som simmar och inte lever i skuggornas värld går att håva, med tålamod. Även om det är fullt med rötter och växter i karet. De där som lever i skuggornas värld däremot är ett helvete att få tag på utan att lyfta på rötterna. Och lyfter man på ena drar de blixtsnabbt till nästa....

Men det underlättar om man är två. :) har du nån hemma som kan hjälpa till tro? Annars får du väl hojta till. :)
#222 - 2 september 2014 11:31
Håller med Inger, jättefint. Är det skruvvallisneria i mitten på juwelkaret?
#223 - 2 september 2014 11:34
[QUOTE=Inger H;1705324]Ojoj Helene, vilka vackra kar du har - du ska vara jättestolt över dessa :);)

//Inger[/QUOTE]
Tack snälla du [:o]

[QUOTE=Likan;1705345]Jisses vad snyggt det nya har blivit! Wow!

Äsch, siameserna är väl inget problem att håva? Efter alla flyttar i vintras så kom jag fram till att allt som simmar och inte lever i skuggornas värld går att håva, med tålamod. Även om det är fullt med rötter och växter i karet. De där som lever i skuggornas värld däremot är ett helvete att få tag på utan att lyfta på rötterna. Och lyfter man på ena drar de blixtsnabbt till nästa....

Men det underlättar om man är två. :) har du nån hemma som kan hjälpa till tro? Annars får du väl hojta till. :)[/QUOTE]
Du säger det - att det inte är något problem att håva ;). Jag hade ett litet elände att få tag i dessa 2 när jag tömde 112-litern och då var karet tomt, så jag är inte övertygad om att det är lätt, men en vacker dag när lusten faller på så ska vi se om jag lyckas lura upp dom ;) (annars hör jag av mig, då jag tror att du är bättre på att håva än maken :D).
#224 - 2 september 2014 11:38
[QUOTE=HWH;1705384]Håller med Inger, jättefint. Är det skruvvallisneria i mitten på juwelkaret?[/QUOTE]
Tackar (nu rodnar jag snart av den positiva feedbacken [:o]).
Nej det är Echinodorus Vesuvius https://www.google.se/search?q=echinodorus+vesuvius&espv=2&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=tqsFVMnKOeu9ygOX44DYDw&ved=0CB8QsAQ&biw=1920&bih=979 jag har den också i 275-litern, en mycket lätt och vacker växt.
#225 - 2 september 2014 12:48
Ja den såg ju klart trevlig ut
#226 - 4 september 2014 19:14
Har nu påbörjat "bygget" av mitt paludarium.
Bakgrunden är gjord av fogskum och frigolit som jag sedan limmat/klätt med Hygrolon.
Har fäst stenar i botten pga flytkraften om jag väljer att ha "mycket" vatten.
Ska ha ett vattenfall på vänster sida med en lite pump som ger 500 l/tim och går att reglera, på hö sida ska jag ha en pump som försörjer bakgrunden med väta så en slang går på baksidan i centrum av bakgrunden upp till toppen och sedan blir det slang åt vardera hållet med hål i för att bevattna.
Dom små bruna "grejorna" i fogskummet är krukor.
Ursäkta den usla bildkvaliten på den första bilden.
Imorgon ska bakgrunden in i terrariet och jag ska bygga upp och limma sten till vattenfallet.
På botten ska det bli en sk. "dubbelbotten" med vatten under rastret och leca/spagnum och ev kokosfibrer eller torv.
[ATTACH=CONFIG]70851[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70852[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70853[/ATTACH]
Fortsättning följer :)
#227 - 4 september 2014 19:40
Oj, vilket roligt projekt Helene :). Vad skall du fylla ditt paludaruim med?

//Inger
#228 - 5 september 2014 05:04
[QUOTE=Inger H;1705704]Oj, vilket roligt projekt Helene :). Vad skall du fylla ditt paludaruim med?

//Inger[/QUOTE]
Växter av olika slag - Tillandsia, kanske någon orkide, Fittonia, kättätande växt ;), har inte i nuläget planerat in några djur alls.
Det är verkligen jättekul - lite terapi att slabba med fogskum, forma frigolit, limma - lite kreativt men på ett annat sätt än att inreda ett akvarium.
Jag har tidigare hållit på med keramik som hobby och detta var lite samma känsla - skapa med händerna, riktigt kul helt enkelt och kan rekommenderas.
#229 - 5 september 2014 05:22
Har du hållit på med keramik, så är du ju lite av en konstnärssjäl :).

//Inger
#230 - 5 september 2014 05:37
Spännande Heba! :)
#231 - 5 september 2014 06:08
[QUOTE=Inger H;1705721]Har du hållit på med keramik, så är du ju lite av en konstnärssjäl :).

//Inger[/QUOTE]
Nja, jag gillar att "skapa" men keramiken/drejningen var endast på hobbybasis men så roligt, höll på i många år. Har provat mig igenom det mesta av skapande med både silversmide, keramik, vävning, quiltning osv (t.om sytt nallar ;)) men som sagt endast för "husbehov" och på fritid.
[ATTACH=CONFIG]70854[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]70856[/ATTACH]

Här i Stockholm har vi ju syfestival 2 ggr/år och där var jag tidigare en flitig besökare :)

[QUOTE=Likan;1705724]Spännande Heba! :)[/QUOTE]
Ja, riktigt spännande :). Får hoppas att det blir bra också så det inte bara är att kasta sedan ;).

Idag ska jag ut och leta efter en pump, dom jag har orkar inte "lyfta" vattnet för bevattningen av baksidan, så jag hoppas verkligen att jag hittar något och inte behöver beställa på internet för då går det inte att jobba vidare i helgen.
#232 - 8 september 2014 06:50
Under helgen har det blivit lite gjort i detta projekt.
Har fått till bevattningen uppifrån och lagt klart Hygrolonet (som inte var helt lätt att limma, utan skulle ha behövt öva på något innan [:(!], men det kommer förhoppningsvis att döljas av växter sedan).
Nästa steg var att få till botten som kommer ha en hyfsat hög vattennivå, detta pga att jag tänker använda det till både bevattningen uppifrån samt ett regnsystem - hoppas återigen slippa ha vatten utanför burken, och vi får väl se hur det går ;).
Till vänster på bilderna kommer vattenfallet byggas upp av sten och där ligger också en liten pump på botten, på höger sida ligger pumpen till bevattningen samt att slangen för regnsystemet ligger på plats där för senare användning.

Nu kommer jag gå in i en jobbperiod så vi får se hur mycket som blir gjort, men på agendan står att få till vattenfallet med sten och att mossbestryka bakgrunden.
[ATTACH=CONFIG]71075[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]71076[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]71077[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]71078[/ATTACH]
#233 - 11 september 2014 16:40
Med risk att idiotförklara mig så undrar jag om gallret och plaströren? Vad fyller de för funktion på bilderna? :)
#234 - 11 september 2014 17:26
Gissar att det är till Niagara falls....
#235 - 11 september 2014 17:42
[QUOTE=Likan;1706643]Med risk att idiotförklara mig så undrar jag om gallret och plaströren? Vad fyller de för funktion på bilderna? :)[/QUOTE]
Dubbelbotten ;) Vatten under gallret och rören är endast för att få gallret att ligga kvar. På gallret ska det vara en duk och på den sedan lecakulor, spagnummossa och torv.
Dubbelbottnen ger vatten till bevattningen av bakgrunden - en pump ligger i framkant bakom den blå filtermattan och kommer att styras av en timer och gå på ca 30 sekunder/1-2 timmar får se hur mycket som behövs och i framkant till vä. också bakom blå filtermatta finns en pump som leder upp till en slang (som du ser mynningen på) som kommer att fungera som vattenfall :)
Till vä kommer jag lägga sten som vattnet får rinna över (vattenfall) och ha en del akvarieväxter som kan växa emerst.
[QUOTE=Bluewing;1706655]Gissar att det är till Niagara falls....[/QUOTE]
Så rätt så :D
#236 - 11 september 2014 18:45
Är man smart eller? ;)
#237 - 11 september 2014 19:04
Detta projektet är spännande att följa:)
#238 - 11 september 2014 20:15
[QUOTE=Bluewing;1706676]Är man smart eller? ;)[/QUOTE]
Japp! :)

[QUOTE=PiaJo;1706683]Detta projektet är spännande att följa:)[/QUOTE]
Just nu står det lite still då jag är inne i en jobbperiod, men ska i helgen fylla med vatten för att försäkra mig om att terrariet är tätt, och därefter blir det att ställa det på plats och pussla med stenar till vattenfallet :)
#239 - 11 september 2014 20:17
Aha. Så inga fiskar i? Isf hänger jag med. [emoji5]&#65039;
#240 - 13 september 2014 13:46
Inga fiskar, helt rätt - ingenting i för att vara helt korrekt [:(!]
Gjorde i dag en test av vattentätheten - dessa terrarier ska ha "waterproof bottom" enl tillverkaren - vilket visade sig vara tur för terrariet läcker i botten [:(!]:mad:.
Jag har köpt det begagnat och det var använt 6 månader till en gecko (ökenlevande), så jag trodde i min enfald att det var tätt... Så nu går projektet i stå ett tag och jag får se vad jag ska göra. Har kontaktat föregående ägare (som har terrariebutik) och får se vad han säger, men känner mig tveksam till produkten/tillverkaren öht nu.
#241 - 21 september 2014 21:22
Å vad trist efter allt jobb du lagt ner!
Går projektet vidare?
#242 - 22 september 2014 02:35
Nej vad surt. :(
#243 - 22 september 2014 04:26
Usch vad trist. Vilken pyspunka :(
#244 - 22 september 2014 05:46
Lider med dig
#245 - 22 september 2014 07:33
Fy vad trist för dig :(.

