Flera arter dvärgciklider i ett 240l?

#1 - 16 oktober 2011 21:38
Jag har nyligen köpt ett 240l kar och funderar som bäst vad jag ska göra med det. Var tidigare inne på malawi, men börjar nu fundera på SA, vilket jag redan har ett mindre kar av.

Isf skulle jag stoppa i invånarna i det lilla akvariet i det stora. Det handlar om fjärilsciklider tillsammans med svarta fantomtetror och koldglödstetror.

Skulle jätte gärna vilja ha lite olika arter av apistogramma till det och kanske några skalarer.
Men nu undrar jag om och vilka apistogramma man kan ha med fjärilar? Hur många arter är klokt att blanda?

Jag är väldigt förtjust i röd dvärgciklid, skulle det gå att ha dessa och kanske en tredje dvärgart med fjärilar?

Är det någon art av apistogrammorna som jag bör undvik?
Hört att kakaduor blir max ett år, gäller det flera eller kanske alla apistogrammor?

Tacksam för tips!
#2 - 17 oktober 2011 06:49
Går att blanda olika dvärgciklider, men försök hitta sådana som har lite olika krav. Fjärilar är öppet lekande, blanda med någon grottlekande Apisto så konkurrerar de inte lika mycket om samma revir (om karet är rätt inrett). Skalare blir rätt stora och är tuffa, jag hade hoppat över dem till dvärgciklider. Röd dvärgciklid vet jag inte vilken du menar, men pratar vi röd ciklid är de mycket tuffare än Apisto/fjärilar. Rekommenderar det inte.
#3 - 18 oktober 2011 15:06
Bra tips om att fiskar med olika krav! Med röd dvärgciklid menade jag Apistogramma hongsloi.

Skulle två arter dvärgcilkider + fjärilar bli lagom eller är det för mkt?

Min erfarenhet är att skalarer inte alls är speciellt agressiva. Mina har mest småbråkat mellan egna arten och i övrigt inte brytt sig om de övriga invånarna i akvariet, förut vid lek då.

Någon som vet om fler apistogrammor än kakaduaciklider är väldigt kortlivade?
#4 - 18 oktober 2011 19:02
Hongsloi lägger iaf sina ägg i grottor, så de skulle inte konkurrera direkt med fjärilarna skulle jag tro.
#5 - 18 oktober 2011 22:32
Det kan funka. Men vad jag har hört så vill fjärilar gärna stå i centrum, vilket kan bli svårt om du har något par av ciklider som leker/försvarar revir.

Om du inreder med många gömställen så att de olika sorterna kan komma ifrån varandra lite grann så är chansen större att det blir lyckat.
#6 - 19 oktober 2011 15:05
LS10 skrev:

Någon som vet om fler apistogrammor än kakaduaciklider är väldigt kortlivade?

Det är en myt att Cacatuoides bara kan nå en ålder på cirka ett år. Jag har haft Cacatuoides som blev cirka 3-4 år. Mitt ålders rekord bland apistoarter var en borellii hona som blev hela åtta år!

Det som tar död på Apistos i förtid, är inte ålders krämpor, utan dåligt vatten och dåligt foder. Och det resulterar i slukdomar och infektioner. Om man sköter om dem på rätt sätt så blir de flera år gamla.
#7 - 19 oktober 2011 19:34
Det kan funka. Men vad jag har hört så vill fjärilar gärna stå i centrum, vilket kan bli svårt om du har något par av ciklider som leker/försvarar revir.

Om du inreder med många gömställen så att de olika sorterna kan komma ifrån varandra lite grann så är chansen större att det blir lyckat.

Ok, då får det bli många gömställen då så får jag se om det funkar. :)
Kommer hålla igång mitt lilla 63l (där fjärilarna bor nu) ett tag till, eller kanske fortsätter även med det har inte riktigt bestämt mig än. Hur som helst så kan fjärilarna alltid få flytta tillbaka ifall det skulle bli problem.
#8 - 19 oktober 2011 19:36
pelle skrev:
Det är en myt att Cacatuoides bara kan nå en ålder på cirka ett år. Jag har haft Cacatuoides som blev cirka 3-4 år. Mitt ålders rekord bland apistoarter var en borellii hona som blev hela åtta år!

Det som tar död på Apistos i förtid, är inte ålders krämpor, utan dåligt vatten och dåligt foder. Och det resulterar i slukdomar och infektioner. Om man sköter om dem på rätt sätt så blir de flera år gamla.

Ok, det var ju positiva nyheter!
När akvariet är färdiginstallert och klart för ny fisk så kommer jag nog åka till Akvarielagret så får jag se vad jag kan hitta för spännande apistogrammor där. :)
#9 - 19 oktober 2011 20:13
pelle skrev:

Eftersom du har lyckats så bra, kan du tipsa om vad du har matat med? :)
#10 - 19 oktober 2011 20:30
En viktig detalj när det gäller att hålla apistos vid liv länge är att ha så lite turbulens på vattnet som möjligt. Har du cirkulationspump måste du rikta utblåset direkt mot en ruta eller linknande så det blir så stilla som möjligt.
#11 - 19 oktober 2011 22:34
En viktig detalj när det gäller att hålla apistos vid liv länge är att ha så lite turbulens på vattnet som möjligt. Har du cirkulationspump måste du rikta utblåset direkt mot en ruta eller linknande så det blir så stilla som möjligt.

Så är det! Bra att du la till det också.

Foder till Apistogramma:

Jag matar med fryst foder dagligen. Jag varierar mellan en egen räkmix (lika delar räkor, torsk och ärtor), fryst cyclops, frysta bosmider, och så kläcker jag artemia ett par gånger under veckan. I nödfall matar jag med lite mald pellets (Hikari, cichlid gold)

Emellanåt blir det levande foder som svarta och vita mygglarver, och daphnier. Det är vad som är möjligt att hitta i skogarna häromkring.
Fångar mysis ibland, och fryser ned för vintern. Men i år har jag inte gjort det.

Det är ett litet axplock av vad du kan mata med. Det enda du ska vara försiktig med är röda mygglarver. Mata inte för mycket med det. Fiskarna älskar det, men det kan orsaka en del magproblem m.m.

Annons