Flera fiskar fast i pumpen

#1 - 12 januari 2013 10:57
Jag har en innerfilterpump Eheim 2008.
På något vis har 4 st mindre Neon Tetror sugits in via springan in till sjävla pumpmekanismen.
Fiskarna som jag inte kommer åt är döda och det (vad jag kan se) finns inga skruvar för att lossa plasten runt pumpen.
Min fråga är, hur påverkas mina andra fiskar av de ruttna fiskarna i pumpen?
Ska jag kassera pumpen och köpa en ny, eller låta det vara?
#2 - 12 januari 2013 11:02
Vad tråkigt att det hände så! Jag har gjort på min pumpen att ha nylonstrumpor men det beror på som du nämnde sugits in pumpen..
Slå till en signal till ditt lokala akvarieaffär och kolla upp?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 12 januari 2013 11:03
Friska fiskar dras inte in i pumpen utan det handlar säkert om döda eller kraftigt försvagade fiskar.
Förstår liksom inte varför det inte går att ta isär din pump - alla pumpar går väl att ta isär och rengöra
#4 - 12 januari 2013 11:19
Det går att ta isär filterbehållare och motorkåpa med pumphjul, men där de här fiskarna sitter går det inte att komma åt (inte enligt manualen till pumpen).
Döda fiskar äts upp, men dessa ligger och ruttnar, kan det bildas ohälsosamma bakterier som påverkar mina andra skyddslingar negativt?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 12 januari 2013 11:29
Tycker det verkar märkligt.
Rent allmänt så kan döda fiskar som varit sjuka sprida sjukdomen vidare och därför bör sådana avlägsnas ur akvariet.
Om just dina fiskar har haft någon sådan sjukdom är ju omöjligt att veta
#6 - 12 januari 2013 13:21
Det går att ta isär filterbehållare och motorkåpa med pumphjul, men där de här fiskarna sitter går det inte att komma åt (inte enligt manualen till pumpen).

Döda fiskar äts upp, men dessa ligger och ruttnar, kan det bildas ohälsosamma bakterier som påverkar mina andra skyddslingar negativt?
Jag har en sån pump ligger och skräpar och jag kan försäkra att det går att få bort fisk ur varenda skrymsle på den pumpen!;) Den pumpen förövrigt är en riktig fiskfälla för yngel och riktigt liten fisk...
#7 - 12 januari 2013 15:29
åheim skrev:
Jag har en sån pump ligger och skräpar och jag kan försäkra att det går att få bort fisk ur varenda skrymsle på den pumpen!;) Den pumpen förövrigt är en riktig fiskfälla för yngel och riktigt liten fisk...

Dina ord gav mig lite mer självförtroende :)
Med hjälp av en skruvmejsel kunde jag bryta isär delarna och göra rent.
#8 - 12 januari 2013 17:31
Dina ord gav mig lite mer självförtroende :)

Med hjälp av en skruvmejsel kunde jag bryta isär delarna och göra rent.
Bra att du fick ordning på det. När jag tar isär mitt 2008 så friläggs alla delar när jag lyfter bort filterbehållaren och behöver ingen skruvmejsel....:confused:
#9 - 12 januari 2013 18:53
åheim skrev:
Bra att du fick ordning på det. När jag tar isär mitt 2008 så friläggs alla delar när jag lyfter bort filterbehållaren och behöver ingen skruvmejsel....:confused:

Det är den markerade kåpan jag inte fick bort utan en mejsel.

https://dl.dropbox.com/u/5249711/eheim_2008.png
#10 - 12 januari 2013 19:40
Det är den markerade kåpan jag inte fick bort utan en mejsel.

https://dl.dropbox.com/u/5249711/eheim_2008.png
Ja ok! den tar jag aldrig bort.

Annons