//Inger
#246 - 22 september 2014 13:34
Ja, projektet går vidare :)
Terrariet är inlämnat till säljaren jag köpte av så han skulle limma det i helgen och testfylla det, så jag hoppas få tillbaka det nu i veckan, sedan går jag vidare med att plocka tillbaka alla grejor - pumpar, doppvärmare, bakgrund, botten osv.
Jag ska så småningom också koppla in ett regnsystem är det tänkt, så den slangen ska på plats från början.
Håller nu tummarna för att det ska fungera ;)
#247 - 22 september 2014 19:49
Härligt!
Det är ju bästa tänkbara lösningen så du kan använda allt du fixat till:)
Ska bli spännande att följa...
#248 - 22 september 2014 20:12
Vad är det förresten för mått på terrariet?
#249 - 23 september 2014 10:09
[QUOTE=Micke L;1708309]Vad är det förresten för mått på terrariet?[/QUOTE]
Det är 90 x 45 x 60 cm ett exoterra terrarium, jag köpte det beg och det är 6 månader gammalt.
i efterhand har jag nu läst mig till att det inte är något ovanligt att dessa terrarier läcker, men tillverkaren skriver att det är "waterproof bottom" - jo hejsan tjena :)
#250 - 23 september 2014 20:06
Vattenbyteskväll då jag jobbade i helgen och har nu rensat ut massor med växter i juwelkaret - det växer :)
En del av växterna ser "stympade" ut uppe vid ytan men det är som sagt pga att jag kortat av dom då det täckte en stor del av ytan.
Den röda ancistrusen har verkligen en favoritsten - hen ligger där nästan jämt :)
[ATTACH=CONFIG]71382[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]71383[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]71384[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]71385[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]71386[/ATTACH]
I 275 litern måste jag göra rent rutorna innan det är dags för foton ;)
#251 - 23 september 2014 20:07
Åh fy 17 vad vackert Helene. Nu blev jag tokimponerad och fick ett lätt stråk av avundsjuka och villha-baciller!
#252 - 23 september 2014 20:12
Riktigt tjusigt!!
#253 - 23 september 2014 20:24
Helt fantastiskt. Bara så vackert.

En liten undran också. Har du någon sorts pansarmal? För jag undrar hur de funkar när det inte finns så mkt fri sand att böka i. Jag älskar corysar, men oj vad fint du har.
#254 - 23 september 2014 20:46
Vackra kar du har! Jag ser i din tråd att du haft Lido 200l, hur upplevde du att det var att sköta när det är så pass djupt? Fungerade det bra? Skulle vilja ha ett kar till och Lido ger ju ganska många liter på liten yta.
#255 - 24 september 2014 04:04
Så snyggt Heba! Så snyggt... Bra jobbat. :) Fina småfiskar också, som verkligen gör sig bra i ett kar som ditt. :)

Skönt att de tog tillbaka terrariet och fixar till den.
#256 - 24 september 2014 08:33
Tack allihop [:o] Kul att få så positiv feedback!
Jag har inga corys i detta kar, bara ancistrusar som bottenfisk, har också räkor som "städare". Det är som du säger ElinR inga fria ytor direkt och dessutom soil på botten.
jag har inte haft något Lido 200 utan har ett annat 198-liters kar, en kub som är specialbeställd och 55 cm djupt - grundare än Lidot. Skulle dock kunna tänka mig ett Lido 200 då jag gillar Juwelkaren ;)
Ja, Likan, det är bara småfisk i detta kar och det börjar bli många - guppysarna förökar sig som sjutton och likaså räkorna, så det är mycket "knytt" i baljan :D
#257 - 12 oktober 2014 17:53
Idag när jag tittade i akvariet så har en Buchephalandra börjat blomma, jag blir så glad :D
[ATTACH=CONFIG]71846[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71847[/ATTACH]

Vad gäller terrariet så står det still - förra ägaren limmade om det, men gjorde ett så uselt jobb så han ska göra om det igen och på den vägen är det, han har nu haft det sedan i onsdags...
Under tiden detta trassel pågår så tittar jag på youtube filmer och läser i forum och får en massa ideer, så inget ont som inte har något gott med sig :)
#258 - 12 oktober 2014 18:06
Helene, jag har totalt missat dessa vackra bilder, jättefint!

//Inger
#259 - 12 oktober 2014 18:24
Vad vacker din blommande planta är :)
#260 - 12 oktober 2014 18:27
Otroligt kul när plantorna blommar. Och det är ett fantastiskt vackert akvarium. Så enkelt och självklart på bild, så sjukt svårt att få till i verkligheten.
#261 - 12 oktober 2014 22:02
Tack snälla ni!
Ja, jag blev så glad när jag såg denna blomma.
#262 - 13 oktober 2014 03:56
Det var en fin växt! Är det en sån växt som kräver det och det och det och det...? :)

Jag undrade just hur det gick för dig med nya bygget. Fan va trist. :( (Jag hade tänkt att höra av mig i lördags och frågat men det rann visst bort.)

Under tiden, har du funderat mer på invånare dit då? :)
#263 - 13 oktober 2014 06:22
[QUOTE=Likan;1711439]Det var en fin växt! Är det en sån växt som kräver det och det och det och det...? :)

Jag undrade just hur det gick för dig med nya bygget. Fan va trist. :( (Jag hade tänkt att höra av mig i lördags och frågat men det rann visst bort.)

Under tiden, har du funderat mer på invånare dit då? :)[/QUOTE]
Jag vet faktiskt inte vad den kräver mer än att den trivs i min "vård" :). Hittade dessa plantor i en köp/sälj grupp på fb och hade inte sett dessa förut, men det har ju gått bra!

Ja, terrariet börjar bli en trist historia, men vi får väl se när han hör av sig (han sa att han avsatt förra onsdagen för att limma ;)). Men jag har fått se en massa härliga akvaterrarier/paludarium/faunarium när jag "dammsugit" nätet :D
#264 - 16 oktober 2014 20:57
Lite nya bilder i varierande kvalite [:o]
[ATTACH=CONFIG]71949[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71950[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]71951[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71952[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]71953[/ATTACH]
Jag gillar verkligen dessa små fiskar, kolglödtetrorna lyser och guppysarna har också starka färger, men dom är hopplösa att fota!
[ATTACH=CONFIG]71954[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71955[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]71956[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]71957[/ATTACH]
Den stackars bolivianska fjärilscikliden är numer ensam och jag har inte hittat några kompisar till han/hon utan får väl helt enkelt beställa :).

Terrariet är hemma, men jag har inte hunnit ta itu med det, men snart så :D Massor med växter (bla anubiasen som står i juwelkaret) står här och vänta, så det ska bli kul.
#265 - 16 oktober 2014 21:02
Snygga bilder, och många snygga välmående växter där:)!
#266 - 16 oktober 2014 21:10
Fina bilder! :)
#267 - 16 oktober 2014 21:12
Bra Blyxa! Precis i den tonen ska den vara, inte rödare, inte grönare. :) jag gillar!
#268 - 17 oktober 2014 03:15
Fantastiska akvarium båda två. Du inreder så att det känns så himla spännande att se dem. Så synd att de inte är filmade också så man kunde se ännu mera av allt vackert.
#269 - 17 oktober 2014 04:11
Riktigt snyggt!
#270 - 17 oktober 2014 04:54
Fan vad sweet! Finns ju många med bra sinne för det estetiska.. Tycker firrarna ser obehagligt sunda ut också..
#271 - 17 oktober 2014 05:04
Tycker karen dessutom ser provocerande algfria ut ;)
#272 - 17 oktober 2014 05:28
Underbart vackra kar Helene :)

//Inger
#273 - 17 oktober 2014 05:39
[QUOTE=Bluewing;1712186]Tycker karen dessutom ser provocerande algfria ut ;)[/QUOTE]

"Obehagligt sunda fiskar och provocerande algfria kar".. Rätt bra omdöme..
#274 - 17 oktober 2014 05:46
Oj vad fint det är [emoji4]
#275 - 17 oktober 2014 09:21
Tack allihop :)
Ja, karen är tämligen algfria (i alla fall just nu) det finns lite alger i juwelkaret och 275:an visar på lite brister vad gäller gödning, men på det stora hela är jag nöjd :D
Blyxan växer nåt hysteriskt och jag får plocka varje vecka - kärt besvär, men skulle vilja att skotten "kom till användning" så om någon är intresserad så hör av er! Har petat ner lite blyxa i stora karet så nu får jag se om den fungerar utan Co2.
fiskarna ser ut att må bra också, dock lite mycket fisk i juwelkaret, men väljer att inte se det ;) Det är ju bara små fiskar som förefaller må gott!
Jag har stoppat ner ett extrafilter i 275:an då jag tyckte att vattnet var fullt av partiklar - har ju ett jbl 1501 men tycker inte att det riktigt räcker till, har väl för "tung last" i det karet.... Nu är det iallafall fint efter att ett aquael turbo 1000 fick åka ner.
Karen får bara "lunka på" med sedvanliga vattenbyten.
#276 - 19 oktober 2014 05:59
[QUOTE=Bluewing;1712186]Tycker karen dessutom ser provocerande algfria ut ;)[/QUOTE]

Håller med, det blir nästan osund avundsjuka från min sida.

Fantastisk inspiration
#277 - 29 oktober 2014 00:50
Mitt blivande/kommande paludarium blev en lååångsam historia..[:(!] Terrariet står här hemma och är limmat av förra ägaren, men min tilltro till kvaliteten på denna burk är tyvärr noll och intet (livrädd för läckage!) så den ska säljas.
Har nu tittat runt på nya terrarier och Hornbach är även i detta avseende "outstanding" i sin prissättning så det blir ett nytt terrarium därifrån och då blir det lite större än det som nu ska säljas :) vilket ju innebär att bakgrunden måste byggas på!
Ja, en vacker dag (veckors leveranstid till att börja med) blir det nog klart, och växterna står nu i 60-liters kuben under belysning samt i juwelakvariet.
Har under dom här veckorna tittat på alla möjliga sidor i frustration över att inte komma igång, och jösses vad mycket läckra burkar det finns inom den "grenen" :D Grodfolket är verkligen en inspirationskälla!
#278 - 29 oktober 2014 06:35
Det kanske blir din julklapp i år? :)
#279 - 29 oktober 2014 07:35
[QUOTE=Likan;1713620]Det kanske blir din julklapp i år? :)[/QUOTE]
Ja, det blir nog nåt åt det hållet, men är så otålig ;)!
#280 - 29 oktober 2014 10:54
Flera liter sött vatten

Jag förstår det! Hade jag också varit. Du har ju hållit på ett tag med den där nu. :)

Jag ser fram emot sötnosen sen, när det väl kommit så långt. ;)

Vad blir de nya måtten förresten? :)
#281 - 29 oktober 2014 14:53
[QUOTE=Likan;1713635]Jag förstår det! Hade jag också varit. Du har ju hållit på ett tag med den där nu. :)

Jag ser fram emot sötnosen sen, när det väl kommit så långt. ;)

