Flera demasonihanar i 180 lit??

#1 - 19 oktober 2003 07:45
Har läst på många ställen att man helst ska ha demasoni i en stor grupp på minst 10 individer, kan man då ha flera hanar i ett akvarie på 180 lit? Har tidigare fått för mig att det inte är så bra med flera hanar av samma art så det är därför jag undrar...
#2 - 20 oktober 2003 20:13
Jag har själv mycket dålig erfarenhet av demasoni. Köpte en grupp på 15 st. De började slåss som bara den. Åkte och köpte ett gäng till så att jag hade 27 st. Tyvärr var de grymt aggressiva och det dog ganska många innan jag sålde de som var kvar.

Alla kanske inte har denna erfarenhet, men enligt mig är den en av de aggresivaste Malawicikliderna.
#3 - 21 oktober 2003 09:00
Hmm.. konstigt, mina demasoni är hur fredliga som helst just nu, men det kanske beror på att jag bara har 3 st + att jag har andra fiskar??
#4 - 21 oktober 2003 09:13
Jag har provat demasoni i flera omgångar och det är först nu jag har lyckats. Jag har tidigare kört på samma sätt som beskrivits här...i lite mindre grupper.

Nu kör jag ca 75 stycken i ett 600-kar och det funkar fantastiskt bra. Jag har flera fullt utfärgade hannar som var och en håller sin lilla del av karet, utan att slå ihjäl varandra. Visst bråkas det en hel del i mitt kar också, men i o m att jag håller så många tillsammans fördelas aggresiviteten så att inte en svagare individ blir konstant utsatt.

Så baserat på mina personliga erfarenheter är mitt råd;
Om du verkligen vill ha demasoni....köp ett bra mycket större kar och köp en ordentligt stor grupp coh håll dem för sig själva.

Andra har ju säkert andra erfarenheter än mig, men detta är ett "recept" som funkar för mig när det gäller framgångsrik demasoni-hållning.

#5 - 21 oktober 2003 09:56
Hmm..låter på er som om det inte är någon bra idé att utöka demasoni-gruppen alltså... Är det bättre att utöka någon av de andra grupperna (sauolosi eller hongi)? Vad tror ni?
#6 - 21 oktober 2003 11:00
Helt ärligt....i det karet du har hade jag nog plockat bort demasoni helt och hållet och satsat på de andra istället. Framförallt hade jag inte hållt saulosi och demasoni ihop. De är alldeles för lika, vilket kan innebära att din demasonihanne även kommer attackera saulosin, som troligen drar det kortare strået eftersom det är en ganska liten mbuna (det är i o f demasoni också, men inte lika liten).

Du avgör ju själv vad du vill göra och generellt kan man väl säga att så länge det inte är några problem så finns det väl ingen anledning att göra någonting.

Det som står på akvarie-sajter och i böcker är ju alltid bara en vägledning...allmäna beskrivningar och tips. Det är ju inget som säger att du absolut inte KAN hålla dina fiskar på något annat sätt än vad som beskrivs. Fungerar allting bra som du har det...varför ändra på det?
#7 - 21 oktober 2003 11:29
Anledningen till att jag frågar är att jag vill ha fler fiskar och därför undrar vilken fisk jag ska satsa på att skaffa fler av... Tips är välkomna...
#8 - 21 oktober 2003 12:14
Ok....

då ska du få ett svar. I ett så pass litet kar hade jag absolut inte haft mer än två arter, förmodligen hade jag valt att endast ha en. Detta är ju en smaksak, men jag tycker att t e x 1+3 av fem olika malawi ser ut som en fisksoppa, medan då 5+15 av en art ser betydligt enhetligare ut.

Hade det varit jag som hade ditt kar hade jag behållt endast saulosi (mest p g a att honorna och hannarna båda har snygga färger och olika dessutom).

Jag hade kört på 5 hanar och 10 honor ungefär. Ev lite fler honor, men det beror på hur mycket indredning du har. Har du t e x 50 kg sten i ett så litet kar ryms det ju färre fiskar. Har du inte mycket sten eller annat material som tar upp volym, kan du således ha lite mer fisk.

Men 5+10 av Saulosi är nog vad jag hade satsat på.

Men som sagt....det är ju en smaksak. Tjusningen med fiskhållning är ju att skapa sin egen lilla undervattenvärld där man designar den som man själv tycker är snyggt, intressant eller vad man nu är ute efter.

Därför är det ju jättesvårt för mig att säga vad DU ska göra...jag kan bara säga vad JAG hade gjort [:)]

Lycka till!
#9 - 21 oktober 2003 12:55
Tackar för svaret poppo!

Skulle en annan lösning kunna vara att man har två olika arter,
t ex 2+6 saulosi och 2+6 hongi (el likn) ??
#10 - 23 oktober 2003 07:18
Det skulle säkert fungera alldeles utmärkt.

Demasoni är den malawiciklid jag har mest erfarenhet av, så det var baserat på det jag lade mina tidigare svar.

Annons