Vad blir de nya måtten förresten? :)[/QUOTE]
OM det blir detta Eheim så är det 120 x 50 x 80 cm, finns lite tvekan kvar i mig då denna burk är STOR, men det kanske är lika bra att "ta i" från början :D Det som står här hemma är 90 x 45 x 60 cm, men skulle vilja ha högre för växternas skull.
#282 - 29 oktober 2014 19:27
Kan det någonsin bli för stort? ;)

Iofs blir den ju större än din 180l. Men om det är ok för gubben så varför inte? ;)
#283 - 29 oktober 2014 21:18
Nä, det kan väl inte bli för stort, men man börjar känna sig som en "crazy lady" när det kommer gäster ;). Men iofs så är ju karet i hallen borta...:) och det är ok för gubben..
Jag väntar (sedan förra veckan) på svar från Hornbach ang vad som ingår i priset, dom har nämligen lite olika info om 2 olika stora terrarier, det stora med tillbehör (bänk, belysning) medan det mindre är bara burken utan tillbehör och det skiljer inte mycket i pris, så något är fel - jag tror att båda prislapparna bara anger priset på burken utan tillbehör :) annars är det för bra för att vara sant :D.
#284 - 29 oktober 2014 21:37
Paludarium... klingar så fint i mina öron.. jag var så mycket inne på det ett tag att jag t.o.m haft en sida på paludarium.se men det är nedlagt. Ska bli intressant att följa :)

Så fint du har i karen, jag är nyfiken på vilka vattenvärde du har i kranen?
#285 - 30 oktober 2014 08:49
[QUOTE=flygrc;1713743]Paludarium... klingar så fint i mina öron.. jag var så mycket inne på det ett tag att jag t.o.m haft en sida på paludarium.se men det är nedlagt. Ska bli intressant att följa :)

Så fint du har i karen, jag är nyfiken på vilka vattenvärde du har i kranen?[/QUOTE]
Tack!
Tyvärr kan jag inte ge dig något vettigt svar ang värdena i kranen då jag aldrig mäter och inte heller har några tester [:o]
Tidigare har jag haft saltvatten och där var det ett evigt testande av alla möjliga parametrar, och nu när jag gick över till sött har jag helt enkelt låtit bli att testa och heller inte känt något behov av det då allt fungerar bra - korkat? Ja, kanske[:o]
Tråkigt med websidan!
#286 - 30 oktober 2014 08:56
"Crazy cat lady" fast m akvarium. Jo, min man har muttrat ngt åt det hållet. [emoji1]
#287 - 30 oktober 2014 12:19
[QUOTE=ElinR;1713761]"Crazy cat lady" fast m akvarium. Jo, min man har muttrat ngt åt det hållet. [emoji1][/QUOTE]
Ja, så länge det är maken bara som muttrar ;), men börjar fundera på hur vännerna ser på detta när dom kommer hit :p
#288 - 30 oktober 2014 17:44
Flera liter sött vatten

Jag är snart där... Snart 5. Haha. Ja. Vad säger man? Tur att jag inte är singel. :P Männen hade ju vänt i dörren. ;)
#289 - 30 oktober 2014 18:31
[QUOTE=ElinR;1713761]"Crazy cat lady" fast m akvarium. Jo, min man har muttrat ngt åt det hållet. [emoji1][/QUOTE]

[QUOTE=Likan;1713891]Jag är snart där... Snart 5. Haha. Ja. Vad säger man? Tur att jag inte är singel. :P Männen hade ju vänt i dörren. ;)[/QUOTE]
Undrar om det är "kvinnligt" att känna så här :confused: ;)
#290 - 30 oktober 2014 18:57
Äh, vänner blir glada när man själv är glad. De kanske inte förstår, men de kan glädjas med en ändå. Och min man har fyra cyklar, så han kan inte riktigt säga något.
#291 - 30 oktober 2014 22:01
Tummen upp på det Elin. ;)
#292 - 31 oktober 2014 08:46
[QUOTE=ElinR;1713913]Äh, vänner blir glada när man själv är glad. De kanske inte förstår, men de kan glädjas med en ändå. Och min man har fyra cyklar, så han kan inte riktigt säga något.[/QUOTE]
Du har så rätt :D
#293 - 1 november 2014 06:50
[QUOTE=ElinR;1713913]Äh, vänner blir glada när man själv är glad. De kanske inte förstår, men de kan glädjas med en ändå. Och min man har fyra cyklar, så han kan inte riktigt säga något.[/QUOTE]

Jag fick en bild framför mig hur man behöver se ut för att cykla på 4 cyklar samtidigt... de är svåra att behålla i akvarium.....sorry för OT
#294 - 1 november 2014 06:51
Haha. :)
#295 - 2 november 2014 23:19
[QUOTE=flygrc;1714017]Jag fick en bild framför mig hur man behöver se ut för att cykla på 4 cyklar samtidigt... de är svåra att behålla i akvarium.....sorry för OT[/QUOTE]
OT är bara välkommet :D
#296 - 10 november 2014 10:02
Jag har i 2 dagar försökt ladda upp 2 filmer (Iphonefilmat) och jag säger bara - hallelulja den dagen vi får fiber ;) I dagsläget har vi ADSL och det går INTE fort!
Här är iallafall en av dom och det är juwelkaret, varför zoomar inte Iphonen, kass skärpa, vad gör jag för fel? Jag måste lära mig att filma med systemkameran....
" target="_blank">

I fredags när jag bytte vatten så höll jag på att ta livet av en massa fiskar i detta kar [:O] Efter att ha tömt ut ca 80-90% vatten så började jag fylla på, samtidigt fortsatte jag att ansa växter, inser ganska snabbt att fiskarna ligger på sida och ser döda ut! Flera fiskar hade stått under utflödet av KALLT vatten och var som frysta fiskpinnar!
Snabbt som attan iväg till kranen och sätta på lite varmare efter att ha kollat med handen, sedan in till karet och spola varmare vatten över dom kalla fiskarna - japp, dom "vaknade till liv" igen, lite sega, men dock, phu!
Ingen har dött efteråt så jag var tillräckligt snabb och har lärt mig något [:o] - inte lita på "hur det brukar vara" vad gäller inställningen på kranen.

Igår var jag en snabbis förbi auktionen i Haninge, men tittade bara på fastprisbordet. Fick med mig 10+10 crystal räkor svarta och röda låggraderade. Har tittat efter dessa förut, men då jag endast vill ha för att titta på och inte odla så har jag tyckt det varit för dyrt, men dessa "fulräkor" i odlarsammanhang passar mig utmärkt :)

I lördags var vi på reptilmässa i Norrköping. Jösses vad massa olika spindlar, grodor, ormar och ödlor det fanns där!
Kom iallafall hem med belysning till kommande terrariet.
Jag har äntligen bestämt vad jag vill ha för burk, så nu gäller det bara att beställa den och få hem den, ja, sen är det bara "resten kvar" :D

Återkommer förhoppningsvis med en film på 275-liters karet ;)
#297 - 10 november 2014 11:21
Det är väl inget fel på den filmen, superdupersnyggt :)

//Inger
#298 - 10 november 2014 12:32
Ditt akvarium är så fint!
#299 - 10 november 2014 12:39
Mycket snyggt kar! :)
#300 - 10 november 2014 18:26
Flera liter sött vatten

Det var du som fick mig att hoppa i med huvudet före och tänka koldioxid. Du är en riktig inspirationskälla.
#301 - 10 november 2014 21:32
Katastrof!
Innan jag skrev inlägget ovan, satt jag och tittade på alla fiskarna i juwelkaret (som står bakom ryggen på mig när jag sitter vid datorn) vänder mig därefter och skriver samt kollar mailen, vänder mig om igen, och då har det gått ca 10-15 minuter och ser då att CO2 flödar och sgs alla fiskar är döda :(!
Stänger fort som sjutton av CO2 och springer efter en till pump, riktar allt flöde mot ytan och börjar håva fisk i förhoppning att något lever. Nu finns några guppys och körsbärsräkor kvar, resten är dött :(
Detta skedde såklart 15 minuter innan jag skulle åka och jobba så någon tid att göra vattenbyten fanns inte :(

Jag skickade tidigare efter en atomizer som jag kopplade in förra veckan, tycker det har varit stort motstånd/dåligt flöde i den och det har inte gått att få upp till ens 1 bubbla/sekund. Provade igår för sjuttielfte gången att felsöka och plockade isär allt utan att det blev bättre.
Ställde ner flödet men utökade tiden istället då CO2 är på, och idag detta!
Jag tror att halva flaskan tömdes på några minuter och droppcheckern var knallgul. Uppenbarligen hade jag inte vridit ner flödet tillräckligt.

Låter nu dom upphivade guppysarna går kvar i en liten 3 liters bytta till imorgon, och 2 guppys är kvar i karet och verkar pigga, enstaka räkor plockar bland dom döda räkorna jag inte kommer åt. Väntar nu bara på nitritspiken "from hell" då jag inte vill riva upp allt i karet.
Tappar totalt sugen....

Grämer mig nåt galet över alla fina kolglödstetror, galaxyrasboror, gula och röda ancistrus osv, men det är väl bara att "komma igen", men idag känns det skit rent ut sagt!
#302 - 10 november 2014 22:04
Men nej! :( :( :(
#303 - 10 november 2014 22:05
Men åh vad tråkigt!! :'(
#304 - 11 november 2014 00:26
[QUOTE=heba;1715142]Jag har i 2 dagar försökt ladda upp 2 filmer (Iphonefilmat) och jag säger bara - hallelulja den dagen vi får fiber ;) I dagsläget har vi ADSL och det går INTE fort!
Här är iallafall en av dom och det är juwelkaret, varför zoomar inte Iphonen, kass skärpa, vad gör jag för fel? Jag måste lära mig att filma med systemkameran....
" target="_blank">

I fredags när jag bytte vatten så höll jag på att ta livet av en massa fiskar i detta kar [:O] Efter att ha tömt ut ca 80-90% vatten så började jag fylla på, samtidigt fortsatte jag att ansa växter, inser ganska snabbt att fiskarna ligger på sida och ser döda ut! Flera fiskar hade stått under utflödet av KALLT vatten och var som frysta fiskpinnar!
Snabbt som attan iväg till kranen och sätta på lite varmare efter att ha kollat med handen, sedan in till karet och spola varmare vatten över dom kalla fiskarna - japp, dom "vaknade till liv" igen, lite sega, men dock, phu!
Ingen har dött efteråt så jag var tillräckligt snabb och har lärt mig något [:o] - inte lita på "hur det brukar vara" vad gäller inställningen på kranen.

Igår var jag en snabbis förbi auktionen i Haninge, men tittade bara på fastprisbordet. Fick med mig 10+10 crystal räkor svarta och röda låggraderade. Har tittat efter dessa förut, men då jag endast vill ha för att titta på och inte odla så har jag tyckt det varit för dyrt, men dessa "fulräkor" i odlarsammanhang passar mig utmärkt :)

I lördags var vi på reptilmässa i Norrköping. Jösses vad massa olika spindlar, grodor, ormar och ödlor det fanns där!
Kom iallafall hem med belysning till kommande terrariet.
Jag har äntligen bestämt vad jag vill ha för burk, så nu gäller det bara att beställa den och få hem den, ja, sen är det bara "resten kvar" :D

Återkommer förhoppningsvis med en film på 275-liters karet ;)[/QUOTE]

Snyggt kar.

Vad är det för växter längst framme till vänster som ser lite ut som gräs?

EDIT: Lästa vad som hade hänt. Väldigt tråkigt. Hoppas det vänder snabbt.
#305 - 11 november 2014 05:39
Åh så himla tråkigt. Blir alldeles ledsen när jag hör det. Har ju själv nästan gjort samma sak men var i rummet när alla fiskar "flög" upp till ytan. Vi skriver ju ofta hur bra det är med Co2 för växterna, men sällan om riskerna för fiskarna.
En feljusterad skruv eller en probe som slutar fungera så blir det som för dig. Installerade ju själv en kontroller efter incidenten i mitt kar. Men om proben tappar justering eller går sönder så blir det lika illa.
Så numera kör jag med hängslen och livrem dvs. Co2-controller, regelbundet kalibrerad probe, dropchecker i mitt 180 kar.
Det svåra med atomizer är ju att trycket behöver vara lite högre på många modeller, typ 1,5 men OM atomizern blir vattenfylld så kan det bli så att man tvingas fläska på för mycket för att få bort vattnet i det keramiska röret. När sedan gasen väl kommer igenom så vräks det då Co2 ut i karet. Så för att undvika det så trycksätter jag min atomizer när den är torr innan den sätts ner i vattnet. På så sätt garanteras att insidan i röret är torrt.
Om röret skulle råka bli vattenfylld lägger jag den att torka i ugnen på svag värme i några timmar. Eller på ett element några dygn. Har 2 st. jag alternerar mellan om det skulle hända.
Men tror du kommer att komma igen när du är färdig med de självanklagelser man plågar sig med en tid efter ett misstag. Det viktiga är ju att se om man kan lära sig något av det. Så bryt ihop och kom igen.
Jag brukar ha tre dagars ältande innan det släpper för mig. Du kanske är mindre sträng än så?
Men tänker på dig.

På jobbet där karet står utan övervakning i helgerna vågar jag inte ha Co2 för riskerna.
#306 - 11 november 2014 06:52
Fy vad tråkigt Helene, lider med dig :(

//Inger
#307 - 11 november 2014 11:59
Ja, jag kommer igen, men som du skriver Bluewing - självanklagelserna är det just nu ingen hejd på, om jag gjort si, om jag gjort så... Dessutom har jag klantat mig 2 ggr inom ett par dagar :(

Då jag kopplade in atomizerna så gjorde jag det med gasen på och utanför akvariet (i luften) därför trodde jag att det var något annat som felade och inte vatten (vilket även min make påpekade då jag micklade med grejorna - vatten alltså). Hur som helst så får man ibland lära den hårda vägen och ffa fiskarna fick betala dyrt för min klantighet.
Vad är en CO2-controller och vad gör den? Ja, det låter ju som om den håller kontroll på CO2, men är det en sensor som startar CO2 när det ligger för lågt, och sedan stänger av när CO2-halten uppnåtts?

Tack för tipsen ang torka atomizern, och förstår precis varför du inte vill ha CO2 på jobbet!

Vattenbyten gjorda, droppcheckern är blågrön (CO2 på igen, men väldigt långsamt och nu är flödet ok i atomizern) och ca 8 guppy, 2 amanoräkor samt några enstaka körsbärsräkor kvar. Hoppas dessa överlever och inte dör av en nitritspik :(
#308 - 11 november 2014 12:37
Fy vad tråkigt. Hoppas du kommer igen snart.
#309 - 11 november 2014 13:53
Här kommer filmen på 275-liters karet.
" target="_blank">

Den ensamma Bolivianska fjärilscikliden har fått sällskap av 3 mindre.
Vid senaste vattenbytet i detta kar fann jag ett "skelett" vilket jag trodde var en siamensis, men ser senare att alla 4 siameser lever och mår bra och den enda fisk det då kan vara är min L200 :(
Av scalarerna har 2 bildat ett par och den tredje stöts bort, som synes på filmen. Paret har till och med lagt rom vid ett tillfälle, men det var borta dagen därpå.
#310 - 11 november 2014 13:55
[QUOTE=Webo;1715275]Snyggt kar.

Vad är det för växter längst framme till vänster som ser lite ut som gräs?

EDIT: Lästa vad som hade hänt. Väldigt tråkigt. Hoppas det vänder snabbt.[/QUOTE]
Tackar!
Växten fram är Blyxa Japonica.
#311 - 11 november 2014 14:26
Skit vad trist.
#312 - 11 november 2014 14:29
[QUOTE=heba;1715267]Katastrof!
Innan jag skrev inlägget ovan, satt jag och tittade på alla fiskarna i juwelkaret (som står bakom ryggen på mig när jag sitter vid datorn) vänder mig därefter och skriver samt kollar mailen, vänder mig om igen, och då har det gått ca 10-15 minuter och ser då att CO2 flödar och sgs alla fiskar är döda :(!
Stänger fort som sjutton av CO2 och springer efter en till pump, riktar allt flöde mot ytan och börjar håva fisk i förhoppning att något lever. Nu finns några guppys och körsbärsräkor kvar, resten är dött :(
Detta skedde såklart 15 minuter innan jag skulle åka och jobba så någon tid att göra vattenbyten fanns inte :(

Jag skickade tidigare efter en atomizer som jag kopplade in förra veckan, tycker det har varit stort motstånd/dåligt flöde i den och det har inte gått att få upp till ens 1 bubbla/sekund. Provade igår för sjuttielfte gången att felsöka och plockade isär allt utan att det blev bättre.
Ställde ner flödet men utökade tiden istället då CO2 är på, och idag detta!
Jag tror att halva flaskan tömdes på några minuter och droppcheckern var knallgul. Uppenbarligen hade jag inte vridit ner flödet tillräckligt.

Låter nu dom upphivade guppysarna går kvar i en liten 3 liters bytta till imorgon, och 2 guppys är kvar i karet och verkar pigga, enstaka räkor plockar bland dom döda räkorna jag inte kommer åt. Väntar nu bara på nitritspiken "from hell" då jag inte vill riva upp allt i karet.
Tappar totalt sugen....

Grämer mig nåt galet över alla fina kolglödstetror, galaxyrasboror, gula och röda ancistrus osv, men det är väl bara att "komma igen", men idag känns det skit rent ut sagt![/QUOTE]

så tråkigt.. lider med dig :(
#313 - 12 november 2014 13:16
Trist med din 200 också. :( :(
#314 - 12 november 2014 16:49
Ja, just nu är det motgångar på rad :(
Igår märkte jag att ljusrampen över 275:an inte tände som den brukar. Korta versionen - driftdonet (högst troligt) är trasigt, så nu är det mörkt i det karet.
Driftdonet är slut på Imazo och ingen nätbutik i Sverige har det, så bara jag får tiden så blir det till att ringa runt :mad:
Som man säger "when it rains, it pours"....
#315 - 12 november 2014 20:34
Men vad sjutton hörru! :( Nu får det vara slut med ditt elände.
#316 - 12 november 2014 20:57
Ja, jag håller med!
Det kanske är så att all sk-t kommer i en "skur" och sen är det lugnt - vill iallafall tro det ;)
#317 - 12 november 2014 22:54
[QUOTE=heba;1715547]Ja, jag håller med!
Det kanske är så att all sk-t kommer i en "skur" och sen är det lugnt - vill iallafall tro det ;)[/QUOTE]
Trist med alla motgångar!
Satt just och njöt av filmen med alla snygga guppies, tetror och räkor, var ju en härlig mix och måste nu kännas tomt.
Det stora är också riktigt fint. Jag är imponerad av hur bra du fått till inredningen i detta&#128076; Jag tänker ett maffigt diskuspar och ett stim kardinaltetror&#128521; Hoppas du får till belysningen innan växter tar skada. Vilken pansarmal är det med orange/svart teckning?
#318 - 13 november 2014 21:27
[QUOTE=Micke L;1715560]Trist med alla motgångar!
Satt just och njöt av filmen med alla snygga guppies, tetror och räkor, var ju en härlig mix och måste nu kännas tomt.
Det stora är också riktigt fint. Jag är imponerad av hur bra du fått till inredningen i detta&#62540; Jag tänker ett maffigt diskuspar och ett stim kardinaltetror&#62985; Hoppas du får till belysningen innan växter tar skada. Vilken pansarmal är det med orange/svart teckning?[/QUOTE]
Tack!
Det är så tomt nu tyvärr! Ska låta det gå ett tag och sedan försöka hitta nya kolglödstetror till att börja med, sedan några ancistrusar.
Ja, belysningen måste fixas, nu är det en otillräcklig lampa som ersatt rampen :(
Jag har ju "provat" diskus förut och det var tyvärr inget för mig, men dom är så vackra (i andras kar ;)).
Dom orange/svarta är C.Duplicareus.
#319 - 13 november 2014 21:47
Flera liter sött vatten

[ATTACH]72529[/ATTACH]
[ATTACH]72530[/ATTACH]

;)

(Du vet var det finns som väntar på dig! :) )
#320 - 15 december 2014 03:53
Tack Likan - jag kommer att ta dig på orden :)

En uppdatering är nog på sin plats!
Nya kolglödstetror är installerade i juwelkaret - det blev 15 stycken, och det känns som alldeles för få, så det blir nog en till beställning efter helgerna. Guppysarna förökar sig i makalös takt, körsbärsräkorna började kika fram efter några dagar så det var fler som klarade sig än vad jag trodde, likaså har jag räknat in 6 stycken crystalräkor :D Gissa om jag blev glad när jag insåg att det var en hel del räkor som faktiskt klarat sig? Lustigt dock att dom gömde sig under flera dagar, innan dom vågade sig fram igen! Växterna i samma kar växer så det knakar.

I 275:an (som fortfarande saknar T5-armaturen och belyses av 2 stycken 18 w LED) lunkar det på som vanligt. Armaturen är skickad till Akvastabil i Danmark då det egentligen var garanti kvar. "Egentligen" skriver jag, då vi (maken) hann mecka isär armaturen innan jag kollade garantin, och sladden till drivdonet var avklippt, då vi hade tänkt köpa ett nytt don:(. Hur som helst så får vi se vad Akvastabil säger - det värsta som kan hända är att dom inte lagar armaturen. Något positivt med detta (om det nu finns något?) är att det är så otroligt vackert med LED-ljus i karet - det "skimrar" så läckert, men arrangemanget för att få dessa lampor över karet lämnar en hel del övrigt att önska (läs - ser för jä-igt ut ;))!

Vad gäller mina Vivarie/terrarie planer, så har nu äntligen ett terrarium "landat" här hemma och det SKA vara vattentätt :).
Jag var på posten igår och hämtade paketet med bakgrund, så nu ska jag fixa iordning det när jag är ledig!

Nu hoppas jag att motgångarna är "by gone" :)!
#321 - 21 december 2014 22:25
Så, har du vattentestat det än? ;) Jag håller tummen som alltid. :)

Vad är måtten på denna då? Du har säkert sagt det förr men minns inte... Och vad blir det för bakgrund? Nyfiken i en strut. ;)
#322 - 22 december 2014 18:51
Ja, vad ska man säga.....saknas silikon ca 4-5 cm mitt fram mot bottenglaset :mad: Jag har inte ens provfyllt det, utan leverantören ska hämta det 8/1 för att silikona om det (tror jag hört den förut!)!
Jag blir galen på detta, vad är det med terrarieleverantörer/byggare - bara slarv för hela slanten :( Det verkar som om alla tror att det är ökentema som är det allena rådande!

Måtten är iallafall 71 x 51 x 100 cm, udda mått för att passa på Juwelbänk ;) Jag kommer ha en bakgrund med både Xaxim och korkbark...någongång..

Behöver jag säga att jag är sk-tless :mad:?
#323 - 22 december 2014 19:17
[QUOTE=heba;1720537]Ja, vad ska man säga.....saknas silikon ca 4-5 cm mitt fram mot bottenglaset :mad: Jag har inte ens provfyllt det, utan leverantören ska hämta det 8/1 för att silikona om det (tror jag hört den förut!)!
Jag blir galen på detta, vad är det med terrarieleverantörer/byggare - bara slarv för hela slanten :( Det verkar som om alla tror att det är ökentema som är det allena rådande!

Måtten är iallafall 71 x 51 x 100 cm, udda mått för att passa på Juwelbänk ;) Jag kommer ha en bakgrund med både Xaxim och korkbark...någongång..

Behöver jag säga att jag är sk-tless :mad:?[/QUOTE]

Bra att du är förbannad...ibland hjälper det ;)

//Inger
#324 - 22 december 2014 19:33
Herregud, aldrig hört om någon som haft sån otur :( Usch vad trist!
#325 - 23 december 2014 10:36
[QUOTE=Inger H;1720543]Bra att du är förbannad...ibland hjälper det ;)

//Inger[/QUOTE]
Ja, jag hoppas det, men det känns mest frustrerande att dom som tillverkar är så slarviga, tänk om akvariebyggarna gjorde likadant :p

[QUOTE=kastina;1720549]Herregud, aldrig hört om någon som haft sån otur :( Usch vad trist![/QUOTE]
Det har varit lite mycket nu ett tag, men som man säger - efter regn kommer sol - och jag bara väntar på solen (även i bokstavlig bemärkelse ;))!
#326 - 24 december 2014 10:17
Alltså jisses. Saknar ord... :(

Så du får en önskan om en God jul iaf! :)
#327 - 25 december 2014 12:08
[QUOTE=Likan;1720652]Alltså jisses. Saknar ord... :(

Så du får en önskan om en God jul iaf! :)[/QUOTE]
Ja, eller hur :confused:
God jul till er med :)
#328 - 7 juni 2015 18:22
Efter ett långt uppehåll härifrån så har jag börjat läsa igen. Tappade helt sugen efter trasslet med terrariet, men jobbade ändå vidare, så 8 månader efter införskaffandet av det första terrariet så var jag äntligen på banan &#65533;&#65533;.
Ca 7 cm vatten i botten, därefter "plastgolvbitar", matkultur, torv och sist spagnummossa. Endast växter häri, inga djur.
[ATTACH=CONFIG]76318[/ATTACH]
Nu får ni vrida datorn - sorry &#65533;&#65533;

Akvarierna rullar på som vanligt, men jag funderar allvarligt på att lägga ner 275:an då det inte fungerar som jag vill. Hur som helst så lunkar karen på.
Eftersom paddan inte vill lägga in några bilder så får jag återkomma från den stationära datorn.
Hur bär man sig åt för att ta bort miniatyrerna? Lyckades!
#329 - 7 juni 2015 19:17
Här kommer lite fler bilder, tagna med paddan så tyvärr inte bästa (eller ens näst bästa) kvalite.
Vattennivån i terrariet blev begränsat pga en spricka som uppkom i samband med att det skulle lyftas på plats (gissa om det var nära att det åkte ut helt ;)), men med lite silikon som försäkring så får det rulla med mindre mängd vatten.
[ATTACH=CONFIG]76324[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]76325[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]76326[/ATTACH]
I 275-litern går dom vanliga fiskarna som har fått lite tillskott i form av Psedomugil furcatus https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=259&SOK=1 och 2 gula ancistrus. Dom små gaffelstjärtarna är verkligen roliga fiskar, dom var ett "medskick" då jag köpte guppys. Detta karet är nedläggningshotat till förmån för ett saltkar.
Ja, saltsuget har gjort sig påmint igen så det blir nog ett mindre kar igen :)
[ATTACH=CONFIG]76327[/ATTACH]
Juwelkaret skulle behöva en rejäl ansning - det växer som tusan! Fortfarande guppys (massor), kolglödstetror och 4 st röda ancistrus (Ja, Likan, dom växer :)) i detta kar tillsammans med körsbär och amanoräkor.
[ATTACH=CONFIG]76328[/ATTACH]
#330 - 7 juni 2015 19:18
Woho! Heba är tillbaka! [emoji106]
#331 - 7 juni 2015 19:19
Hmm så här ser det ut hos mig.

Kul att de växer! [ATTACH]76330[/ATTACH]
#332 - 7 juni 2015 19:25
Ja, varför blir bilderna länkar - kanske ska prova att minska på storleken ;)
[ATTACH=CONFIG]76331[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]76332[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]76333[/ATTACH]
Fungerar det?
#333 - 7 juni 2015 19:27
Kör vidare med mindre bilder och hoppas det fungerar :)
[ATTACH=CONFIG]76334[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]76335[/ATTACH]
#334 - 7 juni 2015 19:28
Funkar! Grönt är skönt. :)
#335 - 7 juni 2015 19:56
[QUOTE=Likan;1738707]Funkar! Grönt är skönt. :)[/QUOTE]
Ja, eller hur ;)
#336 - 7 juni 2015 22:04
Nu ser jag oxå. Urtjusigt!!
#337 - 8 juni 2015 07:11
[QUOTE=HeidiH;1738720]Nu ser jag oxå. Urtjusigt!![/QUOTE]
Tack!
#338 - 8 juni 2015 07:19
Har funderat på vart du tog vägen, kul att du är tillbaka :). Vilka himla gröna och snygga kar du har :).

//Inger
#339 - 8 juni 2015 07:32
Jag har också undrat vart du tagit vägen. Roligt att höra från dig. Otroligt vackra akvarium och terrarium.
#340 - 8 juni 2015 13:44
Tack snälla ni!
Ja, intresset går ju upp och ner, och jag har varit i en "ner-period" då det var så mycket motgångar med terrarierna. Det nuvarande terrariet höll på att åka på tippen när det sprack, men jag tänker ha det som ett testterrarium och se om jag tycker det är roligt (vilket det än så länge är ;)).

275:an kommer jag nog tömma och jag får se om jag bara ställer undan det, eller om jag säljer det - har inte riktigt bestämt mig än.
Det blir för mycket med 2 sötvatten + 1 vas, 1 saltvatten och 1 terrarium (vågar knappt ta hit vänner och bekanta - vad tror dom om mig ;))! Hur som helst så finns inte tiden för allt detta, så då får ett sötvatten "stryka på foten" och Juwelkaret är mer lättjobbat och då åker 275:an ut.

Jag har nu varit och införskaffat ett saltkar på 80 liter, ska också inhandla "levande sten". Kommer starta upp det långsamt och köra mer "low-tech" än vad jag gjort tidigare, bara ha någon anemon http://se.reeflex.net/tiere/882_Entacmaea_quadricolor.htm och 2 clownfiskar http://se.reeflex.net/tiere/4_Amphiprion_ocellaris.htm kanske så småningom en mandarin http://se.reeflex.net/tiere/242_Synchiropus_splendidus.htm. Den sista är en matspecialist och lite klurig med maten, så den kräver väl ingången sten med mycket smådjur i, så den får komma i karet sist när det varit igång en tid.
Jag väljer att hålla det på en lägre nivå i förhoppningen att jag inte ska tröttna :)

Nu blir det både sött och salt vatten i tråden :D
Jag återkommer med bilder när jag börjat packa upp allting.
#341 - 9 juni 2015 13:04
Spännande!!

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk
#342 - 14 juni 2015 15:13
[QUOTE=heba;1738745]Tack snälla ni!
Ja, intresset går ju upp och ner, och jag har varit i en "ner-period" då det var så mycket motgångar med terrarierna. Det nuvarande terrariet höll på att åka på tippen när det sprack, men jag tänker ha det som ett testterrarium och se om jag tycker det är roligt (vilket det än så länge är ;)).

275:an kommer jag nog tömma och jag får se om jag bara ställer undan det, eller om jag säljer det - har inte riktigt bestämt mig än.
Det blir för mycket med 2 sötvatten + 1 vas, 1 saltvatten och 1 terrarium (vågar knappt ta hit vänner och bekanta - vad tror dom om mig ;))! Hur som helst så finns inte tiden för allt detta, så då får ett sötvatten "stryka på foten" och Juwelkaret är mer lättjobbat och då åker 275:an ut.

Jag har nu varit och införskaffat ett saltkar på 80 liter, ska också inhandla "levande sten". Kommer starta upp det långsamt och köra mer "low-tech" än vad jag gjort tidigare, bara ha någon anemon http://se.reeflex.net/tiere/882_Entacmaea_quadricolor.htm och 2 clownfiskar http://se.reeflex.net/tiere/4_Amphiprion_ocellaris.htm kanske så småningom en mandarin http://se.reeflex.net/tiere/242_Synchiropus_splendidus.htm. Den sista är en matspecialist och lite klurig med maten, så den kräver väl ingången sten med mycket smådjur i, så den får komma i karet sist när det varit igång en tid.
Jag väljer att hålla det på en lägre nivå i förhoppningen att jag inte ska tröttna :)

Nu blir det både sött och salt vatten i tråden :D
Jag återkommer med bilder när jag börjat packa upp allting.[/QUOTE]

Hej, kul att se dig här igen, och lustigt vi har haft uppehåll under samma period.
Själv har jag bygg om och har inte samma plats till akvarier längre. Jag hade allt nedplockat pga ombyggnad och när det var klart kände jag ingen lust för akvarium. Nu har den börjat komma tillbaks och jag har satt igång min kub och ska nu känna efter ordentligt innan jag ev sätter upp ett till.

Kul med salt i tråden! Känner på mig att jag kommer att bli inspirerad för jag kommer på mig med att plötsligt spendera tid i saltavdelningen när jag är i Zooaffärer.

Jag blir nyfiken, vad är det för saltkar du köpt? Färdig lösning med belysning och skummare, eller bygger du ihop själv?

Angående innehållet i burken har jag haft en liknande bubbelanemon, min var grön. Den spred sig något otroligt i karet och blev ett problem för vissa koraller. Ska du bara ha denna är det nog ett lysande val som clowfiskarna säkert kommer att älska.

Angående mandarinfisken har jag provat tre gånger. De har nog i snitt levt i tre månader i mina kar. Även om man har mogen sten med massor av liv i så känns det som om maten tar slut efter ett tag. Det är dock mina egna slutsatser. Dog gjorde de iallafall. Dock är de ju fantastiskt läckra och jag skulle kunna tänka mig att prova igen.

Lycka till med nya karet, ser fram emot uppdateringar.
#343 - 14 juni 2015 16:13
Välkommen tillbaka.
Ditt juwelakvarium blev jag verkligen avundsjuk på.
Tiden efter flytten så börjar jag mer och mer bli sugen både på räkor och växter igen.
Växter har jag ju provat på ordentligt innan så nu har man ju provat sig fram och vet vad som är roligt och inte.

Försöker få till en bra belysning till min vas så att man kan kombinera lite lätta snygga växter tillsammans med räkor.
Får se vad det blir till slut. Men roligt att du är tillbaka :)
#344 - 22 juni 2015 19:21
Har inte varit här på ett par dagar pga en intensiv jobbperiod.

Tack Micke L!
Ja, jag såg i din tråd att du haft en "timeout", men nu är på gång igen :)
Jag har införskaffat ett Aqua Medic Blenny denna gång, på 80 liter - ett färdigt "kit" med pumpar, ljus (3 x 9 w led) och skummare. Jag har ingången sten som fn ligger i en tunna med cirkulation, har inte fått igång saltet än då jag måste avveckla mitt 275-liters först.
Ang mandariner så har jag haft det tidigare och det har fungerat (om vi bortser från att honan slog ihjäl 2 hanar på rad) dom dog inte av svält ;) Honan sålde jag då jag la ner och hon var rund och go då! Jag tillsätter Copepods i vattnet för att optimera mängden mat till en mandarin.
Anemonen kommer vara en BTA då dom oftast är något mindre än andra anemoner på marknaden.

Jesper - Tack!
Ja, juwelkaret är "vilt och vackert" men emellanåt känns det som om det växer över alla ledder :) Ansar, säljer och kastar!
Jag kör ju bara med originalbelysningen på 2 x 45w, PMDD och CO2 (sodastream) i detta kar.
Har jag några växter jag kan locka dig med - och såklart du ska ha ett räkkar igen!
#345 - 23 juni 2015 19:53
Jag har kollat in Blenny och det ser ju spännande ut. Ser fram emot dina erfarenheter och kanske kopierar om det blir bra&#9786;
#346 - 24 juni 2015 13:24
Haha :)! Ja, jag ska dela med mig av mina erfarenheter av detta kar! Det är ju onekligen "testkört" av många saltvattenakvarister och med gott omdöme, så jag hoppas att det blir så för mig med!
Om du funderar på Aqua medics kar - titta på Cubicus, 140 liter med samma koncept och LED-belysning. Var inne på att köpa ett sådant, men bestämde mig för det mindre.

Det har visat sig vara svårt att "bli av" med fiskarna i 275:an, så uppstarten av saltet tar tid. Jag vill inte annonsera på Blocket, och får då inte lika många? intressenter, men så småningom är det nog tomt.
#347 - 12 juli 2015 18:17
[QUOTE=heba;1739691]Haha :)! Ja, jag ska dela med mig av mina erfarenheter av detta kar! Det är ju onekligen "testkört" av många saltvattenakvarister och med gott omdöme, så jag hoppas att det blir så för mig med!
Om du funderar på Aqua medics kar - titta på Cubicus, 140 liter med samma koncept och LED-belysning. Var inne på att köpa ett sådant, men bestämde mig för det mindre.

Det har visat sig vara svårt att "bli av" med fiskarna i 275:an, så uppstarten av saltet tar tid. Jag vill inte annonsera på Blocket, och får då inte lika många? intressenter, men så småningom är det nog tomt.[/QUOTE]
Något nytt här? Eller njuter du av den svenska sommaren;)
#348 - 19 maj 2016 17:31
Ett galet sent svar - ja, jag njöt av sommaren ;)!

Jag har inte varit här inne på väldigt länge, men ser att många "gamla" trådar fortfarande är aktiva - härligt! Har mycket att ta igen :D

Här hemma är det si och så med akvaristiken.
275 L har jag fortfarande inte sålt - har känt mig tveksam om jag kommer vilja starta det igen, men har nu beslutat mig för att sälja av det. 180 L juwelkaret är nedlagt och sålt. Terrariet är igång, men det var inte min grej så det ska också säljas.
Saltkaret är igång och "lunkar på", där gör jag inte mycket mer än vattenbyten och pytsar i tillsatser. Jag bytte belysningen i detta kar till en Maxspect razor nano då originalbelysningen var (i alla fall i mina ögon) undermålig.
Ett nytt kar har tillkommit, ett Fluval 46 L där microrasbororna från vasen går tillsammans med 2 guppys och räkor. När jag tömde juwelkaret så sålde jag av all fisk, men när jag tappade ur vattnet fann jag 2 små guppy-yngel och dessa fick flytta över till vasen, dessa två var en hane och en hona (byter dom kön efter behov som vissa andra fiskar gör?). Räkorna består av crystalräkor och körsbärsräkor (som också är kvar från juwelkaret).
Vasen har jag lagt ner då jag tyckte synd om innevånarna ffa fiskarna.

Imorgon ska jag åka och titta på ett beg. kar med spännande mått, får se om det får följa med hem. Tänker i så fall växtkar igen, då jag saknar mitt gröna juwelkar :(.

Är inte guldmedlem så det blir inga bilder tyvärr, men det kanske förändras det med!
#349 - 19 maj 2016 21:42
Haha, ja det var sent! Och nu kommer det ju en ny sommar att njuta av;)[:-174]
#350 - 20 maj 2016 12:40
Bättre sent än aldrig - eller vad heter det :rolleyes:

Det fick följa med ett nytt kar hem idag med måtten L 80 x B 65 x H 40 cm. Måste nu hitta på en bra belysning som kan täcka hela ytan och fixa "möbeln". Underredet/"möbeln" idag består av ett regelverk och är inte så vackert, dessutom ca 45-50 cm högt så jag måste få till både utseendet och höjden. IKEA har ju med sitt nya kökssortiment minskat ner möjligheterna att kombinera luckor tyvärr, så det får nog bli någon lösning med mdf.
#351 - 21 maj 2016 19:10
Häftigt med 65 cm djup! Det kan du säkert, med ditt sätt att kombinera rötter och växter, göra något riktigt fint av. 80 cm är väl tacksamt när du letar belysning. Det är ju standard så det finns säkert mycket att välja på. Gissar att du tänker dig ett öppet kar med belysning som du "ställer" på kanterna? Jag hoppas på uppdateringar när det händer något. Och det här med inga bilder....... Godkännes icke[:-129]
#352 - 24 maj 2016 21:06
[QUOTE=heba;n2356257]Haha! Ja det blir nog bilder framöver.
Detta med att hitta ljus till 80 cm var inte så lätt som jag trodde! 60 och 90 verkar vara "standard" på ebay, tittar man på t.ex econolux så är man raskt uppe i större summor. Kan det räcka med två 60 cm armaturer a' 39 w LED - osäker om ljuset räcker ut i kanterna? Jag har tittat på denna typen av belysning vilken är "slim" och ser bra ut, men finns inte 80 cm, utan den längsta är 60 cm.
Förslag mottages tacksamt [:-159][/QUOTE]

Vad ska du ha i karet? Något som bara behöver ljus för att kunna se in i det, eller värsta växtkaret? Jag gissar på mer åt det senare alternativet efter att ha sett dina tidigare kar:)
#353 - 27 maj 2016 13:24
Jo, det är nog växtinriktat kar även denna gång - jag saknar den biten.
#354 - 14 juni 2016 13:05
Sakta men säkert börjar sakerna komma på plats men det är fortfarande en hel del kvar att fixa innan uppstart av det nya 200-liters karet.
Belysningen har kommit och det var en positiv "överraskning" - jag skickade efter 4 stycken 40 cm ramper av dom jag länkade till här ovan (Chihiros) och tänker sätta ihop dom 2 och 2 så det blir 2 stycken 80 cm ramper a' 48 w. Dessa ramper är väldigt slimmade och snygga, bara 1 cm tjocka, så jag hoppas det blir bra.
"Möbeln" karet ska stå på kommer maken hjälpa mig att få till under semestern, sedan är det bara CO2-systemet jag behöver - var korkad nog och sålde mitt gamla, något jag ångrar nu :(.
#355 - 24 november 2016 08:45
Ja, jag kan inte skryta med att jag är särskilt aktiv i min tråd, men akvariumen tuffar på [:o]!
200-liters karet är igång sedan en tid och det växer så det knakar! Hade en del problem i början med penselalger som jag fick bukt på med hjälp av Easy carbo i högre doser, sedan gjorde nog tiden sitt ;)
Jag lyckades komma över ett kar med härligt udda mått (170 x 30 x 30) för en ringa penning, och detta håller jag på att förbereda nu. Jag tänker mig denna gång mer åt "low tech"-hållet, och det ska bli spännande.

Jag har fastnat lite i dessa udda mått-akvarium och jag vet inte vad det är som triggar mig när jag hittar dom (på blocket), men roligt är det :)
Jag har fortfarande inte förnyat mitt medlemskap så jag kan lägga in bilder :rolleyes:
#356 - 24 november 2016 11:01
[QUOTE=heba;n2363121]Ja, jag kan inte skryta med att jag är särskilt aktiv i min tråd, men akvariumen tuffar på [:o]!
200-liters karet är igång sedan en tid och det växer så det knakar! Hade en del problem i början med penselalger som jag fick bukt på med hjälp av Easy carbo i högre doser, sedan gjorde nog tiden sitt ;)
Jag lyckades komma över ett kar med härligt udda mått (170 x 30 x 30) för en ringa penning, och detta håller jag på att förbereda nu. Jag tänker mig denna gång mer åt "low tech"-hållet, och det ska bli spännande.

Jag har fastnat lite i dessa udda mått-akvarium och jag vet inte vad det är som triggar mig när jag hittar dom (på blocket), men roligt är det :)
Jag har fortfarande inte förnyat mitt medlemskap så jag kan lägga in bilder :rolleyes:[/QUOTE]

Kul att du fortfarande är i gång :) Nu blir man ju nyfiken på att få se lite bilder på dina akvarier, särskilt det där med udda måttet, så långt och lågt, grunt? Vad har du för planer för det?
#357 - 25 november 2016 20:38
[QUOTE=heba;n2363121]Ja, jag kan inte skryta med att jag är särskilt aktiv i min tråd, men akvariumen tuffar på [:o]!

Jag har fortfarande inte förnyat mitt medlemskap så jag kan lägga in bilder :rolleyes:[/QUOTE]

Du njöt av ännu en sommar(och höst):D
Har du kollat in Kjells bilder från Malmö akvarieförenings utställning?
Där fanns ett kar med mått som påminner om de på ditt senaste, fast ännu värre:p 300x20x20

Jag antar det är ok att länka till bilden som Kjell tagit:
https://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=24224

#358 - 27 november 2016 00:43
[QUOTE=KJE;n2363128]

Kul att du fortfarande är i gång :) Nu blir man ju nyfiken på att få se lite bilder på dina akvarier, särskilt det där med udda måttet, så långt och lågt, grunt? Vad har du för planer för det?[/QUOTE]

Nu har jag äntligen betalat in guldmedlemskapet, så bilder kommer så småningom :D
Ja, visst är jag igång - 3 akvarier ;) - ett 200 liters växtkar, ett 60-liters som nu mest är ett övergångskar, och ett 80-liters saltvatten.
Ang planer så är jag inne på att inte köra high-tech iallafall, men vad gäller fiskarna så är jag ännu mer osäker, har dock ett gäng endlers som ska ner i det här karet och även några små rasboror. Har du något tips?
#359 - 27 november 2016 00:44
[QUOTE=Micke L;n2363199]

Du njöt av ännu en sommar(och höst):D
Har du kollat in Kjells bilder från Malmö akvarieförenings utställning?
Där fanns ett kar med mått som påminner om de på ditt senaste, fast ännu värre:p 300x20x20

Jag antar det är ok att länka till bilden som Kjell tagit:
https://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=24224

[/QUOTE]

"Sommaren är (inte) kort" :rolleyes:
Åh, jag kommer inte in på länken ännu, får vänta till mitt medlemskap är registrerat!
#360 - 27 november 2016 19:15
[QUOTE=heba;n2363231]

"Sommaren är (inte) kort" :rolleyes:
Åh, jag kommer inte in på länken ännu, får vänta till mitt medlemskap är registrerat![/QUOTE]

Ja då får du kolla in länken, väldigt långt kar med zebrafiskar.
Guldmedlem, då kommer bilderna som jag väntat på i 1,5 år[:-159];)
Kjell Fohrman
Administrator
#361 - 27 november 2016 20:25
Du hittar det i denna artikel (som alla kan se) https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=618
#362 - 28 november 2016 07:22
[QUOTE=heba;n2363230]

Nu har jag äntligen betalat in guldmedlemskapet, så bilder kommer så småningom :D
Ja, visst är jag igång - 3 akvarier ;) - ett 200 liters växtkar, ett 60-liters som nu mest är ett övergångskar, och ett 80-liters saltvatten.
Ang planer så är jag inne på att inte köra high-tech iallafall, men vad gäller fiskarna så är jag ännu mer osäker, har dock ett gäng endlers som ska ner i det här karet och även några små rasboror. Har du något tips?[/QUOTE]

Kul att det blev guldmedlemskap, ser fram emot bilder :D

Jag har inga direkta tips, men kanske ett rejält stim av någon mindre tetra, Kolglödstetrorna tar inte mycket plats och är fina tycker jag :)
#363 - 29 november 2016 19:05
[QUOTE=Micke L;n2363292]

Ja då får du kolla in länken, väldigt långt kar med zebrafiskar.
Guldmedlem, då kommer bilderna som jag väntat på i 1,5 år[:-159];)[/QUOTE]
Ja, nu kom jag in på länken - vilket läckert kar!!

#364 - 29 november 2016 19:08
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2363297]Du hittar det i denna artikel (som alla kan se) https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=618[/QUOTE]
Tack Kjell, jättefina bilder och dom jag gillade bäst var dom på dom enskilda fiskarna!
Vad är det för sort/art i översta raden i mitten - galet vacker fisk!

#365 - 29 november 2016 19:11
[QUOTE=KJE;n2363311]

Kul att det blev guldmedlemskap, ser fram emot bilder :D

Jag har inga direkta tips, men kanske ett rejält stim av någon mindre tetra, Kolglödstetrorna tar inte mycket plats och är fina tycker jag :)[/QUOTE]

Det jag redan har i fiskväg är ett gäng endlers och några få små rasboror som nu går i ett "övergångskar" då jag tömt akvariet dom var i, så dom ska ner i det nya långa karet. Vad gäller kolglödstetror så har jag ett stim i växtakvariet, så det blir nog inga sådana.
Får fundera vidare, tiden finns då det inte ännu är vatten i akvariet :D
#366 - 29 november 2016 21:14
Grönt är skönt :) Vilket härligt kar du har att inreda! Ska bli spännande att se hur det blir.
#367 - 30 november 2016 06:24
[QUOTE=heba;n2363397]AttachmentAttachmentAttachment Ja, bilder... inga direkt skrytbilder här inte ;)
växtakvariet ser ut som en djungel då jag inte vill slänga några växter innan jag startat det nya, och det nya - ja, ni ser, inget vatten [:o]

[/QUOTE]

Det ser riktigt bra ut, vilken härlig gräsmatta du har fått till där i växtakvariet:)
#368 - 30 november 2016 08:07
[QUOTE=Rufus;n2363410]Grönt är skönt :) Vilket härligt kar du har att inreda! Ska bli spännande att se hur det blir.[/QUOTE]
Ja, det ska bli kul att inreda, det är ju också en utmaning med dom tokiga måtten :confused:

#369 - 30 november 2016 08:10
;)[QUOTE=KJE;n2363413]

Det ser riktigt bra ut, vilken härlig gräsmatta du har fått till där i växtakvariet:)[/QUOTE]
Tackar! Ja det växter som "ogräs" nu när det kommit igång, men det behövs onekligen en ordentlig ansning [:I]
Jag ska ta en bild när jag rensat upp i akvariet så ni får se hur det egentligen ska se ut ;)!

#370 - 30 november 2016 08:39
[QUOTE=heba;n2363420];)
Tackar! Ja det växter som "ogräs" nu när det kommit igång, men det behövs onekligen en ordentlig ansning [:I]
Jag ska ta en bild när jag rensat upp i akvariet så ni får se hur det egentligen ska se ut ;)!

[/QUOTE]

Det ser vi fram emot :)
#371 - 30 november 2016 17:26
Du är en hejare på inredning Helene, men det visste jag ju redan sen en tid tillbaka. Väldigt snyggt [:)]

//Inger
#372 - 30 november 2016 17:58
Tack snälla ni! Förhoppningsvis kommer jag kunna starta upp det nya till helgen, och då blir det också lite mer ordning i växtkaret [:-15]
#373 - 30 november 2016 20:48
Vilken känsla för inredning och förmåga att få det dit, Grattis till ett lyckat kar :)
#374 - 30 november 2016 20:56
[QUOTE=flygrc;n2363440]Vilken känsla för inredning och förmåga att få det dit, Grattis till ett lyckat kar :)[/QUOTE]
Tack :)!

#375 - 4 december 2016 08:47
[QUOTE=heba;n2363551]Attachment
Jag har nu påbörjat inredningen av karet, och det blev sjösten i olika grovlek på botten. Rötterna har jag lagt sten på inför fyllningen av vatten (ser trist ut just nu).
Imorgon blir det till att ansa i växtkaret och fylla det nya, och sedan i med vatten :)[/QUOTE]

Det ser riktigt lovande ut, jag skulle också vilja ha ett sånt där långt, lågt akvarium, känns som om det inte vore alltför svårt att möblera in heller :)
#376 - 4 december 2016 12:45
Det är lite av en utmaning då man som jag vill ha rötterna uppstickande ur akvariet, vilket innebär snålt med plats för belysning. Ska nog skicka efter likadan ledbelysning som jag har i växtkaret, vilken är väldigt "slimmad"!
Nu är det vatten i karet, men har ännu inte installerat filtret, vilket går dubbelt i växtkaret, men det blir nog framåt kvällen eller imorgon.
#377 - 4 december 2016 12:48
[QUOTE=KJE;n2363555]

Det ser riktigt lovande ut, jag skulle också vilja ha ett sånt där långt, lågt akvarium, känns som om det inte vore alltför svårt att möblera in heller :)[/QUOTE]

Nej, det var inte jättesvårt att möblera in då skåpen är 40 cm djupa ;),
Jag är glad att jag har det och nu ska det bara bli balans i det. Kommer behöva köpa någon cirkulationspump då det är svårt att få till cirkulationen i ett så långt kar. Har tänkt köpa en sådan pump som jag har i saltvattenakvariet, som är smidig och ger ett hyfsat tryck.
#378 - 4 december 2016 14:14
Påminner mig om hannesc Orinocokar som ju blev väldigt fint!
#379 - 5 december 2016 06:26
[QUOTE=heba;n2363603]:rolleyes:Attachment
AttachmentAttachment
Lite bilder från dagen!
Testar belysning i nya karet, och jag gillar led:en och dess kallare ljus (ser nu att ljuset är väldigt blått på fotot, vilket det inte riktigt är i verkligheten)! Stenar är lagda på rötterna och ska placeras om då rötterna behagar ligga kvar, ytterligare en mindre rot med växter på ska i samt mer växter, men jag är på väg :rolleyes:
Växtkaret har tagit stryk efter en tid med dålig skötsel och att det varit så överväxt, men jag hoppas att det hämtar sig. Även här behövs en del ändringar då jag nu tagit bort snabbväxarna, men jag väntar tills jag flyttat filtrets in-och utblås och tagit bort det som ska till det nya.[/QUOTE]

LED-rampen ser också mycket slankare och smidigare ut på akvariet, jag röstar på den :)
#380 - 5 december 2016 06:51
Rötter som vill flyta är ju jobbigt, på Lidot som jag satte upp för några veckor sedan använda jag silikon och flat sten. Syns ju inte och man kan lägga grenarna lite som man vill utan att de ändrar läge när vattnet åker i. Du kommer att få riktigt ljust ända ner i bottnen med det låga karet. Kan ju välja och vraka bland lägre ljuskrävande växter om du vill-roligt :)
#381 - 5 december 2016 13:19
[QUOTE=KJE;n2363609]

LED-rampen ser också mycket slankare och smidigare ut på akvariet, jag röstar på den :)[/QUOTE]

Ja, det blir nog led, men har bara en ramp av den som ligger på just nu, så det blir till att beställa nya [:)]
#382 - 5 december 2016 13:21
[QUOTE=Rufus;n2363612]Rötter som vill flyta är ju jobbigt, på Lidot som jag satte upp för några veckor sedan använda jag silikon och flat sten. Syns ju inte och man kan lägga grenarna lite som man vill utan att de ändrar läge när vattnet åker i. Du kommer att få riktigt ljust ända ner i bottnen med det låga karet. Kan ju välja och vraka bland lägre ljuskrävande växter om du vill-roligt :)[/QUOTE]

Rötterna har legat i blöt tidigare så jag hoppas det inte tar månader ;)
Ja, jag kan verkligen välja fritt bland växterna, men ändå vill jag hålla det på en lägre nivå då jag inte har några planer på CO2 i detta kar.
#383 - 8 december 2016 08:45
Nu är fiskarna på plats i det nya karet. Det som från börjar var 2 små, små yngel av endlersguppy är nu ett 30-tal (minst)! Dom har sällskap av några (6-7 st) rasboror och en del snäckor.
Någon mer fisk ska komma till i det akvariet, men jag har ännu inte bestämt mig, så det får ta den tid det tar.
#384 - 8 december 2016 09:53
[QUOTE=heba;n2363715]Nu är fiskarna på plats i det nya karet. Det som från börjar var 2 små, små yngel av endlersguppy är nu ett 30-tal (minst)! Dom har sällskap av några (6-7 st) rasboror och en del snäckor.
Någon mer fisk ska komma till i det akvariet, men jag har ännu inte bestämt mig, så det får ta den tid det tar.[/QUOTE]

Dom har varit flitiga med andra ord :D
#385 - 9 december 2016 07:23
[QUOTE=KJE;n2363716]

Dom har varit flitiga med andra ord :D[/QUOTE]

Jajamän, dom är produktiva, men kanske inte helt förvånande med guppy :rolleyes:
#386 - 17 december 2016 21:46
Idag har det långa akvariet på 150 liter snart varit igång i 2 veckor, har ju ett "inkört" filter där, så idag har 10 små corydoras albino (riktiga färgklickar :D) fått flytta in. Att det blev just albino beror på att jag hade velat ha panda, men dom var tydligen slut hos Imazo sedan flera månader, och jag tyckte dessa vita var lika fina.
Det är så kul att se dessa roliga fiskar och deras beteende. Jag har inte haft några corys sedan 275-liters karet las ner, och jag hoppas nu att dom ska fungera på sjöstensbottnen.

Imorgon är det dags för vattenbyte, och ska då även flytta på ytterfiltret i växtkaret, då det nu står bredvid och inte under i bänken. Jag hade ett ytterfilter ursprungligen i detta kar, men köpte ett till och det sista fick gå parallellt under ca 1 månad för att "gotta till" sig. Det första filtret har nu fått flytta till "långkaret" och då är det dags för det sist köpta att flytta in i möbeln istället för att stå på golvet.

Funderar på ytterligare fisk till "långkaret", och tittade idag på dvärgciklider, men det fanns mest fjärilsciklider, men även Tomasii?ciklider. Dom sistnämnda blir väl rätt stora så dom är inte intressanta. Jag får avvakta, och se vad som dyker upp. Däremot ska jag ha någon tetra, men har inte ännu bestämt vad.

Bilder kommer senare då det nu är släckt i karen :rolleyes:!
#387 - 18 december 2016 07:04
[QUOTE=heba;n2363715]Nu är fiskarna på plats i det nya karet. Det som från börjar var 2 små, små yngel av endlersguppy är nu ett 30-tal (minst)! Dom har sällskap av några (6-7 st) rasboror och en del snäckor.
Någon mer fisk ska komma till i det akvariet, men jag har ännu inte bestämt mig, så det får ta den tid det tar.[/QUOTE]

Skaffade själv endlers för några veckor sen till Lidot, det har börjat bli fler här också, mkt fina Black bar endlers. Små är dom så man får sitta nära karet ;) Sällskap av rasboror har de också.
#388 - 19 december 2016 07:48
[QUOTE=heba;n2364066]Idag har det långa akvariet på 150 liter snart varit igång i 2 veckor, har ju ett "inkört" filter där, så idag har 10 små corydoras albino (riktiga färgklickar :D) fått flytta in. Att det blev just albino beror på att jag hade velat ha panda, men dom var tydligen slut hos Imazo sedan flera månader, och jag tyckte dessa vita var lika fina.
Det är så kul att se dessa roliga fiskar och deras beteende. Jag har inte haft några corys sedan 275-liters karet las ner, och jag hoppas nu att dom ska fungera på sjöstensbottnen.

Imorgon är det dags för vattenbyte, och ska då även flytta på ytterfiltret i växtkaret, då det nu står bredvid och inte under i bänken. Jag hade ett ytterfilter ursprungligen i detta kar, men köpte ett till och det sista fick gå parallellt under ca 1 månad för att "gotta till" sig. Det första filtret har nu fått flytta till "långkaret" och då är det dags för det sist köpta att flytta in i möbeln istället för att stå på golvet.

Funderar på ytterligare fisk till "långkaret", och tittade idag på dvärgciklider, men det fanns mest fjärilsciklider, men även Tomasii?ciklider. Dom sistnämnda blir väl rätt stora så dom är inte intressanta. Jag får avvakta, och se vad som dyker upp. Däremot ska jag ha någon tetra, men har inte ännu bestämt vad.

Bilder kommer senare då det nu är släckt i karen :rolleyes:![/QUOTE]

Det låter som om Apistogramma kanske skulle passa bra? I ett så långt akvarium borde det inte vara några problem med flera arter av dessa :)
#389 - 23 juli 2017 21:07
Fy vad det var långt mellan inläggen här [:-4]!

Torreador - ursäkta att jag inte svarat, men kan rekommendera Chihiros led efter att ha haft det en tid! Växterna gillar ljuset och växer på, dessutom kan du ju "dimma" ner resp upp styrkan och kan därmed få det du gillar bäst (finns dock inte soluppgång/solnedgång).

Karen rullar på.
I växtkaret har jag tagit bort dom bottentäckande växterna då dom växte så hejdlöst :d, och dragit ner på både belysningen och CO2 just pga tillväxthastigheten hos växterna (och algerna [:-38]). Ligger nu på en "för låg" (enligt dropcheckern) dos CO2 och har dragit ner på ljusets intensitet och inte tiden. Växterna verkar gilla detta och växer i en mer moderat takt, och algerna har sansat sig! I det här karet har jag bl.a 4 stycken gula slöjancistrus (ja, jag vet att dom ses som "onaturliga" och framavlade pga fenorna, men jag gillar dom starkt) som jag köpte som yngel/små och det har visat sig vara 3 honor och en hane. Nu har den första kullen simmat ur grottan, men tyvärr blev många middag för kilfläcksrasbororna :(, 3 stycken små finns kvar och jag hoppas dom överlever. Hanen ligger nu i grottan igen :).
I långa karet har jag fortfarande inte uppgraderat belysningen utan kör på det jag fick med vid köpet dvs 2 ramper med T8 18w?, och växterna mår inte bra, så det blir till att ta sig i kragen efter sommaren och beställa belysning. Jag har tänkt köpa 2 stycken 80 cm Chihiros led eftersom jag är så nöjd med dessa som jag har över växtkaret. Jag har ju en led-belysning liggande, men då jag behöver 2 pga längden på akvariet så blir det nog 2 nya och likadana armaturer/lister. Jag kommer också släppa på lite CO2 även i detta kar, men kommer köra på "lågdos" då mitt fokus inte ligger på växterna här.

Tyvärr har jag inga nya bilder och karen är släckta nu, men återkommer [8D]
#390 - 25 juli 2017 21:28
Ser fram mot fler uppdateringar och bilder:)

Annons